Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
06:40 30 01 2023 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Revista Zări Alb Astre Seducția francofoniei

ro

27 Dec, 2022 14:42 775 Marime text
Foto: Pexels
Bacalaureatul francofon reprezintă un examen care cuprinde mai multe probe, la sfârșitul cărora elevul obține o diplomă care atestă nivelul de excelență al acestuia la limba franceză. Acesta poate fi susținut de elevii care învață în licee cu secții bilingve francofone din proiectul bilateral franco-român intitulat „De la învățământul bilingv către filiere universitare francofone”. Programul a fost aprobat prin Acordul asupra învățământului bilingv dintre Guvernul Republicii Franceze și Guvernul României.

Istoria bacalaureatului francofon în România

Începând cu anul 2003, în România a fost demarat proiectul pilot „De la învățământul bilingv către filierele universitare francofone la care au aderat inițial zece licee din țară. În anul 2006 a fost semnat acordul bilateral, iar în 2008 a fost prima promoție de bacalaureați bilingv. Astfel, în anul 2014 în România existau 26 de licee repartizate în 17 județe ce oferă și în prezent posibilitatea elevilor de a studia limba franceză într-o altă manieră decât cea clasică.

Prevederi generale

Secțiile bilingve francofone menționate includ, pe parcursul celor patru ani de studiu liceal, cursuri de limbă și civilizație franceză și de discipline non lingvistice, numite DNL. Acestea sunt activități specifice organizate în cadrul modulului interdisciplinar, o alocare orară a cursurilor specifice filierei bilingve și o probă de evaluare în cadrul examenului de bacalaureat. La începutul clasei a IX-a, nivelul de competență minim obligatoriu al unui elev care își dorește să studieze o secție bilingvă este de A2. Acest nivel este dobândit pe parcursul anilor de școală gimnazială și poate fi evaluat prin obținerea unui certificat DELF A2 (Diplôme d’études en langue française – Diplomă de studiu a limbii franceze) care constă fie într-o probă scrisă și una orală, fie într-o probă de verificare a cunoștințelor organizată de liceu la sfârșitul ciclului gimnazial. Diploma obținută la examenul DELF va fi echivalată cu nota 10 la această probă.

Disciplinele de studiu și performanța

În aceste filiere bilingve elevii parcurg cursuri de limbă și civilizație franceză, respectiv DNL predate în limba franceză. Acestea constituie temelia cunoștințelor elevilor care vor susține în clasa a XI-a propriu-zis proba bacului francofon. De asemenea, se adaugă ore în plus pentru „modulul interdisciplinar”. Activitățile din cadrul acestuia au ca obiectiv formarea și dezvoltarea competențelor elevilor în domeniul info-documentar, favorizând astfel, lucrul în echipă, spiritul de inițiativă, simțul critic și capacitatea de argumentare, de cercetare, de comunicare și de prezentare a proiectului în fața unui public. Unitățile de învățământ participante la proiect pot aplica pentru obținerea Certificării „Label Franc Education”. Acest certificat distinge instituțiile de învățământ din străinătate care ating nivelul excelenței. Datorită rezultatelor obținute de elevi, în anul 2015 Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” a primit acest titlu.Sursă foto: www.labelfranceducation.frInformații importante despre desfășurarea probelor

Pentru a obține mențiunea specială de „secție bilingvă francofonă” pe diploma de bacalaureat, elevul trebuie să se înscrie, să se prezinte și să promoveze examenele la cele trei probe specifice: proba de evaluare în cadrul modulului interdisciplinar, proba specifică de limba franceză și proba specifică de DNL. Evaluarea modulului interdisciplinar este considerată probă anticipată a bacalaureatului pentru elevii care-și doresc mențiunea specială pe diploma de bacalaureat. Nivelul de competență în limba franceză minim acceptat este B2. Disciplina non-lingvistică, studiată în clasele a XI-a și a XII-a va fi prezentată la bacalaureat, ca disciplină la proba specifică de DNL a filierei francofone.


Programul săptămânal specific

Cinci ore de limba franceză în grupe de studiu, o oră de DNL: istorie, geografie, fizică, chimie, matematică, economie sau biologie. Aceasta este aleasă de elevi. Sunt prevăzute două ore de modul interdisciplinar în clasa a XI-a ce reprezintă o temă abordată prin prisma mai multor discipline, care încurajează munca în echipă și autonomia. Conținutul lecțiilor este inspirat din programele liceelor franceze în clasa a XI-a și a XII-a.

Cele șase etape ale proiectului de căutare și informare

Pe parcursul clasei a XI-a elevul va avea la dispoziție întregul an școlar pentru a realiza un studiu de caz pe o temă aleasă, prezentând astfel la finalizarea anului un caiet de bord ce va cuprinde întreaga cercetare elaborată de acesta, fiind capabil să îl prezinte și să îl predea, având o mare importanță reflectată în nota obținută.

Etapa 1: Înțelegerea subiectului care constă în realizarea unui plan de muncă și în începerea formulărilor ideilor și a întrebărilor ce stau la baza proiectului.

Etapa 2: Căutarea și alegerea unor surse de informare pe care le consideră pertinente și sigure (cărți, documente) și utilizarea resurselor digitale (site-uri de pe Internet).

Etapa 3: Selecția documentelor – organizarea materialelor și a documentelor alese

Etapa 4: Extragerea de informații – citirea, ascultarea și vizionarea cu mare atenție și extragerea esențialului pe care îl va nota.

Etapa 5: Analizarea informațiilor, identificarea punctelor slabe și găsirea unor soluții pentru a remedia problemele.

Etapa 6: Compunerea propriu-zisă a lucrării în funcție de obiective, exprimarea opiniei, fiind atent la exprimare și la scrierea în limba franceză, apoi verificarea și respectarea cerințelor.

Proiecte pentru promovarea limbii franceze

Acestea sunt o modalitatea de a cuprinde esența unei limbi străine. Elevii au șansa de a participa la diverse proiecte, precum „Zilele francofoniei”, „Ziua europeană ”a limbilor străine și, de asemenea, la concursuri ce implică schimburile de experiență, unul dintre cele mai cunoscute fiind Erasmus +. Mizele examenului de bacalaureat francofon le reprezintă promovarea multilingvismului, formarea elitelor francofone și continuarea studiilor în filiere universitare francofone în România și țările francofone.

Author

Selena-Alexandra TUDORACHE

Articol preluat de pe site-ul revistei Zări Alb Astre
Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?

Comentarii