Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
17:33 13 07 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

CNA definește oficial „dezinformarea” și „informarea incorectă” în noul Cod al Audiovizualului

ro

13 Jul, 2025 10:36 219 Marime text



Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a adoptat prin Decizia nr. 573/2025 o serie de modificări semnificative în Codul Audiovizualului, introducând pentru prima dată definiții explicite ale termenilor „dezinformare” și „informare incorectă”. Măsura vine în contextul în care fenomenul dezinformării a luat amploare în spațiul media și online.

Potrivit noilor reglementări:

  • „Dezinformarea” este definită ca „acţiunea de răspândire intenţionată de informaţii al căror caracter fals sau înşelător este verificabil, care poate cauza prejudicii unei persoane, unui grup social, unei organizaţii sau interesului public”.

  • „Informarea incorectă” presupune „răspândirea de informaţii false fără intenţie, care cauzează prejudicii”.

Până acum, aceste noțiuni nu beneficiau de o definire clară în legislație, fapt ce genera incertitudine juridică și dificultăți în aplicarea sancțiunilor. CNA precizează că libertatea de exprimare rămâne un principiu fundamental, însă aceasta trebuie exercitată cu responsabilitate, fără a aduce atingere demnității, vieții private sau imaginii unei persoane.

Sancțiuni aplicate în 2025 pentru cazuri de dezinformare

Anul acesta, CNA a intensificat măsurile de sancționare a posturilor TV care au difuzat conținut dezinformator. Realitatea Plus a fost sancționată în mod repetat, inclusiv cu amenda maximă de 200.000 de lei.

De asemenea, România TV a fost sancționată cu două amenzi de câte 20.000 de lei fiecare și, în premieră, cu măsura suspendării emisiei pentru trei ore, timp în care postul a fost obligat să afișeze textul sancțiunii.

În toate aceste cazuri, CNA a invocat obligația legală a furnizorilor de media de a asigura o informare corectă și echilibrată, esențială pentru formarea liberă a opiniilor publicului.

Combaterea dezinformării ajunge și în social media

Noua strategie CNA nu se limitează la televiziune. Autoritatea a extins acțiunile de monitorizare și pe platformele sociale – precum Facebook, TikTok și X (fostul Twitter) – unde au fost deja luate decizii de eliminare a conținutului fals. Oficialii CNA atrag atenția că în mediul online fenomenul dezinformării este în continuă creștere și necesită intervenții rapide și eficiente.

Proiect de digitalizare în valoare de peste 100 milioane lei

Pentru a-și consolida capacitatea de intervenție, CNA a lansat în 2025 un amplu proiect de digitalizare instituțională, evaluat la peste 102 milioane de lei și finanțat din fonduri europene. Scopul este modernizarea sistemelor de monitorizare, iar termenul estimat de finalizare este iulie 2028.

Citește și: Noul Cod al Audiovizualului: Persoanele publice nu mai pot face publicitate la jocuri de noroc la radio și TV, dar pot în alte medii

Noua abordare a CNA reflectă o schimbare de paradigmă: apărarea dreptului la exprimare se face fără a tolera minciuna, iar protecția publicului devine o prioritate legislativă.

Citește și:

Fraudă de peste 2 milioane lei cu panouri fotovoltaice identificată de inspectorii antifraudă la o societate din Constanța

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii