Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:22 07 06 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Prefectul, un fel de prim-ministru teritorial

ro

31 Jul, 2004 00:00 797 Marime text

Seful judetului, angajat prin concurs

Conditii pentru ocuparea functiei: varsta, studii, titluri stiintifice sau, cel mai greu de indeplinit, exercitarea unui mandat complet de parlamentar * Admiterea in Corpul prefectilor este permisa numai dupa ce candidatul a sustinut un concurs pe care l-a promovat si care ii permite ocuparea functiei de prefect

Romania poate spune ca a intrat in randul lumii civilizate. In ultima perioada, Executivul se tot straduieste sa puna in practica indicatiile ce vin de la forurile europene cu privire la alinierea legislatiei romanesti la standardele continentale si adoptarea modelului occidental in ceea ce priveste administratia locala. Descentralizare si autonomie au fost cuvinte rostite foarte des in ultima perioada, dar drumul de la vorba la fapta este, pentru romani, presarat cu obstacole greu de depasit. Mentalitatea si centralismul ce a functionat zeci de ani sunt greu de abandonat, mai ales in conditiile in care, intr-o anumita perioada istorica, "mana de fier" a centrului a actionat in teritoriu cu fermitate pentru a inabusi orice tentativa de independenta. A venit, insa, momentul cand, mai de voie, mai de nevoie, a fost adoptata Legea prefectului, reprezentantul Guvernului in plan local. Inca din primele randuri ale textului de lege aflam ca functionarul cu pricina conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale. Institutia prefectului va avea buget propriu ce nu va putea fi depasit, dar se vor putea angaja credite. Prefectul, in calitate de ordonator de credite, va putea propune proiectele de buget pentru serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale. Este astfel de inteles dorinta unora de a apuca sa se aseze comod pe un fotoliu, ce-i drept, prin numire de la Guvern, si sa ocupe o functie cu caracter interministerial. Prefectul a fost transformat intr-un prim-ministru la nivel de judet, care are in subordine directorii de descentralizate pe posturi de ministri, dar pe care nu-i poate elibera din functii dupa bunul plac. Pentru ocuparea acestei functii cu greutate in administratie, candidatul trebuie sa indeplineasca anumite conditii: varsta minima 30 de ani, absolvent de studii superioare de lunga durata, vechime in specialitatea absolvita de cinci ani, sa fi urmat programe de formare si perfectionare in administratia publica (de preferinta, Institutul National de Administratie), in tara sau strainatate, a dobandit titlul de doctor in stiinte juridice sau a exercitat, cel putin, un mandat complet de parlamentar. Este firesc sa ne punem intrebarea cati dintre cei ce aspira sa devina inalti functionari publici indeplinesc toate conditiile prevazute de lege. Este de imaginat ca este posibila acceptarea unor derogari care sa permita accesul "favoritilor" la fotoliul de prefect. Prefectii in functie formeaza Corpul prefectilor. Legea spune ca intrarea in grup este permisa numai dupa ce candidatul a sustinut un concurs pe care l-a promovat si care ii permite ocuparea functiei de prefect. Printre atributiile ce ii revin, prefectul trebuie sa raporteze anual, printre altele, pentru evaluarea performantelor profesionale, la Ministerul Administratiei si Internelor, stadiul indeplinirii obiectivelor din programul de guvernare, verificarea legalitatii actelor administrative adoptate de administratiile locale si judetene, indeplinirea performantelor obtinute de structurile conduse. Prefectii vor fi apreciati in functie de criteriile dupa care este evaluata activitatea tuturor functionarilor publici.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii