Ședință a Colegiului Prefectural la Constanța! Ce subiecte au fost analizate
Ședință a Colegiului Prefectural la Constanța! Ce subiecte au fost analizate
31 Jul, 2025 13:34
ZIUA de Constanta
288
Marime text



1. Evaluarea situației operative la nivelul Gărzii de Coastă, pe raza județului Constanța (Garda de Coastă)
2. Rezultatele monitorizării transferului de deșeuri, importul, exportul și tranzitul conform Regulamentului (UE) 2024/1157 al Parlamentului European și al Consiliului privind transferurile de deșeuri, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1257/2013 și (UE) 2020/1056 și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1013/2006, precum și acțiunile de stopare a introducerii ilegale de deșeuri în țară, în contextul aderării României la spațiul Schengen (Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Constanța)
3. Dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic, în special a învățământului dual în vederea unei bune inserţii sociale a absolvenţilor (Inspectoratul Școlar Județean Constanța)
4. Evoluţia principalilor indicatori statistici ai judeţului Constanţa în anul 2024 (Direcţia Judeţeană de Statistică Constanța)
5. Diverse
În primele 6 luni ale anului 2025, activitatea structurilor subordonate Gărzii de Coastă s-a desfăşurat în parametri normali, situaţia operativă rămânând una activă şi complexă în întreaga zonă de responsabilitate.
De asemenea a fost continuată îndeplinirea atribuțiilor conferite de legislația națională în vigoare, atât în ceea ce privește optimizarea supravegherii și controlului la frontieră, cât și combaterea eficientă a infracționalității transfrontaliere.
- TRAFICUL LA FRONTIERĂ
Astfel, în primele 6 luni ale anului, au tranzitat prin PTF – urile portuare de la nivelul Gărzii de Coastă ,de pe raza județului Constanța, aproximativ 87 mii persoane și 8 mii nave.
Chiar dacă nu mai realizează verificări la frontierele interne, Garda de Coastă continuă misiunile de supraveghere în zona de competență, de până la 30 km față de linia de frontieră.
Aici, echipajele noastre desfășoară controale mobile, în sistem integrat cu alte structuri, sprijinite de tehnologie modernă, tocmai pentru a preveni și combate orice risc la adresa securității frontierei.
Totodată, realizează acțiuni împreună cu polițiști de frontieră bulgari, atât pe teritoriul național cât și pe teritoriul R. Bulgariei, în principal pentru combaterea criminalității transfrontaliere și reducerea migrației ilegale.
- FAPTE ILEGALE CONSTATATE LA FRONTIERĂ
- PREVENIREA ȘI COMBATEREA MIGRAŢIEI ILEGALE ŞI A TRAFICULUI DE MIGRANŢI
La frontiera cu Bulgaria, presiunea migraționistă s-a diminuat, numărul persoanelor detectate în trecere ilegală sau tentativă de trecere ilegală a scăzut semnificativ datorită implementării măsurilor de eliminare a controalelor la frontieră și a reorientării migranților aflați pe teritoriul Bulgariei și Greciei către rutele directe spre statele vest-europene, prin folosirea coridorului Ruse-Giurgiu și Vidin-Calafat ce oferă facilități cu privire la timpul și costuri de deplasare.
La frontiera maritimă, presiunea migraționistă a continuat să se mențină la un nivel scăzut, fiind înregistrate 4 cazuri de trecere ilegală a frontierei în care au fost implicați 2 marinari sirieni, 1 marinar ucrainean și un cetățean turc (ascuns într-un camion ce a sosit cu o nava tip ro-ro).
În ceea ce privește măsurile luate împotriva migranților, situația se prezintă astfel:4 migranți au fost predați autorităților din Bulgariei, unul a fost returnat în Turcia și 2 migranți au fost predați Serviciului de Imigrări al Județului Constanța.
În perioada analizată, în zona de competență a Gărzii de Coastă au fost depistați 2 facilitatori (1 Turcia și 1 Germania).
Menționăm faptul că, traficul de migranți a îmbrăcat diferite forme, astfel:
- îndrumarea peste frontiera verde pentru traversarea pe jos;
- ascunderea în semiremorcile mijloacelor de transport marfă;
- plecare de la bordul navelor pe timpul staționării în porturile românești.
Caz semnificativ:
În data de 19 februarie, în terminalul Ro-Ro, aparținând operatorului DP World, polițiștii de frontieră din cadrul PTF Constanța Sud Agigea au identificat o persoană, vorbitoare de limba turcă, care nu își justifica prezența în zonă și care a declarat inițial că este șofer de tir și urmează să preia un ansamblu rutier sosit din Turcia. La solicitarea polițiștilor de frontieră acesta nu a putut prezenta niciun permis de conducere sau alte documente care să ateste calitatea declarată, prezentând pentru control un permis de ședere eliberat de autoritățile din Germania care era fals.
În urma activităților specifice desfășurate a fost identificat ansamblul rutier cu care acesta a coborât de pe navă, ca fiind înmatriculat în România și condus de un alt cetățean turc. La controlul efectuat asupra cabinei a fost identificat un rucsac ce conținea un pașaport turistic, eliberat de autoritățile din Israel, de asemenea fals, având fotografia lui dar alte date de identitate.
În cauză a fost întocmită lucrare penală pentru trecere frauduloasă a frontierei de stat, persoana depistată fiind predată comandatului navei tip Ro-Ro, în vederea returnării în Turcia. De asemenea, șoferul camionului este cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunii de „trafic de migranți”.
- PREVENIREA ȘI COMBATEREA TRAFICULUI ILEGAL CU TUTUN ŞI PRODUSE DIN TUTUN
Situația operativă privind traficul cu țigări și tutun relevă faptul că numărul persoanelor implicate în faptele ilegale a crescut semnificativ în primele 6 luni ale anului 2025, principala cauză fiind achiziționarea de către cetățenii români a unor cantități de țigări din magazinele tip duty-free din Bulgaria.
Totodată, se înregistrează o creștere semnificativă a cantității de țigarete reținute, principala cauză fiind descoperirea unui container cu țigări sosit din Georgia la bordul unei nave tip ro-ro.
Caz semnificativ:
În data de 20.06.2025, în urma analizei de risc efectuate asupra documentației de descărcare a navei tip ro-ro Dioscuria, pavilion Georgia, polițiștii din cadrul Sv.PCMIIT în comun cu lucrători din cadrul BVF Constanța Sud și polițiști din cadrul SCCOPM au efectuat un control în comun asupra unui container expediat din Georgia ce avea ca destinatar o societate comercială din Slovacia. În urma controlului efectuat au fost descoperite 7.038.000 țigarete, marca Karelia, fără timbru de accizare, ce erau transportate prin metoda capac, în spatele unor plăci ceramice.
- PREVENIREA ȘI COMBATEREA TRAFICULUI CU BUNURI CONTRAFĂCUTE ŞI NEDECLARATE
Majoritatea cazurilor au fost constatate la rampele de control fizic containere din Porturile Constanța și Constanța Sud Agigea, terminalele de containere fiind zone de risc ridicat din cauza volumului mare de mărfuri tranzitate și a modului de efectuare a controlului, care se realizează prin sondaj.
Caz semnificativ:
În data de 06.03.2025, polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă împreună cu lucrători din cadrul Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud, au efectuat un control fizic asupra mărfurilor aflate în două containere sosite din China, ce aveau ca destinatar o societate comercială din R. Moldova.
Astfel, în cele două containere au fost descoperite în total 7.560 perechi încălțăminte sport, inscripționate cu numele unor firme cunoscute, în valoare totală de 3.780.000 lei, susceptibile a aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală.
Întreaga cantitatea de bunuri, a fost ridicată de către autoritatea vamală și lăsată în custodia declaranților vamali pe bază de proces-verbal, urmând a se propune masurile legale la finalizarea cercetărilor.
- PREVENIREA ȘI COMBATEREA TRAFICULUI INTERNAŢIONAL CU AUTO FURATE
Majoritatea autovehiculelor furate au fost descoperite ca urmare a semnalărilor operative, acestea figurând cu alerte în SIS emise de state din spațiul Schengen.
Caz semnificativ
În ziua de 24.01.2025, polițiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Constanța-Sud-Agigea, au depistat în incinta terminalului RoRo DP World un autoturism marca BMW tip M5 Sport ce a fost introdus în țară de către un cetățean român și urma să fie încărcat pe o nava tip RoRo cu scopul de a fi exportat în Republica Turcia.
În urma verificărilor specifice, polițiștii de frontieră au constatat că autoturismul figurează fiind semnalat ca bun căutat în vederea confiscării, alertă introdusă de autoritățile din Polonia.
Autoturismul, evaluat la aproximativ 750.000 lei, a fost indisponibilizat la sediul instituției pentru continuarea cercetărilor.
În acest caz, polițiștii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de tăinuire, urmând ca la finalizare să fie dispuse măsurile legale care se impun.
- PREVENIREA ȘI COMBATEREA BRACONAJULUI PISCICOL
În primele 6 luni ale anului 2025 au fost constatate 30 infracțiuni, fiind reținute în vederea confiscării 3.336 kg pește, 2.795 m plase de pescuit, 8 ambarcațiuni și 10 unelte de pescuit.
Caz semnificativ
În data de 08.04.2025, polițiștii de frontieră din cadrul Grupului de Nave Mangalia, împreună cu reprezentanți din cadrul Căpităniei Mangalia și ANPA au desfășurat o acțiune pentru prevenirea și combaterea pescuitului ilegal, nedeclarat și nereglementat.
Cu această ocazie a fost identificată o ambarcațiune care desfășura activități de pescuit la aproximativ 6 mile marine est de localitatea Costinești, fără a deține documente eliberate de autoritățile competente în acest sens. Ambarcațiunea a fost condusă la sediul GN Mangalia, unde s-a procedat la reținerea cantității de pește aflată în ambarcațiune (345,58 kg calcan și 21,32 kg vulpe de mare) și a unui număr de 18 plase de pescuit în lungime totală de 1.800 metri.
- PARTICIPAREA GĂRZII DE COASTĂ LA MISIUNILE FRONTEX
Se va avea în vedere întreprinderea de măsuri comune pe linia controlului fluxurilor migraţioniste la frontierele maritime ale spaţiului comunitar, creşterea operativităţii schimbului de date şi informaţii între autorităţile de aplicare a legii din aceste ţări, precum şi un schimb eficient de experienţă între poliţiştii de frontieră europeni.
Obiectivul principal al Operaţiunii Comune „JO ITALY 2025” este reprezentat de asistarea autorităţilor italiene în supravegherea şi controlul frontierelor maritime ale Uniunii Europene, precum şi de căutare şi salvare a persoanelor aflate în dificultate pe mare (Search and Rescue) la frontiera externă a Uniunii Europene.
Activitatea este o continuare a operaţiunilor de control la frontieră organizate de Frontex, în cadrul cărora Poliţia de Frontieră Română a avut o contribuţie semnificativă, atât din punct de vedere al mijloacelor tehnice, cât şi din punctul de vedere al numărului, al profilurilor şi al profesionalismului experţilor detaşaţi, aprecierile venind atât din partea autorităţilor italiene, cât şi din partea Agenţiei Frontex. Operaţiunea este finanţată de către Agenţia Frontex.
Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu Constanța
Rezultatele acțiunilor de control privind transferul de deșeuri, importul, exportul și tranzitul conform Regulamentului (UE) 2024/1157 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI privind transferurile de deșeuri, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1257/2013 și (UE) 2020/1056 și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1013/2006, precum si acțiunile de stopare a introducerii ilegale de deșeuri în țara, în contextul aderării României la spațiul Schengen efectuate de catre Garda Națională de Mediu Comisariatul Județean Constanța.
Procedura de control a Gărzii de Mediu se realizează conform Ordinului 1647/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind controlul transferurilor de deșeuri urmare a notificării inaintata de către PTF-uri si a înregistrarii intenției de import în baza de date ROAFM – SIATD de către importatorii de deșeuri de pe teritoriul României. Inspecțiile se efectuează în Porturile Constanța Nord și Constanța Sud Agigea, împreună cu reprezentanți ai Birourilor Vamale de Fontiera și reprezentanti ai Gărzii de Coasta.
Pentru verificarea transferurilor de deșeuri ce au avut ca destinație România sau alte țări ale Uniunii Europene, precum si pentru exporturile din România către țări non-UE în primul semestru al anului 2025 s-au efectuat inspecții de specialitate la un număr total de 520 transferuri, din care pentru importuri s-au realizat un număr de 101 inspecții, iar pentru exporturi și tranzite un număr de 419 inspecții.
Din totalul de 520 transferuri verificate au fost identificate un număr de 6 importuri pentru care nu s-a permis introducerea pe teritoriul României, fiind totodată dispusă măsura de returnare catre țara de expediție.
Pentru situațiile în cauza s-au efectuat inspecții asupra încărcăturii a 7 containere pentru care în documentele de vamale s-a declarat marfă second-hand, dar în fapt s-a constatat ca sunt deșeuri. S-a înaintat și o sesizare penală la un import a doua containere cu deșeuri cu destinatia Argeș- Pitești, expediate din Turcia, transferul in cauza fiind ilegal în contextul prevederilor Regulamentului UE nr.1013/2006.
De asmenea s-au identificat 6 exporturi din România către diverse tări non-UE, fără documente întocmite conform prevederilor legale în domeniu. S-a dispus oprirea temporară a operațiunilor de export și s-au aplicat două sancțiuni contraventionale în valoare de 100 000 lei în conformitate cu HG 788/2007, privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.013/2006 privind transferul de deseuri.
Verificarea si supravegherea transferurilor de deșeuri rămâne în continuare o prioritate pentru Garda Națională de Mediu- Comisariatul Județean Constanța, aproximativ 50% din numărul total de inspecții neplanificate realizate în semestrul I/2025 fiind orientate catre acțiuni de stopare a introducerii ilegale de deșeuri în țara, în contextul aderării României la spațiul Schengen.
ISJ Constanța
Dezvoltarea învățământului profesional și tehnic, în special a învățământului dual, în vederea unei bune inserții sociale a absolvenților
Dezvoltarea învățământului profesional și tehnic, în special a celui dual, reprezintă o prioritate esențială pentru alinierea sistemului educațional la cerințele dinamicii pieței muncii, într-un context economic global tot mai interconectat. Implementarea și extinderea acestui tip de învățământ contribuie la crearea unui cadru educațional flexibil, care răspunde nevoilor de formare practică și teoretică ale tinerilor, pregătindu-i astfel pentru provocările unei piețe de muncă în continuă schimbare.
Prin învățământul dual, elevii beneficiază de o formare echilibrată între cunoștințele teoretice și experiența directă în companii, facilitându-le dezvoltarea unor competențe specifice și de înaltă calitate, care sunt direct solicitate de angajatori. Mai mult decât atât, acest sistem educațional contribuie la crearea unui parteneriat eficient între instituțiile de învățământ și sectorul privat, oferind companiilor oportunitatea de a-și forma propriile echipe de profesioniști, pregătiți să răspundă imediat cerințelor și provocărilor pieței.
Astfel, învățământul dual nu doar că sprijină inserția rapidă a absolvenților pe piața muncii, dar și reduce riscul unui decalaj între educație și piața muncii, o problemă frecvent întâlnită în multe țări. De asemenea, prin integrarea tinerilor într-un mediu de lucru real, în cadrul căruia aceștia învață direct de la profesioniști, se întărește legătura între formarea educațională și necesitățile economice locale și naționale, contribuind la dezvoltarea sustenabilă a regiunilor și a întregii economii. În acest fel, învățământul profesional și tehnic dual devine un instrument esențial pentru creșterea competitivității economice și îmbunătățirea calității vieții prin crearea de locuri de muncă stabile și bine remunerate.
Unul dintre principalele avantaje ale învățământului profesional și tehnic dual este eficiența cu care facilitează inserția tinerilor pe piața muncii. Prin combinarea teoriei cu practica într-un cadru real de muncă, elevii dobândesc competențe directe și imediat aplicabile, fapt ce îi face mult mai atractivi pentru angajatori. Spre deosebire de modelele educaționale tradiționale, unde absolvirea presupune adesea o perioadă de adaptare și instruire suplimentară la locul de muncă, învățământul dual reduce considerabil această „perioadă de tranziție”. Angajatorii sunt astfel în măsură să angajeze tineri deja pregătiți și capabili să performeze, având deja o experiență semnificativă în domeniul ales.
Mai mult decât atât, acest sistem educațional oferă tinerilor un avantaj important: posibilitatea de a începe să câștige experiență și să construiască relații profesionale încă din perioada studiilor. În acest fel, multe dintre persoanele care urmează învățământul dual își găsesc locuri de muncă stabile chiar înainte de absolvire, având deja contracte de muncă semnate cu angajatori care au încredere în pregătirea lor. În acest context, rata de șomaj în rândul tinerilor scade semnificativ, iar în același timp, tinerii beneficiază de o integrare mai rapidă și mai sigură pe piața muncii.
În plus, pe măsură ce economiile locale și naționale evoluează, acest model educațional joacă un rol crucial în adaptarea forțată a forței de muncă la noile cerințe ale pieței. Astfel, învățământul dual contribuie nu doar la reducerea ratei șomajului tinerilor, dar și la crearea unor cadre economice stabile, care sunt esențiale pentru dezvoltarea pe termen lung a societății.
Pentru anul școlar 2024-2025, au fost propuse pentru clasa a IX-a învățământ profesional și dual un număr de 76 de clase, dintre care 16-17 clase pentru învățământul dual.
S-a realizat un număr de 71 de clase de învățământ profesional, dintre care 14-17 clase de învățământ dual. Nu au fost realizate 2 clase de clasa a IX-a în învățământul dual la Liceul Tehnologic Tomis Constanța, domeniul Construcții, instalații și lucrări publice.
Pentru anul școlar 2025-2026, sunt propuse pentru clasa a IX-a învățământ profesional și dual un număr de 75 de clase, dintre care 7 clase pentru învățământul dual. Suntem în situația în care doi agenți economici au renunțat la învățământul dual, și anume: SC Utilnavorep, care a solicitat 12 locuri pentru calificarea „Mecanic utilaje și instalații în industrie” pentru Liceul Tehnologic Tomis, și SC Carrefour România, care a solicitat 10 locuri pentru calificarea profesională „Preparator produse din carne și pește” pentru Liceul Tehnologic „Gh. Miron Costin” Constanța.
Se fac eforturi din partea unităților de învățământ și a Consorțiului format între Universitatea Ovidius Constanța, Inspectoratul Școlar Județean Constanța, agenții economici din județul Constanța și liceele implicate în consorțiu, pentru a găsi noi agenți economici care să preia cele 22 de locuri pentru învățământul dual.
În momentul de față, suntem în plin proces de admitere în învățământul profesional și dual, iar în luna august 2025 se va derula etapa a II-a de admitere pentru elevii rămași nerepartizați la liceu sau pentru cei care au avut situații neîncheiate sau corigențe.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii