Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
10:17 22 06 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cum a câștigat fostul manager al Serviciului de Ambulanță Județean Constanța procesul cu ANI! Motivarea judecătorilor

ro

26 Jan, 2023 00:00 2014 Marime text
  • Hotărârea poate fi atacată în recurs, la Înalta Curte de Casație și Justiție a României, termenul pentru ca reprezentanții Agenției de Integritate să declare recursul fiind de 15 zile de la comunicarea deciziei motivate.
  • Este vorba despre dosarul cu indicativul 319/36/2022, în care Laurențiu Bădescu are calitatea de reclamant, iar Agenția Națională de Integritate are calitatea de pârât, obiectul dosarului fiind reprezentat de    „conflict de interese/incompatibilitate – constatate de ANI“.
  • În decizia prin care medicul a câștigat procesul, judecătorii au arătat, printre altele, că  „trebuie avut în vedere că din dosar nu rezultă niciun aspect care să conducă la constatarea că în încheierea contractului individual de muncă de către Serviciul de Ambulanţă Judeţean Constanţa, prin managerul general ####### ######### (nr., dr. Laurențiu Bădescu), în calitate de angajator şi medicul ####### ####### ###### ####### (nr., soția dr. Bădescu), în calitate de angajat, pentru funcţia de execuţie de medic primar în cadrul Compartimentului de formare profesională a personalului medical şi auxiliar la Staţia Centrală Constanţa, există un interes patrimonial care să influenţeze «îndeplinirea cu obiectivitate a funcţiei», beneficiul patrimonial fiind obţinerea salariului prevăzut de lege pentru activitatea efectiv prestată“.
Judecătorii Secției de Contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel Constanța au motivat decizia prin care dr. Laurențiu Bădescu, fostul manager al Serviciului de Ambulanță Județean Constanța, a câștigat procesul deschis inspectorilor de integritate.
 
Hotărârea poate fi atacată în recurs, la Înalta Curte de Casație și Justiție a României, termenul pentru ca reprezentanții Agenției de Integritate să declare recursul fiind de 15 zile de la comunicarea deciziei motivate.
 
Este vorba despre dosarul cu indicativul 319/36/2022, în care Laurențiu Bădescu are calitatea de reclamant, iar Agenția Națională de Integritate are calitatea de pârât, obiectul dosarului fiind reprezentat de        „conflict de interese/incompatibilitate – constatate de ANI“.
 
Prin Hotărârea 215/2022, Curtea de Apel a admis acțiunea dr. Laurențiu Bădescu.
 
În decizia prin care medicul a câștigat procesul, judecătorii au arătat, printre altele, că  „trebuie avut în vedere că din dosar nu rezultă niciun aspect care să conducă la constatarea că în încheierea contractului individual de muncă de către Serviciul de Ambulanţă Judeţean Constanţa, prin managerul general ####### ######### (nr., dr. Laurențiu Bădescu), în calitate de angajator şi medicul ####### ####### ###### ####### (nr., soția dr. Bădescu), în calitate de angajat, pentru funcţia de execuţie de medic primar în cadrul Compartimentului de formare profesională a personalului medical şi auxiliar la Staţia Centrală Constanţa, există un interes patrimonial care să influenţeze «îndeplinirea cu obiectivitate a funcţiei», beneficiul patrimonial fiind obţinerea salariului prevăzut de lege pentru activitatea efectiv prestată“.
 
În plus, judecătorii au mai arătat că „nu trebuie omis nici faptul că prin Ordonanţa din data de 22.07.2022 pronunţată în dosarul penal nr.##/P/2022, Direcţia Naţională Anticorupţie a clasat cauza având ca obiect săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu asimilat infracţiunilor de corupţie, iar în cuprinsul ordonanţei s-a reţinut faptul că modificarea statului de funcţii a fost aprobată de Ministerul Sănătăţii, cele două postri 0,5 medic primar, respectiv asistent medical principal în cadrul Compartimentului de formare profesională a personalului medical şi auxiliar - Staţia Centrală Constanţa se regăsesc la poziţiile 333 şi 334 din statul de funcţii al S.A.J. Constanţa pe anul 2019, cursurile de pregătire profesională au fost în mod efectiv susţinute, cu personal al S.A.J. Constanţa participant, iar cheltuielile de personal aferente postului sunt prevăzute în bugetul instituţiei“.
 
În hotătârea Curții de Apel se arată că „Prin Raportul de evaluare nr.24630/G/II/26.05.2022 emis de Agenţia Naţională de Integritate s-a constatat că persoana evaluată în lucrarea nr.11374/S/II/10.03.2022, respectiv reclamantul ####### #########, s-a aflat în conflict de interese în perioada exercitării mandatului de manager general al Serviciului de Ambulanţă Judeţean Constanţa, din perioada 13.04.2018 – 13.04.2021, ca urmare a deciziilor luate de acesta cu privire la încadrarea soţiei sale, pe durata exercitării funcţiei, aceasta încasând venituri de natură salarială în valoare totală de 799.297 lei, fiind astfel încălcate dispoziţiile art.118 alin.(16) lit.c.) din Legea nr.95/2006“.
 
Ministerul Sănătății, anunțat despre incompatibilitate
 
Totuși, judecătorii au mai arătat în hotărâre că „prin Procesul-verbal nr.1743/05.02.2019, întocmit în baza art.6 alin.(5) din Ordinul M.S. nr.869/2015, se constată rezultatele finale ale selecţiei dosarelor de concurs ale candidaţilor, medicul ####### ####### ###### ####### (nr., soția dr. Laurențiu Bădescu) fiind singurul candidat înscris şi admis“.
 
În continuare, se arată că „managerul general aduce la cunoştinţa Ministerului Sănătăţii situaţia sa de incompatibilitate, conform art.8 alin.(2) lit.a din Ordinul M.S. nr.869/2015, având în vedere că soţia sa este înscrisă la concurs, astfel că se aprobă componenţa comisiilor fără participarea reclamantului“.
 
„Potrivit Catalogului definitiv nr.4656/11.04.2019, medicul ####### ####### ###### #######, soţia managerului general al S.A.J. Constanţa, este declarată admisă, astfel că la data de 29.05.2019 este încheiat contractul individual de muncă nr.1152, între Serviciul de Ambulanţă Judeţean Constanţa – prin managerul general ####### #########, în calitate de angajator şi medicul ####### ####### ###### #######, în calitate de angajat, pentru funcţia de execuţie de medic primar în cadrul Compartimentului de formare profesională a personalului medical şi auxiliar – Staţia Centrală Constanţa“, potrivit deciziei instanței.
 
S-a cerut punctul de vedere al ANI
 
De asemenea, se arată faptul că medicul a solicitat, în acest context, și punctul de vedere al inspectorilor de integritate:
 
„Anterior semnării contractului individual de muncă, S.A.J. Constanţa, prin managerul general, solicită Agenţiei Naţionale de Integritate un punct de vedere în legătură cu situaţia expusă, iar soţia reclamantului, angajată în urma concursului, cere suspendarea contractului individual de muncă pentru 30 zile, în vederea primirii punctului de vedere solicitat A.N.I.“.
 
­„Prin Dispoziţia nr.181/30.05.2015 ( corect anul 2019 ), semnată de managerul general ####### ######### şi având la bază Hotărârea Comitetului director nr.6/30.05.2019, s-a dispus suspendarea contractului individual de muncă al medicului ####### ####### ###### #######, pentru concediu fără plată, iar prin Dispoziţia nr.239/01.07.2015 ( corect anul 2019 ), în baza Hotărârii Comitetului director nr.10/01.07.2019, semnată tot de managerul general, s-a prelungit suspendarea pentru încă 30 de zile“, potrivit instanței.
 
„Prin adresa nr.9704/09.07.2019, Agenţia Naţională de Integritate răspunde solicitării managerului general al S.A.J. Constanţa şi arată că situaţia expusă nu este de natură să genereze o situaţie de incompatibilitate, însă este de natură să genereze un conflict de interese în cazul în care soţul, manager general, are un interes personal de natură patrimonială care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a funcţiei“, conform hotărârii instanței.
 
„Astfel cum rezultă din dispoziţiile art.118 alin.(16) lit.c.) din Legea nr.95/2006, reţinute în raportul de evaluare drept temei al constatării conflictului de interese, incidenţa textului de lege presupune ca membrul comitetului director, în cazul de faţă managerul general sau soţia acestuia, să aibă un interes personal de natură patrimonială, interes care însă ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a funcţiei“, au spus judecătorii.
 
Aceștia au explicat astfel că „interesul personal de natură patrimonială, la care face referire textul de lege, nu poate consta în obţinerea drepturilor salariale lunare pentru activitatea prestată în mod real şi efectiv de către soţia membrului comitetului director, astfel cum susţine A.N.I., ci poate însemna obţinerea, exercitând această funcţie, a unor alte beneficii patrimoniale, cum ar fi cele rezultate în urma unor contracte încheiate în virtutea funcţiei sau a calităţii de membru al comitetului director, ## ##########, cu prioritate şi exclusiv, a posibilităţii realizării unor activităţi plătite, în afara celor efectuate potrivit fişei postului“.
 
Conform instanței, „semnarea şi aprobarea propunerii de organizare a concursului, precum şi aprobarea tematicii, nu pot fi considerate activităţi care să se circumscrie situaţiilor la care face referire art.118 alin.(16) lit.c.) din Legea nr.95/2006, fiind activităţi desfăşurate conform prevederilor art.3 şi 4 din Ordinul M.S. nr.869/2015, de către conducătorul unităţii, anterior înscrierii la concurs a vreunei persoane în raport de care se putea constata vreo situaţie de incompatibilitate“.
 
Au mai spus judecătorii că „semnarea dispoziţiilor de suspendare a contractului de muncă pe perioade determinate de timp exclude în mod clar orice beneficiu patrimonial pentru angajat“.
 
În final, instanța a arătat că „faţă de argumentele arătate, considerăm că faptele reţinute în sarcina reclamantului nu se încadrează în prevederile art.118 alin.(16) lit.c.) din Legea nr.95/2006, în vederea constatării conflictului de interese, astfel că acţiunea este considerată a fi întemeiată şi raportul de evaluare urmează a fi anulat“.
 
Inspectorii de integritate au acum la dispoziție 15 zile de când primesc hotărârea motivată pentru a declara recurs.
 
Sursa documentare: Portalul Național al Jurisprudenței – www.rejust.ro
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
 
Citește și
Fără precedent!
Agenția Națională de Integritate a obținut la Constanța anularea unei hotărâri de Consiliu Local (MINUTA)

 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii