Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
05:34 12 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Modificări în programul „Rabla“. Românii vor putea achiziționa mașini hibrid sau electrice (document)

ro

05 Nov, 2018 00:00 381 Marime text
Ministerul Finanțelor Publice a publicat, pe 1 noiembrie 2018, în transparență decizională, proiectul de ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi.
Mai precis, vor fi aduse, conform notei de fundamentare, mai multe modificări la programele „Rabla Clasic” și „Rabla Plus”.
 
Schimbările preconizate vizează creșterea calității mediului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, concomitent cu reînnoirea parcului auto, prin  dinamizarea achiziției de autoturisme noi în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi și înlocuirea acestora cu autoturisme nepoluante, respectiv prin introducerea achiziției de autoturisme hibrid, electric hibrid și pur electric.
 
În acest context, este necesară introducerea la nivelul legislației primare a unor modificări care țin de evoluția si recalibrarea Programului în raport cu Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2017-2019, denumit RABLA CLASIC, respectiv Programul privind reducerea emisiilor  de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2017-2019, denumit în continuare RABLA PLUS, finanțate din Fondul pentru Mediu, care vor produce valoare adăugată cu impact pozitiv la nivel macroeconomic.
 
Conform datelor publicate de Ministerul Mediului, prin Programul “Rabla Clasic”  au fost scoase din uz 28.366 autoturisme cu grad înalt de emisii poluante fiind înlocuite cu tot atâtea autovehicule noi. De asemenea, au fost achiziționate 467 autovehicule eco, din care 370 pur electrice și 97 de tip plug-in (electric hibrid). Bugetul alocat pentru anul 2018 pentru cele două programe derulate de Agenția Fondului de Mediu, respectiv Programele “RABLA CLASIC” și “RABLA PLUS” în valoare de 253 milioane lei, buget care a fost suplimentat cu suma de 198 de milioane de lei, atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoane juridice. Suma reprezintă echivalentul a 30.000 de prime de casare, ceea ce înseamnă că în anul 2018, vor fi  asigurate aproximativ 50.000 de prime de casare, cu aproximativ 78% mai multe față de anul trecut și aproape dublu față de anul 2016.
 
Conform furnizorului de date, APIA,  interesul pentru autoturismele „verzi”(electrice și hibride), continuă să rămână unul ridicat în acest an, mai ales pe fondul stimulentelor acordate prin Programul RABLA PLUS. Ca urmare, după primele 7 luni din 2018, acestea ajung să dețină o pondere de 2,5% din total piață, superioară celei de anul trecut, când aceasta era de doar 1,8%. Chiar dacă volumele sunt încă foarte mici, evoluția este una extrem de încurajatoare, creșterea înregistrată în acest an fiind de 225,5% pe segmentul celor electrice (485 unități, în primele 7 luni din 2018, față de doar 149 în 2017), respectiv +54,5% la cele hibride ( 1.754 unități în 2018, față de 1.135 unități în 2017), fapt ce demonstrează că există un interes crescut pentru această categorie de autoturisme.
 
Propunerile de modificare a OUG nr.66/2214 vizează următoarele obiective posibilitatea achiziționării de către beneficiarul programului a unui autovehicul nou, pe lângă cel clasic cu sistem de propulsie termic  (cu motor de ardere internă) și a următoarelor tipuri de autovehicule, după cum urmează:
 
- autovehicul hibrid, cu cel puțin două convertoare de energie diferite și două sisteme de stocare de energie montate pe vehicul pentru a-i asigura propulsia, având un preț de achiziție de maxim 100.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 25% din prețul de achiziție al autoturismului;
 
- autovehicul electric hibrid, autovehicul hibrid care, pentru a-și asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu: baterie, condensator, volant/generator etc.) care are o sursă de alimentare externă – Plug-in și care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km, în regim de funcționare mixt. În cazul în care în COC (certificatul de conformitate al autovehiculului) este înscrisă cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP (World Harmonised Light Vehicles Test Procedure, stabilită în Regulamentul (UE) 2017/1.151 al Comisiei), cantitatea de emisii generată de autovehiculul nou trebuie să fie de maximum 70 g CO2/km NEDC (New European Drive Cycle, utilizat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 692/2008 al Comisiei), în regim de funcționare mixt, având un preț de achiziție de maxim 150.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30% din prețul de achiziție al autoturismului;
 
- autovehicul pur electric – orice autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială/autospecializată ușoară sau cvadriciclu, propulsat/propulsată de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero NEDC, având un preț de achiziție de maxim 150.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30% din prețul de achiziție al autoturismului.
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii