Consilierii locali din Mangalia au abrogat o hotărâre care permitea construcții peste 9 etaje în stațiunile din sudul litoralului. Primarul consideră anularea inutilă! (DOCUMENTE)
Consilierii locali din Mangalia au abrogat o hotărâre care permitea construcții peste 9 etaje în stațiunile
22 Apr, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
1947
Marime text



- Hotărârea prin care a fost abrogată HCL 134/2021 a fost adoptată cu 11 voturi pentru din 19 aleși locali în cadrul ședinței extraordinare convocată de consilierii opoziției din 15 aprilie a.c.
- Noua hotărâre este menită să oprească haosul urbanistic, spune Semiran Abdurefi, inițiatoarea proiectului
- Consiliera USR a încercat să anuleze în instanță HCL 134/2021(n.r. vezi secțiunea „documente”), dar a fost declarată „fără calitate procesuală"
- Primarul Radu Cristian respinge utilitatea abrogării HCL nr. 134/2021
- Deoarece proiectul nu a avut raport de specialitate, prin urmare există posibilitatea să fie atacat de Instituția Prefectului județului Constanța, la fel cum s-a mai întâmplat și cu alte hotărâri adoptate de CLM Mangalia în acest mandat
Consiliul Local al municipiului Mangalia s-a reunit pe 15 aprilie în două ședințe.
Una convocată de primar în care ar fi trebuit să se voteze bugetul pentru anul 2025, proiect retras chiar de primarul Radu Cristian, care ulterior a părăsit ședința.
Cea de-a doua ședință, extraordinară, convocată de consilierii de la USR-PSD- AUR a avut loc înaintea celei legate de buget. În cadrul acesteia, aleșii locali de la USR- PSD și AUR, 11 la număr au votat un proiect de hotărâre prin care a fost abrogată HCL 134/2021, care permitea construcții de peste 9 etaje, distrugând spațiile verzi ale Mangaliei, mai precis din stațiuni.
Noua hotărâre este menită să oprească haosul urbanistic, spune Semiran Abdurefi, inițiatoarea proiectului.
Consiliera USR a încercat să anuleze în instanță HCL 134/2021(n.r. vezi secțiunea „documente”), dar a fost declarată "fără calitate procesuală".
Acum, în calitate de consilier local, a inițiat proiectul de abrogare a acestei HCL din 2021, „pe care o consilieră ilegală, adoptată la vremea respective fără avize, fără a fi lansată în procedură de transparență și cu încălcarea tuturor procedurilor”.
Abdurefi spune că „Primăria Mangalia a vrut să transforme sudul litoralului într-o a doua Mamaia, cu blocuri de 28 de etaje lipite unele de altele, fără respect pentru natură sau pentru oamenii care iubesc acest oraș.
Mangalia merită mai mult decât beton și indiferență”, spune consilierul local USR.
Din referatul de aprobare pentru abrogarea HCL Mangalia nr. 134/2021 privind dezvoltarea durabilă a stațiunilor turistice Saturn - Venus - Cap Aurora - Jupiter - Neptun - Olimp în materie de construcții și documentații de urbanism, reținem următoarele:
- Reglementările adoptate prin HCL Mangalia nr. 134/2021 sunt reguli urbanistice veritabile, de sine stătătoare, care derogă de la RLU aferent PUG Mangalia și îl detaliază.;
- Faptul că prin HCL 134/2021, Consiliul Local Mangalia a adoptat reguli urbanistice de detaliu şi derogatoare, specifice exclusiv unui PUZ sau unor modificări sau actualizări ale PUG, printr-un procedeu legislativ care eludează dispozițiile obligatorii ale art. 32 şi următoarele din Legea nr. 350/2001;
- Consiliul local Mangalia, prin adoptarea unei Hotărâri privind dezvoltarea durabilă a staţiunilor turistice Saturn-Venus-Cap Aurora-Jupiter-Neptun-Olimp în materie de construcţii şi documentaţii de urbanism, fără a avea la bază o documentație de urbanism tip PUZ sau actualizare şi modificare a PUG a încălcat dispozițiile art. 32 alin. (5) din Legea nr. 350/2001 şi a eludat procedura de avizare cuprinsă în Anexa nr. 1 din Legea nr. 350/2001, respectiv nu a obținut avizele legale obligatorii pentru normele de amenajare a teritoriului de la M.D.R.A.P.P., Consiliul Judeţean şi Organismele centrale şi teritoriale interesate;
- Pentru elaborarea şi adoptarea H.C.L. Mangalia nr. 134/22.10.2021 Consiliu local Mangalia avea obligația de a respecta dispozițiile art. 17 şi 18 din Normele Metodologice din 26.02.2016 de aplicare a Legii nr. 350/2001, care stipulează fără echivoc faptul că modificarea unui PUG sau adoptarea unui PUZ trebuie să fie bazată, întotdeauna, pe piese scrise și desenate în care să fie detaliate reglementările specifice pentru zona studiată.;
- Consiliul local Mangalia a nesocotit şi prevederile legale obligatorii cuprinse în art. 7 alin. 1 din Legea nr. 52/2003 potrivit cărora „în cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administraţiei publice are obligaţia să publice un anunţ referitor la această acţiune în site-ul propriu, să-l afişeze la sediul propriu, într-un spaţiu accesibil publicului, şi să-l transmită către mass-media centrală sau locală, după caz. Autoritatea administraţiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii.” , precum şi cele cuprinse în alin. (2) din acelaşi articol ce vizează anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ nesocotind obligaţia legală de a fi adus la cunoştinţa publicului, în condiţiile alin. (1), cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice.;
- Prin modul netransparent şi nelegal de adoptare a reglementărilor urbanistice noi, Consiliul local Mangalia a eludat sau a nesocotit şi obligația ce îi revenea de a obține o Decizie de Mediu şi un Aviz de mediu, în condițiile în care potrivit art. 5 din HG 1076/2004 se supun evaluării de mediu toate planurile şi programele care vizează amenajarea teritoriului şi urbanism sau utilizarea terenurilor, cu atât mai mult cu cât prin normele introduse în fondul legislativ local se reglementează şi posibilitatea modificării „spaţiilor verzi neprotejate, cu o suprafață mai mare de 2.000 mp şi ce nu beneficiază de reglementări urbanistice favorabile (Is3C);
Aşadar:
- A fost emisă cu încălcarea art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică locală, fiind vorba despre un act administrativ cu caracter normativ;
- A fost emisă cu încălcarea art. 5 din HG 1.076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, întrucât s-a normat amenajarea teritoriului, urbanismul şi utilizarea terenurilor;
- A fost emisă cu încălcarea art. 32 alin. (5) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului, în sensul că s-a reglementat zonal, fără a exista un plan urbanistic zonal;
- A fost emisă cu nerespectarea Anexei nr. 1 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului, în sensul că nu au fost obţinute avizele legale obligatorii pentru normele de amenajare ale teritoriului de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Consiliul Judeţean Constanţa şi organismele centrale şi teritoriale interesate;
- A fost emisă cu încălcare art. 17 şi 18 din Ordinul nr. 233/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul şi de elaborare şi actualizare a documentaţiilor de urbanism, în sensul că nu a fost însoţită de niciun fel de piese scrise şi desenate în care să fie detaliate reglementările specifice pentru zona reglementată.
Prin urmare, se propune abrogarea HCL nr. 134/2021 privind dezvoltarea durabilă a stațiunilor turistice Saturn – Venus – Cap Aurora – Jupiter – Neptun – Olimp în materie de construcții și documentații de urbanism, vezi secțiunea „documente”.
Proiectul nu a avut raport de specialitate, prin urmare există posibilitatea să fie atacat de Instituția Prefectului județului Constanța.
Primarul Radu Cristian respinge utilitatea abrogării HCL nr. 134/2021
Prevederi HCL 134/22.10.2021
Deoarece primarul municipiului Mangalia, Radu Cristian nu a putut fi contactat pentru un punct de vedere legat de acest subiect, redăm în continuare, răspunsul acestuia după înregistrarea proiectului de către consilierul USR, în vederea solicitării emiterii raportului de specialitate.
1. Puteți să explicați care ar fi motivele pentru abrogarea acestui act administrativ, întrucat din lecturarea expunerii de motive am constatat că considerați acest act ca fiind o documentație de urbanism sau o documentație modificatoare a PUG-ului, aspecte care nu sunt reale și care s-au dovcdit inclusiv în fața instanței de judecată?
2. Cunoașteți faptul că, așa cum s-a precizat și în dosarul civil, precum și Instituției Prefectului, acest act nu constituie o derogare de la PUG, prin acestea fiind prezentate niște detalieri și precizări ce vor trebui preluate ulterior în elaborarea și aplicarea viitoarelor documentații de urbanism necesare de realizat pentru zonele turistice Saturn - Venus - Cap Aurora Jupiter - Neptun - Olimp? Astfel, administrativ are menirea de a veni în sprijinul unei dezvoltari sustenabile, fără a deteriora spațiul urban construit printr-o dezvoltare necontrolată, cu construcții aglomerate, păstrând un echilibru între spațiile libere, spațiile verzi și cele construite.
3. Dacă acest act reprezintă doar o detaliere în vederea preluării ulteriore în elaborarea și aplicarea viitoarelor documențalii de urbanism, care vor fi elaborate în conformitate cu prevederile Legit nr.350/2001 și care nu a stat la baza emiterii unui certificat de urbanism sau autorizație de construire, care ar fi motivul pentru care se impune abrogarea”.
NOTĂ:
Expunerea de motive, proiectul de abrogare pentru HCL nr. 134/2021, răspunsul primarului Radu Cristian la solicitarea emiterii raportului de specialitate, convocatorul ședinței și proiectele aflate pe ordinea de zi a ședinței extraordinare convocate de consilierii PSD-USR-AUR din 15 aprilie 2025 pot fi consultate integral în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Șapte dintr-o lovitură! Prefectul județului Constanța vrea să anuleze mai multe hotărâri adoptate de Consiliul Local Mangalia (DOCUMENTE)
Scandal la ședința Consiliului Local Mangalia! Primarul ar fi părăsit sala! Ce s-a întâmplat cu proiectul bugetului pentru 2025
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii