Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
07:39 22 05 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Constanţa. Modificări în proiectul privind impozitele şi taxele locale pentru anul 2018. Făgădău umblă la taxe, protestul nu se anulează (documente)

ro

14 Dec, 2017 00:00 3073 Marime text
Primăria a republicat proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2018. Proiectul a avut la bază următoarele modificări: reducerea impozitului datorat pentru mijloacele de transport hibride de la 75% la 95% şi actualizarea cotei de impozitare în cazul clădirilor nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, de la 1,3 % la 0,5%, cotă ce se aplică la:
a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
b) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.
 
Proiectul republicat poate fi consultat şi în secţiunea „Documente“ din ediţia online, dar şi pe site-ul Primăriei Municipiului Constanţa -www.primaria-constanta.ro.

Ce s-a solicitat la dezbaterea publică 

Vă reamintim că, pe 28.11.2017, a avut loc şi o dezbatere publică pe marginea proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2018. Potrivit prevederilor art. 7, alin. (4) din Legea nr. 52/2003, au fost transmise, în scris, propuneri, sugestii sau opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de hotărâre supus dezbaterii publice, un memoriu comun şi o solicitare privind o dezbatere publică, susţinute de Baroul Constanţa, Camera Executorilor Judecătoreşti Constanţa, Asociaţia Medicilor de Familie „Tomis“ Constanţa, Patronatul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii Constanţa, Patronatul Naţional al Femeilor de Afaceri din Întreprinderile Mici şi Mijlocii Constanţa, Ordinul Arhitecţilor din România - Filiala Constanţa - Dobrogea, Camera Notarilor Publici Constanţa, Asociaţia Liga Femeilor Constanţa, Colegiul Medicilor Dentişti Constanţa, Asociaţia Logopezilor din România - Filiala Constanţa, Asociaţia Ecowatch Constanţa, Societatea de Explorări Oceanografice şi Protecţia Mediului Marin „Oceanic Club“, Asociaţia Psihologilor şi Psihopedagogilor „Procivitas“ Constanţa şi Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa.
 
Primarul Decebal Făgădău a prezentat, pe scurt, proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2018, iar participanţii înscrişi la cuvânt şi-au avansat propunerile. Majoritatea punctelor de vedere au vizat propunerea creşterii de la 0,25% la 1,3%. Reprezentanţii asociaţiilor profesionale au cerut să se identifice posibilitatea unei creşteri graduale a cotei asupra valorii impozabile la clădirile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă deţinute de persoanele fizice, fiind mai uşor de suportat de contribuabili, iar pentru anul 2018, creşterea impozitului să fie de maximum 15%.
 
Alţi vorbitori au solicitat eliminarea cotei adiţionale la impozitul pe clădiri deţinute de persoane juridice, neactualizarea taxei de salubrizare sau ridicarea la cota maximă a procentului de reducere a impozitului pentru autovehiculele de transport hibrid, conform dispoziţiilor art. 470 din Codul Fiscal.

Protestul de pe 17 decembrie nu se anulează 

Reprezentanţii ONG-urilor şi ai asociaţiilor profesionale locale nu renunţă la protestul de duminică. „Deoarece actualizarea nu ţine cont de toate solicitările societăţii civile, demersul nostru va continua duminică, 17 decembrie, ora 17.00, în faţa Prefecturii Constanţa“, susţin aceştia.
 
Iniţiatorii protestului din 17 decembrie afirmă că singura modalitate de stopare, la acest moment, a halucinantei propuneri privind taxele şi impozitele locale este la îndemâna consilierilor locali PMP şi PNL şi a independenţilor, care împreună ar putea vota împotriva adoptării unui nivel maxim de impozitare.  

Propunerile autorităţilor locale şi solicitările societăţii civile

1. 25% creşterea impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă - se solicită autorităţilor locale aplicarea unei cote de 0,08%; 
Se propune o cotă de impozitare de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii pentru anul 2018, faţă de 0,08 în 2017. Acelaşi impozit în Bucureşti, Cluj, Oradea este de 0,1%, în Ploieşti şi Braşov este de 0,09 %, iar în Iaşi, de 0,08%. 

2. 45% creştere a taxei pe clădirile situate în zona A a municipiului Constanţa - se solicită autorităţilor locale eliminarea majorării nelegale de 20% a bazei de calcul stabilite de Codul Fiscal. 
Această creştere pentru clădirile situate în zona A a municipiului Constanţa este generată de modificarea nelegală prin creşterea cu 20% a bazei de impozitare stabilită de Codul Fiscal la care se adaugă creşterea propusă de 25% a cotei de impozitare pentru persoanele fizice. 

3. Creşterea cu 100% impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile nerezidenţiale - se solicită autorităţilor locale aplicarea cotei minime de 0,2 prevăzută de Codul Fiscal.
Se propune o creştere a impozitului, respectiv o cotă de impozitare de 0,5% asupra valorii impozabile a clădirii faţă de 0,25% cât a fost în 2017. Pentru acelaşi impozit, Clujul are o cotă de 0,2%, pe care o păstrează şi în 2018, la Braşov, Ploieşti şi Iaşi, tot de 0,2% iar la Craiova - 0,4%.

4. 15,4% creştere a impozitului pe clădiri datorat de persoanele juridice - se solicită autorităţilor locale stabilirea unei cote de impozitare de 1% nemajorată. 
Se propune o cotă de impozitare de 1,3%, maximul prevăzut de Codul Fiscal, majorată cu 15,4% în timp ce Clujul are o cotă de 1% nemajorată. 

5. 15-20% creştere a impozitului pe teren datorat de către persoanele fizice (inclusiv a terenului de sub clădiri) faţă de Cluj, Braşov, Iaşi, Ploieşti - se solicită autorităţilor locale stabilirea următoarelor valori : 8.567 de lei/ha pentru zona A, 6.499 de lei/ha pentru zona B, 4.447 de lei/ha pentru zona C şi 2.113 lei /ha pentru zona D. 

6. Se intenţionează aplicarea valorilor maxime stabilite de Codul Fiscal pentru impozitul pe teren datorat de persoanele juridice, o valoare dublă faţă de impozitul similar din Cluj, Braşov, Iaşi, Oradea, Timişoara, Ploieşti - se solicită autorităţilor locale stabilirea aceloraşi valori ale bazei de calcul ca cele propuse pentru persoanele fizice, şi nu aplicarea valorilor maxime prevăzute de Codul Fiscal. Se solicită autorităţilor locale eliminarea menţiunii privitoare la asimilarea terenurilor aflate în extravilanul municipiului Constanţa cu cele din zona A.

7. 115% creştere a taxei de salubritate de la 3 lei/lună/persoană în 2017 la 7 lei/lună/persoană în 2018 - se solicită autorităţilor locale o taxă de 3,5 lei/lună/persoană.

8. În acelaşi timp, autoritatea locală îi încurajează pe cei care poluează - pentru vehiculele cu capacitate cilindrică peste 4.800 cm3 stabilind impozitul minim de 4 lei/200cm3, deşi valoarea dată de Codul Fiscal este cuprinsă între 4-6 lei/200 cm3, pe de altă parte, vehiculele cu capacitate cilindrică sub 4.800 cm3 sunt impozitate la maximum - se solicită autorităţilor locale ca, respectând principiul cine poluează mai mult plăteşte mai mult, pentru vehiculele cu capacitate cilindrică mai mare de 4.800 cm3 să stabilească cota maximă de 6 lei/200 cm3 potrivit Codului Fiscal. 

9. Peste 400% creştere a taxei de concesionare locuri de veci. Din 2018, taxa de concesionare a locului de veci va fi 33 de lei/mp/7 ani faţă de 8 lei în 2017, pentru Cimitirul Central Municipal, şi 25 de lei/mp/7 ani în celelalte cimitire, faţă de 6 lei în 2017 - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017. Concomitent, se majorează cu peste 100% taxa de întreţinere a unui loc de veci de la 2,4 lei mp/an în 2017 la 5 lei mp/an în 2018 - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017. 

10. 100% creştere a taxei pentru servicii de reclamă şi publicitate de la 1% în 2017 la 2% în 2018 exclusiv TVA - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017.

11. majorarea taxelor pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate: 
a) în cazul unui afişaj situat în locul în care persoana derulează o activitate economică, taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate era de 27 de lei/an/m2 în 2017, pentru 2018 se propune 32 de lei/an/m2 - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017
b) în cazul oricărui alt panou, afişaj sau structură de afişaj, pentru reclamă şi publicitate, taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate era de 20 de lei/an/m2 în 2017, pentru 2018 se propune 23 de lei/an/m2 - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017.

12. 20% creştere a taxei pentru aviz program de funcţionare - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017
Potrivit anexei nr. 8 din proiect, articolul 1 alineat (1), taxa aviz program de funcţionare pentru unităţile ce desfăşoară activităţi de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă care nu se regăsesc în CAEN - Rev 2 grupele 561 - Restaurante, 563 - Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor şi 932 - alte activităţi recreative şi distractive, care era 80 de lei în 2017, va fi 100 de lei în 2018. 

13. 4.000% creştere a taxei pentru eliberarea avizului program de funcţionare - se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017.

O regulă nouă se va aplica din 2018: prin excepţie de la alin. (1), pentru unităţile din staţiunea Mamaia şi Sat Vacanţă ce desfăşoară activităţi care se regăsesc în CAEN - Rev 2 codul 4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726 - comerţ cu amănuntul al produselor din tutun în magazine specializate, taxa pentru eliberarea avizului program de funcţionare se stabileşte în sumă de 8.000 de lei. 

14. 4.000% creşterea taxei de autorizare pentru desfăşurarea de activităţi temporare derulate în zone private cu acces public pentru operatorii din Satul de Vacanţă şi staţiunea Mamaia, care va ajunge de la 200 de lei la 8.000 de lei, pentru activităţile de închiriere echipament sportiv, evenimente de tipul târgurilor, festivaluri, altele decât cele non-profit, cu desfăşurare de activităţi comerciale şi/sau alimentaţie publică, pentru spectacole de circ, activităţi de producere şi/sau comercializare stradală de produse alimentare din utilaje specializate. Se solicită autorităţilor locale menţinerea taxei stabilite pentru anul 2017.

15. Nu în ultimul rând, iniţiatorii manifestului solicită Consiliului Local Constanţa acordarea scutirilor şi a reducerilor maxime pentru toate tipurile de funcţiuni pentru care este abilitat să le acorde potrivit art. 456 şi art. 464 din Codul Fiscal. 

Ti-a placut articolul?

Comentarii