Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
23:00 21 11 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Legislaţia achiziţiilor publice, modificată. Contractele mici, posibile fără publicarea prealabilă în SEAP a anunţului

ro

23 Dec, 2017 00:00 1441 Marime text
Guvernul a modificat şi completat legislaţia achiziţiilor publice, prin ordonanţă de urgenţă. Scopul modificărilor este, potrivit Executivului, de a simplifica, clarifica şi corela unele prevederi, precum şi de a reduce termenele în procesul de atribuire a contractelor publice. Pentru achiziţiile directe mici, va fi posibilă încheierea de contracte fără publicarea prealabilă în SEAP a anunţului şi documentaţiei.
 
Ordonanţa de urgenţă care modifică legile achiziţiilor are în vedere corelarea, inclusiv în sensul urmărit de legislaţia europeană, şi clarificarea prevederilor din cele trei legi - Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, întrucât anumite prevederi ale acestora au fost modificate pe parcursul procesului de adoptare în Parlament.
 
Un element de noutate în ceea ce priveşte această ordonanţă este crearea cadrului legal care va permite, ulterior, prin detalierea în legislaţia secundară, încheierea de contracte fără publicarea prealabilă în SEAP a anunţului şi a documentaţiei. Este vorba aici despre achiziţiile directe mici realizate de autorităţile contractante, în cazul cărora utilizarea platformei electronice actuale s-a dovedit a nu aduce eficienţă, ci mai degrabă o birocratizare inutilă.
 
Totodată, sunt clarificate condiţiile şi modalităţile de aplicare a procedurii simplificate, stabilindu-se clar că această procedură se aplică pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică, a acordurilor-cadru şi a concursurilor de soluţii a căror valoare estimată este mai mică decât pragurile prevăzute de lege. Procedura simplificată reprezintă modalitatea de realizare a achiziţiilor publice sub pragurile impuse de legislaţia europeană, prin publicare numai la nivel naţional şi cu utilizarea de termene mai scurte şi cerinţe minimale necesare pentru îndeplinirea contractului.
 
De asemenea, este clarificată situaţia de excepţie de la art. 19 din Legea nr. 98/2016, astfel încât autoritatea contractantă să poată aplica procedura simplificată sau, după caz, achiziţia directă, pentru loturi individuale, atunci când sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege. Este precizat dreptul autorităţii contractante de a solicita operatorilor economici participanţi în comun la procedura de atribuire să adopte sau să constituie o anumită formă juridică numai după declararea ofertei câştigătoare şi sub rezerva ca această condiţie să fi fost prevăzută fie în documentaţia de atribuire, fie în anunţul de participare.
 
Se introduce obligaţia autorităţii contractante de a solicita ofertantului/candidatului să precizeze, în ofertă sau în solicitarea de participare, datele de identificare ale subcontractanţilor propuşi, numai dacă aceştia din urmă sunt cunoscuţi la momentul depunerii ofertei sau solicitării de participare.
 
O nouă prevedere specifică faptul că nu poate fi aplicat criteriul costului/preţului cel mai scăzut în cazul atribuirii contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru de proiectare şi execuţie. Clarificarea legislativă este necesară pentru un aport mai mare la calitate în raport cu preţul pentru contractele de lucrări care implică şi partea de proiectare.
 
O altă clarificare vizează textul de lege, în sensul că persoana care se consideră vătămată se poate adresa atât Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cât şi instanţei de judecată.
 
De asemenea, va fi mai explicită prevederea privind modul de curgere a termenului de soluţionare a contestaţiei, prevăzându-se expres că acesta este de 20 de zile lucrătoare de la data primirii copiei dosarului achiziţiei publice de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, în urma transmiterii acestuia de către autoritatea contractantă odată cu punctul său de vedere asupra contestaţiei, pentru a se evita prelungirea artificială a termenului de soluţionare a contestaţiei. Se va aplica un termen unitar, respectiv cinci zile lucrătoare, de comunicare a întâmpinării către instanţa de judecată de către intimat, întrucât cele cinci zile calendaristice pot implica şi zile libere, astfel, se poate reduce în practică la trei zile lucrătoare.

Ti-a placut articolul?

Comentarii