Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:37 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ultima escală a marşului internaţional al Navei Şcoală Mircea

ro

13 Sep, 2017 14:22 1351 Marime text
Pe data de 4 septembrie, echipajul de pe Nava Şcoală Mircea, a părăsit Palma de Mallorca şi s-a îndreptat spre portul Souda din Insula Creta.

Cele nouă zile petrecute în largul mării au fost pline de activităţi precum  lucrări de matelotaj, noduri marinărești, exerciții de vitalitate, de brațare sau de aranjare a parâmelor pe punte, sectoare, servicii sau activități culturale, toate având acelaşi rol: lucrul în comun.


„Lecțiile învățate după prima experiență cu cadeții germani și-au pus amprenta pe instruirea acestei serii de cadeți, astfel încât lucrul în echipe mixte a fost mai bun. S-a navigat pe vele aproape toată această perioadă, atâta timp cât vântul a avut intensitatea și direcția bună pentru nevoile lui Mircea”, relatează căpitanul-comandor Mihai Egorov.


Cadeţii germani au trecut prin exerciţii de abandon al navei și de vitalitate, prin probe practice care au avut ca scop familiarizarea cadeților cu nava.

„Și cu această serie de cadeți germani s-a executat școala de rame, o activitate care a presupus din nou lucrul în comun. Dacă înainte de escala din Palma de Mallorca, școala de rame s-a desfășurat lângă exotica Ibiza, de această dată a fost ales sudul Insulei Sardinia, ca loc pentru ca tinerii cadeți să vâslească în bărcile de 10+1.”


Pe data de 8 septembrie, de „Naşterea Sfântei Maria”, studenții români și germani au urmărit filme de instrucție despre misiuni de căutare și salvare a vieții pe mare. Un manechin pe nume Oscar a făcut parte din exercițiul „Om la apă”. Oscar a fost recuperat cu ajutorul bărcii bombard aflate la bord.

„Una dintre activitățile desfășurate în comun de cadeții români și germani în prima serie de pregătire a fost confecționarea unui sac de efecte cu materiale date de instructorii germani. Pentru această serie de pregătire, comanda navei a decis confecționarea de către echipe mixte de cadeți români și germani a unor lucrări de matelotaj – preșuri – care să le rămână ca amintire cadeților germani. Grupați în echipe de doi sau trei cadeții români și germani s-au pus pe despletit parâma, pe împletit apoi șnurul care va deveni în final un preș.”


În după amiaza zilei de 10 septembrie, și până marți, 12 septembrie, Marea Mediterană a devenit furioasă.

„(… ) Neptun și-a înfoiat tridentul și ne-a trimis câteva valuri... din travers inițial. Am început să balansăm puțin, dansând parcă pe valurile din ce în ce mai înspumate; „la brațe-n tribord”, a fost comanda care ne-a agitat puțin, ofițerii de cart încercând să pună nava pe o alură rezonabilă pentru a atenua cât mai mult din mișcare. S-au reorientat velele, dar supărarea lui Neptun n-a trecut, și principala noastră grijă a fost menținerea echilibrului la deplasarea pe navă.”


A doua zi erau ceremoniile de deschidere a anului de învățământ la colegiile naționale militare și școlile de maiștri și subofițeri din Armata României. Foștii absolvenți ai Colegiilor Naționale Militare de la Alba, Breaza și Câmpulung Moldovenesc s-au lăsat imortalizați într-o fotografie trimisă apoi celor trei instituții, care i-au format ca oameni, împreună cu un mesaj.

 
„Ziua de luni a adus însă o intensificare a vitezei vântului, care a ajuns și la peste 32 noduri; deoarece direcția vântului ne îndrepta spre Albania și nu spre Grecia, comandantul navei a decis strângerea velei zburător – cea mai de sus velă care era întinsă în acel moment. O operațiune dificilă și pe o mare bună, dar o operațiune care prezenta riscuri pe o mare agitată, cu o compunere ciudată a unui val de travers cu un val de hulă din pupa, astfel încât se simțea bine și tangajul și ruliul (...) Lupta cu Neptun a continuat însă, deoarece, odată cu schimbarea drumului spre Grecia a crescut tangajul navei, iar valurile au început să spele punțile navei; și dacă vi-l puteți închipui pe Mircea intrând aproape cu prova în mare, și dacă stând pe babord la puntea centru, se putea vedea marea aprope la nivelul balustradei... aveți reprezentarea vieții de la bordul velierului. Ca în orice luptă au existat și pierderi și dincolo de cei care au ținut „post negru”, neputând mânca nimic, au fost și lucruri pe navă care s-au spart sau s-au „rearanjat”, inclusiv aparatul foto al subsemnatului”.


Nava Școală Mircea a intrat astăzi în portul Souda din Insula Creta, ultima escală din acest marș de instrucție. Urmează patru zile de escală, patru zile încărcate de activități printre care va fi și o vizită la NMIOTC (NATO Maritime Interdiction Operational Training Centre), locul unde se instruiesc echipajele navelor NATO înainte de participarea la misiuni de interdicție maritimă sau luptă contra pirateriei și unde avem și un ofițer român la post. Dar despre toate acestea în corespondența viitoare.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii