Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:15 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Model SA - paravan pentru transferul imobilelor statului

ro

15 May, 2004 00:00 1046 Marime text

In anul 1991, prin Decizia 49 emisa de Prefectura judetului Constanta, se infiinta societatea comerciala "Remus Opreanu", actuala SC "Model" SA, hotarare luata ca urmare a necesitatii constituirii unor resurse de finantare locala a bugetului acestei institutii * Prin infiintarea acestei societati, Prefectura decidea si transferul unor imobile din Fondul locativ de stat in administrarea acesteia * Totusi, in obiectul de activitate, prevazut la articolul 5 din statut, nu se regasea activitatea de administrare a imobilelor din Fondul locativ de stat * Societatea nou infiintata avea ca obiect de activitate declarat activitatea de industrie mica, producerea de material dendrofloricol si amenajare de spatii verzi * Desi societatea a fost infiintata prin decizia Prefecturii cu data de 1 februarie, SC "Remus Opreanu" SA avusese deja la activ achizitionarea imobilului in care isi desfasura activitatea hotelul "Constanta" * Suma de 1294.734 platita de SC "Remus Opreanu" SA, prin dispozitia de plata din 4 februarie 1992 catre SC "Euxin" SA, nu poate fi considerata pretul unei vanzari deoarece transferul de proprietate nu s-a facut pe baza unui contract de vanzare intre parti, ci prin abuz, pe baza unui act administrativ

Imediat dupa Revolutie, romanii cu bani si influenta in fostul Partid Comunist Roman au fost cuprinsi de "febra aurului" obtinut prin derularea unor activitati private. Pe cand unii si-au deschis boutique-uri in care vindeau marfa turceasca, si care la acea vreme avea mare cautare in randul romanilor suprasaturati de marfa autohtona deloc diversificata, altii au inceput sa dea marile blufuri. Legislatia, in continua modificare, permitea la acea vreme multora dintre cei deja avuti din timpul sistemului comunist sa acceada la diverse surse de imbogatire, adevarate investitii pe termen mediu si lung. Reprezentantii statului in teritoriu aveau puterea de a manevra lucrurile astfel incat totul sa poata fi perfect legal si, in acelasi timp, sa para ca tot statul are de castigat.

Ce este SC "Model" SA

In anul 1991, prin Decizia 49 emisa de Prefectura judetului Constanta, se infiinta societatea comerciala "Remus Opreanu", actuala SC "Model" SA, hotarare luata ca urmare a necesitatii constituirii unor resurse de finantare locala a bugetului acestei institutii. "Remus Opreanu" a luat fiinta la 1 februarie, avand personalitate juridica cu gradul II si grupa de ramura IV, cu un capital social de 22.337.207 lei, cu sediul pe bulevardul Tomis 46. Capitalul urma sa fie restabilit pe baza bilantului incheiat la finele lunii ianuarie, prin preluarea activului si pasivului de la unitatea de industrie mica, prestari servicii, de pe langa Primaria municipiului Constanta, respectiv a IGC- Sectia spatii verzi. In plus, trebuiau preluate unitati hoteliere si de alimentatie publica de la SC "Euxin" SA, unele spatii comerciale de la "Metachim" SA si alte spatii comerciale de la ICRAL Constanta. Decizia nu nominalizeaza unitatile hoteliere si spatiile comerciale ce vor fi preluate de SC "Remus Opreanu" SA si prin aceasta se incalca prevederile articolului 18 din Legea 15/1990, care stipuleaza ca prin actul de infiintare se vor stabili structura, modalitatea de constituire a capitalului social, precum si modalitatea de preluare a activului si pasivului unitatii economice de stat care se constituie in societate comerciala. Scopul societatii, prevazut la art. 6 din statut, este crearea unor resurse locale de finantare a bugetului Prefecturii. "Trebuie mentionat ca o societate comerciala nu poate contribui direct din venituri la finantarea bugetului si crearea de resurse nu poate constitui scopul persoanei juridice care este societatea comerciala" se specifica in nota de control numarul 7/546 din 27 mai 1997, semnata de catre secretarul de stat Valerian Stan, din cadrul Departamentului de Control al Guvernului Romaniei. Tot acesta a declarat ca "la o societate comerciala prin scop se intelege de fapt obiectul sau de activitate". In obiectul de activitate, prevazut la articolul 5 din statut, nu se regasea activitatea de administrare a imobilelor din Fondul locativ de stat. In fapt, societatea nou infiintata avea ca obiect de activitate declarat activitatea de industrie mica, producerea de material dendrofloricol si amenajare de spatii verzi. In baza aceleiasi decizii, desi in obiectul de activitate al societatii nu figura inregistrata activitatea "administrare imobile", cu incalcarea prevederilor articolului 9 din Legea 5/1990 pentru administrarea comunelor, oraselor si judetelor, care mai prevedea luarea deciziilor cu votul a jumatate plus unul din membrii Prefecturii. Prefectul, de unul singur, a emis Decizia 124 din 12 martie, prin care retroactiv, cu data de 01 februarie, transmite din administrarea Regiei Autonome "Confort Urban" Constanta in administrarea societatii "Remus Opreanu" SA un numar de 16 imobile si locuinte situate in municipiu, intrate in patrimoniul statului prin nationalizarea din 1946-1950. La acea vreme, "Remus Opreanu" a fost inregistrata la Registrul Comertului cu un capital social de 22.337.207 lei. Intr-o completare la Decizia 49, se aproba componenta consiliului de administratie al societatii. S-a constatat de catre organul de control ca Eugenia Butoi, sotia subprefectului din acea vreme, facea parte din acest consiliu in calitate de vicepresedinte, alaturi de Elena Georgescu, consilier juridic la Prefectura, in calitate de secretar. In fapt, SC "Remus Opreanu" SA s-a infiintat prin reorganizarea fostului IGC Constanta, prin preluarea activului si pasivului acesteia la 31 ianuarie 1991. In acest fel, capitalul social a fost de numai 7.200.000 lei. Printr-o alta decizie a Prefecturii judetului Constanta, numarul 255 din 11 iunie 1991, s-a modificat decizia de infiintare a societatii, eliminandu-se componenta "unitate de industrie mica". Verificarile efectuate de catre specialistii Departamentului de Control au constatat ca modificarea de capital social a fost omisa in procedura de inregistrare a societatii.

Abuzuri administrative

Desi societatea a fost infiintata prin decizia Prefecturii cu data de 01 februarie, SC "Remus Opreanu" SA avusese deja la activ o achizitionare de imobil. Prin Decizia Prefecturii Constanta numarul 7/11 ianuarie 1991 se impunea transmiterea contra cost de la SC "Euxin" SA catre societatea "Remus Opreanu" SA a imobilului in care functiona la acea data hotelul "Constanta". Motivarea acestei decizii se facea in baza prevederilor articolului 1 din Decretul 409/1955. Prevederile actului invocat se refereau la transmiterea bunurilor din proprietatea statului, aflate in administrare directa la unitati economice de stat si erau inoperante in transferul de bunuri intre societati comerciale, care conform articolului 20 din Legea 15/1990 erau in proprietatea acestora, cu exceptia celor dobandite cu alt titlu. Nota de control a Departamentului de Control a Guvernului preciza: "Trebuie mentionat ca transmiterea bunurilor din proprietatea statului nu se putea face nici intre unitati economice care existau inaintea transformarii lor, in baza prevederilor Legii nr. 15/1990, in societati comerciale deoarece, potrivit art.34 din Decretul nr. 31/1954, "persoana juridica nu poate avea decat acele drepturi care corespund scopului, stabilit prin lege, actul de infiintare sau statut. Orice act juridic care nu este facut in vederea realizarii acestui scop este nul". Unitatile economice ce se reorganizau in vederea infiintarii SC "Remus Opreanu" SA, in speta Unitatea de industrie mica si IGC- Sectia spatii verzi, nu aveau drept scop activitatea hoteliera sau de alimentatie publica. Concluzia finala a organului de control a fost mai mult decat elocventa vizavi de aceasta operatie economica: "Suma de 1294.734 platita de SC Remus Opreanu SA, prin dispozitia de plata din 4 februarie 1992 catre SC Euxin SA, nu poate fi considerata pretul unei vanzari deoarece transferul de proprietate nu s-a facut pe baza unui contract de vanzare intre parti, ci prin abuz, pe baza unui act administrativ". Transferul hotelului "Constanta" s-a facut prin compensatie baneasca egala cu valoarea contabila ramasa neamortizata. Prin urmare, organul de control al Guvernului a dispus ca toate aceste constatari sa fie transmise catre Inspectoratul General de Politie, impreuna cu solicitarea de a verifica aspectele de incalcare a Legii penale ce ar putea rezulta din modul in care s-a facut transferul acestui imobil cu destinatie turistica. In numerele viitoare vom relata cum au reusit administratorii SC "Model" SA sa intre in posesia imobilelor, considerate in prezent ca facand parte din patrimoniul societatii, si cum au inteles acestia sa le administreze cu chiriasi cu tot.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii