Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:54 19 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Prof. univ. dr. Ileana Berlogea. Din cutia amintirilor (galerie foto)

ro

22 Jun, 2018 00:00 2392 Marime text
„Când am văzut primul spectacol constănţean? Aproape că nu-mi aduc aminte, pentru că stagiunile de vară ale acestei instituţii şi vacanţele petrecute, aproape cu regularitate, până acum câţiva ani pe litoralul nostru, s-au confundat. De câte ori am avut prilejul am participat la o montare, fie la sediu, fie într-unul din tetrele de vară de la Mamaia, Eforie Nord, Costineşti, în mijlocul acelui public tânăr şi entuziast, făcut parcă anume să-ţi dea infuzii de energie şi entuziasm.
 
Despre câteva din realizările teatrului constănţean am scris, nu suficient, nu cât aş fi dorit, pentru că destinul colaboratorului la reviste este acela de a descoperi că atunci când este ceva interesant şi vrei să propui cronica, constaţi că deja comentatorul angajat al publicaţiei ţi-a luat-o înainte.
 
Chiar dacă nu am analizat toate montările, ele mi-au rămas în minte. Nu voi uita niciodată participarea actorilor de la malul mării în 1978, la acel unic Festival al Teatrului Antic, cu «Fântâna Blanduziei» de Alecsandri (n.r. vezi foto), jucată la Muzeul de Arheologie, după cum nici «Oedip»-ul cu Vasile Cojocaru, în regia lui Andrei Mihalache (n.r. vezi foto), pe malul lacului Sutghiol din Mamaia. Am văzut un interesant şi incitant spectacol Ghelderode, în regia lui Gheorghe Jora, un Iancu Lucian cuceritor, plin de energie debordantă într-o comedie de Goldoni, şi am fost martoră la debutul accidental ca actor al lui Alexa Visarion în «Pescăruşul» (n.r. vezi foto), când a intrat în Trigorin pentru a salva spectacolul.
 
S-au perindat pe scena teatrului constănţean mulţi actori excelenţi, unii dintre ei mergând mai departe, spre alte instituţii, alţii rămânând credincioşi acestei scene slujită cu talent şi dăruire ani la rând. Mă gândesc acum în primul rând la Ileana Ploscaru, o forţă dramatică autentică, o mare interpretă de roluri clasice, dar şi contemporane, cu o personalitate bine definită, dar şi la alţii, buni, foarte buni, menţionaţi deja, Iancu Lucian şi Vasile Cojocaru sau la Virgil Andriescu şi la cei văzuţi recent la Festivalul de Comedie de la Galaţi, la Liviu Manolache şi Lică Gherghilescu. Ar trebui să-i enumăr pe ceilalţi, pe Elena şi Titus Gurgulescu, pe Guţu, cel dispărut, pe cei formaţi la Bucureşti, dar şi în alte şcoli din ţară.
 
Acum există o şcoală de teatru şi la Constanţa şi mi se pare firesc, cu atât mai mult cu cât Teatrul «Ovidiu» este şi va fi pentru ei nu numai locul debutului şi poate al afirmării, ci şi scena unde se pot forma, învăţând de la profesorii lor, păşind în faţa publicului alături de ei. Au fost numeroase iniţiativele colectivului, spectacole antice, montări în aer liber, colaborări cu teatrele străine, mai ales cu cele englezeşti. Excelente idei ce trebuie continuate şi îmbogăţite, în ciuda tuturor dificultăţilor. Este un teatru al mării, al deschiderilor, al poeziei. Şi-a luat şi numele de Ovidiu, cel ce ştim că a iubit teatrul, lăsându-ne rânduri sugestive despre el, după cum ştim că a scris şi o tragedie despre Medeea, prinţesa barbară, pătimaş îndrăgostită de un frumos aventurier. Despre ea unii istorici spun că ar fi din Caucaz, iar alţii, chiar de pe malul Pontului Euxin.
 
Doresc Teatrului «Ovidiu» şi colectivului său, la o jumătate de veac de existenţă, un nou veac de succese!“

Textul face parte din antologia teatrală „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii“disponibilă în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa.
 
Despre Ileana Berlogea
 
Potrivit Wikipedia, Ileana Berlogea „(16 august 1931, Jidvei - 16 octombrie 2002, Bucureşti) a fost istoric, profesor şi critic de teatru. Între 1950-1954 a urmat cursurile de teatru ale Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică «I.L. Caragiale» din Bucureşti, absolvind actoria la clasa doamnei Irina Răchiţeanu. Din 1955, a fost chemată să predea la catedra de istorie a teatrului a institutului pe care îl absolvise cu un an în urmă. Pas cu pas, Ileana Berlogea a urcat toate treptele ierarhiei universitare, de la asistent, la lector în 1963, profesor asociat în 1966 şi profesor titular în 1968. A contribuit la formarea multor generaţii de oameni de teatru, rodul îndelungatei sale activităţi didactice fiind cursul Istoria teatrului universal, primul volum fiind redactat integral de autoare, iar al doilea în colaborare cu Silvia Cucu şi Eugen Nicoară.

De-a lungul întregii sale cariere, a publicat studii în reviste de prestigiu din ţară şi de peste hotare, a prezentat dramaturgia şi activitatea teatrelor româneşti în paginile unor lucrări de factură enciclopedică străine. În 1981 a obţinut Premiul ATM pentru critică şi teorie teatrală, în 1983 - Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti pentru volumul «Teatrul românesc - Teatrul universal. Confluenţe», în 1986 - Premiul ATM pentru critică şi teorie teatrală, iar în 1998 - Premiul Uniter pentru întreaga activitate“.
 
#citeștemaideparte
#memoriateatruluiconstănțean
#Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii
#Autoare - Anaid Tavitian, Georgeta Mărtoiu 
 
Dacă în urmă cu 119 ani pionierul culturii româneşti în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ VIRTUALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“ .

DREPTURI DE AUTOR
a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA DE CONSTANȚA (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA DE CONSTANŢA sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa. 

 
Citeşte şi:
 
#RespectTeatru #CiteșteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Dr. Romeo Profit. Cu gândul și cu fapta la un semicentenar (galerie foto)
 
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Zbuciumata istorie a Teatrului „Fantasio“ se identifică cu destinul lui Demostene Tranulis

#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii 1951. Constanţa sovietică şi înfiinţarea Teatrului Dramatic (galerie foto)
 
Fondul Documentar DOBROGEA DE IERI SI DE AZI
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii