Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:21 27 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cine sunt sfatuitorii-salariati ai primarilor

ro

12 Jun, 2009 02:28 3700 Marime text
cap_2.jpgÎn timp ce unii primari au câte trei consilieri personali, alţii, chiar dacă ar avea nevoie de un ajutor, bugetul nu le permite să-şi angajeze niciunul 

Potrivit prevederilor Legii nr. 215/2001, primarii şi preşedintele Consiliului Judeţean au posibilitatea de a-şi angaja consilieri personali.

Legiuitorul a stipulat că, pe perioada mandatului, primarul unei comune are dreptul să-şi angajeze un consilier personal, şeful administraţiei orăşeneşti sau municipale, trei consilieri personali, în timp ce conducătorii municipiilor reşedinţă de judeţ se poate „sfătui" cu cinci consilieri personali. Atribuţiile acestora sunt decise de edili, salarizarea lor se face pe grila de retribuire a personalului contractual al primăriei, situaţie ce le permite să deruleze, în paralel, şi activităţi economice. Un alt beneficiu al consilierilor personali îl reprezintă posibilitatea de a obţine prime.

Mazăre şi Constantinescu n-au „ajutoare"

Aflat la al treilea mandat, primarul Constanţei, Radu Mazăre, a preferat să se bazeze pe experienţa oamenilor săi din Primărie. Potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei Constanţa, Liviu Tramudana, deşi legea îi permite, edilul-şef nu şi-a angajat niciun consilier personal.

Colegul său de partid şi preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa pentru a doua oară, Nicuşor Constantinescu, nu a considerat necesară angajarea unui administrator public. Surse din cadrul instituţiei ne-au declarat că preşedintele CJC nu are consilieri personali. „În cadrul CJC există un Cabinet al preşedintelui unde sunt mai mulţi inspectori de specialitate", au adăugat aceleaşi surse.

Tusac vrea trei „sfătuitori"

Primarul municipiului Mangalia, Claudiu Tusac, are din 2008 doi consilieri personali, retribuiţi cu 10 milioane lei vechi. Oamenii sunt în funcţii şi se ocupă de probleme juridice, organizatorice şi administrative. „Sunt mulţumit de activitatea lor, deşi a trecut o perioadă relativ scurtă de la angajare", ne-a declarat Tusac, cu toate că nu-şi amintea dacă ai săi consilieri personali au venit cu vreo iniţiativă sau i-ar fi sugerat vreun proiect care să-şi fi dovedit viabilitatea. Mai mult, edilul mangaliot are de gând să-şi mai aducă un consilier personal care să se implice în rezolvarea aspectelor organizatorice. „Aştept să facem noul Consiliu Local Municipal, să alegem alt viceprimar şi apoi voi vedea dacă este nevoie şi de un city manager", a menţionat primarul Mangaliei, Claudiu Tusac.

Celălalt primar de municipiu, Marian Iordache, şi-a angajat, iniţial, doi consilieri personali. Între timp, unul a demisionat, iar edilul din Medgidia a rămas doar cu George Marinescu, fost ziarist, retribuit cu 1.120 lei/ lunar. „După plecarea celuilalt, i-am mărit responsabilităţile... Dacă ar fi să-i dau o notă pentru activitatea de până acum, aceasta ar fi şapte. Nu a avut experienţă în administraţie şi s-a adaptat mai greu. Acum este pe drumul cel bun", ne-a declarat Marian Iordache.

Mai deştept decât primarul!?

La nivelul oraşelor din judeţul Constanţa, situaţia diferă. În timp ce unii primari au apelat la consilieri personali, alţii au considerat că nu e nevoie să „profite" de toate prevederile legale. „Dacă simt că va fi nevoie şi voi găsi oameni mai deştepţi decât mine, voi angaja. În noua organigramă am prevăzut două posturi de consilieri personali, dar sunt, deocamdată, neocupate", ne declara, anul trecut, primarul oraşului Techirghiol, Adrian Stan.

Şi totuşi, la începutul acestui an, edilul se pare că a găsit un om mai deştept decât el. Acesta este fostul consilier local Florin Zisu, care, fiind incompatibil cu funcţia de ales, a fost angajat de la 1 ianuarie consilier personal al primarului Stan. „Mă ocup de probleme legate de cultură, sport, învăţământ şi culte şi, printre altele, sunt şi purtător de cuvânt al Primăriei Techirghiol", ne-a declarat Zisu.

Unu sau niciunul

În Primăria Ovidiu existau trei funcţii create, însă edilul Dumitru Bocai a preferat să ocupe doar una, consilierul său ocupându-se de problemele de urbanism şi primind „în jur de nouă milioane lei vechi". Întrucât noile reglementări nu-i mai permit să facă angajări, cel puţin până la finele acestui an, edilul din Ovidiu a rămas doar cu acel consilier. „Este un om foarte bun, cu experienţă în domeniu şi a cărui activitate îmi este de mare folos. Sunt foarte mulţumit de prestaţia consilierului meu personal", a precizat Dumitru Bocai.

Anul trecut, primarul oraşului Hârşova, Tudor Nădrag, urma să angajeze doi consilieri pe programe europene. Între timp s-a răzgândit. „Nu am consilier personal. Am preferat să întăresc Direcţia de urbanism şi programe de dezvoltare, iar rezultatele se văd... avem elaborate, în diverse etape, mai mute proiecte", a explicat Nădrag.

Năvodari şi Cernavodă au echipe complete

În 2008, cel mai „dotat" primar de oraş în privinţa consilierilor personali era Mariana Mircea de la Cernavodă. Ea angajase trei persoane: Laurenţiu Marin - pe asistenţă socială şi gospodărie comunală, Menat Aledin - pe probleme de tehnic, investiţii, urbanism şi patrimoniu şi Carmen Dumitru - pentru achiziţii, relaţii, centru de informare al cetăţenilor şi altele... fiecare fiind retribuit, lunar, cu sume ce nu depăşesc 18 milioane lei vechi. Între timp, Laurenţiu Marin a fost promovat la conducerea Direcţiei  Apelor Dobrogea Litoral, iar locul acestuia a fost preluat de Cătălina Filoftea Cornete.

După o perioadă în care nu a apelat la consilieri personali, primarul oraşului Năvodari, Nicolae Matei, are, în prezent, trei „sfătuitori".

primaria_consilieri_personali.jpgDoi la Eforie şi Murfatlar, niciunul la Băneasa

Şeful administraţiei locale din Eforie, Ovidiu Brăiloiu, are doi consilieri personali - Cristian Solom şi Marius Avram. Potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei Eforie, cei doi se ocupă, printre altele, de relaţia cu cetăţenii şi îl informează pe primar cu ceea ce se întâmplă pe teren.

Aflat la primul mandat de primar, Gheorghe Cojocaru de la Murfatlar este ajutat tot de doi consilieri personali, care „au o grămadă de atribuţii". „Unul este fostul şef de gospodărie comunală, iar celălalt este cu studii superioare şi masterat", ne-a spus mândru Cojocaru. El a recunoscut că este foarte mulţumit de oamenii lui deoarece „sunt uitili şi îşi fac treaba".

Pentru a cincea oară la conducerea oraşului Negru Vodă, primarul Ion Nicolin nu a avut niciodată consilieri personali. „Nu ne putem permite aşa ceva la bugetul infim pe care-l avem. Asta ne-ar mai trebui", a afirmat edilul.

{mos_ri:consilieri,primarie}
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • nartip 04 Jul, 2009 11:07 -La Cernavoda,va asigur ca are in Menat Aledin,un om priceput,muncitor si cu destula experienta in domeniu.A participat efectiv la ridicarea multor edficii acolo,unde am muncit impreuna cativa ani buni.De asemenea oameni duce lipsa Medgidia,al carui Municipiu,Aledin Menat era locuitor.Acum nu stiu daca mai este.
  • martisor 12 Jun, 2009 09:04 Intrebati-l pe primarul de la Medgidia de ce a plecat un consilier si ce face cel de-al doilea inafara de a sta la panda sa vada daca muncesc rromi ,de a bea cafea si de a vorbi porno.Fara nici-o rautate,sa spuna ce proiecte are acest consilier-ziarist.Daca un barbat la 30-35 ani se multumeste cu un salariu de 1000 lei si mai face si naveta,ma rog,e problema lui dar mie imi da de gandit si la adresa acestui ziarist-judecator-consilier si la adresa echipei Iordache.Astept raspuns d-le reporter,cu toate scuzele de rigoare.