Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:28 06 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Alianţa pentru taxe Culeţu-Mazăre

ro

13 Nov, 2008 00:00 1198 Marime text

deschidere_radu_mazare_danu.jpgPrefectul Dănuţ Culeţu nu a atacat în contencios administrativ taxele speciale, aşa cum a făcut-o în ultimii doi ani, chiar dacă termenul de contracarare a Consiliului Local expiră mâine.

Scandalul taxelor speciale a făcut deliciul tuturor. Apariţiile în presă ale prefectului Dănuţ Culeţu şi ale primarului Radu Mazăre, veşnici opozanţi, au stârnit râsete, dar au şi creat simpatii ale cetăţenilor faţă de una sau alta dintre tabere. Doi ani la rând, Instituţia Prefectului şi şeful administraţiei locale s-au luptat în hotărâri ale instanţelor. Iar scorul a fost egal.

În dosarul nr. 384/CA/2005, depus la Tribunalul Constanţa, secţia Contencios Administrativ, prefectul judeţului Constanţa a solicitat, „în temeiul dispoziţiilor art. 26 din Legea 340/2004, revocarea parţială a Hotărârii nr. 230/25.05.2005 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2006, adoptată de Consiliul Local Municipal Constanţa“. Culeţu reclama că prin hotărârea atacată s-au instituit o serie de taxe speciale mult controversate şi analizate de agenţii economici direct implicaţi, apreciind că au fost încălcate prevederile art. 282 alin 2 din Legea 571/2003 modificată, prin care se precizează că domeniile în care consiliile locale pot adopta taxe speciale pentru serviciile speciale publice locale se realizează numai în conformitate cu OUG 45/2003 privind finanţele publice locale. Se spunea că, prin coroborarea celor două acte normative, rezultă că taxele în litigiu, deşi au regimul juridic al unor taxe speciale, nu îndeplinesc condiţia cu privire la încasarea acesteia pentru un anumit serviciu din cadrul autorităţii publice locale şi nu se încasează numai de la persoanele fizice şi juridice care se folosesc de serviciile publice locale pentru care s-au instituit taxele respective, aspect prevăzut în art. 26 din OUG 453. Prefectura a arătat că regulamentul adoptat prin Hotărârea nr. 230/2005 (anexa 11) nu respectă dispoziţiile articolului 26 alin. 3 din OUG 45/2003, întrucât nu se regăseşte „modul de organizare şi funcţionare a serviciilor publice pentru care se propun taxele respective“.

Biruri „fără număr“

S-a susţinut că taxele speciale adoptate prin HCL 230/2005 se suprapun în mod evident cu cele impuse de Legea 571/2003 privind codul fiscal, fără justificarea în cadrul serviciului care încasează aceste taxe şi încălcând principiul legal - dubla impunere. Reclamantul considera nelegale următoarele taxe: impozitul pe clădiri în cazul contribuabililor persoane juridice, taxa asupra mijloacelor de transport pentru contribuabilii persoane fizice, taxa de folosire tramă stradală de către autovehiculele transport marfă pe raza municipiului Constanţa pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu, permis de liberă trecere prin staţiunea Mamaia în extrasezon pentru autovehiculele de transport marfă, taxa pentru irigaţii spaţii verzi în staţiunea Mamaia, taxa anuală pentru fiecare staţie fixă de telefonie mobilă, taxa privind asigurarea serviciilor de pază şi ordine în sezonul estival pentru agenţii economici de pe plajă, taxa pentru creşterea gradului de linişte şi siguranţă în derularea activităţilor economice în Constanţa, Mamaia şi Sat Vacanţă, taxa pentru eliberarea certificatului de oportunitate, precum şi viza anuală a acestuia, taxa pentru modificările şi completările operate pe certificatul de oportunitate, taxa de acces în staţiunea Mamaia pentru autoturisme care nu au număr de înmatriculare în municipiul Constanţa, legitimaţii de acces la barieră cu numere de înmatriculare cu leasing, permis de trecere în staţiunea Mamaia pentru vehicule cu tracţiune animală pentru agrement, exceptând faleza, permis de liberă trecere pe faleza staţiunii Mamaia pentru autovehiculele de transport marfă cu capacitatea maximă până la 3,5 tone, între orele 02.00 şi 08.00, permis de liberă trecere pe faleza plajei Modern pentru autovehiculele de transport marfă cu capacitate maximă până la 3,5 tone, între orele 7.00 şi 10.00, taxă folosire tramă stradală de către autovehiculele de transport persoane în comun pe raza municipiului Constanţa şi taxa de înfrumuseţare prin iluminare. Evident, Consiliul Local, mai precis primarul Radu Mazăre, cel care a avut iniţiativa instituirii birurilor, nu a fost de acord cu cele susţinute de către prefectul reclamant. Însă, instanţa a hotărât să dea câştig de cauză reprezentantului Guvernului în teritoriu şi să anuleze o parte din HCLM 230/2003, mai exact paragrafele reclamate de Culeţu.

Victorie de moment

Pe 5 mai 2006, Curtea de Apel Constanţa a dat decizia civilă 98/CA, ca urmare a recursului Consiliului Local. Instanţa a hotărât admiterea recursului Consiliului pârât şi modificarea în parte a hotărârii date anterior de Tribunal, mai precis partea legată de taxa pe clădiri pentru persoanele juridice şi de cea asupra mijloacelor de transport cu masă totală autorizată de peste 12 tone şi combinaţii de peste 12 tone, datorate de contribuabilii persoane fizice. Instanţa a mai luat în calcul şi valoarea taxelor stabilite, cu consecinţa reducerii acestora la limitele maxime prevăzute de lege. „Menţinem restul sentinţei recurate“, a pronunţat Curtea de Apel. Aşadar, anul 2006 a fost lipsit de taxele speciale ale lui Mazăre. Acest lucru este subliniat şi în raportul de activitate al primarului Radu Mazăre. Edilul se plânge că nu a putut iriga spaţiile verzi şi nu a avut cum să organizeze spectacole în Mamaia „din cauza blocării taxelor locale de către prefectură“. 

Succes în tabăra lui Radu

Următorul an, scandalul a fost reluat. Mediatizat şi asezonat cu injurii şi remarci acide trimise dintr-o tabără în cealaltă, războiul din clădirea de pe bulevardul Tomis a izbucnit chiar din luna ianuarie a anului 2007. Evident, s-a ajuns din nou la Tribunal. Astfel, pe 15 ianuarie 2007, Prefectura a solicitat anularea Hotărârii 500/2006, privitoare la impozitele şi taxele locale, a Consiliului Local Municipal Constanţa. De această dată, numai opt biruri speciale nu au mai fost pe placul lui Culeţu: impozitul de transport pe apă, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru cele juridice, taxa de folosire de stramă stradală, taxa pentru irigaţii spaţii verzi în staţiunea Mamaia, cea de acces în staţiune pentru autoturismele care nu au număr de înmatriculare în municipiul Constanţa, taxa anuală pentru fiecare staţie fixă pentru telefonie mobilă, cea de creştere a gradului de linişte şi siguranţă în derularea activităţilor economice în Constanţa, Mamaia şi Sat Vacanţă, dar şi taxa de aviz de colectare a deşeurilor industriale reciclabile. În şedinţa din 7 mai 2007, Tribunalul Constanţa a oferit o mare surpriză prefectului Culeţu. Şi nu una tocmai plăcută. Astfel, instanţa a decis să respingă acţiunea Prefecturii. Cu alte cuvinte, dacă în urmă cu numai un an acceptase că Instituţia Prefectului are dreptate, Tribunalul s-a răzgândit în 2007 şi a trecut de partea Primăriei lui Mazăre. Pentru justiţia autohtonă, faptul nu poate părea tocmai ieşit din comun, însă decizia a adus după sine urmări dintre cele mai stranii. Nici Curtea de Apel n-a fost mai prietenoasă cu Dănuţ Culeţu. Şi de această dată, prin decizia civilă 242/CA pronunţată în şedinţa publică din 18 iunie 2007, prefectul a fost contrazis. Curtea a respins recursul în contencios administrativ şi fiscal promovat de Instituţia Prefectului Judeţul Constanţa împotriva sentinţei civile 500/118/2007.


Liniştea anunţă pacea

Iată că a venit şi anul de graţie 2008, dar şi şedinţa de Consiliu Local din luna mai, în care au fost propuse spre votare taxele şi impozitele locale. Evident, ca urmare a luptei dintre Culeţu şi Mazăre, toată lumea se aştepta ca birurile să fie atacate în contencios administrativ. Însă, reacţia lui Culeţu s-a lăsat aşteptată. Şi s-a tot lăsat, în condiţiile în care tocmai mâine, pe 14 noiembrie, expiră termenul în care prefectul ar mai putea face ceva pentru combaterea taxelor lui Radu Mazăre. „Atacarea în contencios administrativ se face în şase luni de la adoptarea unei hotărâri de către Consiliul Local“, a declarat subprefectul Cosmin Andrei. Adică, decizia Consiliului din mai poate fi atacată până în luna noiembrie. Însă, se pare că din anumite motive, ori pentru că s-a săturat de luptă, ori pentru că a ajuns la o înţelegere cu veşnicul său adversar, Radu Mazăre, Culeţu nu a mai luat atitudine în acest caz. De altfel, surse din mediul politic spun chiar că cei doi ar fi ajuns la o înţelegere, care a adus după sine stingerea conflictului taxelor. Oricare ar fi situaţia, singurii care au de suferit sunt locuitorii Constanţei, cei care suportă zecile de „specialităţi“ servite cu zâmbetul pe buze de administraţia Mazăre, în colaborare, mai nou, cu prefectul Dănuţ Culeţu.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii