Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
10:12 17 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Industria media şi divertismentului din România va creşte la 3,4 miliarde de dolari americani până în 2016, potrivit ediţiei de anul acesta a raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook

ro

17 Jul, 2012 19:14 962 Marime text
john_webster_1.jpg

Bucureşti, 17 iulie 2012. După o scădere de trei ani, industria media şi divertismentului din România va intra din nou în teritoriu pozitiv în acest an, valoarea totală nominală a pieţei revenind la nivelurile de dinaintea crizei. Potrivit ediţiei de anul acesta a raportului PwC Entertainment and Media Outlook, piaţa locală de media şi divertisment va creşte de la 2,7 miliarde de dolari americani în 2012, la 3,4 miliarde în 2016, o rată medie de creştere anuală de 5,3%. Cu toate acestea, în termeni reali, luând în considerare rata inflaţiei (estimată la o medie anuală de 3,3% de-a lungul perioadei analizate, 2012-2016), sectorul media şi divertismentului din România va înregistra o creştere medie anuală reală modestă de doar 2%.

Cea mai mare parte a creşterii va veni din segmentul accesului la internet, atât prin conexiuni fixe, cât şi mobile (rata medie anuală de creştere fiind estimată la 9,3% în termeni nominali), în vreme ce veniturile din publicitate vor înregistra o creştere moderată de 4,8%, rată medie anuală de creştere până în 2016. În schimb, cheltuielile consumatorilor finali pe produsele media, vor înregistra o evoluţie real negativă, potrivit estimărilor PwC, creşterea nominală medie anuală fiind de 1,7%, sub rata estimată a inflaţiei.

„Este clar că sectorul media şi divertismentului a fost puternic afectat de criza economică globală. Însă, aceasta s-a suprapus cu o criză mai severă şi cu implicaţii mai profunde pentru sector, acesta suferind o transformare radicală ca urmare a dezvoltării tehnologiilor digitale. Acestea fac din produsele media mărfuri comodizate, forţând totodată companiile din domeniu să experimenteze noi forme de monetizare a produselor şi serviciilor lor", a declarat John Webster, Partener, Liderul Departamentului de Audit, PwC România.

Deşi noile estimări indică o diminuare a ritmului de creştere a industriei media şi divertismentului din România, piaţa locală rămâne a treia cea mai dinamică din Europa Centrală şi de Est, după cea a Rusiei (cu un ritm mediu anual de creştere de 10,1%) şi a Turciei (9,8%), devansând însă Ungaria (5,1%), Polonia (4,9%) şi Republica Cehă (4,8%).

În ciuda climatului economic incert, ultimul an a marcat un nou record la nivel global al vânzărilor de tablete şi terminale inteligente, ceea ce arată încă o dată oportunităţile de creştere oferite de canalele digitale pentru industria media şi divertismentului, atât în ceea ce priveşte distribuţia de conţinut, cât şi în ceea ce priveşte veniturile din publicitate.

La nivel global, cheltuielile de publicitate în format digital au crescut cu 17,6% în 2011, faţă de o creştere de doar 0,6% a cheltuielilor de publicitate în mediile convenţionale. Ponderea cheltuielilor de publicitate în mediul digital va creşte de la 28 de procente în 2011 la 37,5% în 2016, contribuind totodată cu două treimi din creşterea veniturilor industriei divertismentului şi media la orizontul anului 2016.

Potrivit raportului anual al PwC, Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016, oportunităţile oferite de mediul digital sunt în prezent bine înţelese de companiile media, de agenţiile de publicitate şi chiar de către marii clienţi de publicitate, iar industria iese din faza de pionierat în sfera digitală, oferta digitală devenind deja business as usual, pe măsură ce şi utilizatorii sunt mai confortabili cu utilizarea noilor tehnologii. Provocarea pentru industrie rămâne însă aplicarea strategiilor de dezvoltare în mediul digital.

„Segmentele industriei media şi divertismentului sunt pe trepte diferite în ceea ce priveşte adoptarea tehnologiilor digitale, însă toate se îndreaptă în această direcţie pentru a întâmpina schimbările din preferinţele consumatorilor şi a rămâne profitabile. Companiile din industria media şi divertismentului au depăşit perioada de pionierat a tehnologiilor digitale şi s-au angajat pe calea unui viitor digital, încercând să-şi ajusteze produsele, distribuţia şi organizaţiile pentru noua epocă digitală", a declarat Florin Deaconescu, Partener, Liderul Grupului de Servicii de Audit pentru Industria Telecomunicaţiilor, Media şi Divertismentului, PwC România.

Maturitatea 0fertei digitale variază destul de mult în funcţie de segmentul de piaţă. Spre exemplu, în privinţa industriei muzicale, se estimează că formatul digital va depăşi formatele tradiţionale începând cu 2015, generând 55% din veniturile totale ale acestei industrii în 2016. De asemenea, cheltuielile pentru jocurile online şi cele wireless, vor depăşi vânzările de jocuri pentru PC şi console începând cu 2013. În schimb, pe segmentul revistelor, veniturile din mediul digital vor reprezenta numai 10,4% din întregul segment în 2016, totuşi o creştere remarcabilă faţă de doar 3,1% în 2011.

Cheltuielile globale pentru produsele industriei muzicale au crescut cu 1,3% în 2011, prima creştere înregistrată după mulţi ani de scădere a acestui segment. Creşterea se datorează evoluţiilor din segmentul de concerte şi festivaluri, în vreme ce vânzările de înregistrări muzicale s-au redus în continuare, dar într-un ritm mai scăzut decât în anii anteriori. Totuşi, vânzările în creştere de înregistrări muzicale în format digital vor creşte, ceea ce va duce în sfârşit ca acest segment să raporteze creşteri, începând cu 2013.

Conexiunile mobile la Internet, un indicator cheie al cheltuielilor pe segmentul digital, se vor dubla în următorii cinci ani, până la 2,9 miliarde în 2016, din care aproximativ 1 miliard vor fi în China. În India, numărul abonamentelor de conexiuni mobile la Internet va creştere de la o bază redusă, cu o rată anuală medie de creştere de 50,8% la orizontul anului 2016, ceea ce face din piaţa indiană, piaţa cu cea mai rapidă rată de creştere pe segmentul conexiunilor mobile.

Până în 2016, veniturile din publicitatea online pe terminale mobile vor creşte cu o rată medie anuală de 36,5% pentru a ajunge la nivelul de 24,5 miliarde de dolari americani, un nivel asemănător cu cel din publicitatea online pe conexiuni fixe. Cu toate acestea, ponderea majoră în veniturile din publicitatea online o vor avea în continuare motoarele de căutare şi servicii de SEO (78,1 miliarde de dolari) şi afişarea de bannere online (46,6 miliarde de dolari). Veniturile pieţei chineze de publicitate pe segmentul conexiunilor mobile vor creştere cu o rată medie anuală de 68,4% pentru a ajunge la nivelul de 6,2 miliarde de dolari în 2016, piaţa chineză de publicitate pe terminale mobile ajungând a doua cea mai mare din lume, după cea a Statelor Unite, care va înregistra venituri de 9,4 miliarde de dolari pe acest segment.

Pe segmentul editării de presă se observă tendinţe diferite pe pieţele mature, faţă de cele emergente. Piaţa americană va înregistra în continuare o scădere medie anuală de 1,4% până în 2016, estimându-se că în 2016, veniturile acestui segment de piaţă vor fi cu 43,8% mai mici decât erau în 2007. În schimb, se vor înregistra creşteri puternice pe pieţele în care oferta digitală la nivelul presei nu este încă foarte dezvoltată. Argentina va raporta un ritm mediu anual de creştere de 11,9% pe acest segment, Indonezia (11,2%), iar India (9,6%).

Franţa a depăşit Marea Britanie şi Germania în 2011, devenind cea de-a doua cea mai mare piaţă din lume pentru abonamentele la TV, în urma Statelor Unite, raportând o rată de creştere de 76% pe segmentul IPTV. În privinţa cheltuielilor de publicitate TV, piaţa din Rusia a crescut cu 20,2% în 2011, iar până în 2016, piaţa Rusiei va depăşi veniturile înregistrate pe acest segment în ţări precum Marea Britanie, Germania, Italia şi Franţa, devenind cea mai mare piaţă de publicitate TV din regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa).

Pe segmentul industriei cinematografice, serviciile de streaming vor creşte cu o rată medie anuală de 21%, până la un nivel de 11 miliarde de dolari americani la orizontul anului 2016 şi vor depăşi veniturile din abonamentele TV.

Câteva cifre cheie din raportul PwC Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016:

 Cheltuielile globale: În următorii 5 ani, este de aşteptat ca cheltuielile pentru industria media şi divertismentului să crească de la 1,6 trilioane de dolari americani în 2011 la 2,1 trilioane în 2016, cu un ritm mediu anual de creştere de 5,7%. Ritmul de creştere este însă mai rapid decât prognoza privind evoluţia PIB nominal global în această perioadă, de 6,6%, ceea ce reflectă migraţia de la produsele media tradiţionale mai scumpe, către cele digitale, mai ieftine.

 Cel mai mari 13 pieţe de media şi divertisment. Există 13 ţări în care cheltuielile pentru industria media şi divertismentului depăşesc 25 de miliarde de dolari, cea mai mare fiind cea a Statelor Unite ale Americii (464 miliarde de dolari), urmată de piaţa japoneză (193 miliarde dolari), cea chineză (109 miliarde dolari) şi cea germană (99 miliarde dolari). China a depăşit în 2011 Germania pentru a deveni a treia cea mai mare piaţă de media şi divertisment din lume. Dintre pieţele mari, cea chineză şi cea braziliană vor înregistra cele mai rapide ritmuri medii anuale de creştere de 12 şi respectiv 10,6%. Brazilia a depăşit în 2011 Coreea de Sud devenind a noua cea mai mare piaţă de media şi divertisment din lume, iar în următorii cinci ani se estimează că va depăşi Canada şi Italia şi va deveni a şaptea cea mai mare piaţă la nivel mondial în acest sector.

 Cheltuielile de publicitate: Segmentul cel mai sensibil la ciclurile economiei de pe piaţa media şi divertismentului, cel al cheltuielilor de publicitate, a crescut cu 3,6% la nivel global în 2011. A fost o pierdere de viteză faţă de creşterea de 7% înregistrată în 2010, pe fondul cheltuielilor de publicitate mai mari prilejuite de Campionatul Mondial de Fotbal şi de Olimpiada de Iarnă, precum şi de redresarea cheltuielilor după scăderea abruptă din 2009. În ciuda creşterilor din ultimii doi ani, cheltuielile de publicitate au rămas la un nivel mai scăzut în 2011 decât în 2007, anul în care au început măsurătorile pentru acest indicator în cadrul raportului Global Entertainment and Media Outlook. La nivel global, cheltuielile de publicitate vor creşte cu un ritm mediu anual de 6,4% de la 486 de miliarde de dolari în 2011 la 661 miliarde de dolari în 2016.

Evoluţia diferitelor segmente ale pieţei de publicitate: Publicitatea online va fi cel mai dinamic segment al pieţei media, cu un ritm mediu anual de creştere de 15,9%, urmată de publicitatea prin intermediul jocurilor video, care va înregistra un ritm mediu anual de creştere de 11,2%. Publicitatea TV va creşte cu un ritm mediu anual de 6,6% până în 2016, în vreme ce publicitatea outdoor va înregistra o creştere medie de 5%, iar publicitatea radio va creşte în medie cu 3,8% anual. În ceea ce priveşte publicitatea pe print - în reviste, ziare şi anuare - raportul PwC estimează un ritm mediu anual de creştere mai mic de 3,5%.

Cheltuielile consumatorilor finali pentru produse media: La nivel global, cheltuielile consumatorilor finali pentru produse ale industriei media şi divertismentului vor creşte de la 802 miliarde de dolari în 2011, la 966 de miliarde în 2016, o rată medie anuală de creştere de 3,8%. Se estimează că vânzările de jocuri video vor fi cel mai dinamic segment de piaţă în următorii cinci ani, cu o rată medie de creştere de 7%, urmat fiind de segmentul abonamentelor TV cu o creştere de 6,2%. Restul segmentelor acestei pieţe vor creşte cu mai puţin de 4% anual.

Accesul la Internet: Accesul la Internet - prin conexiuni fixe ori mobile - nu este o componentă a industriei media în sine, dar este o modalitate de a accesa conţinutul oferit de industria media şi divertismentului şi un indicator cheie pentru cheltuielile pentru produse media în foarte multe segmente ale pieţei. Cheltuielile la nivel global pentru accesul la Internet vor creşte de la 317 miliarde de dolari americani în 2011, la 493 de miliarde în 2016, o rată medie anuală de creştere de 9,3%.

Accesul la Internet prin conexiuni mobile: Cheltuielile pentru accesul la Internet prin conexiuni mobile a crescut de la 26% din cheltuielile totale pentru accesul la Internet în 2007 la 40% în 2011 şi va ajunge la 46% din cheltuielile totale pentru accesul la Internet, aproape la acelaşi nivel ca şi cheltuielile pentru conexiunile fixe.

 Ziare şi periodice. La nivel global, cheltuielile pentru ziare şi reviste au scăzut în ultimii 4 ani, deşi în perioada 2010-2011, declinul mediu anual a fost mai mic de un procent. Piaţa se estimează că va reîncepe să crească în 2012, cu un ritm mediu anual de creştere de 1,3%, de la 75 de miliarde de dolari în 2011, la 80 de miliarde de dolari în 2016.

 Editarea de carte: Cheltuielile globale pentru cărţile electronice vor înregistra un ritm mediu anual de creştere de 30,3%, ajungând la o valoare de 20,8 de miliarde dolari în 2016, cărţile în format electronic ajungând să reprezintă 17,9 % din piaţa de carte în 2016.

Publicitatea outdoor: Indonezia, Rusia şi India vor fi pieţele cu cea mai rapidă creştere a publicităţii outdoor până în 2016, ritmul mediu anual de creştere fiind de 11,2%, 11% şi respectiv 10,9%.

Despre raport

A 13-a ediţie anuală a raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016, conţine analize amănunţite şi date istorice, precum şi prognoze privind evoluţia cheltuielilor de publicitate, cele pentru achiziţia de produse ale industriei media şi divertismentului, precum şi pentru accesul la internet din 48 de ţări din întreaga lume. Pentru a afla mai multe accesaţi http://www.pwc.com/outlook.

Segmentele cuprinse în raport

Publicaţiile business-to-business, cărţi şi publicaţii educaţionale, reviste şi ziare, industria cinematografică, cheltuielile pentru acces la Internet: atât prin conexiuni fixe, cât şi mobile, publicitatea online, publicitatea outdoor, radio, industria muzicală, publicitatea TV, abonamentele TV şi piaţa jocurilor video.

Despre PwC:

Firmele din reţeaua PwC ajută organizaţiile şi indivizii să creeze valoarea adăugată de care au nevoie. Suntem o reţea de firme prezentă în 158 de ţări cu aproape 169.000 de specialişti dedicaţi oferirii de servicii de calitate de audit, consultanţă fiscală şi consultanţă pentru afaceri. Spuneţi-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastră şi descoperiţi mai multe informaţii despre noi vizitând site-ul www.pwc.com/ro/pcs.

PwC se referă la reţeaua de firme PwC şi/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică separată. Vă rugăm să accesaţi pagina de internet www.pwc.com/structure pentru mai multe detalii.

© 2012 PwC. Toate drepturile rezervate.

Ti-a placut articolul?

Comentarii