Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:15 06 06 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Raport de audit al Curții de Conturi la primăria Bărăganu, județul Constanța Deficiențe în modul de urmărire a derulării contractelor de lucrări (DOCUMENT)

ro

04 Jun, 2025 17:00 361 Marime text


INTRO:

Curtea de Conturi a publicat raportul de conformitate privind respectarea prevederilor legale de către entitate în ce privește modul de realizare a achizițiilor, modul de eliberare a cerificatelor fiscale și modul de efectuare a încasărilor și plăților prin casierie, la primăria Bărăganu din județul Constanța.
 
Misiunea de audit de conformitate a fost efectuată de către Camera de Conturi Constanța la UATC Bărăganu și este o misiune de raportare directă cu un nivel de asigurare limitată.
 
S-au evaluat respectarea prevederilor legale de către entitate în ce privește modul de realizare a achizițiilor, modul de eliberare a cerificatelor fiscale în perioada 2019 - 2023 și modul de efectuare a încasărilor și plăților prin casierie, pe baza documentelor și informațiilor puse la dispoziție de entitatea auditată și am obținut o asigurare limitate pentru a exprima o concluzie de audit.
 
 
Concluzia de audit este una modificată cu rezerve.
 
Constatări și recomandări
 

Menținerea nejustificată în contul 231 „Active fixe corporale în curs de execuție” a unei sume reprezentând valoarea unei lucrări care a fost finalizată și recepționată
 
În balanța de verificare întocmită la data de 31.12.2023, soldul contului 231 „Active fixe corporale în curs de execuție” este în sumă de 971.982,95 lei.
 
Din verificarea elementelor dincare este compus acest sold s-a constatat menținerea nejustificată în soldul contului a sumei de 10486.761,09 lei reprezentând valoarea unei lucrări de reabilitare teren de sport, pentru care a fost întocmit procesul verbal de recepție nr. 4296 din 26.10.20221.
 
Cauza este dată de faptul că, la nivelul UATC Bărăganu, inventarierea anuală a imobilizărilor necorporale și corporale în curs de execuție nu s-a realizat corespunzător astfel încât să se constate, pentru fiecare obiectiv de investiții, stadiul de execuție, existența proceselor verbale de recepție pentru cele finalizate, în baza cărora investițiile să fie înregistrate în conturile de evidență contabilă corespunzătoare.
 
Consecinţa economico-financiară a abaterii constă în denaturarea informațiilor prezentate în

situațiile financiare.
 
Recomandări: Întrucât deficiența constatată a fost remediată, nu se mai impun alte recomandări.
 
Efectuarea în mod necorespunzător a inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii
 
Pentru exercitiul financiar supus auditării, ordonatorul de credite a emis Dispozitia nr. 101 din27.12.2023 privind constituirea comisiei de inventariere a patrimoniului public si privat al UATC Bărăganu prin care au fost nominalizate persoanele membre ale comisiei de inventariere,gestiunile supuse inventarierii, procedurile utilizate precum și modul de valorificare alrezultatelor inventarierii.În urma verificarii modului de respectare a prevederilor OMFP nr. 2861/2009, în procesul de organizare și efectuare a inventarierii patrimoniului, au fost constatate urmatoarele abateri:
 
• În listele de inventariere stocurile scriptice nu sunt trecute iar pe unele liste deinventariere nu sunt trecute nici stocurile faptice nici cele scriptice;
• Nu au fost inventariate mijloacele fixe (echipamente IT);
• Nu au fost inventariati debitorii si creditorii;
• Nu au fost inventariate disponibilităţile aflate la unităţile Trezoreriei Statului prin confruntarea soldurilor din extrasele de cont emise de acestea cu cele din contabilitatea entităţii;
• Nu au fost inventariate investițiile în curs;
• Nu a fost inventariata casieria;
• Nu exista registrul inventor;
• Procesul verbal privind rezultatele inventarierii nu conține toate elementele conform pct.42 din O.M.F.P. nr.2861/08.10.2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor úi capitalurilor proprii.
 
Cauzele constau în neefectuarea înregistrărilor pe locuri de gestiune, și neorganizarea controlului intern managerial.
 
Consecința constă în denaturarea situațiilor financiare prin neprezentarea unei imagini fidele a
patrimoniului entității.
 
Recomandări: Întrucât deficiența constatată a fost remediată, nu se mai impun alte recomandări.
 
Nerespectarea prevederilor Legii nr.98/2016 privind procedurile de achiziție a lucrărilor de construcții/reparații
 
Urmare verificărilor efectuate, s-a constatat că procesul de achiziții de lucrari/servicii nu se desfășoară sub toate aspectele cu respectarea cadrului legal și că la nivelul entității nu sunt întocmite documentele prevazute de legislația în vigoare, în cadrul etapelor obligatoriu de parcurs stabilite pentru fiecare proces de achiziţie publică, respectiv etapa de planificare/pregătire, inclusiv consultarea pieţei, etapa de organizare a procedurii şi atribuirea contractului și etapa post atribuire contract (executarea și monitorizarea implementării contractului).
 
Referitor la etapa de planificare/pregătire a achizitiei publice.
 
Din verificarea documentelor cu privire la Contractul nr. xxxx din xx.xx.xxxx în valoare de486.761 lei (din care TVA în valoare de 77.718,16 lei) încheiat de entitate în anul 2022 cu S.C.XXXXXX XXXXX SRL având drept obiect „Finalizare și întreținere reparații – Reabilitare stadion (teren fotbal) în comuna Bărăganu” s-a constatat că, achiziția a fost realizată fără ca entitatea să calculeze înainte de inițierea procedurii valoarea estimată și fără întocmirea documentației de atribuire cuprinzând specificațiile tehnice care definesc caracteristicile solicitate privind lucrarea care face obiectul achiziţiei.
 
Referitor la etapa de organizare a procedurii şi atribuirea contractului
 
Din analiza documentelor prezentate, referitoare la contractul de lucrări menționat, s-a constatat că, prin neîntocmirea documentației de atribuire, entitatea nu a asigurat îndeplinirea obligației legale de transmitere a documentației de atribuire în SEAP. Astfel, neîntocmirea și în consecință nepublicarea documentației de atribuire în SEAP, care trebuia să cuprindă și specificațiile tehnice ale lucrărilor/serviciilor care au facut obiectul achiziției publice, au avut ca efect încalcarea principiilor care stau la baza atribuirii contractelorde achizitie publica prevazute la art. 2 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice,respectiv: a) nediscriminarea; b) tratamentul egal; c) recunoaşterea reciprocă și d)
transparenţa.
 
 
Referitor la etapa de executare si monitorizare a implementarii contractului
 
Din analiza documentelor prezentate, referitoare la contractul menționat, s-a constatat că entitatea nu a urmărit modul de respectare de către contractant a prevederilor legale și contractuale referitoare la constituirea garanției de bună execuție și nu a întocmit proceseleverbale de recepție finală, la expirarea perioadei de garanție a lucrărilor executate.
 
Astfel, deși în contractul încheiat cu S.C. XXXXXX XXXXX S.R.L. la pct. 11.1 și 11.2 se prevăd următoarele: „Executantul are obligația de a constitui garațtia de bună execuție a contractului în perioada convenita în contract.
 
Cuantumul garantiei de buna executie a contractului reprezinta un procent de 5% din pretul acestuia achitat în contul de garanții al
executantului în funcție de plăți, garanția va fi constituită în lei”, s-a constatat că executantul nu a constituit garanția de bună execuție.
 
În contractul încheiat cu S.C. XXXXXX XXXXX S.R.L. la punctul 17.1 se prevede că „Perioada de garanție este de 12 luni și decurge de la data recepției la terminarea lucrărilor și până la recepția finală”, care potrivit contractelor este de 12 luni (respectiv 24 luni în cazul unui singur contract) așa cum s-a prezentat mai sus.
 
Se mai constată astfel că, deși perioada de garanție pentru contractul încheiat a ajuns la scadență, nu au fost întocmite procese verbale de recepție finală a lucrărilor executate.
 
Cauzele constau în lipsa organizării și implementării corespunzătoare a controlului intern managerial a condus la nerespectarea prevederilor din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice și neasigurarea cadrului legal necesar pentru realizarea achiziționării de lucrări și servicii.
 
Consecința constă în apariția riscului de efectuarea de către entitate a unor cheltuieli cu încălcarea principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate.
 
Recomandări: Întrucât deficiența constatată a fost remediată, nu se mai impun alte recomandări.
 
Cu privire la deficiențe în modul de urmărire a derulării contractului de lucrări „Reabilitare teren de sport din localitatea Bărăganu”.
 
În anul 2022 au fost executate lucrări de reparații la obiectivul de investiții „Reabilitare teren de sport din localitatea Bărăganu”.
 
În vederea efectuării lucrărilor UATC Bărăganu a încheiat cu societatea XXXXXX XXXXXSRL, Contractul de lucrări nr. xxxx din xx.xx.xxxx în valoare de 486.761,10 lei cu TVA.
 
Din verificarea documentelor puse la dispoziție de către entitate și din inspecția pe teren (Notă de constatare nr. 4001/04.12.2024) s-a constatat că au fost efectuate plăti nelegale în sumă de 3.045 lei reprezentând contravaloarea materialelor, manoperei și utilajelor aferente celor 6 (șase) corpuri de iluminat cu led cu încărcare solară, care erau trecute în listele cu cantități de lucrări însă nu s-au regăsit fizic în teren.
 
Cauzele constau în constau în exercitarea necorespunzatoare a formelor de control intern.
 
Consecința constă în plata nelegală a unor sume reprezentând contravaloarea materialelor nepuse în operă.
 
Recomandări: Întrucât deficiența constatată a fost remediată prin recuperarea integrală a prejudiciului precum și a penalităților aferente, nu se mai impun alte recomandări.
 
Punctul de vedere al entității cu privire la constatările auditului și acțiunile întreprinse
de aceasta
 
Conducerea UATC Bărăganu nu a formulat puncte de vedere divergente față de aspectele consemnate.
 
 
Raportul de audit de conformitate privind respectarea prevederilor legale de către entitate în ce privește modul de realizare a achizițiilor, modul de eliberare a cerificatelor fiscale în perioada 2019 – 2023 și modul de efectuare a încasărilor și plăților prin casierie, la primăria Bărăganu din județul Constanța poate fi studiat integral în secțiunea „documente”.
 
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și:
 
Audit de conformitate ad-hoc la Primăria Costinești, județul Constanța Curtea de Conturi a verificat cum s-au încasat taxele și impozitele aferente festivalului „Beach please!” (DOCUMENT)

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii