Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:06 27 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Primarul Municipiului Constanța a pierdut procesul privind locurile de parcare gratuită pentru persoanele cu dizabilități! Motivarea tribunalului (DOCUMENT)

ro

27 Dec, 2023 17:00 10819 Marime text
  • Măsura obligării primăriei la asigurarea unor astfel de locuri de parcare a fost dispusă de către inspectorii AJPIS Constanța printr-un proces-verbal contestat ulterior, în instanță, de către Primarul Municipiului Constanța.
  • În motivarea hotărârii, judecătorii de la Tribunal au arătat, printre altele, că „ceea ce s-a reţinut prin actul criticat (nr., procesul-verbal AJPIS contestat de primar) nu este o încălcare a unei dispoziţii de scutire a unei persoane încadrate în gradul de handicap de la plata unei taxei de parcare, ci nerespectarea dispoziţiei de repartizare a unui loc de parcare persoanelor cu handicap care au solicitat şi au nevoie de un astfel de loc, împrejurări ce sunt distincte atât faptic cât şi din perspectiva de reglementare“.
Magistrații Secției de Contencios administrativ și fiscal a Tribunalului au motivat decizia prin care Primarul Municipiului Constanța a pierdut, în primă instanță, procesul deschis Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Constanța în legătură cu asigurarea unor locuri de parcare gratuită persoanelor cu dizabilități.
 
Măsura obligării primăriei la asigurarea unor astfel de locuri de parcare a fost dispusă de către inspectorii AJPIS Constanța printr-un proces-verbal contestat ulterior, în instanță, de către Primarul Municipiului Constanța.
 
Inițial, primarul a pierdut definitiv procesul pentru suspendarea aplicării măsurilor din procesul-verbal AJPIS.
 
Ulterior, Tribunalul Constanța a respins și acțiunea primarului pentru anularea procesului-verbal.
 
În motivarea hotărârii, judecătorii de la Tribunal au arătat, printre altele, că „ceea ce s-a reţinut prin actul criticat (nr., procesul-verbal AJPIS contestat de primar) nu este o încălcare a unei dispoziţii de scutire a unei persoane încadrate în gradul de handicap de la plata unei taxei de parcare, ci nerespectarea dispoziţiei de repartizare a unui loc de parcare persoanelor cu handicap care au solicitat şi au nevoie de un astfel de loc, împrejurări ce sunt distincte atât faptic cât şi din perspectiva de reglementare“.
 
Fragmentul face parte din motivarea Hotărârii 1502/2023 a Tribunalului, pronunțată în dosarul 2785/118/2023.
 
Părți în dosar sunt Primarul Municipiului Constanța, în calitate de reclamant, și Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Constanța, în calitate de pârât.
 
Prin Hotărârea 1502/2023, Tribunalul Constanța a respins ca neîntemeiată cererea primarului de anulare a procesului-verbal întocmit de inspectorii AJPIS.
 
La Tribunal, dosarul cu indicativul 2785/118/2023 s-a aflat în atenția completului CA1 al Secției de Contencios administrativ și fiscal, prezidat, potrivit surselor noastre, de magistratul Teodora Luminița Popescu.
 
Recent, cazul a ajuns pe rolul Secției de Contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel, după ce primarul a declarat recurs împotriva deciziei nefavorabile de la Tribunal.
 
În motivarea deciziei de la Tribunal, judecătorii primei instanțe au mai arătat că „apreciază Tribunalul că dispoziţiile art. 486 şi 487 Cod fiscal, precum şi ale HCL nr. 614/2022 privesc doar ipoteza în care persoana cu handicap ar fi solicitat scutirea, cu titlu general, de la plata taxei pentru parcarea autovehiculului pentru oricare dintre locurile de parcare amenajate“.
 
„Scutirea operează strict cu privire la un singur loc de parcare“
 
„În opinia instanţei, ipoteza reglementată de art. 65 al. 5 din Legea nr. 448/2006 este distinctă de cea expusă anterior iar repartizarea unui loc de parcare în baza acestor prevederi nu intră sub incidenţa dispoziţiilor Codului fiscal referitoare la scutire sau HCL nr. 614/2022 cât timp scutirea operează strict cu privire la un singur loc de parcare, din apropierea domiciliului iar repartizarea unui astfel de loc de parcare nu atrage în mod automat scutirea pentru alte locuri de parcare“, conform instanței.
 
„Astfel, chiar dacă persoanei cu handicap i se repartizează, cu titlu gratuit, un loc de parcare cât mai aproape de domiciliul său, pentru alte locuri de parcare ce sunt supuse plăţii unei taxei, persoana cu handicap nu va beneficia de scutire“, mai arată judecătorii.
 
De asemenea, aceștia au mai arătat că „referitor la abrogarea dispoziţiilor art. 26 din Legea nr. 448/2006 ce stabileau acordarea unor facilităţi fiscale persoanelor cu handicap, tribunalul va constata că, deşi reale susținerile reclamantului, sunt nerelevante cât timp nu au fost abrogate nici explicit dar nici implicit şi dispoziţiile art. 65 din Legea nr. 448/2006“.
 
„Astfel, în momentul adoptării Codului fiscal, legiuitorul a lăsat la latitudinea autorităţii publice locale acordarea unor facilităţi fiscale sub forma scutirii de la plata impozitelor sau a taxelor pentru utilizarea temporară a locurilor publice, însă fără a înlătura de la aplicabilitate dispoziţiile referitoare la acordarea gratuită a unui loc de parcare persoanelor cu handicap, loc de parcare care să fie amplasat cât mai aproape de domiciliul persoanei cu handicap ceea ce diferă, în opinia instanţei, de scutirea de la plata taxei de parcare pentru toate celelalte locuri de parcare amenajate pe domeniul public“, se explică în Hotărârea 1502/2023.
 
„Astfel, deşi acordarea gratuită a unui loc de parcare conform art. 65 al. 5 din Legea nr. 448/2006 reprezintă, în concret, tot o formă de scutire,  aceasta nu se face în baza dispoziţiilor art. 486-487 Cod fiscal deoarece nu priveşte o gratuitate generală pentru toate locurile de parcare ci strict pentru un loc de parcare amplasat în apropierea domiciliului persoanei cu handicap“, au concluzionat magistrații.
 
Acum, însă, decizia a fost atacată la Curtea de Apel Constanța, instanță care va avea ultimul cuvânt de spus în cauză.
 
Sursa motivare: Portalul Național al Jurisprudenței www.rejust.ro, Portalul Instanțelor de Judecată
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
Primăria Constanța, victorie uriașă la Tribunalul București! Sunt vizați mii de metri pătrați din Dosarul Retrocedărilor. Primăria primește peste 360.000 de lei cheltuieli de judecată (MINUTA)
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii