Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:55 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Mangalia, cel mai cochet oras din judet, are o istorie de 2500 de ani

ro

28 Nov, 2003 00:00 5207 Marime text

Localitatea este situata pe ruinele vestitei cetati Callatis * Incepand din secolul al XI-lea, cetatea este cunoscuta sub numele de "Pangalia", important port al Dobrogei * Populatia municipiului este de 51.000 locuitori, dintre care 80% de nationalitate romana, restul de 20% fiind formata din turci, tatari, greci, armeni, bulgari, rusi, unguri si ucraineni * Principala ramura industriala ce caracterizeaza economia municipiului Mangalia este cea de constructii navale * Suprafata fondului funciar cumuleaza 5.707 ha * Suprafetele neagricole sunt ocupate de paduri, ape, drumuri, constructii si alte destinatii

Situat in sud-estul Dobrogei, pe ruinele vestitei cetati Callatis, municipiul Mangalia incearca, dupa 2500 de ani, sa redevina un important pol economic si cultural pe coasta de vest a Marii Negre. Descoperirile arheologice atesta ca aceasta zona a fost locuita inca din preistorie, marturie stand prezenta culturii materiale eneolitice, Gumelnita. Istoria acestor meleaguri a fost puternic influentata de amplul proces al marii colonizari grecesti din secolele VIII-VI i.Hr., cu efecte directe si in secolele urmatoare. Dupa intemeierea coloniilor Histria si Tomis de catre colonistii din Milet, la 44 km spre sud, colonistii din Heracleea Pontica, la randu-i colonie a cetatii grecesti Megara, au intemeiat, la porunca unui oracol, cetatea Callatis. Dovezile arheologice indreptatesc plasarea intemeierii cetatii Callatis in sec. IV i.Hr., in timpul domniei regelui macedonean Amyntos III. Incepand din secolul al XI-lea, cetatea este cunoscuta sub numele de "Pangalia" si era, alaturi de Constanta si Varna, unul dintre cele mai importante porturi din Dobrogea. Dezvoltarea economica a Mangaliei in epoca moderna si contemporana s-a facut treptat si sinuos, cu urcusuri si coborasuri. Cei peste 2.500 de ani de istorie demonstreaza binecuvantarea acestui teritoriu, lacas de toleranta pentru civilizatiile si etniile care l-au populat de-a lungul timpului.

Caracteristici geografice

Municipiul Mangalia este situat la limita de sud-est a tarii, la aproximativ 45 km sud de municipiul Constanta si la aproximativ 11 km nord de punctul de frontiera Vama Veche cu Bulgaria. Facilitatile de transport sunt reprezentate de portul comercial, drumul national DN39, Gara Mangalia - punct terminus al retelei de cai ferate din partea de sud-est a Romaniei si Aeroportul Mihail Kogalniceanu la mai putin de 70 km. Toate acestea fac zona deosebit de atractiva, asigurand legaturi rapide cu toate punctele principale de pe glob. De asemenea, asezarea privilegiata - pe aceeasi latitudine cu Monaco, San Remo si Nisa - a permis realizarea unei salbe de statiuni cu caracter estival, cu nume de fete sau de zei mitologici: Olimp, Neptun, Jupiter, Cap Aurora, Venus, Saturn. In plus, clima este temperata, cu influente mediteraneene, marine, ceea ce face ca primavara sa soseasca mai devreme, iar toamna sa intarzie aici mai mult. Populatia municipiului este de 51.000 locuitori, dintre care 80% de nationalitate romana, restul de 20% fiind formata din turci, tatari, greci, armeni, bulgari, rusi, unguri si ucraineni. Religia predominanta este cea ortodoxa (90%), urmata de religia musulmana si romano-catolica.

Economia

Principala ramura industriala ce caracterizeaza economia municipiului Mangalia este cea de constructii navale, in oras existand doua santiere de profil: "Daewoo Mangalia Heavy Industries" - investitie a concernului coreean Daewoo, cu o infrastructura bine pusa la punct si un plan de dezvoltare rapida in urmatorii trei ani, si SN "Mangalia" RA cu capital de stat si activitate in domeniul reparatiilor si constructiilor de nave militare si civile. Urmare a activitatii santierului naval pentru constructiile de nave de mare tonaj, s-a dezvoltat transportul naval prin Portul Comercial Mangalia. Alte ramuri industriale reprezentative pentru oras ar fi industria textila, reprezentata de doua fabrici cu capital privat (majoritar extern): SC "Lumotex" SA si SC "Coral Mod" SA, ambele avand capital majoritar german. Si industria alimentara este reprezentata de o fabrica de prelucrare a carnii de pui si de o serie de societati de prelucrare legume-fructe, cu capital privat si de stat. Dezvoltarea locala este puternic sustinuta de Centrul Roman de Afaceri "Marea Neagra", dotat cu un hotel modern si sali de conferinta, unde se desfasoara cursuri si seminarii sustinute atat de romani, cat si de straini, si care se adreseaza unui spectru larg de oameni de afaceri.

Agricultura

Aceasta ramura este foarte bine reprezentata in teritoriu datorita solurilor fertile, bogate in humus, cat si faptului ca intreaga suprafata agricola este amenajata pentru irigat. Microclimatul din aceasta zona este ideal pentru intreaga varietate de soiuri cultivate atat in domeniul horticulturii, cat si al culturilor de camp. Nicaieri soiurile de struguri nu gasesc conditii mai prielnice pentru a cumula cantitati insemnate de zahar decat in aceasta zona a litoralului. Suprafata fondului funciar cumuleaza 5.707 ha, din care teren arabil 2.513 ha: pasuni - 142 ha, vii - 653 ha, livezi - 262 ha, paduri - 75 ha, ape - 455 ha, teren neproductiv - 212 ha. Din totalul terenului arabil, domeniul privat reprezinta o suprafata de 1.770 ha.Terenurile agricole sunt cultivate, in proportie de 30%, cu legume, pomi fructiferi si vita de vie. Pasunile se desfasoara pe o suprafata reprezentand 5%, iar diferenta o reprezinta terenurile arabile irigate. Suprafetele neagricole sunt ocupate de paduri, ape, drumuri, constructii si alte destinatii. Potentialul piscicol al zonei este exploatat de firme dotate cu pescadoare costiere si de societati axate pe cresterea pestilor in helestee si lacuri naturale.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii