Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
03:42 20 02 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Editorial Violenţa în școli, între gestionarea corectă a conflictelor şi reţelele de socializare

ro

23 Jan, 2020 00:00 1041 Marime text

Violenţa în rândul tinerilor este în creştere, din păcate. Fie că vorbim de bullying, fie de violenţă fizică, elevii sunt expuşi unui comportament social care pune accent pe astfel de acţiuni.


În ultimul timp, sunt semnalate tot mai multe cazuri de violenţă în unităţile de învăţământ. Scenele cu elevi care se bat între ei, profesori care lovesc elevii, elevi care lovesc profesorii sunt filmate cu telefonul mobil şi postate pe internet. Unii se amuză, alţi privesc cu oroare cele întâmplate. Agresorii care apar în respectivele filmuleţe se cred eroi, iar cei agresaţi au nevoie de consiliere psihologică.


Recent, incidentele violente care au avut loc în şcolile din ţară, inclusiv şi în cele din judeţul Constanţa, au reaprins discuţia despre violenţă. Insultele şi actele de violenţă au devenit un lucru obişnuit în rândul tinerilor, atât în mediul şcolar, cât şi în afara acestuia. Nu ar trebui neglijat nici faptul că elevii sunt influenţaţi de violenţa şi manifestările vulgare din reţelele de socializare.


La sfârşitul anului trecut a intrat în vigoare legea care interzice bullying-ul în şcoli. Potrivit prevederilor, este interzis orice comportament care constă în violenţă psihologică. Profesorii vor fi instruiţi astfel încât să recunoască acest fenomen şi să ia măsurile potrivite. „În unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţa psihologică - bullying”, se arată în noua prevedere introdusă în Legea educaţiei.
În aceeaşi lege a mai fost introdusă o menţiune care arată că profesorii şi învăţătorii vor fi instruiţi, în cadrul sesiunilor de perfecţionare pe care le urmează, şi cu privire la violenţa psihologică - bullying. Aceştia vor învăţa cum să identifice fenomenul şi cum să aplice strategiile şi măsurile potrivite.


În prezent, violenţa asupra copiilor nu mai este tolerată, iar faptul că ea a existat în trecut nu justifică utilizarea ei în prezent. Sentimentul de nesiguranţă şi de teamă resimţit de elevi este cauzat inclusiv şi de faptul că unii dintre profesorii de la clasă au un comportament autoritar. Care sunt totuşi faptele ce pot fi încadrate în violenţa şcolară? Există zone sau unităţi şcolare care sunt mai predispuse la violenţă? Ce pot face cadrele didactice pentru prevenirea violenţei? Care ar fi cauzele creşterii violenţei în rândul minorilor? Să fie influenţa mass-mediei; a mediului în afara şcolii; a problemelor din familie? Cred că, în primul rând, ar trebui schimbată mentalitatea în ceea ce priveşte educaţia primită acasă şi, apoi, să gestionăm corect conflictele apărute.


 

Ti-a placut articolul?

Comentarii