Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
02:15 31 07 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu online cu judecătorul Lucian Lică, preşedintele Secţiei penale a Tribunalului Constanţa, muzician, scriitor și artist plastic

ro

02 Jun, 2021 00:00 3177 Marime text
  • Judecători cu hobby-uri şi pasiuni!
 
Judecătorul Lucian Lică, preşedintele Secţiei penale a Tribunalului Constanţa, a povestit, în cadrul unui interviu online, despre modul în care o carieră în justiţie se poate împleti cu o adevărată pasiune pentru artă. Potrivit magistratului, talentul nedublat de muncă nu duce la rezultate notabile în orice domeniu, mai ales în domeniul artistic.
 
Întrebările redacției:
 
1. Domnule judecător, în calitate de magistrat al Secției penale a Tribunalului Constanța, aveți o vastă experiență deja în acest domeniu. Cu toate acestea, astăzi ne acordați un interviu care, așa cum vom vedea, sparge tiparele prin care oamenii privesc, în general, magistrații. Sunteți un om al artei, ori, mai bine zis, al artelor! În paralel cu activitatea dumneavoastră din sala de judecată și de la instanță, sunteți muzician, scriitor și artist plastic. Vorbiți-ne puțin, vă rugăm, despre această latură artistică a dumneavoastră - cum se manifestă ea și ce ne puteți spune despre creațiile dumneavoastră pe cele trei planuri?
 
Este greu să vorbești despre propria creație, am preferat întotdeauna să las pe alții să facă aprecieri asupra acticvității mele din domeniul artistic. Această activitate se manifestă în trei dimensiuni care se întrepătrund într-un demers sincretic
 
Am considerat mereu că elementele de bază ale mesajului sincretic ( cuvânt, sunet, imagine) au generat şi celelalte arte. LL Project care s-a transformat în LL Concept ( inițialele numelui meu urmate de ideea că aceste demersuri constituie un proiect artistic ce s-a transformat ulterior într-un concept). Luca Vorhut ( Luca este transliteraţia numelui propriu urmată de Vorhut care în germană înseamnă avangardă). Ioan Carabaco ( Ioan este numele patronimic, numele tatălui meu urmat de toponimul Carabacî – în turcă, Carabacu – aşa cum l-au preluat autorităţile române imediat după 1878 , după preluarea Dobrogei , stilizat din considerente literare în Carabaco)
 
Am preferat să dezvolt cele 3 direcții sub pseudonimele menționate pentru a nu se confunda numele meu civil și implicit exercițiul funcției sociale pe care o exercit cu aceste direcții artistice.
 
 LLProject – proiectul muzical
 
Am reluat în noiembrie 2013 activitatea artistică constituind LL Project. Este un deziderat mai vechi, dorind să mă manifest din perspectiva sincretică încă din anii 90. Am început cu muzica, am înregistrat la un prieten mai vechi, un excepțional profesionist în mixaj în producție muzicală.

 
Masterele pieselor erau realizate de alt prieten vechi, din perioada anilor 90 cand lucram împreuna cu acesta în radio, Prima data am realizat albume instrumentale, creaţii mai vechi din perioada de devenire artistică. Am simțit nevoia să evoluez din perspectiva artistică pentru ca în 2016 am înființat atelierul de pictură, sculptură, modelaj Luca Vorhut în condițiile în care mesajul artistic devenise complex. Apoi studioul propriu din ianuarie 2019.
 
Poemele literare se îmbină cu muzica metal intrumentată după canoanele heavy metal care alternează cu muzica simfonică. Am realizat un sincretism între cuvânt și muzică. Acest aspect a determinat apariţia LL Concept (determinat de compunerea unor concepte sincretice cuvânt – sunet, poeme rock, opere rock. Muzica se raportează la devenirea artistică din perspectiva metafizică cu mai multe valențe: mesaj social grefat pe anii 90 cu tulburările de rigoare (adevar, dreptate, ordine socială, ierarhia valorilor, etc), mesaj spiritual (determinat de credință în Dumnezeu dar și de toleranță, de patristică, de dogmatica ortodoxă), mesaj cognitiv (explorare a unor spații virtuale determinate de creație, ingeri, demoni, tentatii, depresii, angoase, realizari și rateuri), din această perspectivă se închide cercul realtional al mesajului artistic.
 
Luca Vorhut – direcția plastică
 
Mesajul vizual se dezvoltă și el pe mai multe direcții: desene în carbune, schite, penite, picturi pe pânză sau pe diferite suporturi (lemn, carton, ghips, sticla sau pe diferite suporturi neconvenționale), pictura obiect realizată pe carton , lemn și uneori pe pânză, scluptura în lemn, modelaj in ghips.
 
 Aceste ultime două direcții au mai puține realizări pentru că necesită mult timp, ori în paralel de desfașoară planul muzical și cel literar
De cele mai multe ori se întrepătrund cu mesajul muzical și cel literar, acestea având corespondent în versuri și muzica. Toate aceste lucrări constituie un proiect de avangarda, componenta distincta a mesajului sincretic. În acelasi timp tot ceea ce este subsumat numelui de Luca Vorhut completează mesajul artistic LL Project , LL Concept sau Ioan Carabaco.
 
2. Sunt mulți cei care sunt convinși că talentul este, de fapt, un har de la Dumnezeu. Totodată, uneori, acesta poate fi și moștenit, poate chiar de la o rudă mai apropiată sau îndepărtată. Dumneavoastră moșteniți acest har divin de la cineva, ori măcar parte din el?
 
Nu aș spune chiar har divin pentru că sunt tributar formulei 99% transpirație și 1% inspiratie, o formulă care ar trebui să stea în spatele unei activități ample, cu o plajă largă de respirație. Tatăl meu avea înclinații artistice care însă nu s-au putut manifesta în perioada de început a comunismului, acesta alegând domeniul tehnic.
- De asemenea am învățat în ani că talentul nedublat de muncă nu duce la rezultate notabile în orice domeniu, mai ales în domeniul artistic.
 
3. Activitatea de judecător ocupă, fără îndoială, foarte mult timp. De asemenea, a fi artist solicită, în egală măsură sau poate chiar mai mult, resurse de timp. Cum reusiți să împăcați cele două planuri?
 
- Ambele activități, atât exercițiul funcției sociale dar și activitatea artistică ocupă foarte mult timp.
- Am învățat să separ domeniile între ele de foarte mult timp și să acord perioadele necesare unor astfel de activități distincte așa cum li se cuvine.
- Sunt momente în care perioadele consistente de timp liber le petrec în atelier, în studio sau la masa de scris,
- Toate acestea însă presupun o anumită disciplină și rigurozitate, o anduranță mare la efort dar și o experiență care se câștigă în ani, respectiv aceea de a gestiona timpul în mod util ,
- Am considerat mereu că cei care se ascund în spatele inspirației, zilelor proaste, starilor de tot felul, nu fac decât să eludeze imposibilitatea de a  gestiona propria activitate așa cum se cuvine. Astfel de manifestări mi s-au părut mereu mofturi,
 
4. Care este cel mai important lucru pe care ați dori ca oamenii să-l cunoască în legătură cu creațiile dumneavoastră?
 
- Nu vreau să fiu anacronic într-o societate care a evoluat exponențial în ultimii 30 de ani. Nu întotdeauna direcțiile de evoluție au fost și cele pozitive după ierarhia clasică de valori. În acest context multe dintre reperele împlinirii noastre că oameni au căzut în desuetudine : PATRIE , DUMNEZEU , ONOARE , DREPTATE , ADEVAR , etc. – am preferat să scriu cu majuscule aceste dimensiuni , considerându-le esențiale pentru fiecare dintre noi. Din păcate aceste repere se relativizează concomitent cu evoluția societății. Printre alte dimensiuni, aceste repere sunt sesizate constant în demersul meu artistic sincretic. Ca să răspund punctual la întrebare, în primul rând aceste repere esentiale aș dori ca oamenii să le cunoască despre creațiile mele.
 
 
5. Ce ne puteți spune despre sursele dumneavoastră de inspirație? Ce vă inspiră? Cum vă vin ideile pentru creațiile vizuale?
 
- Am pornit la drum cu credinta în forma și culoare după ce în perioada anilor 90  în care pictasem uleiuri pe pânză. Acum folosesc vopsele și uleiuri, acrilice, emailuri diluate în diferite proporții ori combinații de culori organice. În multe dintre lucrări în mod deliberat las să acționeze gravitația asupra culorilor după legile newtoniene. Am avut mereu credința în impactul vizual, de moment, suprapus peste echilibru compozițional
- Avangarda înseamnă printre altele să lași să acționeze în mod natural legile fizicii însă dupa un procedeu preordinat
- În mod deliberat folosesc o anumită metodică care să sugereze hazardul și aleatoriul unei astfel de compoziții plastice. În realitate totul este experimentat anterior. Mesajul sincretic înseamnă ca de multe ori titlurile lucrarilor plastice sunt aceleași cu ale unor piese muzicale sau poeme. Unele dintre lucrări figurează pe coperțile albumelor muzicale. Teme predominante: zborul, crucificarea, spaţiul oniric, sensul creației, inechitățile sociale, deviatiile comportamentale în spațiul adevărului , dreptății, etc.
- Dar ceea ce este cel mai important în tot acest context plastic : infinitatea tipologiei umane din perspectivă chipului descompus, măști , figuri bizare, reale sau imaginare. Toate se îmbină cu mesajul transmis prin cuvânt sau muzică
- Simt nevoia să descompun imaginea pe spaţii mari. Asta este coordonata de esenta a mesajului plastic Luca Vorhut.
 
6. V-ați gândit vreodată  să renunțați la cariera în justiție pe care o aveți pentru a vă urma pasiunea pentru artă și, eventual, a face o carieră în artă?
 
Nu mi-am pus problema niciodată să renunț la nimic, pentru activitatea mea artistică a început încă din copilarie și adolescență astfel că de la începutul exercitiului funcției mele sociale am separat lucrurile, le-am abordat distinct. Deja aceasta separare în mod distinct a domeniilor de activitate are o vechime de aproape un sfert de secol.
 
7. O ultimă întrebare: ce iubiți cel mai mult?
 
Nu există o ierarhie a iubirilor dar la această întrebare directă răpunsul meu involuntar este : familia și locurile devenirii mele.
 

PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 

Citește și
 
Interviu online
Comisarul-șef George Munteanu, detalii despre accidentul pe care nimeni nu-l mai vedea soluționat

 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii