Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:51 27 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Revista Zări Alb Astre Olimpiadele anului 2022, un mit urban

ro

14 Jan, 2023 10:56 1075 Marime text

După doi ani de resemnare privitor la anularea competițiilor elevilor români, cu câteva excepții care au beneficiat de suportul organizațiilor profesionale, pe 29 decembrie 2021 a fost publicat ordinul de ministru care permite reluarea organizării acestora. Au explodat site-urile de știri, mai ales legat de faptul că olimpiadele de română, istorie și engleză au fost inițial excluse pe motiv că nu implică faza internațională. În urma revoltelor cadrelor didactice și ale asociațiilor de elevi, situația a fost (aproape) rezolvată, căci adepții limbii engleze, foarte mulți de altfel, sunt în continuare scoși de pe listă. Dintr-un drept al oricărui elev, în ideea eliminării discriminării în educație, competițiile extrașcolare s-au trans- format într-un joc al hazardului.

Teoretic vorbind, metodologia ne spune că există un grafic pe baza căruia se organizează olimpiadele. În realitate, probele la nivelul școlii trebuiau deja susținute și încă nu avem un calendar după care să ne ghidăm, nu știm la ce să ne așteptăm, și am ajuns din nou la voia Ministerului care ne ține într-un suspans permanent. Ministrul educației a declarat că „alături de olimpiadele clasice, de matematică, chimie, fizică, am introdus anul acesta recunoașterea pentru olimpiadele de robotică, pentru olimpiadele de creativitate și de inovare. Consider că este un lucru important. Ministerul Educației va susține inclusiv financiar organizarea acestor olimpiade și concursuri.“

Și acum, mulțumiți de aceste decizii, am rămas cu ochii într-un soare rece, pentru că nu avem nicio bază a acestor inițiative, nu cunoaștem programa care va fi evaluată, cine și când va elabora subiectele, în ce condiții sanitare se vor susține competițiile, ș.a.m.d. Așteptările generale nu par foarte ridicate, ținând cont de faptul că a durat mult prea mult să se realizeze acest ordin fără finalitate, în mijlocul anului școlar. Mai există întrebarea, dacă evaluările naționale au fost susținute în pandemie, de ce s-au oprit competițiile? Această decizie a părut de la început luată cu prea multă ușurință, afectând o mare parte din elevii dornici să-și atingă potențialul maxim. Norocul a fost de partea celor pasionați de matematică, fizică, chimie, informatică, unde organizații private au susținut online etapele necesare formării loturilor ce au mers mai departe la faze internaționale. Interesantă mi s-a părut opinia profesorului Radu Gologan dintr-un interviu pe acest subiect: „(…) Afirmațiile mele nu sunt o acuzație la adresa ministerului, ci o dovadă că olimpiadele trebuie să fie în organizarea societăților profesionale cu sprijinul logistic al ministerului.“ Inițiativele acestor societăți au fost chiar de apreciat, dând dovadă de o mobilizare mult mai eficientă decât deciziile ce se iau cu greu în cadrul ministerului educației.

În anul școlar 2020-2021 am participat la concursul „Plume d’or“ organizat de Alianța franceză, unul dintre puținele concursuri care au avut curajul și determinarea să ne facă să uităm pentru o secundă de monotonia și dezamăgirile școlii online. A fost o singură probă, susținută fizic, care s-a simțit ca o foarte scurtă simulare a unui an normal de activitate, pe lângă atâtea oportunități ratate.

Deși ni se reamintește constant că orice activitate extracurriculară contează foarte mult, dosarele multor olimpici vor rămâne mai goale decât s-ar fi sperat, evoluțiile elevilor rămânând mai dezavantajate ca niciodată de mediul politic.

Ținând cont de faptul că pe la toate colțurile se vorbește mai mult sau mai puțin serios despre valul 5 al pandemiei, cea mai plauzibilă și practică variantă ar fi organizarea online a competițiilor, după modelul celor câtorva de anul trecut. Stagnarea din ultima perioadă și antipatia pentru educația în mediu online ar putea reprezenta factori care ar duce la o micșorare a numărului de participanți, dar, în același timp, cu toții suntem nerăbdători să ne întoarcem la un ritm cât mai apropiat de cel din 2019. Ce vremuri, 2019!

Este excepțional de derutant faptul că tot ce putem să facem în acest punct sunt presupuneri, eventual să punem niște pariuri. Dacă până la urmă se va decide organizarea în format fizic a olimpiadelor, cândva prin primăvară, începând cu cine știe ce etapă, vă urez cel mai mult succes, cu excepția celor câtorva să participe la olimpiada de limbă engleză!

Autor- Andreea ȘTEFAN

Articol și foto preluate de pe site-ul revistei Zări Alb Astre.ro
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii