Istoria sportului constănţean / Ciclism (II) Asociaţia Elpis a organizat primele două curse cicliste de pe litoral
Istoria sportului constănţean / Ciclism (II): Asociaţia Elpis a organizat primele două curse cicliste de pe
29 Mar, 2013 00:00
ZIUA de Constanta
2940
Marime text



În oraşul şi judeţul Constanţa, ciclismul îşi face simţită prezenţa după Primul Război Mondial. Astfel, în 1925, asociaţia Elpis organizează două curse. Una pe traseul Constanţa - Techirghiol şi retur, câştigată de N. Taşcu, care a fost urmat de Xantopol, şi una la Mangalia, la care au participat peste 50 de ciclişti. Primii clasaţi au fost premiaţi cu materiale specifice. În acelaşi an, se mai desfăşoară întreceri la Agigea, Mamaia, Medgidia, Murfatlar, Caraomer şi Cernavodă. În 1926 şi 1927 au loc campionate locale de viteză. Pe 21 aprilie 1939, un grup de împătimiţi ai bicicletelor, din care au făcut parte M. Protopopescu, Petrică Toma (patronul unui atelier de reparat biciclete), precum şi rutierii Costel Dumitru, George Guriotis, Aianian Serco, M. Faic, Aristide Tucas, Dumitru Marcu, Ion Costache, Azat Cociumian şi alţii, au înfiinţat Asociaţia Sportivă Griviţa, care a strâns în jurul său întreaga activitate ciclistă a oraşului şi a contribuit la dezvoltarea acestui sport. Din 1939 datează şi primul Tur al Dobrogei. În 1940, AS Griviţa organizează primul concurs pe circuit închis, dotat cu trofeul Cupa Litoralului, la care, în afara cicliştilor de la Griviţa, au mai participat reprezentanţii cluburilor Leonida Bucureşti (cu opt sportivi), Viforul Dacia (cu trei) şi Prahova Ploieşti (cu cinci). Primul antrenor al cicliştilor constănţeni a fost Iulian Gociman, marele campion al României, care, fiind concentrat la Constanţa, a contribuit la ridicarea acestui sport pe litoral. În 1943, o echipă a Constanţei, din care au făcut parte Costel Dumitru, George Guriotis, Cristache Ţuţuianu şi Aianian Serco, a participat la Campionatul Naţional de semifond. În 1945, echipa oraşului, compusă din Costel Dumitru, Cristache Ţuţuianu, George Guriotis şi Titi Datcu, participă la Cupa OSP Bucureşti, la care ocupă locul trei. Pe măsura trecerii timpului, la Constanţa iau fiinţă puternice secţii cicliste, la Locomotiva PCA, IPAT, Voinţa sau Flamura Roşie, din rândurile cărora s-au ridicat ciclişti de mare valoare. Unii dintre ei vor fi transferaţi apoi la marile cluburi din Bucureşti şi vor ajunge la loturile reprezentative ale României.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii