Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
15:46 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Legenda schimbării numelui oraşului Tomis în Constanţa

ro

15 Feb, 2013 20:00 9449 Marime text

06_legenda_-_panorama_peninsula.jpgLegenda spune că, acum 2500 de ani, întorşi dintr-o călătorie plină de aventuri, grecii din Milet au descoperit într-un golf liniştit, pe care mai târziu l-au numit „Pontos Euxinos", o cetate primitoare-Histria, în care au hotărât să debarce pentru a se odihni.

Aşezaţi pe aceste meleaguri încă de la începutul secolului VIII Î.H., grecii au întemeiat primele colonii: Histria, Tomis şi Callatis care, treptat, datorită schimburilor economice dintre coloniştii greci şi căpeteniile geţilor, au devenit importante centre comerciale. Cetatea Tomis a cunoscut cea mai mare dezvoltare sub ocupaţia Imperiului Roman. Putem admira şi astăzi o parte din zidul de incintă al oraşului şi o adevărată galerie în aer liber de amfore şi coloane în parcul de pe bulevardul Ferdinand.

În anul VIII Î.Hr., împăratul Augustus îl exila de la curtea Romei pe poetul latin Publius Ovidius Naso. Oraşul a păstrat cu drag amintirea acestui poet, adulat cândva la Roma. Statuia poetului, ridicată în 1887 de sculptorul Ettore Ferrari, este omagiul adus de oraş poetului mării. Între secolele IV-VI D.Hr. oraşul devine un centru arhiepiscopal, lucru demonstrat de numeroase inscripţii şi monumente creştine. Începând cu secolul VI şi până la începutul secolului VII, Tomisul a fost deseori atacat de popoarele barbare-slavi şi avari. Secolul al IX-lea aduce reorganizarea oraşului sub dominaţia Imperiului Bizantin.

Schimbarea numelui oraşului Tomis în Constanţa s-a produs în secolele IV - VII. „Istoria spune că, în onoarea surorii sale, împăratul Constantin cel Mare a redenumit oraşul Tomis, acesta devenind Constanţa. Războiul de Independenţă (1877-1878) a scos oraşul Constanţa de sub dominaţia otomană. Acesta şi-a recăpătat numele şi a devenit reşedinţa regiunii", ne-a povestit Doina Păuleanu, directorul Muzeului de Arte din Constanţa. Începe astfel modernizarea intensivă a oraşului: construirea liniei ferate Bucureşti-Cernavodă (1860), modernizarea vechiului port maritim (1896-1909) şi construirea silozului de cereale (1899-1909), construirea portului peste Dunăre (1890-1895). Toate acestea au transformat Constanţa într-un important centru comercial şi port european.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Nec 16 Feb, 2013 12:03 Linia ferata Constanta-Cernavoda fusese deja construita de o companie engleza, pe timpul ocupatiei otomane a Dobrogei, pana la alipirea ei la Romania, in 1878, in urma Razboiului de Independenta.