Audit de conformitate ad-hoc la Primăria Costinești, județul Constanța Curtea de Conturi a verificat cum s-au încasat taxele și impozitele aferente festivalului „Beach please!” (DOCUMENT)
Audit de conformitate ad-hoc la Primăria Costinești, județul Constanța: Curtea de Conturi a verificat cum s-au
03 Jun, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
1603
Marime text



foto: Facebook/ Beach, Please Festival
INTRO:
Beach, Please! este unul dintre cele mai așteptate festivaluri de muzică din România, care transformă litoralul Mării Negre într-un epicentru al distracției estivale.
Organizat în stațiunea Costinești, această experiență muzicală unică aduce împreună zeci de mii de tineri pasionați de muzică urbană, hip-hop, trap, reggaeton și dance.
Festivalul Beach, Please! din 2024, desfășurat la Costinești, a fost marcat de mai multe incidente și controverse care au generat reacții intense în spațiul public și pe rețelele sociale.
În ciuda succesului înregistrat în termeni de participare și impact economic, ediția din 2024 a festivalului Beach, Please! a evidențiat necesitatea unor măsuri mai stricte privind siguranța, organizarea și selecția invitaților, pentru a asigura o experiență pozitivă și sigură pentru toți participanții.
La începutul acestui an, Curtea de Conturi a desfășurat o misiune de audit de conformitate ad-hoc efectuată prin Camera de Conturi Constanța privind respectarea prevederilor legale de către entitate în ce privește modul de stabilire, urmărire, încasare a unor impozite și taxe, la nivelul UATC Costinești.
S-a evaluat respectarea prevederilor legale de către entitate, cu privire la respectarea prevederilor legale de către entitate în ce privește aspecte privind încasarea impozitelor și taxelor aferente desfășurării Festivalului „Beach please!” (2022-2024).
Auditul a demarat în 21.01.2025 și până la aprobarea raportului, publicat recent pe portalul Curții de Conturi a României.
Rezumat executiv și concluzia auditului
Principalele aspecte rezultate din misiunea de audit:
1. Lipsa unei proceduri de declarare, înregistrare și verificare a declarației pe proprie răspundere (depusă de contribuabil) a veniturilor obținute din impozitul pe spectacole;
2. Lipsa Registrului pentru evidența abonamentelor şi a biletelor de intrare la spectacole la nivelul UATC Costinești, conform modelului prevăzut în HG nr. 846 din 31 iulie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind tipărirea, înregistrarea, vizarea, evidenta şi gestionarea abonamentelor şi biletelor de intrare la spectacole;
3. Existența unei diferențe de impozit pe spectacole stabilit în plus, constatate din declarațiile pe proprie răspundere depuse de organizatorii de spectacole, pentru perioada 2022- 2024.
Concluzia de audit: Concluzie modificată cu rezerve. Pe baza procedurilor aplicate și a probelor obținute, cu excepția aspectelor rezultate din misiunea de audit prezentate mai sus, echipa de audit nu a sesizat nimic de natură să o determine să considere că subiectul auditat, nu este, sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu criteriile aplicabile.
Procedurile și tehnicile de audit, împreună cu obiectivele specifice utilizate în etapa de execuție a auditului de conformitate, reprezintă raportarea strictă la cadrul legal incident:
-cadrul legal al entității privind stabilirea cuantumului taxei pe spectacole;
-modul de evidență a taxei pe spectacole la nivelul entității auditate;
- reverificarea taxei declarate;
- plata taxei pe spectacole, în termenul legal, sau dacă sunt întârzieri, stabilirea și plata acestora;
Obținerea probelor de audit s-a realizat prin tehnici specifice de audit, aplicate asupra modului de formare a resurselor financiare proprii, în mod transparent și eficient, veniturilor din impozitul pe spectacole;
Au fost evaluate riscurile pentru aspectele verificate și a fost stabilit un prag de semnificație calitativ care are în vedere aspecte de neconformitate cu legile sau reglementările din domeniile sesizate.
Constatări și recomandări
Lipsa unei proceduri de declarare, înregistrare și verificare a declarației pe proprie răspundere (depusă de contribuabil) a veniturilor obținute din impozitul pe spectacole
Din auditarea documentelor puse la dispoziția controlului, s-a constatat că nu există o procedură privind modul de înregistrare a documentelor depuse de organizatorii de spectacole, a biletelor/abonamentelor anulate și a declarației privind stabilirea cuantumului impozitului pe spectacole datorat.
Declarațiile depuse de contribuabili sunt înregistrate la secretariat și debitarea se face odată cu plata (de către contribuabilul organizator de spectacole) impozitului pe spectacole calculat de către acesta, fără a fi verifica exactitatea datelor din acestea. Nu există procedură de verificare a biletelor anulate.
Cauza abaterii constatate: funcționarea deficitară a sistemului de control intern managerial.
Consecința: riscul ca datele din declarațiile pe proprie răspundere depuse de organizatorii de spectacole să cuprindă date eronate, care pot duce la diminuarea impozitului pe spectacole datorat și virat unității administrativ teritoriale comuna Costinești.
La data ședinței de conciliere, s-a constatat din documentele prezentate de entitate, că entitatea a luat măsuri de elaborare și distribuire a procedurii operaționale PO 01.01 privind modul de înregistrare și verificare a documentelor depuse de organizatorii de spectacole, a biletelor/abonamentelor anulate și a declarației privind stabilirea cuantumului impozitului pe spectacole datorat.
Recomandare: deoarece a fost elaborată procedura operațională privind modul de înregistrare și verificare a documentelor depuse de organizatorii de spectacole, a biletelor/abonamentelor anulate și a declarației privind stabilirea cuantumului impozitului pe spectacole datorat, nu se mai impun alte recomandări.
Lipsa Registrului pentru evidența abonamentelor şi a biletelor de intrare la spectacole la nivelul UATC Costinești, conform modelului prevăzut în HG nr. 846 din 31 iulie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind tipărirea, înregistrarea, vizarea, evidenta şi gestionarea abonamentelor şi biletelor de intrare la spectacole
S-a solicitat evidența analitică pe plătitori a spectacolelor organizate pe raza de competență a UATC Costinești pe perioada 2022 - 2024, în vederea verificării corectitudinii datelor cuprinse în declarațiile pe proprie răspundere depuse de organizatorii de spectacole, a cuantumului datorat de aceștia și a virării în termen.
S-a constatat că nu există Registru pentru evidența abonamentelor şi a biletelor de intrare la spectacole, ci doar niște foi de caiet, cu data depunerii declarațiilor pe proprie răspundere.
Cauza abaterii constatate: funcționarea deficitară a sistemului de control intern managerial.
Consecința: lipsa evidenței pe plătitor a abonamentelor şi a biletelor de intrare la spectacole poate duce la neurmărirea și neîncasarea impozitului pe spectacole sau încasarea unui impozit mai mic.
La data ședinței de conciliere, s-a constatat din documentele prezentate de entitate, că reprezentanții UATC Costinești au achiziționat Registru pentru evidenta abonamentelor şi a biletelor de intrare la spectacole conform HG nr. 846/2002, care a fost numerotat, urmând a se completa începând cu sezonul 2025.
Recomandare: deoarece entitatea a luat măsuri de implementare a recomandării, în sensul că a achiziționat Registru pentru evidenta abonamentelor şi a biletelor de intrare la spectacole conform HG nr. 846/2002, care a fost numerotat, urmând a se completa începând cu sezonul 2025, nu se mai impun alte recomandări.
Subevaluarea veniturilor proprii ale UATC Costinești, prin necalcularea și neîncasarea corectă a impozitului pe spectacole
Au fost recalculate declarațiile privind impozitul pe spectacole depuse de organizatorii Bech Please, în vederea stabilirii sumelor datorate de către organizatorii de spectacole.
Din analiza datelor cuprinse în aceste declarații, depuse în perioada 2022- 2024, s-a constatat că din baza de impozitare asupra căreia se aplică procentul de 1 sau 2 % stabilit prin HCL, pentru perioada auditată, au fost scăzute eroant sumele cedate în scopuri umanitare, contrar prevederilor legale.
Astfel, prin diminuarea totalului încasărilor din vânzarea de bilete, organizatorii de spectacole au diminuat impozitul pe spactacole datorat și virat eronat. Urmare acestei erori, a fost recalculat impozitul pe spectacole datorat de organizatori, și au fost stabilite diferențe de primit de către UATC Costinești, (inclusiv accesoriile aferente), care au fost încasate în timpul misiunii de audit de conformitate ad-hoc.
Cauza abaterii constatate: funcționarea defectuoasă a formelor de control intern.
Consecința: diminuarea veniturilor proprii cuvenite bugetului local, din impozitul pe spectacole.
Recomandare: Abaterea a fost remediată în timpul efectuării misiunii de audit de conformitate ad-hoc, în sensul că au fost stabilite diferențe de impozit pe spectacole, a fost întocmită decizia cu accesoriile aferente și au fost încasată integral diferența stabilită. Nu se impun alte recomandări.
Alte aspecte/Bună guvernanță
Nu a fost identificat vreun aspect care, potrivit raționamentului echipei de audit, să fie fundamental și să necesite o evidențiere distinctă, necesară pentru înțelegerea de către utilizatori a modului de declarare, verificare și încasare a impozitului pe spectacole.
Punctul de vedere al entității cu privire la constatările auditului și acțiunile întreprinse de aceasta
Conducerea UATC Costinești nu a formulat puncte de vedere divergente față de aspectele consemnate.
Raportul de audit de conformitate ad-hoc privind respectarea prevederilor legale de către entitate în ce privește modul de stabilire, urmărire, încasare a unor impozite și taxe, la nivelul UATC Costinești poate fi studiat integral în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Curtea de Conturi a constatat plăți neeligibile Județul Constanța, acțiune în instanță pentru recuperarea sumei de 72.000 lei de la Asociația Culturală Obsidian (DOCUMENTE)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii