Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
02:38 15 11 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu online cu doctorul nutriţionist Mihaela Iftene. Ce putem mânca de Paşte fără să se depună. Ce au voie copiii să mănânce

ro

22 Apr, 2019 00:00 2387 Marime text
An de an, oamenii ajung la spital după ce abuzează de mâncarea de pe masa de Paşte. Nu mai spunem de băutură. După postul lung anterior sărbătorilor luminate, oamenii mănâncă fără măsură preparate grase, pline de carbohidraţi. Iar un nutriţionist este cel mai în măsură să dea câteva sfaturi pentru a nu exagera. Imediat după sărbătorile pascale urmează 1 Mai, caracterizat de un alt obicei: grătarul - bogat în preparate de carne de porc.
 
În cadrul unui interviu online derulat la sediul redacţiei ZIUA de Constanţa, doctorul nutriţionist Mihaela Iftene a oferit sfaturi benefice celor care doresc să aibă parte de o masă sănătoasă de Paşte, dar şi de 1 Mai.
 
Am aflat ce ar trebui să mănânce copilul de Paşte fără a fi privat de bunătăţurile de pe masa bogată, dar şi ce greşeli fac oamenii la mesele pascale. De asemenea, ne-a răspuns la întrebarea dacă este sau nu benefică o cură de detoxifiere.
 
Care sunt cele mai mari greşeli pe care le fac oamenii în perioada postului?

Postul este o perioadă benefică în care ne putem încărca de vitamine şi minerale pe care le-am pierdut în perioada de iarnă. Pentru aceasta avem nevoie de un aport crescut de legume în stare crudă, de preferat, şi de fructe. Din păcate, apar multe greşeli în alimentaţia noastră: foarte mulţi mănâncă alimente bogate în zahăr - cartofi, orez, paste, pentru a creşte senzaţia de saţietate, alimente care trebuie în mod normal consumate în cantităţi limitate. Acestea conţin zahăr cu eliberare lentă care poate duce la creşterea în greutate şi dezechilibru metabolic. De asemenea, trebuie să aducem un aport limitat de produse din soia, pate sau cuburi de soia, care de asemenea pot să îngraşe. Dulciurile, chiar dacă simţim nevoia, uneori, trebuiesc consumate în cantitate limitată şi cât mai rar.

Dar la masa de sărbători?

Trecerea bruscă de la perioada de post la supraalimentare poate duce la dezechilibre atât digestive cât şi metabolice. În primele zile după post ar trebui să ne alimentăm cu cantităţi mici de mâncare, câte un fel de aliment la masă, fără a face abuzuri cu cantităţi mari de mâncare (carne, cozonac, etc) la o masă. Trebuiesc respectate orele de masă, astfel să mâncăm micul dejun, prânz şi cină, şi la gustări putem consuma, dacă dorim, o felie de cozonac sau un fruct. Se recomandă consumul unui singur tip fel de mâncare la una dintre mese. Astfel, putem mânca friptura la prânz, cu salată şi seara să mâncăm ciorbiţă cu pâine.

Consumul de alcool trebuie să fie moderat, fără să depăşească cantităţile recomandate (două măsuri de alcool la bărbaţi şi o măsură la femei). Sucurile cu sau fără acid sunt contraindicate şi în viaţa de zi cu zi, şi de asemenea trebuie să ţinem cont că freshurile, smoothie-urile de fructe aduc un aport crescut de zahăr, fără ca pancreasul nostru să facă faţă la aportul respectiv, ducând la îngrăşare. Mişcarea este foarte importantă şi atât cât putem şi ne permite timpul, după mese copiase să nu ne întindem în pat.  
 
Ce preparate trebuie să nu lipsească de pe masa de Paşte şi sunt benefice organismului?
 
Preparatele tradiţionale de Paşte sunt recomandate atât timp cât sunt consumate în cantităţi moderate. Oul fiert este sănătos, dar nu mai mult de 2-4 ouă pe săptămână. Carnea de miel sau ied este sănătoasă, dar este limitată la pacienţii cu anumite afecţiuni (gută). Peştele, curcanul, puiul sunt, de asemenea, foarte sănătoase şi uşor digerabile. Nu trebuie să uităm de legume crude, sub formă de salată sau adăugate în ciorbă, care nu ar trebui să ne lipsească la fiecare masă. Astfel, lângă o friptură de miel, cea mai recomandată garnitură este o salată cu roşii, ceapă, ridichi, salată verde, care astfel ne umple de vitamine, minerale şi energie.
 
Oamenii fac excese mari în perioada sărbătorilor pascale. Care sunt recomandările dvs. pentru această perioadă?

Cantităţile de mâncare consumate la masă trebuie să fie limitate. Consumul de alcool, de asemenea, trebuie să fie limitat, ca şi cel de sucuri sau dulciuri. Fiecare masă trebuie să conţină un singur fel de mâncare, iar fructele se consumă la gustări, între mese.

Ce putem mânca de Paşte fără să ne facem griji că se poate depune pe corp?

Legume cât mai multe! Ele aduc un aport crescut de fibre şi contribuie astfel la formarea bolului alimentar. Creează o senzaţie de saţietate, putând fi asociate cu carne fiartă, la cuptor sau la grătar. O astfel de combinaţie este sănătoasă, fără a risca să ne îngrăşăm.
Ciorbele sau supele sunt extrem de sănătoase, chiar dacă adăugăm lângă ele pâine. Pâinea nu este de evitat dacă consumăm o cantitate rezonabilă la fiecare masă (1-2 felii de pâine).  
 
Ce ar trebui să mâncăm după sărbătorile pascale, dacă nu am ţinut cont de regulile unei mese sănătoase? Este recomandată o cură de detoxifiere după această perioadă?

După sărbătorile de Paşte trebuie să revenim la un ritm de viaţă sănătos, cu o alimentaţie echilibrată. Nu trebuie să uităm să mâncăm cele trei mese principale şi cele două gustări recomandate. Masa de dimineaţă este cea mai importantă masă a zilei, pe care nu ar trebui să o sărim niciodată. Din păcate, ritmul alert al vieţii moderne ne face să ignorăm acest lucru şi foarte mulţi ajung să mănânce cea mai importantă masă seara, atunci când frigiderul devine cel mai bun prieten al lor. Prânzul este extrem de important şi trebuie să fie consistent pentru a ne asigura energia pentru restul zilei.

Pentru cei care au ţinut post, perioada postului a fost o perioadă de „curăţare” atât fizică, cât şi spirituală. Cura de detoxifiere este o abordare rigidă, care, din păcate, poate duce la un dezechilibru în viaţa noastră. Diferitele cure de detox vehiculate în mass-media nu şi-au dovedit sustenabilitatea pe perioade lungi de timp. Dacă totuşi o persoană doreşte să ţină o astfel de cură, trebuie să o facă pe perioade scurte, ţinând cont şi de efortul fizic pe care îl face în fiecare zi. Nu este de dorit ca după o astfel de perioadă persoanei să îi fie mai mult rău decât bine.  
 
Ce ar trebui să mănânce copiii de Paşte?

Masa de Paşte este o masă la care participă întreaga familie. Nu împărţim doar mâncare şi mâncăm mâncarea împreună, ci participăm cu toţii la o stare de bine, în care fiecare împărtăşim lumină şi iubire. De aceea, copilul trebuie să mănânce ceea ce mănâncă şi părinţii lui. Astfel, tradiţiile merg mai departe, iar pe noi, ca părinţi, ne obligă să fim un exemplu pentru copiii noştri. Copiii mănâncă lângă noi, împreună cu noi mâncarea pe care am pregătit-o, de preferat, împreună. Carnea este sănătoasă şi recomandată pentru copii. Oul, de asemenea, şi puţin cozonac făcut de bunica creează bucurie şi copiilor, şi părinţilor. Astfel, copilul ajuns tânăr şi apoi matur nu va fi un mofturos şi va şti să continue tradiţiile pe care le-a învăţat de la părinţi şi de la bunici.

Imediat după sărbătorile pascale urmează 1 Mai, când avem din nou parte de preparate grele. Ce se recomandă atunci?
 
Grătarul, chiar dacă este cu porc, pui sau peşte, este foarte sănătos dacă lângă el adăugăm o salată verde. Cartofii prăjiţi pot fi înlocuiţi cu succes cu cartofii copţi, mult mai sănătoşi. Alcoolul se recomandă în cantităţi moderate, la fel şi sucul cu sau fără acid. Apa plata şi apa minerală sunt cele mai bune lichide care pot fi consumate în această perioadă. Şi dacă tot suntem liberi, putem să ne mişcăm astfel să ne depăşim limita recomandată de 6.000 de paşi pe zi. Să nu uităm să folosim loţiuni de protecţie pentru soare dacă stăm foarte mult afară.
 
Distracţie plăcută şi sărbători luminate!
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii