Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
04:41 18 06 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ce și-au propus de fapt, pentru Constanța, Coaliția PNL – USR PLUS, și primarul Vergil Chițac, după perierea programelor electorale

ro

13 May, 2021 00:00 2912 Marime text
  • Vă prezentăm programul de guvernare local convenit de PNL și USR PLUS, după ce au periat cele două programe electorale cu care candidații celor două formațiuni politice - Vergil Chițac (PNL), respectiv, Stelian Ion (USRPLUS) au venit în alegerile locale în fața constănțenilor
  • Se precizează negru pe alb, repetitiv, că pentru perioada următoare, banii europeni vor constitui principala sursă de finanţare a proiectelor de refacere şi dezvoltare urbană a oraşului
  • După parcurgerea documentului, concluzia este simplă: deși se află într-un parteneriat pentru Constanța, când vine vorba despre decizii importante, primarul Chițac, PNL și USR PLUS nu le iau împreună


În noiembrie 2020, la scurt timp după preluarea mandatelor de către primarul Vergil Chițac și echipa Consiliului Local Municipal, ZIUA de Constanța v-a prezentat conținutul acordulului politic de colaborare semnat de PNL și USR PLUS la nivelul Consiliulul Local Municipal Constanța, vezi secțiunea “citește și”, care trata din punct de vedere tehnic împărțirea sferei de influență, a posturilor în comisiile de specialitate, respectiv atribuțiile viceprimarilor municipiului Constanța.

După primele șase luni de guvernare locală, vă prezentăm programul de guvernare local convenit de PNL și USR PLUS, mai exact ce și-au propus să facă în acest mandat, după ce au periat cele două programe electorale cu care candidații celor două formațiuni politice - Vergil Chițac (PNL), respectiv, Stelian Ion (USRPLUS) au venit în alegerile locale în fața constănțenilor. În secțiunea „documente” puteți consulta Acordul Politic local, anexa 1.

Programul de guvernare locală este prefațat de un citat din Nicolae Iorga : "Înţelepciunea vieţii e simplă: ca pe unde ai trecut tu să fie mai bine ca înainte" și este structurat în două părţi.
Sunt urgenţe cuprinse într-un plan imediat de acţiune ce are ca termen 3-6 luni până Ia 1 an şi asupra cărora vom insista și programele cu orizontul de 4 ani şi peste.
Se precizează negru pe alb, repetitiv, că pentru perioada următoare, banii europeni vor constitui principala sursă de finanţare a proiectelor de refacere şi dezvoltare urbană a oraşului.
Programul de guvernare local conține și o dare de seamă cu date statistice privind indicatorii legați de numărul de autoturisme și locuri de parcare sau de infracționalitate, care sunt atribuite unor instituții publice și din care spicuim mai jos.

“În oraşul Constanţa sunt circa 140.000 de autoturisme iar numărul de parcări este de 30.000. Maşinile care stau ocupă 100 ha în orice moment având în vedere că numai 6% din timp ele se deplasează, iar restul de 94% din timp staţionează. Mersul pe jos sau mersul cu bicicleta ca forme de transport alternativ sunt aproape inexistente în lipsa trotuarelor şi a pistelor dedicate bicicletelor.
 

Construirea de parcări pentru întregul necesar nu e posibilă având în vedere costul acestora. Un calcul simplu ne arată că ar trebui să cheltuim întregul buget de investiţii al oraşului pe 15 ani numai pentru construirea de parcări.

Statistica Inspectoratului General al Poliţiei Române de la finalul anului 2019 cu privire la coeficienţli de criminalitate existenţi la nivelul ţării arată că siguranţa constănţenilor e la cote minime. Constanţa este pe locul doi în topul celor mai nesigure oraşe cu un coeficient de 192,41 - Ridicat, fiind întrecută doar de Iaşi cu 199,07 - Ridicat. Coeficientul de criminalitate este rezultatul unui calcul realizat de către IGPR In care numărul de furturi şi tâlhării este important”.



Misiunea primarului și echipei PNL- USR PLUS

Din programul de guvernare locală, aflăm că misiunea primarului este realizarea de investiţii publice, de încurajare a celor private, de simplificare a relaţiei dintre mediul privat şi primărie iar prioritatea mandatului său - repararea şi dezvoltarea Constanţei.

“Fondurile Europene Nerambursabile pe exerciţiul financiar european 2021- 2027 vor lucra în complementaritate cu banii din bugetul oraşului destinat investitiilor publice, pentru a pune în opera proiecte ce vor dezvolta Constanţa.

Voi administra oraşul în interesul public şi nu în favoarea unui grup de interese gestionând transparent şi responsabil resursele publice.
Voi fi de asemenea un primar ecologic, voi construi parcuri, zone verzi, complexuri sportive şi săli de sport.

Voi decongestiona transportul în oraş construind, pasarele, pasaje, parcări și desfiinţând parcările pe carosabil. Concomitent voi dezvolta transportul în comun”. *atenție nu se avansează niciun termen, pentru aceste “o să”, “voi face, voi desființa”.


Ajungem încet-încet și la planul imediat de acțiuni (3-6 luni până Ia 1 an), adică exact, perioada în care ne regăsim la momentul redactării acestui material.
  1. Analiza celor 3 strategii aprobate de Consiliul Local Constanţa, care să vizeze proiectele realizate, cele aflate în curs de realizare sau nerealizate până la momentul curent – nu există date despre această activitate.
  2. Primăria Online - Procedurile de lucru din primărie vor fi regândite pentru a fi în marea lor majoritate electronice, disponibile online şi la ghiseu – sistemul funcționează la fel ca în 2020
  3. Cetăţenii vor beneficia de un sistem de gestionare a sesizărilor trimise direct de pe telefon către autorităţile competente: Primărie, Poliţia locală, RADET, RAJA, CT Bus iar Primaria va verifica modul de soluţionare a acestora şi de informare a avertizorilor – nu s-a implementat acest sistem al sesizărilor, din contră aplicația de sesizări a fost închisă recent de Primărie
  4. În spiritul transparenţei decizionale va fi publicat online calendarul cheltuielilor publice, pentru a da posibilitatea firmelor să-şi pregatească ofertele. De asemenea cetăţenii vor putea decide direct prin vot online care proiecte vor fi finanțate în cartiere "bugetare participativă" – nu se aplică după primele șase luni.
  5. Publicarea tuturor contractelor şi a documentelor de plată, pe etape de execuţie, transmiterea live a şedinţelor de CL şi de comisii cu o calitate bună a imaginii şi sunetului, posibilitatea cetăţenilor de a participa inclusiv on­line şi a lua cuvântul la sedinţele de CL – parțial îndeplinit
  6. Renalizarea tuturor contractelor de servicii destinate cetăţenilor aflate în derulare, pentru creşterea standardului de calitate; introducerea unor mecanisme de control riguros a preţurilor plătite, cu referire specială la: colectarea gunoiului, curăţenia stradală, dezinsecţia şi deratizarea, amenajarea şi intreţinerea spaţiilor verzi, pieţele agroalimentare. – singurul contract reziliat a fost cel de întreținere spații verzi. Pomacost, actual Garden Shop Services, a cerut rezilierea, nu Primăria Constanța.
  7. Poliţia locală dotată corespunzator va fi o prezenţă constantă în stradă pentru a interveni prompt la solicitările cetăţenilor, mult mai vizibilă în zona centrală şi în cartiere pentru ca cetăţenii să se simtă in siguranţă. Împreună cu Poliţia, Departamentele de control ale primăriei vor fi prezente în stradă la orele de vârf – rămâne la aprecierea cetățenilor dacă Poliția Locală este la datorie!
  8. Programe de protecţia animalelor: Va fi stopată eutanasierea câinilor. Se va realiza un recensamânt al populaţiei canine cu şi fără stăpân. Rezultatele acestui recensământ vor sta la baza identificării celei mai eficiente soluţii pentru derularea de programe cum ar fi: microcipzarea, sterilizarea, adapost, hrană, tratament medical, adopţie. in acelaşi timp cetăţenilor Ie va fi interzis să-şi lase câinii nesupravegheaţi pe stradă. Programul se va derula prin colaborarea dintre PMC, cabinetele veterinare şi ONG-uri iubitoare de animale – demarat și realizat parțial!
  9. Realizarea Planului Urbanistic General (PUG), o urgenţă în condiţiile în care actualul PUG care este din 1999.Trebuie organizată de primărie o amplă dezbatere publică, eventual în mai multe sesiuni pe tema dezvoltării urbanistice a oraşului la care să participe cetăţenii, ONG-urile, arhitecţi, urbanişti, dezvoltatori imobiliari pentru a se trasa liniile şi principiile mari de dezvoltare urbanistică. – dezbaterea nu s-a realizat, abia a fost semnat contractul pentru realizarea PUG-ului, costul acestuia este de 5 milioane lei.
  10. Finalizarea Registrului Spatiilor Verzi care va identifica toate suprafeţele cu această destinaţie. Pentru acele spaţii verzi care au fost obiectul retrocedării şi au proprietari, vom găsi o metodă ca reamenajate ca spaţii verzi sau miniparcuri şi întreţinute să reintre în patrimoniul imobiliar al oraşului, iar Legea 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, poate constitui o solutie. Odată identificate spaţiile verzi şi introduse în PUG, eliberarea unor Autorizatii de Constructii pe aceste suprafeţe devine ilegală – nu s-a făcut recepția Registrului Spațiilor Verzi.
  11. Implementarea sistemului de management al calităţii în conformitate cu standardul ISO 9001/2008 este o necesitate nu un moft. În acest scop în primele 3 luni de mandat se va promova un proiect de evaluare a primăriei din punct de vedere organizaţional, care va verifica procedurile, structura departamentelor şi a entităţilor din subordinea consiliului local, calitatea managementului, mecanismele interne de control şi va propune soluţii pentru Imbunătăţirea lor – nu există informații publice despre implementarea acestui proiect


Orizontul de 4 ani și peste!

Potrivit Programului de guvernare locală, după ce punctele de mai sus vor fi fi rezolvate (oare când!?), poate să înceapă și dezvoltarea Constanţei.

Cum? Păi cam așa. “În PUG vom rezerva terenuri pentru proiectele majore cum ar fi parcul tehnologic si industrial, vom propune o tramă stradală care să direcţioneze dezvoltarea oraşului, vom identifica zonele de teren construibile, vom prezenta zonele protejate , vom realiza investiţii din fonduri publice sau fonduri europene care să urmărească dezvoltarea infrastructurii de transport, extinderea reţelelor de utilităţi în toate zonele Constanţei, creşterea siguranţei cetăţenilor şi eliminarea infracţionalităţii de pe străzile Constanţei.

Concomitent vom aplica măsuri administrative care să vină în sprijinul investitorilor privaţi sau înfiinţarea unui Birou unic de autorizări a agenţilor economici care să-i informeze şi să le rezolve cererile cu celeritate sunt astfel de măsuri. Vom construi un parc industrial tehnologic.

Primăria Constanţa va monitoriza si se va implica permanent în procesul de adaptare a ofertei educaţionale şi de formare profesională la dinamica pieţei muncii.
Ne propunem proiectarea unui centru de inovare digitală precum şi proiectarea unor centre de dezvoltare a afacerilor în zonele marginale ale oraşului pentru a sprijini proiecte concrete care să genereze premisele unei dezvoltări economice de cartier Palas şi Medeea.

Pentru a sprijini dezvoltarea infrastructurii de turism, propunem realizarea unui parc tematic adaptat nevoilor de divertisment şi de relaxare.
Ne vom ocupa de infrastructura educaţională construind grădiniţe în cartierele în care nu există sau sunt insuficiente, săli de sport în şcoli şi licee.
Vom regândi împreună cu învăţământul superior constănţean din perspectiva legăturii acestuia cu societatea.

Este urgentă clarificarea situaţiei patrimoniale a Teatrului naţional de operă şi balet „Oleg Danovski" Şi a Teatrului de stat Constanţa între Primărie, Consiliul Judeţean Şi Ministerul Culturii.
Elaborarea, în termen de un an, a unei Strategii culturale a oraşului pornind de la barometrul cultural actual.

Dezvoltarea infrastructurii culturale a oraşului trebuie începută cu preluarea în administrare a teatrului de vară Mamaia şi renovarea celor două teatre de vară Soveja şi Mamaia.
În domeniul sportiv avem în vedere următoarele proiecte: dezvoltarea unei academii-complex de tenis cu activitate permanentă, realizarea Arenei Tomis, respectiv construcţia unui stadion de fotbal în zona de nord a oraşului. Noua administraţie va analiza situaţia stadionului Farul şi va propune renovarea şi modernizarea acestui stadion.

Specialiştii spun că avem nevoie urgentă de următoarele 4 spitale noi: Spital Municipal Policlinic, Spital de Copii, o Maternitate distinctă de Spitalul de Copii şi un Spital regional. Sunt determinat şi convins că 2 din ele se pot realiza în mandatul 2020-2024.

Ne propunem realizarea unui Centru Comunitar de Servicii Sociale integrate.

Poliţia Locală trebuie să devină ceea ce s-a dorit încă de la aprobarea legii de înfiinţare - o structură care să lucreze exclusiv în beneficiul cetăţeanului şi în colaborare cu cetăţeanul.
Lansarea unui program de reparare a faţadelor clădirilor din zona centrală şi iluminarea lor arhitecturală a devenit o prioritate. Concomitent vom lansa un program de reabilitare a clădirilor ce necesită lucrări de reparaţii.

Avem în vedere intervenţia pentru executarea de lucrări la: Hanul Balcan, Casa Dalles, Casa D'Italia. Vom realiza inclusiv exproprieri pentru cauză de utilitate publică, în cazul în

care clădirile nu vor fi renovate. În plus, se va accelera procesul de reabilitare pentru Casa Embiricos, Vila Elena din Bd. Ferdinand şi Palatul Regal din Mamaia.Centrul oraşului pentru pietoni nu pentru maşini - Proiectul îşi propune sa pună în valoare centrul Constanţei incluzând şi zona peninsulară, reducând traficul şi staţionarea maşinilor în zonă şi redând acest spaţiu pietonilor.
Vor fi construite cel puţin două parcări în proximitatea şi în interiorul zonei, respectiv: o parcare subterană în parcul Teatrului de opera si balet „Oleg Danovski", o parcare subterană la Poarta I şi o altă parcare supraterană pe malul portului pe strada Traian.

Pentru a atrage oameni centrul istoric va fi gândit ca un mall.

Termoficare pentru fiecare - Primăria va reface şi pregăti sistemul pentru momentul când centralele de apartament actuale vor trebui schimbate şi atunci branşarea va fi gratuită pentru a reface numărul de clienți.

Transport civilizat în comunitate - este un proiect care cuprinde măsurile pe care le vom lua şi vor viza scăderea numărului de autovehicule aşa cum se întamplă deja în majoritatea oraşelor europene.

Infrastructura de transport va fi îmbunataţită, vom analiza asigurarea transportului public gratuit pentru constănţeni.
Reintroducerea tramvaielor este un proiect pe termen lung dar care merită abordat.

Nu în ultimul rând, strategia privind parcările va contribui la fluidizarea traficului în Constanta. Ideea de la care plecăm este că trebuie să existe ceI puţin o parcare pe o rază de 500 m de Iocul în care te afli şi o parcare la 500 m de casa. Vom construi parcări "Park and Ride" la intrările dinspre Nord, Sud și Vest în oraş pentru ca maşinile celor care nu sunt rezidenţi dar muncesc Constanţa să nu mai aglomereze circulaţia rutieră. În cartiere vom construi parcări noi subterane sau supraterane dintr-un fond de investiţiide 15 milioane de lei alimentat iniţial de la bugetul local.

În zonele publice cu largă circulaţie se vor folosi coşuri „smart" cu compactare automată pentru colectare selectivă a deşeurilor acumulate pe străzi.
Pentru tratamentul deşeurilor municipale vom investi in instalaţii de digestie anaerobă prin care se produce biogaz (ce poate fi utilizat pentru a produce căldură şi energie) şi biofertilizator pentru agricultură.

Vom crea un sistem în zona costieră ca o barieră pentru a limita aruncatul deşeurilor în mare care mai apoi ajung în marea largă şi afectează mediul.
Înverzim Constanţa- este un program prin care vom avea grijă de spaţiile verzi şi parcuri, dar în acelaşi timp le vom extinde printr-un proces de regenerare urbană. Distribuţia acestora va avea la baza urmatorul principiu - „Oriunde locuieşti să ajungi la o zona cu spaţiu verde în maxim 10 minute ".
Avem în plan, transformarea în spaţii verzi a 2 ha de teren pe an şi adaugarea la spaţiile verzi deja existente și cresterea densității vegetaţiei în parcuri - 10 ha de parcuri pe an.

 

Enumerăm câteva din proiectele care urmau să fie propuse și susținute de Coaliție în Consiliul Local:

  1. Începerea realizării centurii verzi a oraşului așa cum este prevazută în PUG-ul actual
  2. Amenajarea unui nou parc public în Faleză Nord
  3. Proiect pilot de miniparc în Inel 2.
  4. Reabilitarea Parcului Tăbăcărie
  5. Realizarea unui studiu de impact privind construirea unei promenade în zona de taluz din dreptul plajei, de la Modern la Pescărie, pentru a se asigura un flux de circulaţie pietonală şi pentru biciclişti.

Menționăm că niciunul dintre aceste proiecte nu au fost incluse pe ordinea de zi a CLM de la alegerile locale și până în prezent.
Asta și pentru că deși se află într-un parteneriat pentru Constanța, când vine vorba despre decizii importante, PNL, primarul Chițac și USR PLUS nu lei iau împreună.


Citește și:

Ce conține acordul politic de colaborare semnat de PNL și USR PLUS la nivelul Consiliulul Local Municipal Constanța?
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii