Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
04:32 13 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Echipa lui Băsescu îi scrie directorului Televiziunii Române, Claudiu Săftoiu

ro

27 Jul, 2012 18:36 1009 Marime text
„Scrisoare deschisă 
a Echipei de campanie a domnului Traian Băsescu 
către preşedintele – director general al SRTV, domnul Claudiu Săftoiu




Domnule Preşedinte – Director General,


Vă semnalăm că postul public de televiziune TVR 1 nu a dat dovadă de imparţialitate pe durata campaniei referendumului pentru demiterea preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, şi nu a respectat echilibrul dintre părerile pentru şi împotriva demiterii, aşa cum este el prevăzut de legislaţia în vigoare. 



Astfel:

(1) - conducerea Societăţii Române de Televiziune (SRTV) a impus o grilă de programare a emisiunilor electorale care îi favorizează, în mod evident, pe susţinătorii demiterii domnului preşedinte (nominalizaţi în documentele SRTV drept reprezentaţii „USL”) şi a refuzat orice propunere de negociere pe care Echipa de campanie a domnului Traian Băsescu a înaintat-o reprezentanţilor SRTV de şase ori în scris, pe mail şi pe fax, şi de mult mai multe ori verbal; grila de programare a emisiunilor electorale propusă iniţial de SRTV acorda susţinătorilor demiterii domnului preşedinte cele mai bune spaţii de emisie (ultimele emisiuni din campanie, cea de joi, 26 iulie 2012, pentru postul TVR 1, şi cea de vineri, 27 iulie 2012, pentru postul TVR info); 

(2) – pe durata campaniei, domnul Traian Băsescu a fost prezent la postul public de televiziune TVR 1 timp de 1 oră şi 38 de minute în timp ce reprezentanţii USL au fost prezenţi timp de 3 ore şi 51 de minute; menţionăm că 8 minute din intervalul alocat domnului Traian Băsescu reprezintă sancţiunea acceptată, în faţa membrilor Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), de reprezentanţii SRTV pentru invitarea domnului Crin Antonescu în data de 16 iulie 2012 la o emisiune situată ilegal în afara spaţiului electoral, dar în timpul căreia invitatul a transmis mesaje electorale;

(3) - pe durata campaniei, domnul Traian Băsescu a fost prezent la postul public de televiziune TVR 1 de două ori (în emisiunile electorale de joi, 12 iulie 2012, şi marţi, 24 iulie 2012) în timp ce reprezentanţii USL şi susţinătorii demiterii domnului preşedinte au fost prezenţi de şase ori (în cadrul unor ediţii speciale luni, 16 iulie 2012, şi luni, 23 iulie 2012, în cadrul unor emisiuni electorale marţi, 18 iulie 2012, miercuri, 19 iulie 2012, şi joi, 26 iulie 2012, şi în cadrul „Jurnalului TVR” de joi, 26 iulie 2012); menţionăm că domnului Traian Băsescu i s-a impus de către conducerea SRTV o a treia programare la o emisiune electorală marţi, 17 iulie 2012, în acelaşi interval orar în care domnia sa avea programată o participare la o altă emisiune de televiziune; deşi acest lucru a fost anunţat din timp reprezentanţilor SRTV pentru a se reprograma intervenţia, aceştia au refuzat să acorde alt spaţiu de emisie domnului Traian Băsescu, impunând grila de programare care îi favoriza, în mod evident, pe susţinătorii demiterii domnului preşedinte; 

(4) – totodată, emisiunea informativă de pe postul public de televiziune TVR 1 „Jurnalul TVR”, de joi, 26 iulie 2012, la ora 19.21, a avut, în mod excepţional şi în afara formatului obişnuit din ultima perioadă, un invitat, domnul Cristian-Tudor Popescu; la întrebarea explicită a moderatoarei, doamna Monica Ghiurco, acesta a făcut mai multe afirmaţii electorale vădit în favoarea demiterii domnului preşedinte (redăm una dintre ele: Monica Ghiurco: Întreb cetăţeanul Cristian-Tudor Popescu, în aceste condiţii v-aţi pierdut motivarea de a merge la referendum, veţi merge la vot duminică?, Cristian Tudor Popescu: Eu voi merge la referendum şi voi vota, aşa cum, de altfel, am şi scris, am şi spus, voi vota „da” la acest referendum.)



Vă semnalăm că, prin acest evident dezechilibru între părerile pentru şi împotriva demiterii, au fost încălcate următoarele prevederi legale:

(1) în conformitate cu Articolul 3 al Deciziei CNA nr. 586 din 10 iulie 2012 pentru reflectarea pe posturile de radio şi de televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României, care prevede că „în cadrul emisiunilor de dezbatere, numărul participanţilor care exprimă puncte de vedere pentru şi împotriva demiterii Preşedintelui României trebuie să fie egal; în cazul în care unul dintre cei invitaţi nu participă, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii“

(2) în conformitate cu Decizia Comisiei Speciale Comune a Camerei Deputaţilor şi a Senatului privind repartizarea şi monitorizarea timpilor de antenă din data de 11 iulie 2012, care prevede că doar în zilele de marţi şi joi ale campaniei electorale să aibă loc emisiuni electorale la postul public de televizune TVR 1

(3) în conformitate cu Articolul 69 al Deciziei nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, care prevede, la Aliniatul 1, că „în programele de ştiri radiodifuzorii trebuie să asigure o prezentare echilibrată a reprezentanţilor puterii şi opoziţiei, ţinând cont de ponderea partidelor parlamentare, de importanţa temelor aflate în dezbatere şi, după caz, de reprezentarea partidelor la nivel local“ şi, la Aliniatul 2, că „în emisiunile de dezbatere numărul reprezentanţilor puterii şi ai opoziţiei trebuie să fie egal“



Prin urmare, vă solicităm să binevoiţi a restabili echilibrul între părerile pentru şi împotriva demiterii, aşa cum este el prevăzut de lege, şi să dispuneţi acordarea, în cadrul campaniei, a unui spaţiu de emisie echivalent susţinătorilor părerii împotriva demiterii, respectiv, Echipei de campanie a domnului Traian Băsescu, inclusiv a unui spaţiu similar de emisie în cadrul „Jurnalului TVR” de vineri, 27 iulie 2012, de la ora 19.00, de pe postul TVR 1”.



Ti-a placut articolul?

Comentarii