Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
13:19 23 10 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean „Teatrul Liric (Opera Constanţa)“, autor prof. dr. Adrian Doxan (2007). În curând, în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

ro

02 Jun, 2018 00:00 877 Marime text

Cea mai recentă achiziţie intrată în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa şi care va putea fi lecturată, în curând, în format digital este cartea semnată de prof. dr. Adrian Doxan intitulată „Teatrul Liric (Opera Constanţa)“, ieşită de sub tiparul Editurii Ex Ponto în anul 2007.
 

 
Şi pentru că această lucrare este, în fapt, teza de doctorat a muzicologului şi compozitorului Adrian Doxan, am găsit mai nimerit să-i exemplificăm valoarea documentară prin „vocea“ celor patru universitari de marcă ai muzicologiei româneşti care deschid, ca-ntr-o prefaţă, cartea cu referinţe dintre cele mai elogioase.
 
Prof. univ. dr. Bujor Dânşoreanu: „Teza de doctorat a d-lui Adrian Doxan este o veritabilă monografie a Operei din Constanţa, înscriindu-se printre apariţiile ce marchează o jumătate de secol de viaţă muzicală sistematică şi susţinută de câteva zeci de oraşe din ţara Noastră. În acest context, în preajma împlinirii semicentenarului primei instituţii muzicale profesioniste, Teatrul Liric, actuala Operă, este bine-venită o lucrare menită să reunească eforturile, realizările, frământările, satisfacţiile, dar şi inerentele neîmpliniri ale câtorva sute de artişti din generaţii succesive pentru edificarea unei instituţii ce şi-a dobândit notorietatea şi viabilitatea“.
 
Prof. univ. dr. Mihail Cozmei: „Studiul semnat de d-nul prof. Adrian Doxan, prin amploarea şi aspectele de viaţă muzicală abordate, depăşeşte cu mult problematica propusă prin titlu - Teatrul Liric-Opera Constanţa; depăşeşte chiar şi metoda muzicologică enunţată încă din introducere - metoda monografică. Prin concepţia istoriografică şi organizarea ideilor, precum şi a datelor documentare, studiul este o temerară monografie a instituţiilor muzicale din Constanţa, a Teatrului Liric în ipostaza de centru artistic-muzical coagulant şi, totodată, prin bogăţia informaţiilor, prin evocarea detaliată şi multilaterală a evenimentelor muzicale, are personalitatea unui hronic al vieţii muzicale desfăşurate din noaptea timpurilor (ar spune Antoine Golea) şi până în zilele noastre“.
 
Prof. univ. dr. Dan Voiculescu: „Dintre temele posibile de tratat într-o teză de doctorat, aceea de a realiza monografia unei instituţii artistice - mai ales dacă se află în preajma unei aniversări importante, ca în cazul de faţă - este plauzibilă, căci incumbă o amplă muncă de cercetare, de documentare în arhive, pe un material imens, apelând la memoria afişelor, a programelor de sală, a documentelor oficiale emise în legătură cu acea instituţie, a personalităţilor care au ilustrat-o de-a lungul timpului şi şi-au legat numele de această instituţie, mergând până la cercetarea aspectelor de sociologie cultural-muzicală privind impactul asupra publicului, care e adevăratul beneficiar al actului artistic. În cele peste 600 de pagini ale sale, teza de faţă parcurge toate fazele necesare pentru circumscrierea acestui subiect complex, astfel încât se constituie într-o bază de informaţii utile pentru orice cercetare ulterioară“.
 
Prof. univ. dr. Grigore Constantinescu: „Domnul Adrian Doxan, autorul acestei teze de doctorat intitulată «Teatrul Liric - Opera Constanţa», îşi asumă în calitate de cercetător prezentarea acestei istorii legate de existenţa teatrului muzical românesc constănţean, al cărui istoriograf a devenit prin împrejurările favorabile ale propriei sale activităţi profesionale. Propunerea de a oferi acum o sinteză asupra destinelor liricii în arealul Pontului Euxin devine de fapt un prilej de a configura viaţa muzicală a zonei respective, pe o extindere temporală de un secol şi jumătate. Acest obiectiv face obiectul unei teze de doctorat care are toate meritele şi şansele de a deveni o monografie inclusă în bibliografia de prim plan pentru istoria muzicii româneşti contemporane cu referiri ce focalizează capitala dobrogeană. Prin întregul ei, teza se motivează ca o necesitate a muzicologiei româneşti de direcţie istorică şi, din această perspectivă, ne îngăduim să apreciem în mod deosebit de pozitiv rezultatele obţinute în elaborarea ei“.
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii