Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:52 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Observator de Constanţa Petrolierul - fantoma, vandut la mica publicitate

ro

21 Sep, 2010 14:15 2373 Marime text

Histria Topaz, fosta Bucsani, are un pret de 3, 5 milioane de dolari

Ultima nava petrolier care naviga sub pavilion romanesc va fi vanduta luna viitoare. OMV Petrom si Navexim au scos la vanzare petrolierul Histria Topaz, fosta Bucsani, pentru un pret de 3,5 milioane de dolari. Anuntul respectiv a fost publicat la rubrica de mica publicitate dintr-un cotidian central, iar licitatia este progamata pe10 octombrie, la sediul Petrom din portul Constanta. Documentele necesare participarii la licitatie si taxa de participare de 500 de dolari trebuie depuse la sediul companiei.

Petrolierul Histria Topaz, fost Bucsani pe vremea cand deservea Petromar, are o capacitate de transport de 39.000 tone deadweight si o lungime de 190 de metri. A fost construit in 1987 la Santierul Naval Constanta si utilizat, alaturi de nava sora Bustenari, pentru transportul titeiului extras din platforma continentala a Marii Negre catre terminalele romanesti. Ulterior, vasul a fost exploatat de Histria Shipmanagement, companie controlata Gheorghe Bosinceanu, unde i s-a schimbat denumirea in Histria Topaz. Petrom a preluat- o ulterior iar, in prezent, nava nu mai poate obtine avizele de exploatare pentru ca structura sa de constructie este invechita (simplu corp) si nu mai corespunde standarului actual al navelor petrolier care, obligatoriu, trebuie sa aiba dublu corp. De altfel Autoritatea Navala Romana a semnalat faptul ca vasul va trebui scos din exploatare incepand de luna viitoare.

Histria Topaz este una dintre ultimele nave de transport maritim care se mai afla sub pavilion romanesc. In prezent mai exista doar sase (vor ramane numai cinci, daca Histria Topaz va fi instrainata) nave romanesti. Alaturi de petrolier, pavilion romanesc mai arboreaza feriboturile Eforie si Mangalia (carora li s-au expirat actele si care de asemenea stau legate la chei), RO-RO-urile Sammarina A si M, precum si cargoul Albatros (un fost cargou de 8.700 tdw) apartinand marinei militare.

„Oile negre" ale Petromar

Cele doua petroliere Bucsani si Bustenari, identice ca proiect si capacitate, au devenit o povara dupa anul 2000 pentru compania Petromar. Concepute, asa cum am mentionat mai sus, pentru transportul de titei submarin de la platforme la uscat, cele doua petroliere au devenit inutile. Cum platformele de foraj au inceput sa lucreze mai mult pe afara, compania- mama Petrom a incercat sa scape de nave. Inca din decembrie 2003, sucursala Petromar a propus in cadrul AGA SNP Petrom SA scoaterea la vanzare a tancurilor petroliere. Instrainarea ambarcatiunilor care nu mai produceau nimic pentru Petromar a revenit in actualitate dupa ce Petromul a fost privatizat de austriecii de la OMV. In acelasi an, la inceputul lunii august, compania a publicat un anunt de vanzare prin licitatie publica deschisa a tancului petrolier Bustenari. Licitatia pornea de la valoarea de fier vechi a navei, estimata la 3,1 milioane de dolari. Anuntul nu a starnit nici un interes, astfel incat Bustenariul a ramas ancorat in danele din Portul Constanta Sud, unde ruginea din 2002 alaturi de Bucsani. Prima care a ajuns la fiare vechi a fost tot Bustenari, care in 2006 a facut un ultim voiaj catre Turcia, unde a fost dezmembrata. Daca nimeni nu va vrea sa cumpere ultimul petrolier romanesc, probabil ca si Bucsani va avea aceeasi soarta cu nava sora.

www.observator.ro

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii