Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:03 28 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Constanța Rezultatele provizorii ale Recensământului populației și al locuințelor, prezentate în cadrul Colegiului Prefectural

ro

18 May, 2023 11:58 1446 Marime text
Astăzi, 18 mai a.c., prefectul județului Constanța, Silviu-Iulian COȘA, a convocat, în sistem mixt (fizic+online), Colegiul Prefectural, în cadrul căruia două instituții constănțene au prezentat analiza rezultatelor provizorii ale Recensământului populației și al locuințelor din România în anul 2021, pentru județul Constanța, dar și programul de extindere a pachetului minimal de servicii care se acordă în asistența medicală primară.

Potrivit Prefecturii Constanța, din datele colectate de Direcția Județeană de Statistică Constanța, rezultatele provizorii ale Recensământului Populației și al Locuințelor, runda 2021, arată o populație rezidentă de circa 656 de mii de locuitori, în județul Constanța. Majoritatea populației rezidente este de sex feminin (339,4 mii, reprezentând 51,7%) și trăiește în mediul urban  (432,9 mii, reprezentând 66,0%, față de 465,5 mii la recensământul precedent, reprezentând 68,2%).

Din punct de vedere al mărimii populației rezidente, județul Constanța se situează pe locul 5, după municipiul București și județele Iași, Prahova și Cluj.
Totodată, populația activă a județului Constanța este de 291,4 mii de persoane, fiind compusă din 277,4 mii de persoane ocupate și din 14 mii de șomeri. Populația inactivă cuprinde 364,6 mii de persoane, din care pensionarii reprezintă peste o treime (36,6%), la fel ca elevii și studenții (34,4%).

Casa de Asigurări de Sănătate Constanța a comunicat faptul că, începand cu 1 ianuarie 2023, a fost extins pachetul minimal de servicii care se acordă în asistența medicală primară persoanelor care nu fac dovada calității de asigurat, după cum urmează:
  • Servicii medicale curative
  • Servicii medicale de prevenție și profilactice
  • Servicii medicale la domiciliu
  • Servicii diagnostice și terapeutice
  • Activități de suport
  • Servicii de administrare de medicamente 
De asemenea, reprezentanții instituției au specificat că, pentru a putea beneficia de pachetul minimal de servicii medicale în asistența medicală primară, persoanele care nu fac dovada calității de asigurat au obligația să se înscrie pe lista unui medic de familie în mod liber ales, iar persoanele care nu fac dovada calității de asigurat și care sunt înscrise pe lista unui medic de familie, trebuie să se reînscrie pe lista aceluiași medic de familie sau a unui alt medic de familie, în mod liber ales.

Persoanele care nu fac dovada calităţii de asigurat suportă, însă, integral costurile pentru investigațiile paraclinice recomandate și tratamentul prescris de medicii de familie.

Până în prezent, 216 medici de familie din județ au încheiat acte adiționale și au înscris persoane neasigurate care au solicitat servicii medicale. În luna februarie, de exemplu, 55 de medici de familie au raportat servicii medicale acordate unui număr de 182 de persoane neasigurate.


Pachetul minimal de servicii acordat în medicina primară

În cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, persoanele asigurate, indiferent  de forma prin care a fost dobândită calitatea de asigurat, beneficiază de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale, cuprinse în pachetul de bază, furnizate de  medicul de familie sau medicul specialist, în ambulatoriu sau în spital.

Persoanele neasigurate beneficiază gratuit de pachetul minimal, care cuprinde servicii medicale pentru situații de urgență, consultații de monitorizare a evoluției sarcinii și lăuziei, consultații de planificare familială, supravegherea şi depistarea bolilor cu potenţial endemo-epidemic, servicii de prevenție. Pentru analizele de laborator, investigațiile imagistice sau tratamentul recomandat de medicul de familie, persoanele neasigurate suportă integral costurile, fără a beneficia de rețete compensate.

Începand cu 1 ianuarie 2023 a fost extins pachetul minimal de servicii care se acordă în asistenţa medicală primară persoanelor care NU fac dovada calităţii de asigurat, după cum urmează:
servicii medicale curative (serviciile medicale pentru situațiile de urgență medico-chirurgicală, consultațiile în caz de boală pentru afecțiuni acute, subacute și acutizări ale unor afecțiuni cronice, consultațiile periodice pentru îngrijirea generală a persoanelor cu boli cronice, consultații de monitorizare activă prin plan de management integrat pe bază de programare pentru bolile cronice cu impact major asupra poverii îmbolnăvirilor privind riscul cardiovascular înalt - HTA, dislipidemie și diabet zaharat tip 2, astm bronșic, boală cronică respiratorie obstructivă și boală cronică de rinichi);
■    servicii medicale de prevenție și profilactice (consultații preventive - sunt consultații periodice active oferite persoanelor cu vârsta între 0-18 ani, consultații în vederea monitorizării evoluției sarcinii și lăuziei, consultații preventive de evaluare a riscului individual la adultul asimptomatic care se acordă la cabinetul medicului de familie în mod activ adulților din populația generală - fără semne de boală, supraveghere - evaluarea factorilor ambientali, consiliere privind igiena alimentației, depistare de boli cu potențial endemoepidemic, consultații pentru acordarea serviciilor de planificare familială);
■    servicii medicale la domiciliu (se acorda de catre medicul de familie - în timpul programului de lucru pentru consultațiile la domiciliu, persoanelor nedeplasabile din motiv de invaliditate permanentă sau invaliditate temporară, persoanelor cu boli cronice sau cu un episod acut ce nu permite deplasarea la cabinet, copiilor cu vârsta de 0-1 ani, copiilor cu vârsta de 0-18 ani cu boli infectocontagioase și lăuzelor);
■    servicii diagnostice și terapeutice (se pot acorda exclusiv persoanelor înscrise pe lista proprie, la cabinet, la domiciliul persoanei sau la locul solicitării, în cadrul programului de lucru sau în cadrul unui program de lucru prelungit prin încheierea unui act adițional la contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate, după caz);
■      activități de suport (eliberarea documentelor medicale, potrivit domeniului de competență, necesare pentru evaluarea și reevaluarea în vederea încadrării în grad de handicap, eliberarea certificatului medical constatator al decesului - cu excepția situațiilor de suspiciune care necesită expertiză medico-legală);
■    servicii de administrare de medicamente (administrarea schemei de tratament direct observat (DOT) pentru bolnavul TBC confirmat).
 
Pentru a putea beneficia de pachetul minimal de servicii medicale în asistența medicală primară, aşa cum este el prevăzut de HG nr. 1540/2022, persoanele care NU fac dovada calităţii de asigurat au obligația să se înscrie pe lista unui medic de familie în mod liber ales, iar persoanele care nu fac dovada calităţii de asigurat și care sunt înscrise pe lista unui medic de familie se reînscriu pe lista aceluiași medic de familie sau a unui alt medic de familie, în mod liber alesÎnscrierea/reînscrierea se realizează pe baza cererii de încriere pe care asiguraţii o regăsesc la cabinetele medicilor de familie.
 
Persoanele care NU fac dovada calităţii de asigurat suportă însă integral costurile pentru investigațiile paraclinice recomandate și tratamentul prescris de medicii de familie

Potrivit CAS Constanța, lista cuprinzând medicii de familie aflaţi în relaţie contractuală cu CAS Constanța care au încheiat acte adiţionale ce au ca obiect contractarea și decontarea serviciilor medicale acordate persoanelor neasigurate este publicată pe pagina web, la sectiunea Furnizori de servicii medicale - Medici de familie.

În prezent, 216 medici de familie din județ au încheiat acte adiționale și au înscris persoane neasigurate care au fost solicitat servicii medicale. În luna februarie, 55 de medici de familie au raportat servicii medicale acordate unui număr de 182 de persoane neasigurate. 

Servicii de prevenție

Serviciile de prevenție se acordă de către medicul de familie pentru toate categoriile de vârstă, astfel:
 
0 – 3 ani 4 – 18 ani 18 – 39 de ani 40 + ani
 
La externarea din maternitate
    
      O dată pe an
 
O dată la 3 ani
 
  Pachet de prevenție     anual
 
1,2,4,6,9,12,15,18,24 și 36 luni
  O dată pe an pentru persoanele cu risc crescut    O dată la 3 ani pentru persoanele neasigurate
 
 
 
                                                       Până la 3 consultații în interval de 6 luni
 Evaluare                Intervenție                           Monitorizare
 
Pachet anual            - stil de viață
de prevenție           - risc cardiovascular
pentru 40+ ani        (tensiune arterială, colesterol,glicemie)
                                          -risc oncologic
                                          -risc privind sănătatea mintală
                                           -risc privind sănătatea reproducerii
 
Conform CJAS Constanța, începând cu luna iulie 2021, investigațiile recomandate de medicul de familie în cadrul consultațiilor de prevenție pentru asigurații cu vârsta de peste 40 de ani sunt decontate din FNUASS și pot fi efectuate de furnizori aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate și peste valoarea de contract.

În cadrul pachetului de servicii decontate de sistemul asigurărilor sociale de sănătate la nivelul asistenței medicale primare sunt prevăzute servicii de prevenție pentru toate categoriile de vârstă. Printre consultațiile de prevenție oferite de medicii de familie (în cadrul cărora se poate recomanda și un set de analize medicale de laborator) se numără și cele destinate persoanelor asimptomatice cu vârsta peste 40 de ani din listele proprii, adică acelor persoane care nu sunt în evidența medicului de familie cu boli cronice și nici nu manifestă semne de boală.

Tocmai pentru că aceste persoane se consideră pe deplin sănătoase, se adresează rar medicilor, doar în cazul afecțiunilor acute, riscând să dezvolte boli cronice „ascunse” (fără simptome) care să fie depistate de abia într-un stadiu avansat, în care pot apărea complicații, invalidități și chiar decese premature, iar tratamentele să fie dificile, dureroase și costisitoare, sau chiar ineficiente.

„O atenție deosebită necesită în special persoanele de peste 40 de ani, deoarece, după această vârstă incidența bolilor cronice crește semnificativ.
Prin pachetele de prevenție, CNAS urmărește să încurajeze persoanele menționate să-și verifice periodic starea sănătății, dar și medicii de familie să acorde activ consultații preventive, în cadrul cărora să evalueze comportamentele cu impact global asupra sănătăţii (stilul de viaţă: fumat, consum problematic de alcool, activitatea fizică, dieta etc.), riscul cardiovascular, oncologic, sănătatea mintală, sănătatea reproducerii, și să intervină asupra riscurilor modificabile.
Pe termen mediu și lung, această abordare va conduce la creșterea calității vieții pacienților, care astfel sunt depistați precoce și tratați într-un stadiu incipient al bolii, la reducerea costurilor asociate bolii, dar și la diminuarea numărului de servicii medicale spitalicești, în favoarea celor de medicină primară (inversarea piramidei serviciilor medicale).
Persoanele cu boli cronice aflate pe listele medicilor de familie beneficiază de consultații periodice lunare decontate din FNUASS pentru supravegherea evoluţiei bolii, continuitatea terapiei, screeningul complicaţiilor, educaţia privind îngrijirea şi autoîngrijirea etc.. Dacă medicul de familie, în urma evaluării riscului dezvoltării altor afecțiuni, constată că pacienții respectivi au anumite simptome sau rezultate ale analizelor în afara valorilor normale, poate acorda în plus și consultaţii de monitorizare activă (management de caz) pentru bolile cronice cu impact major (hipertensiunea arterială, dislipidemia şi diabetul zaharat tip 2, astmul bronşic, boala cronică respiratorie obstructivă – BPOC şi boala cronică de rinichi)“ - au mai precizat reprezentanții CJAS Constanța.

Totodată, în cazul acutizării afecțiunilor cronice sau a prezenței oricăror simptome a căror proveniență trebuie clarificată, pacienții se prezintă la medicul de familie care, în urma evaluării stabilește conduita terapeutică. Pentru orice afecțiune acută/subacută/acutizare a unei boli cronice casa de asigurări de sănătate decontează medicilor de familie încă două consultații pentru fiecare episod de boală, în afara consultațiilor periodice anterior menționate. În urma efectuării consultațiilor, medicul de familie poate elibera bilete de trimitere (inclusiv pentru investigații medicale paraclinice) sau alte documente.

Așadar, medicul de familie acordă consultații într-un mod integrativ, ținând cont de toate afecțiunile acute, subacute sau cronice de care suferă pacienții, investigând totodată și factorii de risc pentru apariția altor boli sau agravarea celor existente, realizând atât prevenție primară (preîntâmpină apariția afecțiunilor prin intervenția asupra factorilor de risc), prevenție secundară (depistează precoce boala, înainte  de a se manifesta), prevenție terțiară (screeningul complicațiilor cu reducerea agravărilor sau apariției complicațiilor).

În concluzie, pacienții cu boli cronice nu au nevoie să apeleze la pachetul de prevenție 40+ pentru persoanele asimptomatice, deoarece se află în contact periodic cu medicul de familie, iar acest pachet a fost din start gândit pentru persoanele care nu au semne/simptome de boală și care nu-și verifică periodic starea sănătății. 

Recensământul Populației și Locuințelor, runda 2021 
date provizorii pentru județul CONSTANȚA -
 
Prin Hotărârea nr.14  din 30 ianuarie 2023  Comisia centrală pentru recensământul populației și locuințelor din România în anul 2021 (CCRPL2021) a aprobat Programul de diseminare a rezultatelor

Recensământului populației și locuințelor runda 2021 (RPL2021).


Astfel la sfârșitul lunii ianuarie au fost publicate primele date (15 tabele), provizorii,  la nivel de județ: Populaţia rezidentă pe sexe şi grupe de vârstă, Populaţia rezidentă după starea civilă, Populaţia rezidentă după etnie, Populaţia rezidentă după limba maternă, Populaţia rezidentă după etnie şi limba maternă, Populaţia rezidentă după religie, Populaţia rezidentă după etnie şi religie, Populaţia rezidentă după nivelul de educaţie absolvit, Populaţia rezidentă după nivelul de educaţie absolvit, Populaţia rezidentă după etnie şi nivelul de educaţie absolvit, Populaţia rezidentă de 2 ani şi peste după nivelul de educaţie urmat, Populaţia rezidentă de 2 ani şi peste după etnie și nivelul de educaţie urmat, Populaţia rezidentă după statutul activității curente, Populaţia rezidentă după locul nașterii, Persoane care şi‐au schimbat reşedința după reşedința anterioară si Populaţia rezidentă pe municipii,orase,comune.

Rezultatele provizorii ale Recensământului Populației și Locuințelor runda 2021 (RPL2021) arată o populație rezidentă a județului Constanța de 656,0 mii persoane (655997 persoane), în scădere cu 28,1 mii locuitori (28085 persoane) față de recensământul precedent (octombrie 2011-684082). Majoritatea populației rezidente este de sex feminin (339,4 mii, reprezentând 51,7% ) și trăiește în mediul urban  (432,9 mii, reprezentând 66,0% față de 465,5 mii la recensământul precedent reprezentând 68,2 %).

Din punctul de vedere al mărimii populaţiei rezidente, judeţul Constanța se situează pe locul 5 în ierarhia judeţelor dupa Municipiul București, Iasi, Prahova,Cluj.

Fenomenul de îmbătrânire a populației rezidente a României

Fenomenul de îmbătrânire s-a accentuat, vârsta medie a populației rezidente pentru județul Constanța crescând la 42,2 ani (față de 40,0 ani la RPL2011). Față de vârsta medie pe țară, vârsta medie a județului nostru este mai mică cu 0,2 ani (42,4 ani). În ierarhizarea județelor, în ordine crescătoare, după vârsta medie la RPL2021, județul Constanța se plasează pe locul 17.
În cadrul Regiunii Sud-Est din care face parte și județul nostru, vârsta medie este de 43,3 ani, județul Constanța având vârsta medie cea mai mică.
 
 
Figura 1. Distribuția județelor din regiunea Sud-Est după vârsta medie, rezultate provizorii RPL2021

Indicele de îmbătrânire demografică (numărul persoanelor vârstnice de 65 ani şi peste care revine la 100 de persoane tinere, sub 15 ani) în județul Constanța este 114,8 persoane vârstnice la 100 persoane tinere, mai mic decât media națională de 121,2 persoane vârstnice la 100 persoane tinere cu 6,4.
Fenomenul de îmbătrânire demografică este relevat și prin prisma raportului de dependență demografică care, pentru județul nostru are valoarea de 56,3 persoane tinere și vârstnice la 100 persoane adulte, mai mare decât indicele de îmbătrânire demografică la nivel național de 55,5 persoane tinere și vârstnice la 100 persoane adulte.

Structura pe localități a populației rezidente a județului Constanța
În ultimii zece ani, între cele două recensăminte, majoritatea județelor au scăzut ca dimensiune sub aspectul numărului de locuitori (39 din 42 de județe, inclusiv municipiul București). În aceeași categorie se încadrează și județul nostru.
 
Tabel 1.   Localitățile   cu   cele   mai  mari  creșteri  și  cele  cu  cele  mai  mari  descreșteri  ale  populației  rezidente  la 1 decembrie 2021 din județul Constanța față de recensământul din anul 2011, rezultate provizorii RPL2021
 
Municipii, orașe, comune RPL 2021
rezultate provizorii
RPL2011 creștere/ scădere 2021 față de 2011
persoane %
Creștere +        
Comuna Valu lui Traian 16617 12376 +4241 134,3
Comuna Cumpăna 14757 12333 +2424 119,7
Comuna Lumina 10770 8948 +1822 120,4
Comuna Agigea 8722 6992 +1730 124,7
Scădere -        
Municipiul Constanța 263707 283872 -20165 92,9
Municipiul Medgidia 34612 39780 -5168 87,0
Municipiul Mangalia 31950 36364 -4414 87,9
Oraș Cernavodă 15088 17022 -1934 88,6
 
 
Cele mai accentuate creșteri ale populației, în valori absolute, între cele două recensăminte, la nivelul județului Constanța, au avut loc în comune. Iar cele mai accentuate descreșteri creșteri ale populației, în valori absolute, între cele două recensăminte, la nivelul județului Constanța, au avut loc în municipii și orașe.

Referitor la municipii, orașe și comune, în cadrul județului Constanța localitățile care au câștigat cel mai mare număr de locuitori între cele două recensăminte, sunt comuna Valu lui Traian care a ajuns la o populație de 16617 persoane (cu 4241 persoane mai mult decât în 2011), comuna Cumpăna cu o populație rezidentă de 14757 persoane (cu 2424 persoane mai mult decât în 2011) și comuna Lumina cu o populație rezidentă de 10770 persoane (cu 1822 persoane mai mult decât în 2011).  Comuna Valu lui Traian rămâne pe primul loc la creștere, chiar dacă ne referim la creșteri în valori relative.
Localitățile din județul nostru cu cele mai mari scăderi în valori relative înregistrate în decursul ultimului deceniu sunt municipiul Constanța (263707 locuitori, –7,1% față de populația din 2011) și municipiul Medgidia (34612 locuitori, –13,0% față de populația din 2011).
Comuna cea mai mică din județ a rămas comuna Dumbrăveni, atât la acest recensământ, cît și la cel din 2011, cu numai 453  locuitori (în scădere față de RPL2011 când s-au recenzat 552 locuitori).

Cea mai mare comună din județ este comuna Valu lui Traian care a crescut față de RPL2011 cu 4241 persoane sau care și-a menținut această poziție fruntașă la ambele recensăminte.
Orașul Negru Vodă este orașul cel mai mic din cadrul județului (4616 locuitori față de 5088 locuitori în 2011). Cel mai mare oraș din județ, conform rezultatelor provizorii ale RPL2021, este Năvodari cu 34398 locuitori (înregistrând o creștere de 4,3%).
Municipiul Constanța reședință a județului în care locuim, are o populație rezidentă de 263707 persoane, mai mică decât în urmă cu zece ani, cu 20165 persoane.

Tabel 2. Populația rezidentă pe fiecare Uat-județul Constanta, comparativ RPL2021/RPL2011
      creștere/ scădere 2021 față de 2011
Municipii, orașe, comune Populația rezidentă 1 decembrie 2021 Populația rezidentă  RPL 2011 Persoane Procent
TOTAL 655997 684082 -28085 95,9
Urban 432940 465577 -32637 93,0
MUNICIPIUL CONSTANȚA 263707 283872 -20165 92,9
MUNICIPIUL MANGALIA 31950 36364 -4414 87,9
MUNICIPIUL MEDGIDIA 34612 39780 -5168 87,0
ORAȘ CERNAVODĂ 15088 17022 -1934 88,6
ORAȘ EFORIE 8630 9473 -843 91,1
ORAȘ HÂRȘOVA 8737 9642 -905 90,6
ORAȘ MURFATLAR 9173 10216 -1043 89,8
ORAȘ NĂVODARI 34398 32981 1417 104,3
ORAȘ NEGRU VODĂ 4616 5088 -472 90,7
ORAȘ OVIDIU 13968 13847 121 100,9
ORAȘ TECHIRGHIOL 8061 7292 769 110,5
Rural 223057 218505 4552 102,1
23 AUGUST 5178 5483 -305 94,4
ADAMCLISI 2044 2250 -206 90,8
AGIGEA 8722 6992 1730 124,7
ALBEȘTI 3464 3428 36 101,1
ALIMAN 2434 2876 -442 84,6
AMZACEA 2454 2712 -258 90,5
BĂNEASA 4883 5384 -501 90,7
BĂRĂGANU 1916 1991 -75 96,2
CASTELU 5241 4856 385 107,9
CERCHEZU 1256 1399 -143 89,8
CHIRNOGENI 2959 3283 -324 90,1
CIOBANU 3409 3223 186 105,8
CIOCÂRLIA 3110 3220 -110 96,6
COBADIN 9122 8779 343 103,9
COGEALAC 4686 5039 -353 93,0
COMANA 1639 1804 -165 90,9
CORBU 5727 5689 38 100,7
COSTINEȘTI 3121 2866 255 108,9
CRUCEA 3010 2945 65 102,2
CUMPĂNA 14757 12333 2424 119,7
CUZA VODĂ 4116 3586 530 114,8
DELENI 2223 2388 -165 93,1
DOBROMIR 3317 3031 286 109,4
DUMBRĂVENI 453 552 -99 82,1
FÂNTÂNELE 1368 1585 -217 86,3
GÂRLICIU 1376 1619 -243 85,0
GHINDĂREȘTI 2538 1973 565 128,6
GRĂDINA 940 1050 -110 89,5
HORIA 942 1115 -173 84,5
INDEPENDENȚA 2595 3121 -526 83,1
ION CORVIN 1715 1996 -281 85,9
ISTRIA 2321 2443 -122 95,0
LIMANU 6350 6270 80 101,3
LIPNIȚA 2876 3168 -292 90,8
LUMINA 10770 8948 1822 120,4
MERENI 2054 2227 -173 92,2
MIHAI VITEAZU 3155 3244 -89 97,3
MIHAIL KOGĂLNICEANU 9103 9978 -875 91,2
MIRCEA VODĂ 4907 4886 21 100,4
NICOLAE BĂLCESCU 4779 4757 22 100,5
OLTINA 2241 2593 -352 86,4
OSTROV 4586 5069 -483 90,5
PANTELIMON 1632 1608 24 101,5
PECINEAGA 3187 3189 -2 99,9
PEȘTERA 3127 3307 -180 94,6
POARTA ALBĂ 5587 5208 379 107,3
RASOVA 3347 3762 -415 89,0
SĂCELE 1987 2101 -114 94,6
SALIGNY 2058 2158 -100 95,4
SARAIU 1082 1282 -200 84,4
SEIMENI 1872 2023 -151 92,5
SILIȘTEA 1185 1373 -188 86,3
TÂRGUȘOR 1375 1616 -241 85,1
TOPALU 1517 1785 -268 85,0
TOPRAISAR 5907 5533 374 106,8
TORTOMAN 1547 1697 -150 91,2
TUZLA 6494 6711 -217 96,8
VALU LUI TRAIAN 16617 12376 4241 134,3
VULTURU 679 625 54 108,6
 
Structura etnică și confesională a populației rezidente a României
La RPL2021, înregistrarea etniei, limbii materne și a religiei s-a făcut pe baza liberei declarații a persoanelor recenzate. Pentru persoanele care au refuzat să declare aceste trei caracteristici, precum și pentru persoanele pentru care informațiile au fost colectate indirect din surse administrative, informația nu este disponibilă pentru aceste trei caracteristici. Ca urmare, structurile prezentate în continuare pentru cele 3 caracteristici etno-culturale sunt calculate în funcție de numărul total de persoane care și-au declarat etnia, limba maternă și respectiv religia și nu în funcție de numărul total al populației rezidente.

Figura 2. Structura populației din județul Constanța după ponderea principalelor etnii (%), rezultate provizorii RPL2021

Informația privind etnia a fost disponibilă pentru 551,0 mii persoane (din totalul celor 656,0 mii persoane care formează populația rezidentă a județului Constanța. S-au declarat români 504,3 mii persoane (91,5%) urmată de populația de etnie tătară, în proporție de 3,1% (16918 persoane),  turci 2,9% (16121 persoane), romi 1,2% (6593 persoane) și ruși-lipoveni 0,7% (4084 persoane).
La RPL2011 Informația privind etnia a fost disponibilă pentru 625,9 mii persoane din totalul de 684082, structura pe etnii fiind : 91,2% romani, urmată de populația de etnie turca 3,3%(20826 persoane), tatari 3,1%(19601 persoane), romi 1,3% (8554 persoane) și ruși-lipoveni 0,5 % (3568 persoane).

Potrivit liberei declarații a celor 550,1 mii persoane care au declarat limba maternă, structura populației din județul Constanța după limba maternă se prezintă astfel: pentru 93,8% limba română reprezintă prima limbă vorbită în mod obișnuit în familie în perioada copilăriei. A mai fost declarată ca limbă maternă limba tătară, în proporție de 2,4% (13071 locuitori), limba turcă 2,2% (12246 persoane), limba rusă 0,6% (3176 persoane) și limba romani 0,6% (3091 persoane).

La RPL2011 Informația privind limba maternă a fost disponibilă pentru 625,9 mii persoane din totalul de 684082, structura după limba maternă fiind : 92,9% limba română, limba turcă 3,0%(18932 persoane), limbă maternă limba tătară 2,7%(17197 persoane), limba rusă 0,5% (2895 persoane) și limba romani 0,5% (3447 persoane).

Structura confesională a fost declarată de 543,3 mii persoane din totalul populației rezidente a județului Constanța și arată că 89,9% dintre persoanele care au declarat religia sunt de religie ortodoxă (488,2 mii persoane). Din cele 543,3 mii persoane care au declarat religia, în afară de cei de religie ortodoxă, 6,8% s-au declarat de religie musulmană (36725 persoane) , 0,7% de religie romano-catolică (4000 persoane) și 0,7 % de religie creștină de rit vechi (3696 persoane).
La RPL2011 Informația privind religia a fost disponibilă pentru 625,6 mii persoane din totalul de 684082, structura după religia declarata fiind : de religie ortodoxă 90,8% (568,3 mii persoane), 6,9%  s-au declarat de religie musulmană (43279 persoane), 0,6% de religie romano-catolică (3912 persoane) și 0,4 % de religie creștină de rit vechi (2807 persoane).

Figura 3. Structura populației județul Constanța pe principalele religii declarate (%), rezultate provizorii RPL2021

Structura populației rezidente pe stări civile
Din populația rezidentă a județului, 49,0% cuprinde persoane care au starea civilă legală de căsătorit(ă). Sunt căsătoriți 158,2 mii bărbați și 163,1 mii femei. Nu au fost niciodată căsătorite 38,2%, 40,7% dintre bărbați (128,8 mii) și 35,9% dintre femei (121,7 mii).

Figura 4. Structura populației din județul Constanța după starea civilă (%), rezultate provizorii RPL2021

Persoanele văduve reprezintă 4,9% din totalul populației rezidente a județului, cu discrepanțe pe sexe: 26,9 mii femei și 5,3 mii bărbați (7,9% din populația feminina, 1,7% din populația masculină). Iar 7,9% sunt persoane divorțate (51959 persoane, 24193 populația masculină, 27766 populația feminina).
La RPL2011 din  populația rezidentă a județului,  49,0% cuprinde persoane care au starea civilă legală de căsătorit(ă), nu au fost niciodată căsătorite 38,2%, persoanele văduve reprezintă 4,3% (17,9 mii femei și 11,6 mii bărbați) și 8,4% sunt persoane divorțate(57735 persoane).
 
Structura după nivelul de instruire absolvit
Din totalul populației rezidente a județului Constanța 42,1% au nivel mediu de educație (postliceal, liceal, profesional, învățământ complementar sau de ucenici), 39,7% nivel scăzut (preșcolar, primar, gimnazial sau fără școală absolvită) și 18,3% nivel superior.
Din punctul de vedere al ponderii populaţiei rezidente cu nivel superior de educație, judeţul Constanța se situează pe locul 6 în ierarhia judeţelor.

Figura 5. Distribuția populației după ponderea persoanelor cu nivel superior de educație, pe județe, rezultate provizorii RPL2021

Figura 6. Structura populației județului Constanța după nivelul de educație (%), rezultate provizorii RPL2021
 
Structura populației după nivelul de educație absolvit diferă pe cele două sexe. Astfel, pentru populația de sex masculin, 17,4% au nivel de educație ridicat, 45,1% au nivel mediu de educație, iar 37,5% au nivel scăzut de educație. Iar pentru populația de sex feminin, 19,1 % au nivel ridicat de educație, 39,2% au nivel mediu de educație și 41,7% au nivel scăzut de educație.
 
Structura populației după statutul activității curente
Populația activă[1] a județului Constanța este de 291,4 mii persoane, fiind compusă din 277,4 mii persoane ocupate și din 14,0 mii șomeri.
Populația inactivă cuprinde 364,6 mii persoane din care pensionarii reprezintă peste o treime (36,6%), la fel ca elevii și studenții (34,4%).
Din punctul de vedere al ponderii populației ocupate în populaţia rezidentă a județului, judeţul Constanța se situează pe locul 9 în ierarhia judeţelor.
Din punctul de vedere al ponderii populației șomere în populaţia rezidentă a județului, judeţul Constanța se situează pe locul 30 în ierarhia judeţelor.
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii