Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
04:17 11 05 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Terenuri din Dosarul Retrocedărilor, repuse sub sechestru! Decizie definitivă a Tribunalului Constanța

ro

20 Apr, 2021 00:00 1709 Marime text
  • Decizia privind revenirea sub sechestru a terenurilor din Dosarul Retrocedărilor a fost luată de judecătorii Tribunalului Constanța în dosarul civil numărul 9594/212/2020.
  • Bunurile fuseseră scoase de sub sechestru în luna mai 2019, în urma unei decizii a Direcţiei Generale Executări Silite Cazuri Speciale - Serviciul Executări Silite Cazuri Speciale Regionale București, din cadrul ANAF.
  • Suprafețele ce se vor întoarce sub sechestru, în urma deciziei judecătorilor constănțeni, sunt „bunuri imobile menţionate la pct. 6.1 – 6.23, 6.25, 6,27 – 6,31 din Ordonanţa nr. 29/P/2005 din 15.02.2008 a Direcției Naționale Anticorupție“.
  • „Menținerea sechestrului s-a făcut în vederea indisponibilizării (prezervării) terenurilor  și asigurării restabilirii situației anterioare săvârșirii infracțiunilor, respectiv pentru a se asigura revenirea acestor terenuri în domeniul public/privat al Municipiului Constanța“, au arătat judecătorii din Constanța.
Mai multe terenuri din Constanța și Mamaia, vizate de hotărârea definitivă pronunțată de Curtea Supremă în Dosarul Retrocedărilor din Constanța, se vor întoarce sub sechestru, după o perioadă de „relaxare“ de aproape doi ani!
 
Decizia privind revenirea sub sechestru a terenurilor din Dosarul Retrocedărilor a fost luată de judecătorii Tribunalului Constanța în dosarul civil numărul 9594/212/2020 și este definitivă, instanța respingând apelurile declarate în cauză împotriva hotărârii inițiale, pronunțate de Judecătoria Constanța.
 
Suprafețele ce se vor întoarce sub sechestru, în urma deciziei judecătorilor constănțeni, sunt „bunuri imobile menţionate la pct. 6.1 – 6.23, 6.25, 6,27 – 6,31 din Ordonanţa nr. 29/P/2005 din 15.02.2008 a Direcției Naționale Anticorupție“.
 

Despre terenurile în cauză

 
Mai exact, este vorba despre terenurile care, potrivit Deciziei penale nr. 32/2019 din Dosarul Retrocedărilor, reprezintă bunuri dobândite de Cristian Borcea, inculpat în dosarul penal și beneficiar de top al retrocedărilor din timpul administrației Radu Mazăre.
 
Bunurile fuseseră scoase de sub sechestru în luna mai 2019, în urma unei decizii a Direcţiei Generale Executări Silite Cazuri Speciale - Serviciul Executări Silite Cazuri Speciale Regionale București, din cadrul ANAF.
 
În ce privește dosarul civil 9594/212/2020, în această cauză, Municipiul Constanța prin Primar s-a adresat instanței de judecată după ce Fiscul bucureștean a decis ridicarea sechestrului de pe terenurile sus-menționate, aparținând lui Cristi Borcea.
 
Reprezentanții autorității fiscale din București și avocații omului de afaceri Cristi Borcea au argumentat în fața instanțelor din Constanța că sechestrul a fost ridicat ca urmare a faptului că afaceristul ar fi achitat suma de 957.107 euro stabilită de instanța penală.
 

Menținerea sechestrului, pentru restabilirea situației anterioare

 
Cu toate acestea, magistrații Judecătoriei Constanța au arătat în Hotărârea nr.8176/2020, menținută prin decizia recentă a Tribunalului Constanța de a respinge apelurile declarate, că „în acord cu contestatorul (nr., Municipiul Constanța prin Primar) instanța reține că achitarea sumei de 957.107 euro  pentru care s-a dispus confiscarea si suma de 33.000 lei cheltuieli judiciare nu este de natură să conducă la ridicarea sechestrului  menținut prin decizia penală 32/A/07.02.2019, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiției“.
 

Facem precizarea că Hotărârea 8176/2020 a Judecătoriei Constanța este citată pe Portalul Jurisprudenței, www.rolii.ro.
 
Pentru a reveni la decizia judecătorilor, aceștia au mai arătat că „menținerea sechestrului s-a făcut în vederea indisponibilizării (prezervării) terenurilor  și asigurării restabilirii situației anterioare săvârșirii infracțiunilor, respectiv pentru a se asigura revenirea acestor terenuri în domeniul public/privat al Municipiului Constanța“.
 
„Ori, prin ridicarea sechestrului de către intimata emitentă a actului contestat s-a creat posibilitatea ca terenurile în cauză să fie înstrăinate și implicit imposibilitatea contestatorului de a pune în executare dispozițiile deciziei instanței de apel precum și generarea unor noi conflicte juridice în cadrul cărora un terț care ar dobândi proprietatea bunurilor să invoce  calitatea sa de cumpărător de bună credință“, conform www.rolii.ro.
 
„Că așa este“, au continuat judecătorii în motivarea Hotărârii nr. 8176/2020, „reiese și din motivarea deciziei penale, în considerentele deciziei ( f 363) arătându-se că în privința terenurilor pentru care s-a dispus restabilirea situației anterioare nu sunt incidente dispozițiile referitoare la confiscarea speciale, (...) ci cele referitoare la restabilirea situației anterioare fiind așadar menținută măsura sechestrului instituită în faza de urmărire penală“.
 

Hotărâre reconfirmată în apel

 
De asemenea, judecătorii au mai arătat că „susținerea intimatei Agenția Națională de Administrare Fiscală în sensul că urmare a deciziei penale bunurile au revenit în patrimoniul contestatorului nu poate fi primită deoarece instanța penală a dispus în plus ca Municipiul Constanța să întreprindă demersuri potrivit legii civile, în vederea restabilirii situației, respectiv în vederea recuperării posesiei asupra acestor terenuri, demersuri care în prezent nu au fost întreprinse.Ori, tocmai pentru a se asigura acest scop a fost menținută măsura sechestrului“.
 
În aceste condiții, „față de aceste considerente instanța va admite contestația la executare formulată de contestator și va anula în parte Decizi a de ridicare a măsurilor de executare silită aplicate asupra bunurilor sechestrate nr. A_EMB 4077 din 08.05.2019, sub aspectul/în ceea ce privește ridicarea sechestrului instituit asupra bunurilor imobile sechestrate prin Ordonanța nr. 29/P/2005 din 15.02.2008, emisă de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – DNA, menținut prin Decizia penală nr. (...), bunuri imobile menționate la pct. 6.1 – 6.23, 6.25, 6,27 – 6,31 din Ordonanța nr. 29/P/2005 din 15.02.2008“, conform hotărârii instanței.
 
Această hotărâre a Judecătoriei Constanța a fost atacată în apel, dar, recent, Tribunalul Constanța a reconfirmat această sentință, respingând apelurile declarate în cauză.
 
Totodată, apelanții au fost obligați să achite Municipiului Constanța prin Primar cheltuieli de judecată de 1.190 de lei, reprezentând onorariul avocatului.
 
Hotărârea Tribunalului Constanța este defintivă.
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Foto cu rol ilustrativ din Arhiva ZIUA de Constanța
 
Citește și:

„Pretențiile“ lui Chițac de la Mazăre! Euro și dolari. Sumele defalcate pe dosare
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii