Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
00:15 22 10 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Consiliul Judeţean Constanţa, bugete imense pentru achiziţii directe în 2018. Anexa spune totul despre cum este cheltuit banul public (documente)

ro

10 Dec, 2018 00:00 1998 Marime text
Un nou fenomen interesant la nivelul administraţiei publice se vede în sistemul achiziţiilor directe. Motivul este foarte simplu. Prin acest tip de achiziţie, administraţiile au posibilitatea să atribuie un contract cui vrea, în timp relativ scurt.
Partea proastă a acestui tip de achiziţie este lipsa competiţiei, a transparenţei şi, evident, a posibilităţii contestării atribuirii.
Dacă-i întrebi pe cei din administraţii, vor spune că există şi inconveniente, cum ar fi faptul că valoarea maxima a contractului atribuit nu trebuie să depăşească valoarea stabilită prin lege. Dar să fim serioşi, această problemă se rezolvă prin achiziţii repetate.

Ce spune legiuitorul?

Potrivit legii, „autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât 132.519 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică de 441.730 lei. În cazul în care valoarea estimată a achiziţiei este mai mică de 10.000 lei, fără TVA, autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona produsele, serviciile sau lucrările pe bază de document justificativ, fără utilizarea sistemului electronic de achiziţii publice”.
Referitor la determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, proiectul stipulează că „autoritatea contractantă are dreptul de a aplica unul dintre următoarele criterii de atribuire: cel mai bun raport calitate-preţ sau calitate-cost care se determină în baza unor factori de evaluare care includ aspecte calitative, de mediu şi/sau sociale şi criteriul rentabilităţii”.
„În cazul în care valoarea estimată a achiziţiei directe este mai mică de 1.000 de lei fără TVA, autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona produsele, serviciile sau lucrările pe bază de document justificativ, fără utilizarea sistemului electronic de achiziţii publice”, se mai arată în lege.

Cum arată programul anual de achiziţii publice pentru 2018 la nivelul Consiliului Judeţean

Programul anual al achiziţiilor publice pentru 2018 al Consiliului Judeţean includea achiziţii publice de produse şi achiziţii publice de lucrări cu o valoare de 4.000.000 lei pentru amenajări interioare/exterioare şi modernizare imobil pentru Serviciul Clinic Judeţean de Medicină Legală Constanţa.
În programul achiziţiilor publice de produse regăsim mai multe contracte, cum ar fi: achiziţie autoturisme pentru Consiliul Judeţean, Centrul Militar Zonal şi ISU - 522.369 lei; Furnizare echipamente IT - 345.250 lei; Furnizare consumabile pentru echipamente periferice - 553.660 lei; Furnizare rafturi metalice - 64.000 lei, acord cadru pentru furnizarea şi distribuţia de fructe şi legume, lapte şi lactate în sistemul primar şi gimnazial - 70.656.698 lei. Facem menţiunea că acest contract nu a fost atribuit până în acest moment, deşi suntem aproape de finalul primului semestru al acestui an şcolar; Achiziţie furtun de refulare a apei pentru ISU - 225.250 lei sau Servicii de curăţenie şi întreţinere a sediilor CJC - 137.967 lei. Un alt contract de curăţenie este estimat la 720.000 lei, iar proiectarea serviciilor de amenajare a teritoriului la 400.000 lei. Serviciile de documentaţie cadastrală au o valoare de 845.257 lei, iar cele trei loturi pentru documentaţii topografice 397.557 lei. Elaborarea documentaţiei pentru extindere Delfinariu este evaluată la 297.000 lei, iar serviciile de consultanţă pentru strategia de dezvoltare durabilă în turism de 130.000 de lei. Toate sumele sunt fără TVA.
Toate achiziţiile directe pot fi regăsite în anexa privind achiziţiile directe pentru 2018, greu de descoperit pe site-ul Consiliului Judeţean. Anexa poarte fi consultată în secţiunea „documente”. În anexă nu sunt nominalizaţi şi câştigătorii acestor contracte, ci doar valoarea acestora, fără TVA.

Anexa privind achiziţiile directe ale CJC pentru 2018

Conform anexei, Consiliul Judeţean a realizat pe parcursul acestui an 135 de achiziţii directe de produse, 122 de achiziţii de servicii şi 14 achiziţii directe de lucrări.
Achiziţii directe pentru lucrări s-au făcut pentru următoarele obiective: lucrări de demolare în incinta Teatrului de Vară Constanţa - 16.750 lei, Lucrări pentru realizarea iluminatului peisagistic la sediul CJC - 87.702 lei, lucrări de reparaţii şi zugrăveli la sediile CJC - 395.293.lei; proiectare şi execuţie lucrări trotuar strada Traian - 167.500 lei; execuţie lucrări de reparaţii la Pavilionul Expoziţional  - 149.000 lei; Lucrări de reabilitare a instalaţiilor electrice de la acelaşi Pavilion - 179.000 lei; Proiecte şi execuţie lucrări de demolare aferente secţiei exterioare a SCJU - 418.819 lei; proiectare şi execuţie lucrări de amplasare stâlp arborare drapel, Pavilion Expoziţional - 316.500 lei, Lucrări de asfaltare şi pavare ISU - 120.000 lei sau lucrări de hidroizolaţie la sediul CMZ - 153.003 lei. Două milioane de lei fără TVA au costat numai aceste achiziţii.
Suma alocată însă achiziţiilor de produse este extrem de mare şi vom da doar câteva exemple mai jos, lista completă o puteţi consulta în secţiunea „documente”.

Ce produse a cumpărat CJC în 2018?

În anexa privind achiziţiile directe de produse regăsim, prin altele: montare mochetă - 50.000 de lei, faţă de masă - 450 lei, tablă magnetică - 760 lei, achiziţie pentru protocol, ape şi sucuri, cafea şi şerveţele - 35.167 lei, achiziţie materiale promoţionale pentru programe de prevenire - 42.016 lei, achiziţie televizor LED şi lopeţi - 16.616 lei, sistem electronic de securitate - 17.000 lei, mobilier pentru Pavilionul Expoziţional şi pentru CJC - 53.876 lei, fişete metalice ISU - 10.500 lei, tonere - 7.800 lei, echipamente supraveghere - 20.000 lei, patru uşi interior - 13.663 lei, licenţe antivirus - 20.000 lei, accesorii computere - 22.000 lei, hârtie şi drapele de interior ISU - 10.000 lei, reeditare broşuri pentru promovarea judeţului - 77.000 de lei, aparate aer condiţionat - 12.000 lei, loc de joacă pentru copii Pavilion Expoziţional - 115.000 lei, alte aparate de aer condiţionat - 15.000 lei, achiziţionare panouri şi litere volumetrice, stema judeţ - 44.352 lei, aparatură neonatologie SCJU - 116.353 lei, rulouri gazon Pavilion Expoziţional - 31.000 lei, tâmplărie de aluminiu pentru aceleaşi Pavilion - 79.000 lei, pachet materiale promovare „Sărbătoarea Recoltei şi a Vinului dobrogean” - 30.000 de lei, achiziţie produse protecţie ISU - 22.000 lei, hârtie copiator/top - 13.000 lei, plintă hol - 6.500 lei, ghivece şi plante – 7.000 lei, achiziţie material dendrologic - 60.750 lei, achiziţie fulare tricolore - 19.000 lei, achiziţie produse promovare potenţial turistic al judeţului - 30.000 lei, achiziţie mobilier Pavilion Expoziţional  - 36.000. Doar din achiziţiile spicuite de noi, am calculat peste un milion de lei fără TVA în dreptul achiziţiilor de produse. Lista finală este mult mai lungă.

Ce servicii a achiziţionat CJC prin achiziţie directă?

În anexa achiziţiilor directe de servicii regăsim printre altele: elaborare documentaţie pentru UPU SCJU - 132.000 lei, elaborare proiect tehnico-economic serviciul de Medicină Legală - 94.000 lei, servicii de reparare a instalaţiilor electrice în sediile CJC - 92.000 lei, servicii de dirigenţie de şantier pentru amenajarea aleilor din faţa sediului CJC - 88.000 lei, servicii de medicina muncii - 14.000 lei,  servicii privind securitatea în muncă - 37.000 lei,  servicii expertiză tehnică SOTRM Eforie Sud - 28.000 lei, mentenanţă centrale termice - 16.000 lei,  servicii de reparaţii instalaţii electrice - 104.500 lei,  servicii de reparaţii la instalaţiile sanitare ale sediilor CJC - 82.500 lei, achiziţie servicii de Internet şi tv digital şi telefonie pentru CJC şi CMZ - 112.000 lei, servicii de înscriere în cartea funciară drumuri - 50.700 lei, servicii interconectare aplicaţie privind situaţiile financiare - 40.000 lei, servicii de informare legislativă - 16.000 lei, servicii elaborare bilanţuri  - 73.000 lei, servicii mentenanţă centrale - 42.500 lei, servicii actualizare planuri cadastrale - 21.000 lei, servicii şi asistenţă tehnică sistem de management - 81.000 lei, elaborare proiect tehnico-economic pentru noul sediu al Medicinii Legale - 93.000 lei, servicii expertiza tehnică - 14.000 lei, transport elevi participanţi proiect - 12.000 lei, servicii de întreţinere spaţii verzi - 58.000 lei, expertiză tehnică imobile - 36.000 lei, servicii casco - 10.000 lei, servicii întreţinere sisteme incendiu - 16.000 lei, servicii mentenanţă hidranţi - 26.000 lei, servicii manipulare transport echipamente colectare deşeuri - 135.000 lei, servicii închiriere corturi - 20.000 lei, servicii fax, voce, Internet - 11.000 lei, servicii organizare şedinţă solemnă pentru aniversarea Centenarului - 43.000 lei. În total, doar din marile achiziţii directe am calculat 1.630.000 de lei, bani din bugetul judeţului Constanţa.
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii