Totul despre Programul Învățare Remedială din învățământul primar! Ce elevi pot participa și unde se desfășoară (DOCUMENT)
Totul despre Programul Învățare Remedială din învățământul primar! Ce elevi pot participa și unde se


- Scopul principal îl reprezintă organizarea de activități de învățare remedială pentru sprijinirea elevilor din învățământul primar care întâmpină dificultăți de învățare
- Programul Învățare Remedială se desfășoară înainte sau după programul școlar obligatoriu
- Cadrele didactice nu pot refuza participarea unui elev la acest program
Potrivit ministrului Educației, Daniel David, creșterea normei didactice cu 2 ore pe săptămână menține sistemul de învățământ din România în general în zona mediei Uniunii Europene (aprox. 20 de ore de predare/săptămână) și a altor țări vestice (ex.: Franța; Spania, Irlanda).
Deși aceste ore remediale au fost incluse de la început în programa școlară, metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar a fost actualizată la data de 3 octombrie 2025.„Această creștere duce la o mai mare interacțiune a elevilor cu profesori calificați, dar trebuie să vină cu o reducere a încărcării birocratic-administrative asupra cadrelor didactice pentru diferența de timp din timpul total de lucru (ex.: în medie 4 ore de predare la 8 ore timp de lucru zilnic), demers deja început. Dacă facem bine acest lucru, cred că orice cadru didactic preferă să aibă din timpul de lucru mai multe ore de predare, în loc de ore birocratic-administrative. De asemenea, introducerea orelor remediale (mai ales, dar nu exclusiv, la nivelul învățământului primar) creează premisele pentru un program național cu impact educațional pozitiv în timp. În cadrul acestor ore copiii (1) consolidează lucrurile învățate, (2) recuperează competențele neasimilate și (3) învață cum să le utilizeze la viața de zi cu zi, ceea ce face educația mai atractivă (cu impact pozitiv asupra reducerii abandonului școlar) și mai eficientă (cu impact pozitiv asupra reducerii analfabetismului funcțional). În fine, mă bucură că cel puțin 98,6% dintre titulari au reușit să aibă cele două ore în plus în aceleași unități școlare (fără fragmentare suplimentară în alte unități școlare). Pentru ceilalți titulari am încercat să creez prin reglementările ministerului mecanisme care să nu mai fragmenteze norma didactică, dacă exista deja o fragmentare în 3 sau mai multe unități școlare“ – a mai transmis ministrul Daniel David.
Astfel, în prima lună de școală, până la publicarea metodologiei cadrele didactice au ales fie să desfășoare aceste ore așa cum considerau de cuviință, fie să aștepte indicațiile concrete pentru efectuarea acestora.
Potrivit metodologiei, scopul principal al Programului Învățare Remedială îl reprezintă organizarea de activități de învățare remedială pentru sprijinirea elevilor din învățământul primar care întâmpină dificultăți de învățare sau prezintă decalaje în dobândirea competențelor-cheie prevăzute prin intermediul programelor școlare, cu o atenție specială acordată competenței de literație.
Totodată, programul vizează dezvoltarea competențelor de nivel superior, a gândirii critice și creative, precum și susținerea elevilor în obținerea unor performanțe școlare ridicate.
Acest program se adresează tuturor elevilor din clasele învățământului primar, cu prioritate elevilor cu dificultăți de învățare sau elevilor cu nevoi de sprijin educațional pe termen scurt, prin organizarea activităților în grupe eterogene, constituite astfel încât să permită învățarea diferențiată, colaborativă și adaptată nevoilor individuale. Gruparea elevilor urmărește valorificarea diversității nivelurilor de competență, facilitarea sprijinului reciproc și crearea unui mediu educațional incluziv, în care fiecare elev să poată progresa în ritmul propriu.
Programul Învățare Remedială este complementar programului școlar obligatoriu și se integrează în oferta educațională a unității de învățământ, fiind planificat în mod coerent și corelat cu celelalte activități curriculare și extracurriculare, astfel încât să asigure continuitatea în învățare, echitate educațională și dezvoltarea armonioasă a fiecărui elev.
Programul se organizează la fiecare clasă, pe grupe eterogene formate, de regulă, din 6-12 elevi, astfel încât să se asigure învățarea diferențiată, colaborativă și adaptată nivelului individual de competență. În funcție de situația specifică fiecărei clase, numărul elevilor dintr-o grupă poate varia, iar grupa poate fi constituită sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut.
De asemenea Programul Învățare Remedială se desfășoară înainte sau după programul școlar obligatoriu, în funcție de resursele disponibile, și se planifică în orar, de regulă, în două zile pe săptămână, pentru a asigura continuitatea și eficiența intervenției pedagogice; durata unei activități este de 45 de minute, iar elevii nu vor participala mai mult de o sesiune de activitate remedială pe zi.
La clasa pregătitoare și la clasa I, activitățile acoperă 30-35 de minute, restul de timp fiind destinat activităților liber alese, recreative.
Activitățile se pot desfășura doar în spațiile proprii ale unității de învățământ, în alte unități școlare sau în spații puse la dispoziție de autoritățile locale, cu condiția ca acestea să fie autorizate pentru desfășurarea activităților educaționale.
Participarea elevilor la Programul Învățare Remedială se poate face pentru o unitate de învățare sau pentru întregul an școlar:
a) în baza unei solicitări scrise a părintelui/reprezentantului legal, adresată cadrului didactic;
b) în baza recomandării scrise a cadrului didactic, pentru elevii ai căror părinți nu au solicitat participarea la Programul Învățare Remedială.
Cadrele didactice nu pot refuza participarea unui elev la Programul Învățare Remedială.
Retragerea din Programul Învățare Remedială se poate face la cererea părintelui/reprezentantului legal, prin înștiințare scrisă a cadrului didactic.
În învățământul primar, Programul Învățare Remedială reprezintă o componentă obligatorie a activității didactice, fiecare învățător/profesor pentru învățământul primar având responsabilitatea de a desfășura 2 ore/săptămână de pregătire remedială.
Nu în ultimul rând, participarea la Programul Învățare Remedială este gratuită și nu se acordă calificative elevilor care participă la aceste activități.
După publicarea metodologiei cadrele didactice au fost nevoite să organizeze ședințe cu părinții pentru a le fi prezentate aceste informații și a completa cererile necesare participării la cursurile remediale.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp