Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:31 20 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Învăţământul românesc şi palma pentru propoziţie

ro

30 Jun, 2012 02:58 2748 Marime text
nicoleta-baciu.jpgÎn fiecare an, elevii care susţin evaluarea naţională sau Bacalaureatul se trezesc că au de rezolvat subiecte greşite, complicate sau chir în afara programelor. La fel s-a întâmplat şi în acest an la proba de limba română din cadrul evaluării naţionale, care s-a desfăşurat pe 25 iunie. Elevii aveau de stabilit dacă subordonata din fraza „Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii" este subiectivă sau predicativă. Jumătate dintre ei au optat pentru propoziţie subiectivă, cealaltă jumătate pentru predicată, ceea ce a stârnit un război între părinţi şi Ministerul Educaţiei. Reacţiile din partea celor două tabere nu au întârziat să apară. Ministrul Educaţiei, Liviu Pop, a recunoscut că specialiştii consultaţi de minister au admis ambiguitatea acestui subiect. La rândul lor, şi dascălii de limba şi literatura română au precizat că de cele mai multe ori subiectele de la examenele naţionale sunt greşite, lasă loc de interpretări sau sunt în afara programei. Până la urmă apele s-au liniştit şi Ministerul Educaţiei a decis să modifice baremul la limba română, care iniţial puncta numai subiectiva, iar lucrările au fost recorectate. Indiferent de ce răspunsul ales, elevii pot sta liniştiţi: toţi vor primi cele 60 de sutimi aferente cerinţei. Dar rămân multe întrebări fără de răspuns. De ce în fiecare an Centrul Naţional pentru Evaluare şi Examinare (CNEE), care se ocupă de elaborarea subiectele pentru evaluarea naţională la clasa a VIII-a nu respectă programa şcolară? De ce în fiecare an subiectele sunt făcute în bătaie de joc? Cine va plăti pentru emoţiile părinţilor şi ale elevilor, care din cauza punctajului nu vor putea fi admişi la liceul dorit? Cum vor fi plătiţi profesorii care au muncit dublu? Răspunsurile trebuie date de reprezentaţii Ministerului Educaţiei, foşti sau actuali. Până atunci, elevii şi părinţii vor da vina pe sistemul educativ din ţară, iar ministerul va schimba miniştrii după cum bate vântul politic.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • O bunica 11 Jul, 2012 22:41 Excelent articol! Felicitari!
  • O bunica 11 Jul, 2012 16:16 Stimata Domnisoara, articolul sete excelent si inteligent redactat! Ca o comp[letare si sustinere, indraznesc sa va dau, si eu un raspuns: nu MECT este vinovat si nici sistemul( pe vremea lui Ceasca nu se intampla asta); vinovata este numai echipa de filologi, selectata de MECT( deci aici ar fi, totusi, si vina lor)ca sa conceapa si sa redacteze aceste subiecte, care, asa cum ati subliniat, parca intentionat doresc sa -i zapaceasca pe copii, redactand subiecte la nivel de doctorat si, mai rau, gandite "in coada de peste"! Nu asta cred ca se doreste! Nu cred ca sunt chiar calai, dar adevarul-adevarat este ca acesti filologi sunt zero taiat - si d.p.d. v. al competentei, performantelor si prestantei ca dascali de LR, si d.p.d.v. al simturilor, al logicii, al capacitatii de discernamat s.a.m.d. Fraza data spre analiza, inca din 1978 este controversata; chiar marii gramaticieni s-au "batut" cum o simt; cum o vad; cum o motiveaza fiecare! Daca vreti adevarul meu, ca filolog si laureat pensionar, cu doi nepoti in EN, 1000% Subordonata era PR! Absoluta! Veritabila ! De ce? Pentru ca, asa cum spun "staruri-le lingvisticii romanesti": atunci cand concureaza - prin contragere - , doua substantive, care au acelasi articol, acelasi numar si, mai ales, sunt in cazul Nominativ, iar, pe deasupra, mai sunt, si ABSTRACTE("Jena" vs. "Dificultatea"), atunci castiga statutul de Subiect, "abstractul mai relevant", care, in cazul nostru, subst."dificultatea " este mai relevant, cata vreme cineva observa ca alta persoana "are o neputinta" sa faca ceva anume, pe cand "jena", jena este ceva care poate fi, si mascat, si trucat etc. Deci: #Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii.# si contrasa, avem: 3Jena este dificultatea rasfoirii.# Topica in LR este 99, 99 % libera si deci, aici, nu este relevanta, intrucat, in LR, doar 4 fapte de limba au topica FIXA 1000%: AT, CNS, CMM( de ce..., de ce...), CMC(decat), plus un manunchi de fraze criminale, de tipul: # De rea/ ce este/ n-are amice.# # De frig/ceeste/au crapat pietrele.# # Invata, ca, de unde nu, pierzi BAC-ul.# # Fie/ce-o fi/ eu tot plec.# # Fie/cum o fi/ eu tot o cumpar.# Si, cam atat! Deci, fraza data la EN, contrasa, aparea asa: # Dificiltatea rasfoirii este jena mea.# unde de vede biiiiiiiii-neeeee ca "dificultatea" mai are un atu, acela de a forma un grup nominal cu atributul subst.genitival"rasfoirii"("Unde-s doi, puterea creste!"), deci, e si mai puternic! Ca dascalii MECT nu au cunoscut niciodata Programa, este alt adevar, intrucat au demnonstrat ca sunt adusi in echipa profesori, care n-au stat, nici 3 ani, in Altarul Tablei, iar, daca au stat, li s-au atrofiat simturile - sau pe afaceri( cei mafioti), sau din cauza umilintei si saraciei(cei truditori)- . Acuzatia cu atrofierea simturilor este sustinuta, si de faptul ca n-au punctat ca excelente adevaratele SINONIME contextuale, cata vreme, in fragmentui dat nu era vorba despre IURIE DARIE, aflat la ...REANIMARE, ci de un copil, DAN, sanatos tun! Deci, la EN, au fost contestatii, si pentru PR, si pentru sinonimele "remediu", "terifiant", "banuise", nepunctate de diletati si cabotini! Parca era greu sa aiba la ei un DEX ori sa intre pe ..GOOGLE! OF! Este "dreptul meu la replica"! Este o parere, dar n-am pretentia ca e...PAREREA! Important este ca m-am "luptat" alaturi de alti parinti - oferind 7 motivatii ca este PR( nu doar Topica si...Intonatia dnei acad. G.P.D.) - ca sa castigam - si PR, si sinonimele date la cos de sfertodocti - ! Este o parere