Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:46 28 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Editorial Din nou, vacanță, și din nou despre învățământ, cu tristețe!

ro

28 Jan, 2021 00:00 3993 Marime text

Se încheie în aceste zile semestrul I al anului școlar 2020/2021 și vine din nou vacanța.
Cea oficială! Căci, oricum, elevii, ca și profesorii – cu prea puține excepții – s-au aflat într-o perpetuă vacanță, încă din primăvara trecută. 
Chiar dacă ne-am prefăcut că procesul educațional continuă, în format „struțocămilă” sau doar on-line, tot ce s-a făcut a fost haotic, minimalist și lipsit de implicare reală. Începând chiar cu decizia de a închide toate școlile, indiferent de ciclul de învățământ.

Sunt țări în Europa cu o situație pandemică mult mai gravă decât a României, care au ales însă să restricționeze doar zonele cu focare, lăsând marea masă a elevilor și studenților să meargă la cursuri – o decizie care reflectă importanța pe care alții o acordă învățământului și viitorului pe care doar școala îl asigură unei națiuni.

Știm cu toții: prezența fizică, în bănci, înseamnă mai mult decât deplasarea într-un loc unde înveți lucruri noi. Pentru mulți copii, școlile sunt unica oportunitate de a socializa, de a reduce timpul petrecut în fața ecranelor, de a interacționa și a construi relații.

Am auzit și de cazuri fericite, în care dascăli responsabili, dăruiți și entuziaști au făcut ore susținut, și-au antrenat elevii în activități adaptate condițiilor, au transformat criza într-o oportunitate de a găsi metode noi și atrăgătoare de predare, învățare sau evaluare. E-learning-ul, când este bine conceput, poate fi o plăcere, oferind suporturi jucăușe și variate: videoclipuri, formate interactive, podcast-uri, forumuri, chestionare, prezentări de diapozitive etc.

Dar aceste cazuri, la noi, au fost, din păcate, excepția de la regulă.
Cei mai mulți profesori au intrat online „din doi în doi”, au adormit elevii cu prelegeri anoste și au dat teme cu duiumul, aducându-i la disperare pe părinții elevilor mici, transformați în dascăli de ocazie, lipsiți de pregătire, de răbdare, de metodă.

Nu-i de mirare că o parte din ei, grupați în Federaţia Naţională a Părinţilor – EDUPART, ies acum cu propuneri menite să simplifice – la minimum – programa școlară, în speță materia la limba română pentru Evaluarea Națională 2021.

Ultima „găselniță” propusă ministrului Educației este eliminarea din programă a textului dramatic, a pronumelui posesiv și negativ și a propozițiilor circumstanțiale, plus modificări ale subiectelor de examen. Comentariile cititorilor pe marginea materialului cu cerințele reprezentanților părinților, reflectă situația absurdă în care ne complacem, starea de „râsu-plânsu” în care se află învățământul românesc, niciodată luat prea în serios de factorii decizionali, lăsat la voia întâmplării și inspirației celor care s-au perindat pe la Ministerul de resort, neconsiderat niciodată o prioritate pentru viitorul sănătos al acestei țări.

Iată câteva dintre comentariile ironic amare, apărute pe edupedu.ro:
 
„Oare de ce nu eliminam din programa la clasa I, literele, toate care trebuiau studiate in semestrul I. Așa măcar nu va mai crește procentul de analfabeți funcționali. Ne vom procopsi doar cu analfabeți în sensul clasic. Și, evident, pentru acești elevi la examene să fie create subiecte care conțin doar literele permise.”
„Zic să trecem direct la următorul nivel: să susțină părinții examenul în locul copiilor. Eventual, înlocuim și profesioniștii – a se citi profesorii – cu niște roboți și gata, am rezolvat ecuația educației cu mai multe necunoscute. Cine face parte din această Federație și a propus așa ceva ori n-a trecut pe la școală, ori o urăște din tot sufletul și acum. Sau ambele, pentru că nu se exclud.”
„Eu propun altceva: sa se scoată toată programa pentru Evaluarea Naționala, la ambele materii. Să îi trecem direct pe toți absolvenții direct la liceu și să ne rugăm să ni se ofere o pensie privată, căci cea de la stat slabe șanse, consistentă ca să nu murim de foame. Și să ne rugam să nu ajungă în funcții de conducere, că atunci e-atunci!!!!”
 

Citește și:

#Dobrogea Digitală: Învățământul românesc și „utopia egalitaristă”
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii