Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
23:07 04 06 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Deputatul George Vișan, interpelare pe tema măsurilor pentru repatrierea marinarilor români blocați în toată lumea

ro

21 May, 2020 00:00 1598 Marime text

 
  • Situația navigatorilor români, obiectul unei interpelări adresate de deputatul PSD, George Vișan
  • Acesta solicită oficialilor Guvernului Orban să comunice măsurile pentru aducerea în țară a  marinarilor, rămași blocați în toată lumea
 
Deputatul PSD de Constanța, George Vișan, îi interpelează pe ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu și ministrul Transporturilor, Lucian Bode, cu privire la situația navigatorilor români.
“În situația fără precedent a declarării pandemiei de Covid-19, majoritatea operatorilor de nave au suspendat, la începutul anului, schimburile de echipaje, din cauze obiective (granițe închise, zboruri suspendate etc.). Din cauza întârzierii acestor schimburi, la echipajele de la navă se instalează din ce în ce mai pregnant oboseala și stresul fiind forțați să muncească 12 chiar și 18 ore, foarte multe nopți nedormite, să nu mai vorbim despre starea mentală precară, fiind practic închiși pe vapor iar pentru personalul navigant rămas la uscat se agravează problemele de natură social-financiară.
În ultima vreme, lucrurile încep să se miște, în sensul deblocării situației, însă nu se întrevede o rezolvare rapidă și completă a acesteia, deși celelalte state europene au lucrat și au ajuns la un acord comun pentru a sprijini personalul navigant și a-l considera ca personal cheie pentru motorul economiei europene. În ultima perioadă sunt dezbătute în spațiul public o serie de opinii cu privire la responsabilitățile în cazul unui schimb de echipaj , dar din punct de vedere legal,  ILO, prin MLC stabilește, sau mai bine zis stabilea, clar cine e responsabil sau cine poate lua atitudine în cazul repatrierii unui navigator. De ce stabilea și nu mai stabilește? Pentru că această criză a demonstrat cât de fragile sunt Convențiile. IMO poate face prea puțin pentru navigatori iar influența ei asupra statelor membre, în situații de criză, este minimă. Altfel spus, dacă armatorul nu vrea, statul de pavilion poate impune. Dacă pavilionul nu impune, o poate face statul portului ( Port State ). Dacă nici statul portului nu face nimic, atunci rămâne ca statul al cărui cetățean este navigatorul să purceadă la repatriere. Costurile ajung până la urmă la armator prin acțiuni contra statului pavilionului și, subsecvent, armatorului, deci România  poate să își aducă navigatorii acasă  „gratis ”  fără nici o implicare financiară din partea statului român. În general nu e nevoie, dar când unii din navigatori ajung în greva foamei, consider că este cazul să se  intervină și la un nivel mai înalt sau dacă nu vrea nimeni să facă nimic, ar fi de mare ajutor măcar să nu se pună piedici, prin menținerea suspendării zborurilor din Aeroportul Otopeni.
La nivel global, majoritatea navigatorilor au înțeles imposibilitatea de a se efectuă schimburile datorită suspendării zborurilor în foarte multe țări europene și alte țări importante din lume care, în mare parte, și-au închis chiar și granițele, iar puținii navigatori care s-au putut bucura de repatriere sau de plecare către un loc de muncă în acest interval de timp, au trebuit să îndure foarte multe greutăți și perioadă de izolare obligatorie. La nivel internațional, se poartă discuții masive de către ITF, ETF, ISF, IMO, ILO, UE cu operatori aerieni și țări care să permită navigatorilor zborul și staționarea în anumite locații de unde să poată merge la nave pe măsură ce acestea ajung în acele porturi. Pentru o perioadă de timp care încă nu poate fi clar definită, activitatea schimburilor de echipaje va fi foarte anevoioasă cu eforturi și sacrificii mari din toate părțile”, susține deputatul în interpelarea sa.
Vișan le solicită celor doi oficiali ai Guvernului Orban să comunice ce măsuri imediate au în vedere ministerele pe care le conduc pentru  deblocarea situaţiei  în care se află la momentul actual navigatorii români, rămași blocați în toată lumea din cauza suspendării totale a zborurilor către sau dinspre principalele hub-uri aeriene  europene și asiatice.
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii