Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
08:46 21 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Mangementul calitatii in actul educational

ro

27 Oct, 2004 00:00 700 Marime text

1 DE CE E NEVOIE ACUM IN UNIVERSITATI DE UN DEMERS PRIVIND CALITATEA?

- Este o cerinta a societatii romanesti. Pentru a da incredere societatii in capacitatea universitatilor de a-i satisface asteptarile, acestea trebuie sa-si asume responsabilitatea pentru calitatea propriei prestatii.- Este o cerinta a orientarii spre performanta si a cresterii competitivitatii universitatii. Sistemul calitatii permite:un control mai eficient al prestatiei individuale si colective,imbunatatirea continua a proceselor si activitatilor,prevenirea deficientelor potentiale,cresterea responsabilitatii si gradului de implicare a intregului personal.- Este o cerinta expresa a integrarii Romaniei in UE. La Berlin, in septembrie 2003, Ministrii Educatiei din tarile UE au convenit ca toate tarile membre si candidate sa-si defineasca si implementeze pana in 2005 un sistem national de asigurare a calitatii in invatamantul superior. Pentru a colabora in programe europene de cercetare, de mobilitate a profesorilor si studentilor, pentru ca diplomele emise sa se bucure de recunoastere internationala, universitatile trebuie sa-si compatibilizeze structura si continutul ofertei, standardele, criteriile si procedurile de evaluare a rezultatelor.2 IDEI DE PORNIRE- Ce reprezinta universitatea pentru societate si care sunt produsele ei ?Pe langa rolul ei cultural major, care se exercita prin creatie intelectuala, Universitatea este o si organizatie furnizoare de servicii. Produsele oferite sunt cunoasterea si competenta, furnizate societatii sub diverse forme: pregatirea de specialisti in domenii specifice, cercetare, consultanta, expertiza, implicarea membrilor comunitatii academice in viata societatii.- Cine sunt clientii si partenerii universitatii ?Principalul client al universitatii este societatea, reprezentata prin institutii guvernamentale centrale sau ale administratiei locale, firme si organizatii, institutii specializate in gestiunea pietei fortei de munca etc. Studentii au o dubla calitate: de participanti activi la procesul de educatie si de clienti ai universitatii. Parintii sau studentii insisi sunt contribuabili prin impozite ori taxe directe. Ceilalti parteneri (parti interesate) sunt: in exterior institutiile de invatamant preuniversitar, comunitatea academica si stiintifica nationala si internationala, iar in interior personalul si conducerea universitatii.- Ce reprezinta calitatea pentru activitatea si produsele universitatii ?Prestatia universitatii poate fi considerata ca fiind de calitate in masura in care produsele si activitatea ei satisfac cerintele si asteptarile clientilor si partenerilor ei interni si externi, si anume daca institutia: formeaza absolventi in domenii cerute de piata muncii, inzestrati cu competente care le permit sa fie utili organizatiilor angajatoare si sa se integreze repede; rezolva la un nivel corespunzator problemele mediului socio-economic prin cercetare si consultanta, contribuind astfel la dezvoltarea economica regionala sau nationala; creeaza in institutie un mediu de munca si viata adecvat performantei.- Ce inseamna asigurarea calitatii?Asigurarea calitatii vizeaza crearea increderii clientilor si celorlalti parteneri ai universitatii, privind capacitatea si disponibilitatea institutiei de a le satisface cerintele si asteptarile. Increderea se creeaza: prin evaluarea externa, independenta, a programelor de studiu, a rezultatelor cercetarii stiintifice, a asistentei directe acordate mediului economico-social; prin evaluarea externa, independenta, a masurii in care sistemul de organizare interna al universitatii este adecvat functiei calitate. Asigurarea calitatii presupune ca: sa existe organisme, standarde (modele) si proceduri institutionale de evaluare externa; institutia de invatamant superior sa fie capabila sa prezinte dovezi privind conformitatea sistemului intern de management al calitatii cu standardele sau modelele acceptate.- Ce inseamna managementul calitatii?Managementul calitatii are ca scop principal orientarea spre performanta a institutiei pe toate dimensiunile activitatii acesteia. El se bazeaza pe un sistem de organizare interna (sistemul de management al calitatii - SMQ).Ca optiuni pot intra in discutie modele "lejere", in general nestructurate si modele cu cerinte concrete si structurate:Modelele "lejere" se bazeaza pe vizite colegiale (ale unor grupuri de cadre didactice din alte universitati) urmate de recomandari pentru imbunatatire.Modelele structurate se bazeaza pe un sistem de cerinte si criterii care permit o evaluare obiectiva a institutiei de invatamant superior.Decizia pentru un anumit model de SMQ apartine institutiei. Ea trebuie sa plece de la reglementarile nationale, de la obiectivele pe care si le-a stabilit aceasta si de la experienta de care dispune in acest domeniu. O abordare treptata, pe grade de maturitate, este de preferat.Un SMQ presupune aceleasi elemente fundamentale, indiferent de modelul ales:orientarea spre satisfacerea cerintelor si asteptarilor studentilor, angajatorilor si celorlalte parti interesate;atitudinea proactiva a conducerii institutiei in problema calitatii, care se exprima prin crearea unui mediu adecvat performantei pe toate dimensiunile activitatii;abordarea problemei calitatii in termeni strategici: misiune, valori, principii, politici, strategii, obiective etc.mentinerea sub control si imbunatatirea continua a proceselor din institutie;implicarea si responsabilizarea personalului;identificarea unor indicatori relevanti ai calitatii si introducerea de mecanisme de evaluare interna a acestora;documentarea sistemului in vederea furnizarii de dovezi obiective care sa creeze incredere.3 CUM SE IMPLEMENTEAZA UN SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITATII (SMQ) IN UNIVERSITATE ?Algoritmul de implementare a unui sistem de management al calitatii in universitate nu este unic si determinat. Fiecare institutie poate lua decizii pentru a asigura o desfasurare optima a procesului. Mai jos este propus un parcurs in etape pentru abordarea unui astfel de demers.- PregatireaConducerea de varf se informeaza cu privire la implementarea unui sistem al calitatii;Conducerea de varf ia decizia pentru implementarea SMQ, numeste un membru al acestuia (director sau prorector cu calitatea) investit cu responsabilitate si autoritate in acest sens, isi defineste axele politicii si obiectivele generale privind calitatea, comunica in universitate aceste decizii si initiaza disponibilizarea resurselor necesare;Se constituie o echipa de implementare, este investita cu responsabilitatea, autoritatea si resursele necesare, este instruita adecvat.- ImplementareaEste analizata situatia existenta prin prisma modelului, a politicii si obiectivelor asumate;Se intocmeste un proiect general - la nivelul intregii institutii - cu obiective, etape, responsabilitati, resurse, termene, rezultate si modalitati de evaluare a acestora;Se constituie echipe de implementare pe facultati si catedre si se instruiesc;Modelul se particularizeaza pe compartimente si domenii;Sunt informate conducerile facultatilor, catedrelor si serviciilor, precum si personalul, privind exercitiul de evaluare a calitatii care urmeaza sa se deruleze in institutie;Se deruleaza proiectul de implementare (identificarea si analiza proceselor relevante, a legaturilor dintre ele si a celor cu mediul extern, a resurselor si mediului necesar desfasurarii activitatilor in conditii corespunzatoare, identificarea si aplicarea modalitatilor de masurare/monitorizare a proceselor pe baza de indicatori);Se identifica si se intocmesc documentele necesare functionarii corespunzatoare a proceselor si dovedirii acestei functionari.- Evaluarea internaFormarea unei echipe de evaluatori interni si instruirea acesteia;Elaborarea unui ghid de evaluare interna;Planificarea evaluarilor interne (scop, obiective, domenii, resurse si programarea desfasurarii lor efective);Derularea evaluarilor si raportarea problemelor si oportunitatilor de imbunatatire constatate;Analiza si ierarhizarea problemelor la nivelele relevante ale conducerii (universitate, facultati, catedre etc.);Planificarea rezolvarii problemelor.- Rezolvarea problemelorImplicarea conducatorilor de la diverse niveluri sau constituirea de echipe de lucru pe probleme (in care sa fie reprezentate partile interesate);Definirea si analiza fiecarei probleme sau categorii de probleme, identificarea cauzelor principale si a solutiilor considerate optime, elaborarea propunerilor de decizii;Promovarea deciziilor, aplicarea solutiilor, monitorizarea rezultatelor si aplicarea eventualelor corectii;Generalizarea solutiilor bune la nivelul institutiei.- Imbunatatirea continuaImplementarea mecanismelor de imbunatatire continua in institutie (stabilirea directiilor principale de imbunatatire si a obiectivelor aferente, desfasurarea operationala a acestora, alocarea de responsabilitati si resurse, punerea in aplicare a planurilor si monitorizarea rezultatelor prin urmarirea indicatorilor predefiniti).- Evaluarea externa a SMQRemiterea chestionarului de autoevaluare, impreuna cu documentatia SMQ, organizatiei evaluatoare;Primirea raportului de evaluare a acesteia, daca este cazul corectarea documentelor si retrimiterea lor catre certificator;Vizita externa a organismului de evaluare;Decizia comisiei de certificare si remiterea certificatului;Evaluari periodice de supraveghere.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii