Justiție Constanța CLM Constanța contestă la Curtea de Apel decizia Tribunalului Constanța în cazul hotărârii prin care Școala Gimnazială Nr. 6 „Nicolae Titulescu” urma să fie arondată Școlii Nr. 24 „Ion Jalea”
Justiție Constanța: CLM Constanța contestă la Curtea de Apel decizia Tribunalului Constanța în cazul hotărârii
47
Marime text
Pe rolul Curții de Apel Constanța se află dosarul cu numărul de înregistrare 1926/118/202521 înregistrat la data de 25 noiembrie 2025 la Secția e contencios administrativ si fiscal. Dosarul are ca obiect - anulare act administrativ Suspendare executare act administrativ - HCLM nr. 459/25.10.2024 și se află în stadiul procesual de recurs.Părți în dosar sunt Școala Gimnazială Nr. 6 Nicolae Titulescu - Intimat Reclamant, Consiliul Local al Municipiului Constanța - Recurent Pârât și Școala Gimnazială Nr. 24 Ion Jalea - Intimat Pârât.
Momentan nu a fost fixat termen în acest dosar.Dosarul s-a mai aflat și în atenția magistraților de la Tribunalul Constanța care la data de 5 noiembrie 2025 au admis în parte cererea.
Solutia pe scurt: Respinge excepţiile lipsei calităţii procesuale active şi lipsei de interes, invocate de pârâtul Consiliul Local al Municipiului Constanţa, ca neîntemeiate. Admite în parte cererea de chemare în judecată formulată de reclamanta ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 6 „NICOLAE TITULESCU" CONSTANŢA în contradictoriu cu pârâţii CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CONSTANŢA şi ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 24 „ION JALEA ” CONSTANŢA. Anulează în parte Hotărârea nr. 459/25.10.2024 a Consiliului Local al mun. Constanţa în ceea ce priveşte punctul 32 din Anexa nr. 1 a hotărârii referitor la arondarea, ca unităţi de învăţământ fără personalitate juridică, a reclamantei şi a Grădiniţei cu program normal „Căsuţa poveştilor” Constanţa, pârâtei Şcoala Gimnazială nr. 24 „Ion Jalea” Constanţa. Obligă pârâtul Consiliul Local al Municipiului Constanţa la plata către reclamantă a sumei de 7190 lei cu titlu de cheltuieli de judecată. Cu drept de recurs în termen de 5 zile de la comunicare, cererea de recurs urmând a se depune la Tribunalul Constanţa-Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal. Pronunţată la data de 05.11.2025, în conformitate cu prevederile art. 402 din CPC sub rezerva art. 396 alin. 2 din CPC raportat la art. 401 alin. 2 teza ultimă din CPC“ – conform Portalului Instanțelor de Judecată.
Conform Rejust.ro, prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 16.04.2025 pe rolul Tribunalului Constanţa Secţia de Contencios administrativ şi fiscal sub nr. ####/118/2025, reclamantul SCOALA GIMNAZIALA NR. 6 ####### TITUESCU CONSTANTA în contradictoriu cu pârâții CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CONSTANTA şi SCOALA GIMNAZIALA NR. 24 ### ##### CONSTANTA a solicitat instanţei:1. suspendarea în parte, până la soluţionarea definitivă a cauzei, a executării HCLM Constanța nr. 459/2024, cât privește pct. 32 din Anexa nr. 1 la hotărâre referitor la lipsirea subscrisei de personalitate juridică și arondarea subscrisei și a Grădiniței cu Program Normal „###### Poveștilor” la ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 24 „### #####” CONSTANȚA;
2. anularea în parte a HCLM Constanţa nr.459/25.10.2024, cât privește pct.32 din Anexa 1, în sensul eliminării acesteia din categoria unităților de învăţământ fără personalitate juridică și arondarea subscrisei și a Grădiniței cu Program Normal „###### Poveștilor” la ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 24 „### #####” CONSTANŢA;
3. obligarea pârâtului CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CONSTANȚA, în terneiul art. 453 Cod procedură civilă, la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de soluționarea acţiunii.
Cum s-a ajuns la proces„În fapt, a arătat reclamanta că prin HCLM Constanţa nr. 459/25.10.2024 a fost aprobată organizarea reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi particular din Constanţa pentru anul şcolar #### # ####, conform anexelor nr. 1 şi 2 la hotărâre, potrivit cu care apare înscrisă ca unitate de învăţământ fără personalitate juridică arondată pârâtei ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 24 „### #####" CONSTANŢA, deşi are personalitate juridică şi îndeplineşte criteriile şi standardele necesare menţinerii personalităţii juridice, iar ######### cu Program Normal „###### Poveştilor" arondată inclusiv în prezentul an şcolar acesteia, va fi arondată pârâtei ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 24 „### #####" CONSTANŢA.
A mai arătat că împotriva HCLM Constanţa nr. 459/25.10.2024 a formulat plângere prealabilă ce a fost respinsă ca neîntemeiată.
Astfel, a învederat că HCLM Constanţa nr.459/25.10.2024 privind aprobarea organizării reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi particular din municipiul Constanţa pentru anul şcolar #### # #### este nelegală, din multiple perspective arătând sub un prim aspect că a fost adoptată cu încălcarea dispoziţiilor art.7 din Legea nr.52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică.
Mai mult, a învederat că, în cadrul procedurii de elaborare a proiectului de hotărâre, pârâtul CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CONSTANŢA nu şi-a respectat obligaţia legală reglementată imperativ de a publica un anunţ referitor la această acţiune pe site-ul propriu, de a afişa acelaşi anunţ la sediul propriu, într-un spaţiu accesibil publicului şi de a-l transmite către mass-media locală, dar şi tuturor persoanelor care au depus, eventual, o cerere pentru primirea acestor informaţii, fiindu-i astfel blocată posibilitatea de a formula punct de vedere, propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice, dar şi posibilitatea organizaţiilor legal constitutite sau a altor autorităţi publice de a solicita şi obţine organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ.
În al doilea rând, a arătat că hotărârea nr. 459/2024 atacată nu cuprinde motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază, deşi obligaţia de motivare în fapt şi în drept a actului administrativ este reglementată de prevederile art. 31 alin. (2) din Constituţie.
De asemenea, a indicat dispoziţiile art. 30 alin.(i) şi (2) din Legea nr.24/2000 şi ale art. 136 alin. (2) şi (3) din Codul administrativ şi a învederat că în speţă, Referatul de aprobare care potrivit legii ar fi trebuit să constituie instrumentul de prezentare şi motivare a reglementărilor propuse, nu arată nici măcar sumar cerinţele care reclamă intervenţia normativă şi nu face nicio referire la elementele noi propuse prin proiectul de hotărâre. În egală măsură, nici Raportul de specialitate întocmit de Secretarul general al municipiului Constanţa nu prezintă vreun argument în susţinerea modificărilor propuse în organizarea reţelei şcolare în ce priveşte reclamanta.
Totodată, a precizat că indicarea generică a unor temeiuri de drept, respectiv Ordinul ME nr. ######### şi Ordinul ME nr. 6665/2024, precum şi a dispoziţiilor art. 19 alin. (6) lit. a) din Legea nr. 98/2023 nu este de natură a asigura respectarea obligaţiei de motivare a actului administrativ.
Astfel, a apreciat că din perspectiva încălcării obligaţiei de motivare a actului administrativ normativ, HCLM Constanţa nr.459/2024 este nelegală, fiind adoptată cu exces de putere.
În al treilea rând, a învederat că HCLM Constanţa nr. 459/2024 a fost adoptată cu încălcarea prevederilor art. 19 alin. (11) din Legea nr. 198/2023 şi a Metodologiei privind reorganizarea unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică aprobată prin Ordinul ME nr. 6799/2023, precizând că din documentaţia ce a stat la baza adoptării HCLM Constanţa nr. 459/2024 nu rezultă cazul justificat ce a impus iniţierea procedurii de reorganizare.
De asemenea, a arătat că nu au fost respectate prevederile art. 3 alin.(i) şi (2) din Metodologie, învederând totodată că, în speţă, nu există nicio dovadă că unităţile de învăţământ cu personalitate juridică propuse pentru reorganizare au fost stabilite de ISJ Constanţa în colaborare cu pârâtul CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CONSTANŢA, după cum nu există vreo dovadă că la stabilirea unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică propuse pentru reoganizare, pârâtul CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CONSTANŢA a avut în vedere criteriile citate.
Mai mult, reclamanta a subliniat faptul că nu există niciun act prin care să se constate că nu respectă criteriile, standardele şi normele privind calitatea educaţiei, iar în ce priveşte respectarea art. 16 din Legea nr. 198/2023, a învederat faptul că funcţionează cu un număr de peste 600 de elevi, prin urmare mult peste minimul de 300 de elevi impus de art. 16 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 198/2023, având personalitate juridică în raport de îndeplinirea acestor condiţii.
Sub un al treilea aspect, a precizat că din instrumentele de „prezentare şi motivare" nu rezultă modalitatea în care se doreşte/intenţionează reorganizarea sa.
Sub un al patrulea aspect, a arătat că HCLM Constanţa nr. 459/2024 a fost adoptată cu încălcarea dispoziţiilor art.6 alin. (2) şi art. 10 alin.U) din Metodologie şi a subliniat faptul că deşi în fapt legea reglementează distinct operaţiunile de organizare a reţelei şcolare de activităţile privind reorganizarea unor unităţi de învăţământ preuniversitar, pârâtul CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CONSTANŢA a amalgamat cele două proceduri, adoptând o hotărâre prin care aprobă reţeaua şcolară a unităţilor de învăţământ pentru anul şcolar #########, în care include şi unităţi de învăţământ pretins rezultate din reorganizare, fără ca acestea să fi urmat/să fi fost supuse procedurii de reorganizare prevăzută de lege.
A mai arătat că a mai trecut prin „experimente" de genul celui reclamat prin prezenta în 2010, când şi-a pierdut personalitatea juridică pentru a o recăpăta un an mai târziu, dar şi în anul 2016, când şi-a pierdut personalitatea pentru a o recăpăta 4 ani mai târziu, efectele producându-se, totdeauna, asupra elevilor, profesorilor şi părinţilor“ – conform Rejust.ro.
Prin HCLM nr. 459/25 octombrie 2024, Consiliul Local Constanța a aprobat noua structură a rețelei școlare pentru anul 2025–2026. Printre modificările adoptate se regăsea și pierderea personalității juridice de către Școala Gimnazială Nr. 6 „Nicolae Titulescu”, unitatea urmând să fie transformată în structură subordonată Școlii Nr. 24 „Ion Jalea”, alături de Grădinița cu Program Normal Nr. 24 și Grădinița „Căsuța Poveștilor”.
Conducerea Școlii Nr. 6 a atacat în instanță hotărârea, susținând că măsura ar afecta autonomia unității, stabilitatea corpului profesoral și interesele elevilor.
Procesul s-a derulat în mai multe etape, instanța respingând anterior cererea de suspendare a executării hotărârii, însă menținând cauza pe rol pentru judecarea fondului.
Dacă hotărârea va rămâne definitivă, Școala Gimnazială Nr. 6 „Nicolae Titulescu” își păstrează personalitatea juridică, iar reorganizarea stabilită în punctul contestat al hotărârii nu se va aplica.
PRECIZĂRI
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise
Citește și:
Tribunalul Constanța anulează în parte hotărârea prin care Școala Gimnazială Nr. 6 „Nicolae Titulescu” urma să fie arondată Școlii Nr. 24 „Ion Jalea”
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi


