Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
18:34 14 10 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ministrul Educației, despre orele remediale incluse în programa școlară - „După ce au fost transferate o serie de competențe, se lucrează cu acei copii pentru a le consolida“

ro

24 Sep, 2025 14:09 690 Marime text
Foto: MDLPAMarți, 23 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a luat parte la conferința „Cred în România: încrederea, resursa de care depinde viitorul nostru” în cadrul căreia a vorbit despre principalele schimbări ce au avut loc în sistemul de învățământ din acest an școlar. 

Printre subiectele analizate, un element central al intervenției a vizat programul național de educație remedială, care este considerat o formulă de intervenție și sprijin pentru elevi.

„Ce înseamnă remedial? Înseamnă că după ce au fost transferate o serie de competențe, se lucrează cu acei copii pentru a le consolida, se lucrează cu cei care nu le-au dobândit pentru a corecta acel lucru și, foarte important, copiii sunt învățați cum să folosească acele competențe în viața de zi cu zi, inclusiv să le dezvolte pentru performanță.” - a precizat ministrul Educației, Daniel David. 

Ministrul Daniel David a mai arătat că aceste direcții de reformă - educația remedială, noile testări, reforma curriculară și asumarea valorilor - pot aduce în 4-5 ani rezultate vizibile în reducerea analfabetismului funcțional și în creșterea relevanței școlii pentru elevi și pentru societate:

„Dacă implementăm consecvent aceste măsuri, în 4-5 ani putem să reducem semnificativ analfabetismul funcțional. Luminile vor fi mai puternice și vom putea vorbi despre o școală modernă, conectată la nevoile reale ale elevilor și ale societății.” - a mai menționat ministrul. 

Amintim că, din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial. Mai exact este vorba despre Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026.

Art. 4 – „(13) În atribuțiile postului didactic de învățător/institutor/profesor pentru învățământul primar se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială”, conform procedurii.

Prevederea referitoare la cele două ore de pregătire remedială pentru învățători apare și în Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

De altfel, aceste ore remediale au fost incluse și în învățământul gimnazial, dar și în cel liceal. 

Conform instrucțiunilor publicate în Monitorul Oficial, activitățile se pot desfășura cu întreaga clasă, pe grupuri diferențiate sau individual, inclusiv în format de atelier ori proiect, menținând accesul tuturor la oportunități de învățare.

Cadrul didactic poate alterna în aceeași oră intervenția pe subgrupuri, de exemplu, remediere țintită, cu sarcini autonome pentru ceilalți elevi (portofoliu, proiect, platformă digitală).

Pentru extindere și performanță se recomandă resurse complementare, care pot să nu fie obligatorii pentru toți elevii, dar care sunt în relație directă cu programa școlară.


Se recomandă ca la nivelul unității de învățământ să se identifice strategiile potrivite de organizare a timpului didactic aferent orelor la dispoziția cadrelor didactice, pentru a sprijini fiecare elev să își atingă potențialul optim în învățare.

Evaluarea în cadrul acestor ore este preponderent formativă (de exemplu, probe scurte, rubrici, autoevaluare, evaluare colegială), cu rol de reglare a demersului didactic.

Evidența activităților se face în planificarea calendaristică sintetic și având în vedere evitarea birocratizării suplimentare.

Orice evaluare sumativă derivată din aceste activități respectă standardele naționale de evaluare, după aprobarea acestora prin ordin al ministrului educației și cercetării, și menține echitatea între elevi. 


Citește și: 

Precizări importante ale Ministerului Educației despre măsurile fiscal-bugetare din învățământ
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii