Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
19:45 15 12 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Constanţa - Gara Veche - Măsura unui secol, 1860-1960

ro

16 Apr, 2012 20:00 15497 Marime text
 01_-_gara_veche.jpg 

În 1860 la data de 4 octombrie, compania engleză Danube Railway a inaugurat linia de cale ferată Cernavodă port - Constanţa port în lungime de 65,3 km. Aceasta a reprezentat prima linie de cale ferată din Imperiul Otoman. În anul 1860 a fost inaugurată de asemenea Gara din Constanţa. În anul 1960, ca urmare a construirii unei noi gări la vest de cea veche, gara oraşului ridicată în 1860 şi-a încetat existenţa şi a fost demolată.

02_-_litografie_-_cale_ferata.jpg 

În 1856 a devenit foarte necesară construirea unei comunicaţii între Cernavodă şi Constanţa. Iniţial s-a avut în vedere construirea unui canal navigabil dar s-a optat pentru calea ferată deoarece se putea realiza cu o cheltuială rezonabilă.

03_-_berclay.jpg 

Pe 1 septembrie 1857, Sir John Trevor Barklay, un investitor englez, acţionând în calitate de reprezentant al unui grup londonez format din Thomas Wilson, Cunard, Price, Paquet, Lewis şi Newall au încheiat o înţelegere cu guvernul turc, obţinând permisiunea de a construi o cale ferată între Constanţa şi Cernavodă.

04_-_firmamul_sultanului.jpg  

Documentul a avut două versiuni, una franceză şi una turcă, şi a devenit valabil graţie unui firman semnat de sultanul otoman Abdul Medjid (1839-1861). Concesiunea avea o durată de 99 de ani, începând cu data de la care calea ferată era dată în exploatare.

05_-_cernavoda_terminal.jpg 

Boghas Keni - Cernavodă - De aici începea calea ferată

 06_-_constanta_terminus.jpg

Küstendje - Constanţa - Capătul "terminus" ai celor 65,3 Km de cale ferată

07_-_colonia_constanta.jpg 

Constanţa modernă a fost construită având ca început clădirile ridicate de englezi pentru corpul tehnic şi funcţionarii companiei. Se observă din plan suprafaţa concesionată şi denumirea de "NEW TOWN" (oraşul nou)

 08_-_borna_kilometrica.jpg 

Partea engleză apărea în document cu denumirea „Compagnie du chemin de fer Imperial Ottoman du Danbe et de la Mer Noire", care a fost denumită apoi în mod oficial „Danube and Black Sea Railway Kustendje Harbour Company Limited" (DBSR).

 09_-_marca_postala.jpg 

Iniţialele apăreau atât pe trenuri, borne kilometrice, cât şi pe timbrele poştale emise cu această ocazie.Compania englezească DBSR a folosit atât portul, cât şi linia ferată, controlând toate operaţiunile de export-import derulate. Pe 10 decembrie 1882, statul român a cumpărat de la DBSR linia de cale ferată, împreună cu aproape 100 de vagoane de marfă.

10_-_gara_veche_harta_3.jpg 

Gara Veche era amplasată exact pe locul actualului sediu comun al Primăriei-Prefecturii-Consiliului Judeţean Constanţa. Până în anul 1960, strada Prelungirea Traian, nu exista. Pe toată latura de vest a bulevardului Tomis, de la Hotel Grand şi până la Hotelul Central (Pescarul) exista un parc care se numea, firesc, Parcul Gării.

 11_gara_veche_1.jpg 

Din punct de vedere arhitectonic clădirea avea un aspect absolut funcţional fără elemente de decoraţiuni exterioare.

12_-_gara_veche_2.jpg 

Transportul călătorilor în oraş şi dinspre oraş era asigurat de birje.

 13_-_gara_veche_-_triajul.jpg

Imagine cu linia de manevră şi câteva clădiri din "new town".

 14_-_gara_veche_-_parcul_garii.jpg

Clădirea din imagine există şi azi. În spatele ei spre port se configurase parcul gării.

 15_-_primele_locomotive.jpg

Locomotivele de tipul celor din imagine au fost cele ce au circulat la inaugurarea căii ferate.

 16_-_gara_veche_-_peron.jpg

Peronul gării Constanţa

 17_-_gara_veche_-_tren_mamaia.jpg

Tren sosit de la Băile Mamaia la peronul gării Constanţa

 18_-_gara_veche_-_makensen_1.jpg

Mareşalul von Mackensen coborât din tren la Constanţa pentru o inspecţie pe front.

 19_-_gara_veche_-_makensen_2.jpg

Întâmpinarea mareşalului de către ofiţerii din comanda garnizoanei.

 20_-_gara_veche_-_makensen_3.jpg

Trecerea în revistă a gărzii de onoare.

 21_-_gara_veche_-_1929.jpg

Zona gării din Constanţa pe timpul iernii din anul 1929. În fotografia de sus se observă cum arăta calea ferată ce fusese făcută accesibilă după încetarea ninsorii.

 22_-_constanta_-_aerian.jpg

Într-o fotografie aeriană interbelică se observă parcul gării, iar în dreapta clădirea Gării Constanţa

 23_-_gara_veche_1942.jpg

În anul 1942 parcul gării fotografiat din clădirea Reşedinţei regale. În dreapta se afla Hotelul Central (devenit apoi Restaurantul Pescarul)

 24_-_gara_veche__1942_-1.jpg

Bulevardul Carol I privit din colţul dinspre sud-est al parcului.

 25_-_gara_veche_-_1959_-_1.jpg

După terminarea războiului gara a continuat să funcţioneze.

 26_-_gara_veche_-_1959_-_2.jpg

Deja mijloacele auto de transport erau de provenienţă sovietică.

 27_-_gara_veche_-_1959.jpg

Ca la orice gara exista staţia de TAXI şi telefonul public (se disting tăbliţele indicatoare)

 28_-_gara_veche_constanta_-_lateral.jpg

Ieşirea de la peron pe partea dinspre Str. Scarlat Vârnav (Str. Răscoala din 1907)

 29_-_afis_reclama.jpg

Prin Gara Constanţa îşi avea itinerariul şi "Balt Orient Expres" care făcea legătura între Ostende şi Constantinopole

 30_-_trenul_regal.jpg

Pentru deplasarea la Constanţa familia regală folosea frecvent Trenul Regal.

 31_-_hotel_central.jpg

În zona Gării erau ridicate majoritatea hotelurilor Constanţei. În anul 1924 ca punct forte al reclamei, Hotelul Central făcea referire la poziţia sa din "faţa gărei".

 32_-_restaurantul_pescarul.jpg

Hotelul Central a devenit apoi Restaurantul Pescarul.

 33_-_final.jpg

Aceasta a fost povestea uni loc al oraşului ce a avut ca trecere în viaţa urbei un secol de isorie.

Sursa foto: http://constanta-imagini-vechi.blogspot.com/

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • cornel 06 May, 2015 21:26 Conform foto de sus Gara se afla pe locul unde azi se afla cladirea noua a tribunalului , nu pe locul Primariei!
  • gheorghe 18 Apr, 2012 21:07 in 1957-58 cu bunica am fost mobilizati sa mergem la gara la "plans" se imbarca garnitura oficiala cu familiile ofiterilor sovietici care au parasit Romania,mobilizarea a facut o comitetul de strada,trebuia sa te duci,ca altfel nu se stie... stateam in spatele consulatului ,fosta casa Wenzel rechizitionata de rusi, str Scarlat Varnav ,actuala Rascoalei (dece nu se revine la vechea denumire nu stiu ,pentru ca inca sunt consilieri cu nostalgii comuniste -se stie ca rascoala 1907 a fost o cacialma bolsevica cu agitatori jidani)continua de la ferdinand in jos prin fata garii si facea un rond in fata judecatoriei,primele troleibuze mergeau prin fata garii, virau la stanga ,prin fata judecatoriei si a restaurantului pescaru si pe str Vasile Alecsandri(intre posta veche si telefoane)ajungeau la str mircea unde faceau stanga in coltul bisericii grecesti.