Ziua Dobrogei, 139 ani
14 noiembrie 1878 - 14 noiembrie 2017
07:22 18 10 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Nava-Școală Mircea a plecat din Corsica, luând cap-compas portul Vigo, din Spania. Corespondenţa căpitan-comandorului Mihai Egorov

ro

05 Jun, 2017 16:06 1640 Marime text
Bricul a plecat din portul Constanța, în urmă cu două săptămâni.Prima escală pe care a făcut-o a fost în Insula Corsica, în perioada 1-4 iunie. Astăzi nava a plecat din Corsica, luând cap-compas portul VIGO, din Spania. Din portul Ajaccio, căpitan-comandorul Mihai Egorov a transmis următoarea corespondenţă: „31 mai 2017, Strâmtoarea Bonifaccio. Cap compas Ajaccio! Lacrimi, strângeri în brațe, emoții, sărutări întrerupte de comenzi militare, toate parcă și-au dat întâlnire marți, 23 martie, în Portul Militar Constanța la ceremonia de plecare a Navei Școală Mircea într-un nou marș de instrucție și reprezentare.
140 de oameni, incluzându-i aici pe cei doi cadeți bulgari care s-au ambarcat în preziua plecării, cu visele și speranțele lor au plecat într-un nou marș al NS Mircea. Fiecare marș al legendarului velier românesc este unic prin rută, participanți, experiențe și amintiri. Ar trebui să menționăm doar primul marș executat în 1939, la mai puțin de două luni de la intrarea navei în serviciul Marinei Militare; traversadele Oceanului Atlantic din anii 1976, 2004 și 2009; marșul din 2013 care a reprezentat reîntoarcerea marinarilor români pe Sfântul Munte Athos după 80 de ani de absență sau chiar la marșul din anul 2014 când NS Mircea a participat la Regata Mării Negre, prima competiție nautică organizată de Sail Training International în Marea Neagră. În acest an, dincolo de festivalurile nautice la care va participa NS Mircea, marșul este unul special deoarece la bord se vor instrui 110 cadeți germani; datorită faptului că velierul Gorch Fock II, aparținând Marinei Militare Germane se află în reparații, NS Mircea a fost ales pentru instruirea acestor cadeți și este o mândrie pentru Forțele Navale Române.
Până să înceapă această premieră la bordul navei, vor trece puțin peste două luni timp în care velierul românesc va acosta în 7 porturi din 5 țări.
Pentru cei care n-au fost pe Mircea, cred că viața la bordul unui velier este simplă și aduce cu perioada romantică a navigației; dar realitatea este diferită. Mircea este frumos văzut din afară și greu, văzut de pe navă. Iar prima săptămână din marș, la bordul NS Mircea, a fost una dificilă pentru studenți, elevi dar deopotrivă pentru instructori și membri ai echipajului.
Cunoașterea navei, dormitul în hamac, primele urcări în arboradă, trecerea prin strâmtorile Bosfor, Dardanele, Messina și Bonifaccio, desfășurarea pe vergi, determinarea punctului navei cu ajutorul sextantului, traiul în comun în cazărmile navei și numeroasele servicii, au umplut timpul cadeților aflați la bord. Și, așa cum recunosc fiecare dintre ei, de la deșteptare, urmată de înviorarea care constă în urcatul în arboradă și până la stingere, puține sunt momentele în care elevii și studenții au timp liber. Un timp liber în care în multe zile, sateliții s-au vorbit parcă să ocolească ruta aleasă de Mircea și astfel cu toții trebuie să învețe și să învățăm să comunicăm și să ne ascultăm unii pe ceilalți la bord.
Deja velele au fost învergate și se așteaptă vântul potrivnic între Ajaccio și Vigo (primele două porturi din acest marș) pentru ca NS Mircea să navige pentru prima dată în acest marș ajutându-se de forța vântului.
La bordul NS Mircea se fac ultimele pregătiri — bricuirea punții, lustruirea alămurilor — pentru primul port de escală al navei, Ajaccio, din Insula Corsica. Un port de escală în premieră pentru NS Mircea, care își va duce cadeții prin locurile copilăriei lui Napoleon Bonaparte. Şi cum la bordul navei, este ambarcat locotenentul Nicolae Aurel Napoleon, escala din Ajaccio va aduce în premieră ...un Napoleon orașul nașterii lui Napoleon Bonaparte.
Ajaccio, 4 iunie
Micii corsicani de pe NS Mircea
La primele ore ale dimineții de duminică 4 iunie, în ziua în care creștinii ortodocși și catolici deopotrivă sărbătoresc 'Sfânta Treime', NS Mircea a părăsit portul Ajaccio din Insula Corsica, luând drum spre Portul Vigo, următoarea etapă din acest marș de instrucție. Escala din Ajaccio, capitala Corsicii, a fost eminamente una tehnică, de refacere a echipajului și de refacere a plinurilor navei.
Din păcate, pentru partea de reprezentare pe care o face de regulă Mircea în porturile de escală, în perioada 3-4 iunie, o delegație a MApN a participat la o ceremonie oficială de comemorare a eroilor români din Primul Război Mondial decedați în prizonierat și înhumați în Cimitirul eroilor din localitatea Soultzmatt, regiunea Alsacia. Din această cauză, oficialii români acreditați în Franța... n-au ajuns în însorita Corsică.
În prima zi a escalei la Ajaccio, a fost lansat primul număr al revistei cadeților de la bord încercare care va depăși cu siguranță timiditatea începutului, de a scrie despre experiențele de pe Mircea.
Corsica aparține Franței din 1768, deși corsicanii nu s-au considerat niciodată francezi ci oameni liberi, dar prin spirit este mai degrabă italiană. Este a treia cea mai mare insula a Mediteranei de vest și cea mai puțin populată.
Pentru tinerii cadeți de la bord, Ajaccio a fost o reîntâlnire cu istoria, cu limba și civilizația franceză cărora poate le-au dat mai puțină importanță la orele din liceu. Locul de naștere al lui Napoleon Bonaparte, Ajaccio respiră esența spiritului corsican reprezentat de acesta și orașul este practic împânzit de mărturiile prezenței lui Napoleon aici. Nu ne-am lăsat însă nici noi mai prejos și Napoleon al nostru, locotenentul Nicolae Aurel Napoleon, a fost printre primii marinari români de pe bric, care a ajuns la Casa memorială a lui Napoleon Bonaparte. Și dincolo de ineditul numelui, am apreciat cunoștințele lui despre personalitatea ilustrului lui predecesor.
Plimbându-se prin Casa memorială a lui Napoleon Bonaparte și prin Cetatea din Ajaccio, tinerii studenți și elevi de la bordul navei au uitat preț de câteva ore de Mircea, de răul de mare, de torsul zgomotos al motorului navei și au evadat în lumea sfârșitului de secol XVIII, plimbându-se imaginar prin saloanele societății franceze de atunci, printre baluri, intrigi, iubiri pasionale și războaie, deopotrivă. Amestecul de cultură franceză și italiană dă un farmec aparte acestei părți de Corsica, iar capul de maur — care exprimă luptătorilor pentru libertate și independența — se regăsește pe Pavilionul Corsicii, în sigla companiei de feriboaturi și reprezintă un laitmotiv pentru ceea ce definește zona.
Altfel, Ajaccio a fost și locul unde ne-am convins încă o dată de frumusețea peisajului mediteranean, de plajele frumoase și de pasiunea oamenilor pentru bărci și navigație. Și tot aici am ridicat pavilionul navei ascultând deopotrivă 'Deșteaptă-te române' și 'Marseieza'.
După trei zile în Ajaccio, micii corsicani de la bordul lui NS Mircea sunt pregătiți pentru o nouă etapă din acest marș de instrucție. Ne îndreptăm spre Vigo, unde programul escalei va include printre altele și vizita Academiei Navale Spaniole. Până atunci însă Mircea să pregătește să-și întindă velele și să se folosească de forța vântului în drumul spre Gibraltar.
Și, ne pregătim de o nouă etapă de marș în care vom avea momente în care vom avea rău de mare, vom căuta compania unui coleg sau vom dori să ne refugiem pe insule de singurătate, sau vom căuta cu înfrigurare sateliții care să ne ajute să spunem poate un 'La mulți ani', cuiva drag de acasă, să povestim impresii de pe Mircea sau pur și simplu să auzim o vocea plăcută a unei persoane dragi rămasă acasă. Pe Mircea se fac și desfac amiciții și prietenii, pe Mircea reînvățăm să ne bucurăm de un răsărit de soare, să ne întristăm când colegul căruia doream să-i spunem ceva este ocupat, pe Mircea trebuie să învățăm să lucrăm în echipă și tot pe Mircea învățăm să ne bucurăm și să plângem deopotrivă" Căpitan-comandor Mihai EGOROV - se arată într-un comunicat al Statului Major al Forţelor Navale.

 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii