Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:18 29 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Primăria a anunțat impozitele și taxele la nivelul municipiului Constanța în anul 2023! (DOCUMENTE)

ro

29 Dec, 2022 18:30 6896 Marime text



 

Primăria Municipiului Constanța a publicat „Hotărârea consiliului local nr. 614/2022 privind stabilirea impozitelor și taxelor la nivelul municipiului Constanța în anul 2023”.

Aceasta se află afișată pe site-ul Primăriei municipiului Constanța www.primaria-constanta.ro, la secţiunea Consiliu local-hotărâri de consiliu, la sediul instituţiei din bd. Tomis nr. 51 dar și pe pagina de internet a Serviciului Public de Impozite și Taxe și Alte Venituri la Bugetul Local (https://www.spit-ct.ro/) și la sediul din bd. Tomis nr. 112.

Hotărârea poarte fi studiată integral și în secțiunea „documente".


IMPOZITUL/TAXA PE CLĂDIRI

CAP. I IMPOZITUL/TAXA PE CLĂDIRI PENTRU PERSOANE FIZICE

Calculul impozitului/taxei pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru
clădirile rezidențiale și clădirile-anexă.


Art. 1 Pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexă, aflate în proprietatea
persoanelor fizice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de
0,11% asupra valorii impozabile a clădirii.


Art. 2 Valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, situată în zona A a municipiului
Constanţa, se determină prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia,
exprimată în metri pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare
:

(1) Valoarea impozabilă a clădirii stabilită conform prevederilor art. 2 şi art. 3, se ajustează în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea, prin înmulţirea acesteia cu coeficientul de corecţie corespunzător, prevăzut în tabelul din secțiunea „documente”:
(2) În cazul unui apartament amplasat într-un bloc cu mai mult de 3 niveluri şi 8apartamente, coeficientul de corecţie prevăzut la alin. (1) se reduce cu 0,10.Calculul impozitului/taxei pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru
clădirile nerezidențiale
Art. 5 (1) Pentru clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 1,3% asupra valorii impozabile a clădirii.
(2) Impozitul/taxa pe clădiri stabilit(ă) conform alin. (1) se majorează cu o cotă adițională de 15,4%.
(3) Valoarea impozabilă a clădirilor nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor
fizice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul/taxa şi poate fi:
a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
b) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de
proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.
(4) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.
(5) Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 5 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă.
(6) În cazul în care valoarea clădirii nu poate fi calculată conform prevederilor alin. (3), impozitul/taxa se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 2, art. 3 şi art. 4 ale prezentei anexe, coroborat cu art. 457 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
(7) Impozitul/taxa pe clădiri stabilit(ă) conform alin. (6) se majorează cu o cotă adițională de 10,4%.
Art. 6 – (1) În cazul clădirilor nerezidențiale utilizate în scop comercial (spații
comerciale), amplasate în zona și la frontul arterelor prevăzute la alin. (2), în care nu
se desfășoară activități economice, fiind neutilizate/închise pe o perioadă mai mare de
30 de zile consecutive în cursul unui an calendaristic, impozitul/taxa stabilit(ă) conform
prevederilor art. 5 alin. (1) sau alin. (6) se majorează cu o cotă adițională de 50%.
(2) Arterele și zonele sunt următoarele:
- zona peninsulară;
- bd. Tomis, tronsonul cuprins între bd. Aurel Vlaicu și str. Traian;
- bd. Mamaia, tronsonul cuprins între str. I G Duca și intrarea în stațiunea Mamaia;
- bd. 1 Decembrie 1918;
- bd. Al Lăpușneanu;
- str. Traian;
- str. Ștefan cel Mare;
- str. I G Duca;
- bd. Ferdinand.
(3) Majorarea impozitului/taxei pe clădirile care intră sub incidența alin. (1) se aprobăprin hotărâre a consiliului local. Proiectul de hotărâre se inițiază de primar, în bazadocumentației transmise de către Direcția Generală Poliția Locală. Hotărârea consiliului local are caracter individual și cuprinde elementele de identificare ale imobilului potrivit
nomenclatorului stradal, precum și datele de identificare ale proprietarului sau ale deținătorului imobilului.
(4) Majorarea se aplică în anul fiscal următor celui în care se adoptă hotărârea prevăzută la alin. (3).
(5) Majorarea prevăzută la alin. (1) nu se aplică în cazul spațiilor comerciale neutilizate/închise ca urmare a intervenirii următoarelor situații:
a) suspendarea activității operatorului economic care utilizează spațiul comercial ca urmare a deciziei unor organe de control;
b) suspendarea activității operatorului economic care utilizează spațiul comercial ca urmare a deciziei autorităților abilitate în situații excepționale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităților, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor, pentru apărarea ordinii și liniștii publice;
c) realizarea unor lucrări de construcții, pe perioada de valabilitate a autorizației de construire/desființare sau executarea unor lucrări de construcții pentru care nu este necesară, potrivit legii, emiterea autorizației de construire/desființare;
d) închiderea temporară a activității economice pentru cazuri de forță majoră;
e) falimentul persoanei juridice care utilizează spațiul comercial;
f) executarea unor lucrări publice edilitare și/sau de infrastructură în zona de amplasare a spațiului comercial, care împiedică proprietarul sau operatorul economic să exploateze clădirea potrivit destinației.
(6) Hotărârea consiliului local se comunică în termen de 30 de zile de la data aprobării SPIT-VBL în vederea efectuării modificărilor în evidența fiscală.

Calculul impozitului pe clădirile cu destinație mixtă aflate în proprietatea
persoanelor fizice

Art. 7 (1) În cazul clădirilor cu destinație mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin însumarea:
a) impozitului/taxei stabilit/e pentru suprafața folosită în scop rezidențial conform art. 1;
b) impozitului/taxei stabilit/e pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, indicate prin declaraţie pe propria răspundere, conform art. 5 alin. (1) și alin. (2), valoarea impozabilă fiind determinată potrivit art. 2 sau art. 3, fără a fi necesară stabilirea valorii prin depunerea documentelor prevăzute la art. 5 alin. (3).
(2) În cazul clădirilor cu destinație mixtă, când proprietarul nu declară la organul fiscal suprafața folosită în scop nerezidențial, potrivit alin. (1) lit. b), impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0,3% asupra valorii impozabile determinate conform art. 2 sau art. 3.
Art. 8 Pentru clădirile neîngrijite situate în intravilanul localității, impozitul pe clădiri se majorează cu până la 500%. Criteriile de încadrare a clădirilor în această categorie sunt prevăzute în hotărârea Consiliului Local de aprobare a acestora.
Art. 9 Obligaţii
(1) Persoanele fizice care efectuează operațiuni juridice în cursul unui an, care au ca efect pierderea dreptului de proprietate asupra unei clădiri, au obligaţia de a depune o declaraţie în acest sens la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale în termen de 30 de zile, inclusiv, de la data operațiunii.
(2) Persoanele fizice care efectuează operaţiuni juridice în cursul unui an, care au ca efect dobândirea sau pierderea dreptului de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă asupra unei clădiri, au obligaţia de a depune o declaraţie în acest sens la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale în termen de 30 de zile, inclusiv, de la data operațiunii.
(3) Persoanele fizice sunt obligate să depună declaraţii chiar dacă beneficiază de reducere sau de scutire la plata impozitului/taxei pe clădiri.
Art. 10 Sancţiuni
(1) Constituie contravenții următoarele fapte:
a) depunerea peste termen a declaraţiilor prevăzute la art. 9;
b) nedepunerea declaraţiilor prevăzute la art. 9;
(2) Contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. a) se sancţionează cu amendă de la 100 lei la 400 lei, iar cea de la alin. (1) lit. b) cu amendă de la 400 lei la 900 lei.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se face de către persoane împuternicite din cadrul Serviciului Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local.
Art. 11 Bonificaţie
Pentru plata cu anticipaţie a tuturor obligaţiilor către bugetul local datorate pentru întregul an, până la data de 31 martie inclusiv, persoanelor fizice li se acordă o bonificaţie de 10% la impozitul/taxa pe clădiri.
 

CAP. II IMPOZITUL/TAXA PE CLĂDIRI PENTRU PERSOANE JURIDICE

Calculul impozitului/taxei pe clădiri datorat de persoanele juridice
Art. 1 (1) Pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de
persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii.
(2) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 1,3% asupra valorii impozabile a clădirii.
(3) Impozitul/taxa pe clădiri stabilit(ă) conform alin. (2) se majorează cu o cotă adițională de 30,8%.
(4) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.
(5) Valoarea impozabilă a clădirilor aflate în proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul/taxa şi poate fi:
a) ultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal;
b) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat
în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data
evaluării;
c) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul
anului fiscal anterior;
d) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de
proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior;
e) în cazul clădirilor care sunt finanţate în baza unui contract de leasing financiar,
valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în
conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;
f) în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, valoarea înscrisă în
contabilitatea proprietarului clădirii şi comunicată concesionarului, locatarului,
titularului dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz.
(6) Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 5 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă.
(7) Prevederile alin. (6) nu se aplică în cazul clădirilor care aparţin persoanelor faţă de care a fost pronunţată o hotărâre definitivă de declanşare a procedurii falimentului.
(8) În cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5%.
(9) Impozitul/taxa pe clădiri stabilit(e) conform alin. (1) și alin. (8) se majorează cu o cotă adițională de 10,4%.
(10) În cazul în care proprietarul clădirii pentru care se datorează taxa pe clădiri nu a actualizat valoarea impozabilă în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, diferenţa de taxă faţă de cea stabilită conform alin. (1)-(3), după caz, va fi datorată de proprietarul clădirii.
(11) Pentru clădirile cu destinație mixtă, aflate în proprietatea persoanelor juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin însumarea impozitului/taxei stabilit(e) pentru suprafața folosită în scop rezidențial cu impozitul/taxa stabilit(ă) pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial.
Art. 2 Pentru clădirile neîngrijite situate în intravilanul localității, impozitul pe clădiri se majorează cu până la 500% conform criteriilor stabilite. Criteriile de încadrare a clădirilor în această categorie sunt cele prevăzute în hotărârea Consiliului Local de stabilire şi aprobare a acestora.
Art. 3 – (1) În cazul clădirilor nerezidențiale utilizate în scop comercial (spații comerciale), amplasate în zona și la frontul arterelor prevăzute la alin. (2), în care nu se desfășoară activități economice, fiind neutilizate/închise pe o perioadă mai mare de 30 de zile consecutive în cursul unui an calendaristic, impozitul/taxa stabilit(ă) conform prevederilor art. 1 alin. (2) sau alin. (8) se majorează cu o cotă adițională de 50%.
 
 (2) Arterele și zonele sunt următoarele:
- zona peninsulară;
- bd. Tomis, tronsonul cuprins între bd. Aurel Vlaicu și str. Traian;
- bd. Mamaia, tronsonul cuprins între str. I G Duca și intrarea în stațiunea
Mamaia;
- bd. 1 Decembrie 1918;
- bd. Al Lăpușneanu;
- str. Traian;
- str. Ștefan cel Mare;
- str. I G Duca;
- bd. Ferdinand.
(3) Majorarea impozitului/taxei pe clădirile care intră sub incidența alin. (1) se aprobă prin hotărâre a consiliului local. Proiectul de hotărâre se inițiază de primar, în baza documentației transmise de către Direcția Generală Poliția Locală. Hotărârea consiliului local are caracter individual și cuprinde elementele de identificare ale imobilului potrivit nomenclatorului stradal, precum și datele de identificare ale proprietarului/deținătorului imobilului.
(4) Majorarea se aplică în anul fiscal următor celui în care se adoptă hotărârea prevăzută la alin. (3).
(5) Majorarea prevăzută la alin. (1) nu se aplică în cazul spațiilor comerciale neutilizate/închise ca urmare a intervenirii următoarelor situații:
a) suspendarea activității operatorului economic care utilizează spațiul comercial ca urmare a deciziei unor organe de control;
b) suspendarea activității operatorului economic care utilizează spațiul comercial ca urmare a deciziei autorităților abilitate în situații excepționale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităților, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor, pentru apărarea ordinii și liniștii
publice;
c) realizarea unor lucrări de construcții, pe perioada de valabilitate a autorizației de construire/desființare sau executarea unor lucrări de construcții pentru care nu este necesară, potrivit legii, emiterea autorizației de construire/desființare;
d) închiderea temporară a activității economice pentru cazuri de forță majoră;
e) falimentul persoanei juridice care utilizează spațiul comercial;
f) executarea unor lucrări publice edilitare și/sau de infrastructură în zona de amplasare a spațiului comercial, care împiedică proprietarul sau operatorul economic să exploateze clădirea potrivit destinației.
(6) Hotărârea consiliului local se comunică în termen de 30 de zile de la data aprobării SPIT-VBL în vederea efectuării modificărilor în evidența fiscală.

Art. 4 Obligaţii

(1) Persoanele juridice care efectuează operațiuni juridice în cursul unui an, care au ca efect pierderea dreptului de proprietate asupra unei clădiri, au obligaţia de a depune o declaraţie în acest sens la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale în termen de 30 de zile, inclusiv, de la data operațiunii.

(2) Persoanele juridice care efectuează operaţiuni juridice în cursul unui an, care au ca efect dobândirea sau pierderea dreptului de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă asupra unei clădiri, au obligaţia de a depune o declaraţie în acest sens la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale în termen
de 30 de zile, inclusiv, de la data operațiunii.
(3) Persoanele juridice sunt obligate să depună declaraţii chiar dacă beneficiază de
reducere sau de scutire la plata impozitului/taxei pe clădiri.

Art. 5 Sancţiuni
(1) Constituie contravenții următoarele fapte:
a) depunerea peste termen a declaraţiilor prevăzute la art. 4;
b) nedepunerea declaraţiilor prevăzute la art. 4.
(2) Contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. a) se sancţionează cu amendă de la 400 lei la 1.400 lei, iar cea de la alin. (1) lit. b) cu amendă de la 1.400 lei la 2.500 lei.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se face de către persoane împuternicite din cadrul Serviciului Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local.

Art. 6 Bonificaţie
Pentru plata cu anticipaţie a tuturor obligaţiilor către bugetul local datorate pentru întregul an, până la data de 31 martie inclusiv, persoanelor juridice li se acordă o bonificaţie de 5% la impozitul/taxa pe clădiri.
 

CAP. III SCUTIRI LA IMPOZITUL/TAXA PE CLĂDIRI
Art. 1 Se acordă scutire la impozitul/taxa pe clădiri pentru:
(1) Clădirile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale.
(2) Clădirile utilizate de organizaţii nonprofit folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ.
(3) Clădirile restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public.
(4) Clădirile retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de Urgenţă a
Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public.
(5) Clădirile restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, republicată, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public.
(6) Clădirea nouă cu destinaţie de locuinţă, realizată în condiţiile Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi clădirea cu destinaţie de locuinţă, realizată pe bază de credite, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrări publice şi construcţii de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 82/1995, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul înstrăinării clădirii, scutirea de impozit nu se aplică noului proprietar al acesteia.
(7) Clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau corespunzător cotei-părți pentru clădirea deținută în coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepția încăperilor cu destinaţie nerezidenţială sau în care se desfășoară activitate economică.
(8) Clădirile deţinute de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, cu excepția încăperilor cu destinaţie nerezidenţială sau în care se desfășoară activitate economică.
(9) Clădirile folosite pentru desfășurarea de activități sportive, inclusiv clădirile care asigură funcționarea bazelor sportive.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii