Litigiu între UAT Măcin și Arcosim SRL! Apel la Curtea de Apel Constanța împotriva deciziei Tribunalului Tulcea privind penalități de aproape 940.000 lei (DOCUMENT)
Litigiu între UAT Măcin și Arcosim SRL! Apel la Curtea de Apel Constanța împotriva deciziei Tribunalului Tulcea
123
Marime text

UAT Măcin, în calitate de apelant pârât, atacă prin apel decizia Tribunalului Tulcea în ceea ce privește plata sumei de 937.856,59 lei către reclamantă, societatea Arcosim SRL, reprezentând penalități de 0,1% pe zi de întârziere pentru neplata în termen a facturilor TLARC nr. 1014414/16.11.2023 și TLARC nr. 1014427/24.04.2024.
Dosarul cu nr. 1383/88/2025 a fost înregistrat pe data de 10.11.2025 la Curtea de Apel Constanța, se află pe secția de contencios administrativ și fiscal, obiectul fiind „litigiu privind achizițiile publice”.
Magistrații Curții de Apel au stabilit ca termen de judecată data de 27.11.2025.

Apelul vine în urma următoarei soluții pe scurt furnizată de magistrați:
„Admite acțiunea. Obligă pârâtul la plata sumei de 937.856,59 lei către reclamantă, reprezentând penalități de 0,1% pe zi de întârziere pentru neplata în termen a facturilor TLARC nr. 1014414/16.11.2023 și TLARC nr. 1014427/24.04.2024. Obligă pârâtul la plata către reclamantă a sumei de 53.019,20 lei, reprezentând cheltuieli de judecată (taxă judiciară de timbru – 38.019,20 lei și 15.000 lei onorariu avocat). Cu drept de apel în termen de 10 zile de la comunicare, cerere care se va depune la Tribunalul Tulcea. Pronunţată în şedinţă publică azi, 24 iunie 2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei”.
Potrivit ReJust.ro, firma menționată mai sus solicitat instanţei în contradictoriu cu pârâtul UAT Măcin, județul Tulcea să dispună obligarea pârâtului la plata următoarelor sume:
1. - 1.114.962.96 lei, reprezentând rest plată factura TLARC nr. 1014414/16.11.2023 (factură în valoare de 2.837.112,14 lei din care s-a achitat la 27.11.2023 suma de 922.149,18 lei, la 05.03.2024 suma de 250.000,00 lei, la 29.03.2024 suma de 300.000,00 lei și în data de 11.04.2024 suma de 250.000,00 lei);
2. - 403.304,23 lei, reprezentând penalități de 0,1% pe zi de întârziere, calculate până la 03.10.2024, pentru neplata în termen a diferențelor de 1.914.962,96 lei, 1.664.962.96 lei, 1.364.962,96 lei, respectiv 1.114.962,96 lei din factura TLARC nr. 1014414 din 16.11.202;
3. - 1.903.158,73 lei, reprezentând contravaloarea facturii TLARC nr. 1014427 din 24.04.2024 – neachitată;
4. - 251.216,95 lei, reprezentând penalități de 0,1% pe zi de întârziere, calculate până la 03.10.2024, pentru neplata în termen a facturii TLARC nr. 1014427 din 24.04.2024;
5. - penalități de 0,1 % pe zi de întârziere, calculate la suma de 3.018.121,69 lei (rezultată din însumarea facturilor de la pct. 1 și 3, achitate parțial/neachitate: 1.114.962.96+1.903.158,73 = 3.018.121,69 lei) din 03.10.2024 până la data plătii efective;
6. - cheltuieli de judecată.
Motivarea ReJust:
„În motivare s-a arătat că, în fapt, în temeiul Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice și a HG nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, s-a încheiat contractul nr. 5361/09.03.2023, de proiectare și execuție lucrări, în vederea realizării obiectivului de investiții ”Creșterea eficienței energetice în cadrul clădirilor publice UAT #####, respectiv Liceul ”######## ######## #######” (art.4.1, pag. 2 contract). Prețul convenit pentru îndeplinirea contractului, plătibil executantului de către achizitor, a fost de 6.559.300,00 lei fără TVA, la care se adăuga TVA 1.246.267,00 lei (art. 5.1, pag. 3 contract).
În art. 19.1 din contract s-a prevăzut că, pentru execuția de lucrări, plățile se vor efectua în mod eșalonat, de regulă lunar, iar în cazul în care achizitorul nu își onorează facturile în termen de 30 de zile de la primirea facturii (termen prevăzut la art. 19.3, pag. 15 contract), atunci acestuia îi revine obligația de a plăti, ca penalități, o sumă echivalenta cu 0,1 % din plata neefectuată pentru fiecare zi de întârziere, până la îndeplinirea efectivă a obligațiilor (art. 12.2, pag. 9 contract).
La art. 19.5 (pag. 15 contract), s-a prevăzut în mod expres că pentru îndeplinirea acestui contract nu se acordă avans executantului, ####### S.R.L. suportând din fondurile proprii toate cheltuielile de aprovizionare și execuție. Raportat la stadiul executării lucrărilor, s-au emis facturile specificate în petitul acțiunii, achitate parțial/neachitate, pentru care se datorează penalitățile acolo individualizate. Temeiul legal, algoritmul de calcul și calculul detaliat al penalităților de întârziere sunt prezentate în anexa 1. #### în decursul perioadei scurse între facturare și data prezentei acțiuni s-a încercat soluționarea negociata a litigiului, debitorul Orașul ##### nu și-a onorat integral obligația de a face plata.
În drept, acțiunea a fost întemeiată pe dispozițiile art. 1270 C. civ., art. 1350 alin. (1) și (2) C. civ. În dovedire s-au depus la dosar, în copie, următoarele documente: Contract de proiectare și execuție lucrări nr. 5361 / 09.03.2023 emis de Primăria orașului, Act adițional nr. 1/5034/30.04.2024 la Contractul de proiectare și execuție lucrări nr. 5361 / 09.03.2023, Autorizație de construire nr. ###########.08.2023 emisă de Primăria Orașului #####, Ordin de începere a lucrărilor nr. 12243/06.09.2023 emis de Primăria Orașului #####, Factura fiscală nr. TLARC ##########.11.2023 emisă de S.C. ####### S.R.L., Extras de cont la data de 27.1 1.2023 emis de Trezoreria #####, Extras de cont la data de 05.03.2024 emis de Trezoreria #####, 8. Extras de cont la data de 29.03.2024 emis de Trezoreria #####, Extras de cont la data de 1 1.04.2024 emis de Trezoreria #####, Situația de plată nr. 3/15.11.2023 emisă de S.C. ####### S.R.L., Factura fiscală nr. TLARC ##########.04.2024 emisă de S.C. ####### S.R.L., Situația de plată nr. 4 / 22.04.2024 (centralizator) emisă de S.C. ####### S.R.L., Memoriul nr. 1856/27.06.2024 emis de Liceul Teoretic ”######## ######## #######”, Notificare privind efectuarea vizitei în teren nr. 8922/DIPOR/02.07.2024 și dovada transmiterii emisă de Agenția Pentru Dezvoltare Regională Sud-Est ###### pentru Cererea de rambursare nr. 2. La data de 09.12.2024, reclamanta S.C. ####### S.R.L. a depus la dosar o cerere de micşorare cuantum obiect cerere.
Cu privire la micşorarea câtimii obiectului acţiunii s-a precizat că, potrivit extrasului de cont emis de Trezoreria #####, pârâta Orașul ##### a achitat în data de 03.12.2024 suma totală de 1.957.015,76 lei (compusă din însumarea a șase valori : 947.718,51 lei + 22.299,26 lei + 109.466,86 lei + 715.744,88 lei + 144.945,19 + 16.841,06 lei). Ca urmare a acestei plăți, s-a arătat că pârâta datorează următoarele sume:
1. - 0 lei factura TLARC nr. ##########.11.2023 în valoarea de 2.837.112,14 lei (factură achitată în tranșe, la 27.11.2023 suma de 922.149,18 lei, la 05.03.2024 suma de 250.000,00 lei, la 29.03.2024 suma de 300.000,00 lei lai 1.04.2024 suma de 250.000,00 lei și ultima în data de 03.12.2024;
2. - 470.202,01 lei reprezentând penalități de 0,1% pe zi de întârziere, calculate până la 06.12.2024, pentru neplata în termen a diferențelor din factura TLARC nr. 1014414 din 16.11.2023, detaliate în anexai, pct. 1, lit. a-d;
3. - 1.061.105,93 lei reprezentând rest plată factura TLARC nr. 1014427 din 24.04.2024 (factură pentru care în data de 03.12.2024 s-a făcut o plată parțială de 842.052,80 lei);
4. - 369,650,90 lei reprezentând penalități de 0,1% pe zi de întârziere, calculate până la 06.12.2024, pentru neplata în termen a facturii TLARC nr. 1014427 din 24.04.2024, detaliate în anexa I, pct. 2, lit. a-b; 5. - penalități de 0,1% pe zi (le întârziere, calculate la suma de 1.061.105,93 lei (rest plată 1.061.105,93 lei din factura TLARC nr. 1014427 din 24.04.2024) din 06.12.2024 până la data plătii efective; 6. - cheltuieli de judecată.
În dovedire s-au depus la dosar, în copie, următoarele documente: algoritm de calcul, extras de cont”.
Despre Arcosim SRL
Societatea Arcosim SRL a fost înființată în anul 2003, are sediul în Măcin, județul Tulcea, strada 1 Decembrie 1918 nr. 99 și se ocupă de „Lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale”.
Conform termene.ro, asociați sunt Staicu Bogdan Mirel (50%) și Bosneagu Valentin (50%), iar administrator este cel dintâi.
Staicu Bogdan Mirel mai este asociat la Construct Prest-Serv SRL.
Bosneagu Valentin mai este asociat unic și administraror la Arcosim Navi Grup SRL, asociat și administrator la Dinogetia Avi SRL și Royal Skincare SRL.
În anul 2024, firma a înregistrat o cifră de afaceri de 4.482.584 lei, cu un profit de 23.009 lei, la 34 de angajați, având datorii în valoare de 3.312.785 lei.
Potrivit licitatiapublica.ro, societatea a câștigat 14 contracte prin cumpărare directă, toate în județul Tulcea, la instituții precum Primăria Jijila (8), IPJ Tulcea (2), Tribunalul Tulcea, IJJ Tulcea, Primăria Măcin și Primăria Niculițel și 7 licitații publice, toate în județul Tulcea, la instituții precum Primăria Măcin (3), Primăria Jijila (3) și Primăria Greci.
Pentru documentarea materialului s-au folosit informații de pe platformele portaljust.ro, rejust.ro și termene.ro.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Justiție Constanța: Termen la Curtea de Apel Constanța în disputa juridică dintre CN ACN și Navtron SRL
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi


