Justiție Constanța Prefectul județului Constanța, la judecată cu primarul orașului Năvodari și societatea Novitrade SRL. Dosarul, pe rolul Curții de Apel Constanța
Justiție Constanța: Prefectul județului Constanța, la judecată cu primarul orașului Năvodari și societatea


Dosarul a fost înregistrat la data de 17 aprilie 2025 la Secţia de contencios administrativ şi fiscal, fiind în stadiul de recurs, iar ultima modificare a fost operată în data de 17 aprilie 2024.

Momentan nu a fost fixat un termen în acest proces.
Recursul a fost declarat la data de 10 aprilie 2025 de Primarul Orașului Năvodari și la data de 11 aprilie 2025 de societatea Novitrade SRL.

Potrivit rejust.ro, în motivarea în fapt a cererii reclamantul a arătat, în esenţă, că, prin adresa Inspectoratului de Stat în Construcții -Inspectoratul Județean în Construcții Constanța, înregistrată la Instituția Prefectului Județului Constanța 9781/27.03.2024, a fost înștiințat cu privire la efectuarea unui control privind respectarea prevederilor legale la emiterea autorizației de construire emise de Primarul orașului Năvodari, în temeiul Ordinului M.D.LP.A nr. 310/2022.Admite cererea
Solutia pe scurt: Respinge excepţia de nelegalitate a proceselor-verbale de control nr. DO_30967 din 30.01.2024 şi nr. DO_30984 din 30.01.2024, ca inadmisibilă. Admite acţiunea. Anulează certificatul de urbanism nr. 185/09.03.2022 şi autorizaţia de construire nr. 313/01.09.2022 emise de Primarul Oraşului Năvodari. Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Cererea de recurs se depune la Tribunalul Constan?a. Pronunţată astăzi, 21.02.2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei.
Document: Hotarâre 263/2025 21.02.2025“ - conform Portalului Instanțelor de Judecată.
Urmare controlului de specialitate, efectuat în baza Procedurii de control al statului privind respectarea prevederilor legale la emiterea certificatelor de urbanism/autorizațiilor de construire/desființare, aprobate prin Ordinul M.D.L.P.A nr. 310/28.02.2022 cu privire la respectarea prevederilor legale la emiterea certificatului de urbanism nr. 185/09.03.2022 și a autorizaţiei de construire nr. 313/01.09.2022, s-au încheiat procesele-verbale de control nr. DO_30967/30.01.2024 și nr. DO_30984/30.01.2024, prin care s-au constatat încălcări ale prevederilor legale.
S-a reiterat faptul că Primarul oraşului Năvodari a emis Autorizaţia de Construire nr. 313/01.09.2022 pentru „Modificare proiect în curs de execuţie autorizat cu AC 551/12.11.2021 prin supraetajare cu un etaj în limita a 20% din suprafața desfăşurată conform Legii nr.50/1991 și construire spațiu tehnic rezultând imobil P+3E-4E retras + Spaţii tehnice”; autorizaţia de construire fiind emisă pentru imobilul teren și construcții situat în orașul Năvodari, zona Beach Land.
Reclamantul a învederat că Inspectoratul de Stat în Construcţii i-a comunicat faptul că procesele-verbale de control nr. DO_30967/30.01.2024 și nr. DO_30984/30.01.2024 au fost înregistrate la Primăria oraşului Năvodari cu nr. 20141/01.02.2024 şi nr. 20143/01.02.2024 şi, ulterior, au fost transmise investitorului prin adresa nr. 794/06.02.2024 şi primite de acesta la data de 08.02.2024.
Totodată, prin aceeaşi adresă, s-a menţionat că, urma analizării aspectelor prezentate în conţinutul plângerii prealabile formulate de către emitent, aceasta a fost respinsă. În referire la motivele de nelegalitate privind certificatul de urbanism nr. 185/09.03.2022, emis de Primăria orașului Năvodari pentru „Modificare proiect în curs de execuție autorizat cu AC 551/12.11.2021 prin supraetajare cu un etaj în limita a 20% din suprafața desfăşurată conform Legii nr.50/1991 și construire spațiu tehnic rezultând imobil P+3E-4E retras + Spaţii tehnice”, pentru imobilul teren și construcții situat în orașul Năvodari, zona Beach Land, s-a învederat că s-au constatat următoarele neconformități în procesul-verbal de control nr. DO_30967/30.01.2024:
În primul rând, s-a reţinut încălcarea prevederilor art. 2 alin. (4) lit. a1 din Legea nr. 50/1991, respectiv emiterea certificatului în scopul modificării proiectului autorizat cu A.C. nr. 551/ 12.11.2021, aflat în curs de execuție, potrivit cererii nr. 26523/04.03.2022, prin supraetajare cu un etaj în limita a 20% din suprafata desfașurată conform Legii 50/1991, precum și cu un etaj tehnic, respectiv din imobil P+3, în imobil P+3E-4Eretras+Spaţii Tehnice.
Or, potrivit prevederilor art. 2 alin. 4 lit. a1 din Legea nr. 50/1991, supraetajarea cu încă un nivel a clădirilor nu poate fi solicitată decât pentru construcţiile care pot fi recunoscute ca finalizate potrivit legii, respectiv acele construcţii pentru care s-a efectuat recepţia la terminarea lucrărilor.
În Extrasul de Carte Funciara nr.21240/11.02.2022 eliberat de către Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară pentru imobilul identificat cu număr cadastral 113573, anexat cererii pentru certificatul de urbanism, pe teren nu figurează nicio suprafață construită la sol.
Mai mult, certificatul de urbanism nr. 185/09.03.2022 a fost emis în scopul modificării proiectului autorizat cu A.C.nr. 551/12.11.2021 prin supraetajare cu două niveluri, din imobil P+3 în imobil P+3E-4E retras+Spații Tehnice, respectiv prin supraetajare cu un etaj având funcțiunea de locuire si un etaj tehnic, deşi posibilitatea de autorizare directă a lucrărilor de supraetajare, cu încă un nivel, o sigura data, în suprafață de maximum 20% din suprafața construită desfașurată a clădirii, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (4) lit. a1 din Legea nr. 50/1991, este permisă doar pentru construcții existente finalizate (recepționate si intabulate).
Reclamanta a invocat în susţinerea criticii şi încălcarea prevederilor P.U.Z. aprobat prin H.C.L. Năvodari nr. 86/06.03.2009. Sub un alt aspect, s-a învederat faptul că certificatul de urbanism nr. 185/09.03.2022 a fost emis cu încălcarea prevederilor art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 50/1991, respectiv:
Potrivit R.L.U. aferent P.U.Z. - Complex Rezidential Beach Land aprobat prin H.C.L. Năvodari nr. 86/06.03.2009 pentru zona de amplasament în care este încadrat imobilul ce face obiectul C.U. nr. 185/09.03.2022, a fost reglementată înălțimea la cornișă, Hc=13 m, Din analiza documentaţiei tehnice vizate spre neschimbare la autorizaţia de construire nr. 551/12.11.2021 emisă în scopul "Construire imobil de locuinţe P+3E cu spațiu comercial la parter și împrejmuire teren”, ce a făcut obiectul controlului I.S.C. în urma căruia a fost încheiat Procesul-verbal de control nr. DO_469545/15.11.2023 s-a constatat că institutia emitentă a autorizat executarea lucrărilor de construire pentru imobilul cu regim de înăţime P+3E (Hmax=13m).
Astfel, Certificatul de Urbanism nr. 185/09.03.2022, având ca obiect supraetajarea din imobil P+3E, (a cărui înălțime maxim admisă era deja atinsă) in imobil P+3E-4E retras+sp.th., aşadar cu încă două niveluri, a fost emis cu încălcarea prevederii privind înălțimea maxim admisă la cornișă (Hc=13 m) reglementată prin documentaţia de urbanism P.U.Z. aprobat prin H.C.L. Năvodari nr. 86/06.03.2009. În aceste condiţii, reclamantul a solicitat să se reţină abaterile constând în nerespectarea art. 6 alin. 1 lit. a din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele ale pct. 2 art. 5 din R.L.U. aferent P.U.Z. aprobat prin H.C.L. Năvodari nr. 86/06.03.2009.
Pe de altă parte, urmează a se observa emiterea certificatului de urbanism nr. 185/09.03.2022 cu date incomplete sau eronate privind reglementările urbanistice, respectiv: Contrar prevederilor art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 50/1991, beneficiarul nu a fost informat prin certificatul de urbanism nr. 185/09.03.2022 cu privire la cerințele tehnice ale imobilului existente la data solicitării, în conformitate cu prevederile documentației de urbanism in vigoare. Astfel, au fost constatate abateri fată de următoarele dispozitii legale: art. 6 alin. 1 lit. a din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 30 alin. 2, art. 35 alin. 3 din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, aprobate prin Ordinul Ministerului Dezvoltării Regionale și Locuinţei nr. 839/2009, cu modificările și completările ulterioare.
Tribunalul reţine următoarele: În fapt, la cererea pârâtei, pârâtul Primarul Oraşului Năvodari a emis certificatul de urbanism nr. 185/09.03.2022 pentru a fi utilizat în scopul „Modificare proiect în curs de execuție autorizat cu AC 551/12.11.2021 prin supraetajare cu un etaj în limita a 20% din suprafața desfășurată conform Legii nr.50/1991 și construire spaţiu tehnic rezultând imobil P+3E-4E retras + Spaţii tehnice”, pentru imobilul situat oraşul Năvodari, zona Beach Land.
Ulterior, la cererea aceleiaşi pârâte s-a emis de către pârâtul Primarul Oraşului Năvodari autorizaţia de construire nr. 313/01.09.2022 prin care s-a autorizat executarea lucrărilor menţionate în certificatul de urbanism.
Inspectoratul de Stat în Construcţii prin Inspectoratul Județean în Construcţii Constanţa a procedat la efectuarea unor activităţi de control la Unitatea Administrativ Teritorială Năvodari, având ca obiect verificarea modului în care au fost emise certificatele de urbanism şi autorizațiile de construire pentru imobile de pe raza localităţii.
Concluzionând, instanţa reţine ca fiind întemeiate motivele de nelegalitate anterior analizate, autorizaţia de construire fiind emisă cu încălcarea prevederilor legale, ceea ce determină anularea în condiţiile art. 12 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 Totodată, au fost încălcate prevederile legale şi cu ocazia emiterii certificatului de urbanism, ceea ce atrage anularea actului în condiţiile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 554/2004. de considerentele expuse, instanţa va admite acţiunea şi va anula certificatul de urbanism nr. 185/09.03.2022 şi autorizaţia de construire nr. 313/01.09.2022 emise de Primarul Oraşului Năvodari.
Despre Novitrade SRL
Potrivit datelor furnizate de platforma termene.ro, consultată la data de 21 aprilie 2025, societatea a fost înființată în anul 2002. Pentru anul 2023 a raportat cifră de afaceri de 13.223.859 lei, profit de 2.394.318 lei și 8 angajați.
Societatea se ocupă cu comerț cu ridicata al produselor farmaceutice și are sediul în Constanța, strada Poet Andrei Mureșanu.
Asociați sunt Florin Dumitrașcu cu 90% și Nicoleta Dumitrașcu cu 10%. Administrator este Florin Dumitrașcu.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Prefectul județului Constanța, la judecată cu primarul orașului Năvodari și societatea Novitrade SRL
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp