Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
07:12 10 12 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cronologia unei bâjbâieli Plan de intervenţie pentru scoaterea cadavrelor din nava scufundată în Portul Midia, în bătaia vântului

ro

27 Nov, 2019 00:00 2753 Marime text

 
În duminica alegerilor, pe 24 noiembrie 2019, o navă cu 14.600 de oi la bord s-a scufundat în Portul Midia, din judeţul Constanţa. Nefericitul eveniment s-a petrecut fix în ziua alegerilor prezidenţiale din România, dar asta nu scuză modul în care s-a gestionat situaţia. În cursul zilei de marţi, ministrul de interne, Marcel Vela, a dispus să îi trimită pe secretarul de stat Raed Arafat şi pe inspectorul general IGSU, Dan Paul Iamandi, la Portul Midia, pentru a supraveghea modul în care autorităţile locale controlează situaţia.
 
Astfel, amintim faptul că zi de zi, Prefectura Constanţa a organizat Comitete pentru Situaţii de Urgenţă, la care au participat structurile deconcentrate, iar un plan de acţiune nu a fost prezentat. Mai mult, în cursul zilei de marţi, la momentul prânzului, Instituţia Prefectului preciza că nu are un plan concret de acţiune pentru incinerarea cadavrelor după ce vor fi scoase.

Nava Queen Hind, sub pavilion Palau, de 3785 tdw, încărcată cu 14.600 de oi şi un echipaj de 22 de marinari de naţionalitate siriană, s-a scufundat parţial pe bordul drept, duminică dimineaţa, în bazinul Portului Midia, după ce a plecat de la chei.
 
Aproximativ 14.500 de cadavre de oi ar trebui să fie incinerate. După cum au precizat reprezentanţii, la o medie de 47 de kilograme pe cap de ovină, ar însemna un total de 681 de tone de cadavre ce ar trebui incinerate, iar capacitatea incineratoarelor din zonă ar avea o medie de 100 de tone pe zi. Aspectul care ridică cele mai mari probleme este transportul acestora, nefiind clară modalitatea prin care se va acționa, după cum spun autorităţile locale, fiind necesare zeci, chiar sute de transporturi, în funcţie de cum vor fi scoase animalele.
 

Iată cronologia evenimentelor de duminică până în prezent!

 
Duminică, ora 11:30, nava Queen Hind, cu peste 14.000 de oi, se află în pericol de scufundare. „Avem un apel 112 cu privire la faptul că, în Portul Midia, la cheiul de nord, o navă sub pavilion Palau, încărcată cu 14.600 de oi, s-a răsturnat pe o parte”, anunţa la momentul respectiv Inspectoratul de Poliţie Judeţean Constanţa. Nava a ajuns sâmbătă, 23 noiembrie, în Portul Midia, venind din Arabia Saudită, fiind programată pentru plecare cu încărcătura aferentă.
 
Duminică, ora 13:00. Dan Jeacă, prefectul judeţului Constanţa, a convocat Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă la 13.15, pentru gestionarea situaţiei navei Queen Hind. Dan Jeacă susţinea că membrii echipajului au fost recuperaţi. O persoană a refuzat transportul la spital, deşi se afla în şoc hipotermic. Cauza probabilă a înclinării a fost un banc de nisip, susţinea reprezentatului Guvernului în teritoriu.
 
Duminică, ora 14:30. Membrii Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă au plecat spre Portul Midia, unde au continuat şedinţa și au evaluat situaţia de la faţa locului. Ședinţa a avut loc la Căpitănia Midia. Din comitet fac parte autorităţile portuare, ARSVOM, ISU, IPJ, Poliţia Transporturi şi Căpitania Navală.
 
Duminică, ora 17:00. ISU Dobrogea a transmis că au ajuns şi echipaje de la ARSVOM cu nava Hercules şi două şalupe. Se întind două rânduri de baraje antipoluare şi unul de forţă. Concomitent se încarcă pe şalupe ovinele vii cu forţe din cadrul tuturor armelor şi autorităţilor publice. Ulterior, se încearcă reducerea unghiului de înclinare şi repunerea navei pe poziţie pentru a putea fi remorcată la chei. „32 de animale au fost salvate”, transmite ISU Dobrogea.
 
Luni, ora 07:00. Crescătorii de animale solicită o anchetă urgentă a instituţiilor responsabile şi pedepsirea celor vinovaţi de "dezastrul transportului maritim de animale vii din România”.
 
Luni, ora 09:00. Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă a anunţat că se va întruni, astfel încât reprezentanţii autorităţilor şi şefii tuturor armelor să stabilească ce se va întâmpla cu animalele care vor fi evacuate de pe vapor, potrivit ISU Dobrogea.
 
Luni, ora 10:00. Comitetul s-a întrunit, având pe ordinea de zi situaţia navei animalier Queen Hind, care s-a scufundat în cursul zilei de duminică. La şedinţă participă prefectul judeţului Constanţa, Dumitru Jeacă, colonelul Daniel Popa, şeful ISU Dobrogea, colonelul Constantin Dima, şeful Grupării Mobile de Jandarmi Constanţa, reprezentanţi ai ANR.
„Azi începem descărcarea mărfii de la puntea superioară, după care, în limitele accesului, vom prelua animalele moarte. Acestea vor fi duse la cheiul la care au fost încărcate. De acolo, animalele moarte vor fi duse la incinerator. Vom verifica compartimentul de maşini şi vom acţiona cu pompe pentru a extrage apa. În funcţie de cum răspunde nava, după ce va fi descărcată, vom folosi remorcherele pentru a trage de bordul ridicat în asa fel ca sa putem aduce nava la o dană. Ulterior, în dană vom continua opreţiunea de descărcare a animalelor de pe navă“, au transmis reprezentanţii Căpităniei zonale Constanţa. „Ieri, am găsit pe navă mai multe butelii de oxigen şi acetilenă, care prezentau pericol de explozie. Acestea au fost asigurate de ARSVOM. În prezent, nava este abandonată de căpitan“, au mai spus reprezentanţii Căpităniei zonale Constanţa.
 
Daniela Șerban, directorul general al CN APM Constanţa SA, a declarat că urmează să se întâlnească cu armatorul pentru a se lua decizia de ranfluare a navei: „În primul rând trebuie scoase animalele şi marfa de pe punte, apoi specialiştii vor reuşi să pună nava pe poziţie si să o aducă în Dană. Dacă nu se vor scoate animalele moarte din navă, nu se poate face nimic. Cine coordonează activitatea ar trebui să aibă în vedere acest lucru. Dacă nu se poate scoate nava de acolo, trebuie mărit şenalul cu 40 de metri, trebuie să facem dragaj de investiţie, ca să se poate face manevrele de ranfluare a navei în siguranţă“. 

Directorul Gărzii de Coastă Constanţa, Laurenţiu Cicu, a precizat că echipajul nu este reţinut, însă Căpitănia Zonală Constanţa nu a eliberat marinarilor un permis de acces la uscat. Toţi cei 22 de marinari sirieni aflaţi la bordul vasului au fost au fost aduşi în siguranţă la mal şi doar 32 de ori din cele 14.600 au supravieţuit. De asemenea, şeful Gărzii de Coastă Constanţa, Laurenţiu Cicu, a declarat că niciunui membru de echipaj nu i se va permite să părăsească ţara fără acordul Căpităniei. Autorităţile române au întocmit un dosar penal care va fi depus la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa pentru neglijenţă în serviciu, blocarea şenalului navigabil şi punerea în pericol a siguranţei navigaţiei.
 
Luni, ora 13:00.  Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, a dispus, la prima oră a dimineţii, prin ordin de ministru, iniţierea investigaţiei tehnice privind siguranţa şi constituirea comisiei de investigaţie. Totodată, ministrul Lucian Bode a semnat şi un ordin comun alături de ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, şi Csutak Nagy Laszlo, preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru constituirea de echipe mixte care vor verifica modul în care au fost respectate prevederile legale privind încărcarea-descărcarea, îndeplinirea serviciilor de siguranţă maritimă, gradul de poluare, contaminarea apei în urma incidentului, respectarea condiţiilor de transport privind suprafaţa necesară îmbarcării, verificarea documentelor însoţitoare, dar şi alte elemente ce pot rezulta în urma investigaţiilor.
 
Luni, ora 14:00. ANSVSA a făcut precizări cu privire la încărcarea navei Queen Hind. În data 23.11.2019, sub supravegherea medicilor veterinari oficiali, a început îmbarcarea ovinelor pe vaporul Queen Hind, cu destinaţia Arabia Saudită, îmbarcarea finalizându-se în data 24.11.2019. Vaporul a fost autorizat sanitar-veterinar pentru transportul de animale vii de către DSVSA Constanţa, în luna martie 2019, pe baza evaluării realizate în conformitate cu prevederile legislaţiei UE şi naţionale în vigoare: Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2005, respectiv Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 16/2010, cu modificările şi completările ulterioare. S-a constatat că animalele erau clinic sănătoase şi apte pentru transport, iar densitatea prevăzută de legislaţie era respectată. Pe nava respectivă, cu o suprafaţă totală utilă de 5.011 mp, au fost îmbarcate 14.600 de capete de tineret ovin cu o greutate medie de 47,46 kg/cap de animal. Precizăm ca spaţiul alocat pe cap de animal a fost cu 10% suplimentar faţă de cel prevăzut de legislaţia în vigoare. Acţiunea de salvare continuă, animalele care vor fi recuperate de pe vas vor fi cazate în acelaşi adăpost, urmând ca, după verificarea stării lor de sănătate, să fie transferate cu mijloace de transport rutier, la ferma de origine, aflată la 5 km distanţă.
 
Marţi, ora 9:30. Subprefectul Ionuţ Done anunţă că la acest moment nu se poate interveni, din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Oamenii sunt pregătiţi să intervină in orice moment, la fața locului. De asemenea, anunţă că urmează o şedinţă a Comitetului Judetean pentru Situaţii de Urgenţă cu reprezentanţi de la nivelul structurilor centrale, iar după şedinţă vor fi comunicate măsurile dispuse în ceea ce priveşte situaţia de la navă. Presa nu era invitată. După intervenţia ministrului de interne, Marcel Vela, presa participă la şedinţă.
 
Marţi, ora 10:30. Nava Queen Hind era înclinată cu 3 grade încă de când se afla la chei în Portul Midia - asta reiese din declaraţiile date autorităţilor portuare de către o parte a echipajului şi comandantul vasului - a declarat şeful Autorităţii Navale Române, Alexandru Mezei, prezent la şedinţa Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă. El a precizat că, în momentul plecării din Port, comandantul navei a declarat autorităţilor că redresează vasul şi că nu are nicio problemă. Alexandru Mezei a adăugat că în prezent este declanşată o anchetă şi se iau declaraţii atât echipajului, cât şi comandantului cargoului. „La ora actuală, nava este părăsită de către membrii de echipaj”, a mai spus Alexandru Mezei.
 
Marţi, ora 12:00. Șeful IGSU, Dan Paul Iamandi, a fost trimis de către Ministrul de Interne, Marcel Vela, pentru a supraveghea situaţia din Portul Midia şi a gestiona buna desfăşurare a acţiunilor.
 
Marți, ora 17:00. Secretarul de stat Raed Arafat a ajuns la Portul Midia.
 

Planul de acţiune, „pe aripile vântului”

 
Alexandru Mezei, şeful Autorităţii Navale Române, a făcut precizări legate de planul de acţiune pe care îl vor pune în aplicare la momentul în care... va fi stabilit! Prefectura Constanţa a punctat că nu are un plan concret de acţiune cu privire la cadavrele de ovine care vor rămâne în urma scufundării navei.
 
De altfel, aflăm de la şeful ANR că există, totuşi, un plan. „Există un plan, dar nu este scris, căci nu putem oferi termene exacte. Acum este vânt şi nu se poate interveni”, ne explică Alexandru Mezei. Prioritară este, din punctul său de vedere, ranfluarea navei. „Se va continua cu încercarea de a scoate animale vii. Cadavrele vor fi scoase şi duse la incinerat”, a punctat Mezei. Întrebat cum vor putea fi transportate atât de multe cadavre și unde vor fi duse, şeful ANR a declarat: „Au fost identificate două incineratoare, la Tulcea şi Ialomiţa, care au o capacitate de incinerare de 40, respectiv 80 de tone în 24 de ore”. „Sunt operaţiuni grele, există interes şi bunăvoinţă din partea autorităţilor. Încercăm să lămurim cu armatorul, dar, dacă acesta nu se va hotărî în 10 zile, asigurătorul are toată deschiderea”, a adăugat şeful ANR. De asemenea, a mai spus că, iniţial, era luată în considerare tăierea navei pe sub apă, însă ar fi o acțiune dificilă. „Ideal ar fi să scoatem nava şi apoi cadavrele. Deja accesul e greoi”, a mai spus Alexandru Mezei.
 
Șeful ANR a precizat că se dorește ca operaţiunile să se termine în câteva zile, dar sunt şanse mari ca acestea să dureze chiar câteva luni, în funcţie de condiţiile meteorologice. De asemenea, întrebat dacă firma care a livrat ovinele a încercat să dea o mână de ajutor, răspunsul a fost evaziv, căci interesul societăţii a fost să îşi vândă marfa.
 
Revenind la firmă, conform surselor oficiale, societatea care a livrat cele 14.600 de capete de ovine este Maria Trading SRL.
 

Despre Maria Trading SRL

 
Firma a luat fiinţă în anul 1995, având sediul social în municipiul Constanţa. Capitalul social al firmei este de 898.365 de lei. Asociaţi în firmă, conform Registrului Comerţului, sunt SES Holdings SAL, care are o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 31,66%, având sediul în Liban, Laoun Youssef, cu o cotă de participare de 31,66%, Saad Iskandar, cu o cotă de participare de 3%, Khalil Gerges, cu o cotă de participare de 3%, El Khalil Adib, cu o cotă de participare de 3%, El Khalil Jihad, cu o cotă de participare de 15,68%, şi Ibrahim Khalil, cu o cotă de participare de 12%.
 
Administratorii firmei sunt Saad Iskandar şi Rustom Tony, ambii cu cetăţenie libaneză. Activitatea principală a firmei este „Comerţ cu ridicata al animalelor vii”. Societatea are mai multe puncte de lucru în ţară, iar în judeţul Constanţa are următoarele: punct de sacrificare în satul Nuntaşi, comuna Istria, fermă carantină export taurine în satul Nuntaşi, comuna Istria, complex zootehnic în satul Nuntaşi, comuna Istria.
 
În anul 2018, societatea a raportat 434 de salariaţi, la o cifră de afaceri de 219.037.140 de lei, profitul fiind de 51.207.645 lei.
 
Citește și:
 

Incidentul din Portul Midia. Ludovic Orban „Îi vom elibera din funcţii pe aceia care nu şi-au făcut treaba“

Precizări privind acțiunile specifice ANSVSA întreprinse în cazul incidentului din Portul Midia

Lucian Bode, despre incidentul din Portul Midia „Am luat toate măsurile necesare și am discutat cu toți factorii implicați astfel încât asemenea incidente să nu se mai producă“

UPDATE. Alertă S-a întrunit Comitetul Județean pentru Situații de Urgență al județului Constanța pentru gestionarea problemelor apărute în Portul Midia (galerie foto)

UPDATE O navă plină cu oi, în pericol de scufundare, în Portul Midia (foto+video)

 
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii