Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
18:15 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Facilitati oferite de Portul Liber Constanta

ro

25 Nov, 2002 00:00 2193 Marime text

Demersuri pentru realizarea conditiilor impuse de vama

Legislativul a aprobat actele normative care reglementeaza statutul de port liber Portului Constanta * In acest scop, CN APMC va trebui sa efectueze o serie de investitii pentru modernizarea drumului de supraveghere, a gardului de imprejmuire si a portilor de acces

Una dintre conditiile impuse de actele normative in vigoare ca Portul Constanta sa devina port liber este aceea ca autoritatile vamale sa dea avizele favorabile, in urma efectuarii de catre Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta a unor facilitati, respectiv drumul de supraveghere, gardul de imprejmuire si porti de acces modernizate. Pentru a vedea ce demersuri a intreprins CN APMC, zilele trecute am avut o discutie cu Mircea Marcu, directorul general al institutiei, tocmai pe aceasta tema. Conducerea CN AMPMC a intensificat in ultima perioada - si a si reusit - demersurile pentru obtinerea din partea Legislativului a actelor normative care reglementeaza statutul de port liber, obtinand acest statut pentru intreaga suprafata. "Statutul de port liber ofera numeroase avantaje utilizatorilor, amintind printre acestea doar cateva, respectiv: la navele care intra in portul liber nu se mai efectueaza controlul vamal inainte de inceperea operatiunilor de incarcare/descarcare; marfurile straine care intra in portul liber pot fi depozitate pe o perioada de timp nelimitata sau pot fi reincarcate pe nave fara a se depune declaratii vamale; pe perioada in care marfurile sunt depozitate in portul liber, nu sunt solicitate garantii pentru taxele de import datorate; taxele de import sunt platite numai pentru loturile de marfuri straine care intra in tara, nu pentru intreaga cantitate adusa in portul liber; marfurile straine care intra in port nu sunt supuse controlului vamal atata timp cat ele raman in portul liber; marfurile romanesti destinate exportului pot fi vamuite inainte de intrarea in portul liber; marfurile straine care vor tranzita Romania pe calea ferata sau pe caile navigabile interioare (Dunare, Canalul Dunare - Marea Neagra) sunt scutite de garantarea taxelor vamale; scutirea de taxe vamale pentru echipamentele si instalatiile importate pentru desfasurarea activitatii, de catre administratia portului si operatorii portuari", ne-a declarat Mircea Marcu, directorul general al CN APMC.Portul liber, ca instrument al politicii comerciale de natura tarifara, are drept scop principal fluidizarea comertului prin port, prin simplificarea formalitatilor vamale, fapt ce se va reflecta si in timpul total de stationare a navelor in port. In cadrul portului liber, navele si marfurile se pot misca liber, fara restrictii vamale. De asemenea, navele, in drumul lor spre si dinspre marea deschisa, pot parasi sau intra in portul liber la orice ora, fara vreo interferenta din partea autoritatii vamale. Astfel, navelor care intra in port nu li se mai face controlul vamal inainte de inceperea operatiunilor de descarcare, reducandu-se in acest fel timpul de stationare. Marfurile aduse in Portul Liber pot fi manipulate, transportate, tratate sau depozitate in cantitati nelimitate, pe o perioada de timp nelimitata, fara taxe vamale de import sau formalitati vamale care ar incetini fluxul de marfa si ar presupune costuri suplimentare. Aceasta masura este menita sa incurajeze traficul de tranzit si de distributie prin port. Principala activitate desfasurata in portul liber o constituie depozitarea, inmagazinarea bunurilor, activitatea de procesare fiind limitata. In timpul depozitarii, marfurile pot fi tratate in vederea conservarii, a mentinerii calitatii acestora, pentru prevenirea deteriorarii, aerisire, uscare, pasteurizare etc. In cazul marfurilor straine in tranzit, care intra sau ies din Portul Liber si sunt transportate in interiorul tarii pe apa sau cale ferata, regimul de tranzit vamal se acorda fara constituirea garantiei care sa asigure incasarea drepturilor de import ce ar putea fi datorate. "Pentru trecerea Portului Constanta in regim de port liber sunt necesare o serie de amenajari in zona perimetrala a portului, pentru ca organele abilitate sa poata asigura o supraveghere cat mai atenta", ne-a mai spus Marcu. Astfel, in data de 5 septembrie 2002, CN APMC a organizat o licitatie publica deschisa pentru proiectul "Portul liber Constanta. Imprejmuire si Drum de supraveghere". Investitia, estimata la aproximativ 26 miliarde lei, va fi realizata din surse proprii CN APMC. De asemenea, vor fi amenajate si portile de acces in Portul Constanta. Din punctul nostru de vedere, dupa darea in exploatare in regim de port liber a Portului Constanta, vom avea aceleasi relatii de buna colaborare cu partenerii nostri romani sau straini, ca si pana acum. "Regimul de port liber nu presupune impunerea unor noi conditii agentilor economici, dimpotriva, asa cum am mentionat anterior, o serie de facilitati de care acestia vor beneficia", a opinat, in finalul discutiei noastre, directorul general al CN APMC.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii