Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
10:29 17 01 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu online Steluța Popescu, comisarul-șef de nota 10

ro

09 Jan, 2021 00:00 1940 Marime text

În vara anului trecut, Steluța Popescu era numită comisar șef la Garda de Mediu Constanța, o numire în funcție – așa cum se fac prea puține în România – bazată pe date care ar trebui să caracterizeze orice bun manager: experiență, profesionalism, implicare.

În doar șase luni de la schimbarea conducerii, Comisariatul Județean Constanța al Gărzii de Mediu și-a schimbat complet imaginea, activitatea sa devenind transparentă și promovând comunicarea eficientă cu toate instituțiile.

I-am pus câteva întrebări doamnei comisar-șef Steluța Popescu, care, deși prinsă într-o pleiadă de activități urgente, a avut bunăvoința să ne răspundă, cu căldură și deschidere.
 

Cu ce provocări v-ați confruntat în această perioadă, de când ați preluat frâiele Gărzii de Mediu?

Am început cu litoralul și am încheiat anul 2020 cu Portul Constanța. Am avut de rezolvat o diversitate de reclamații adresate instituției, iar rezultatele activității noastre sunt foarte bune. Zilele acestea s-au finalizat evaluările comisarilor șefi și pot să vă spun că am obținut note maxime, atât la testul privind verificarea cunoștințelor legislative, cât și în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor și a criteriilor de performanță stabilite de conducerea Gărzii Naționale de Mediu.
De la preluarea funcției, activitatea instituției a crescut considerabil. În perioada 19.06.2020 -31.12.2020, cu o medie de 4 echipe de comisari, am recuperat ceea ce nu se realizase în primul semestru al anului, realizând următoarele controale/procente raportate la 6 luni (din total plan anual de inspecție):
  • Inspecții planificate tip A = 30 din 15 inspecții propuse → 200%
  • Inspecții planificate tip B = 36 din 18 propuse → 200%
  • Inspecții planificate tip C = 1 din 1 propus →100%
  • Inspecții planificate tip D = 23 din 11 propuse → 200%
  • Inspecții planificate tematice = 80 din 75 propuse → 107%
  • Inspecții SEVESO = 7 din 7 propuse → 100%
  • Inspecții neplanificate = 350 din 457 propuse →77%
 În această perioadă am avut următoarele rezultate:
  • S-au aplicat 119 sancțiuni contravenționale, din care 28 avertismente și 91 amenzi în valoare totală de 1.894.700 lei
  • S-au aplicat 12 sancțiuni contravenționale complementare, din care 11 pentru suspendarea activității și o sancțiune privind ridicarea deșeurilor depozitate în alte zone decât cele autorizate, curațarea terenului și eliminarea acestora, conform Legii 211/2011.
  • S-a înaintat o sesizare penală către Parchetul dpl Curtea de Apel Constanța pentru încălcarea prevederilor legale privind transferul deșeurilor și a fost dispusă măsura de returnare a deșeurilor în țara de expediție
  • S-au realizat 19 acțiuni de verificare a transferurilor de deșeuri, conform Regulamentului 1013/2006, la solicitarea Biroului Vamal Constanța Sud și s-a dispus returnarea a două containere cu deșeuri în țara de origine
  • S-au realizat 8 acțiuni de verificare a importurilor de gaze fluorurate cu efect de seră, conform Regulamentului 517/2014
 De asemenea, în perioada 13.07.2020-31.08.2020, din dispoziția Comisarului General, am coordonat Comandamentul de vara al GNM, fiind detașate săptămânal la CJ Constanța, câte 5 echipe de comisari. S-au efectuat 290 controale în stațiunile de pe litoral, fiind aplicate 103 sancțiuni contravenționale în valoare totală de 476.000 lei.
 
Ce specific are Garda de Mediu Constanța, față de ale instituții similare din țară?
 
Constanța înseamnă litoral și înseamnă port. În sezonul estival, numărul reclamațiilor adresate instituției noastre se dublează. De exemplu, în semestrul I al anului 2020, s-au înregistrat 210 petiții, iar până la sfârșitul anului am ajuns la un număr de 551 de petiții. Pe perioada sezonului estival, am efectuat acțiuni de inspecție și control în stațiunile de pe litoral, pentru verificarea stării de salubrizare și pentru soluționarea petițiilor și a modului de gestionare a deșeurilor rezultate din activitățile comerciale desfășurate pe plajă și în zona limitrofă acesteia. Multe din deficiențele constatate au fost legate de nerespectarea prevederilor legale privind colectarea selectivă a deșeurilor reciclabile; acestea erau colectate în pubele neinscripționate și amestecate cu deșeuri municipale.

Referitor la Portul Constanța, ne-au fost adresate reclamații privind poluarea atmosferei, apei sau solului cu pulberi din activități de operare mărfuri pulverulente și manipulare produse cerealiere. Pe lângă reclamații, mai avem poluările accidentale. De exemplu, la inceputul lunii decembrie 2020, s-a produs poluarea cu păcură a acvatoriului portuar din dana 69 a Portului Constanta, în timpul unui transbord de combustibil între două nave, iar în data de 31 decembrie am fost prezenți în Portul Constanța pentru verificarea poluării cu praf și pulberi de minereu antrenate eolian, în timpul operațiunilor de descărcare din nave, în danele 80-84. Și acestea sunt doar câteva exemple.

Activitatea noastră constă în efectuarea de controale în scopul prevenirii, constatării şi sancţionării încălcării legislației în domeniul protecţiei mediului. Verificăm modul de respectare a legislației de mediu, a prevederilor din actele de reglementare emise în domeniul protecției mediului, constatăm faptele ce constituie abateri de la normele legislative și aplicăm sancțiuni contravenționale, dispunem măsuri de remediere a deficiențelor constatate.

Este important să avem o atitudine corectă în activitatea pe care o desfășurăm și în aplicarea legii, să fim imparțiali și să respectam niste principii de baza – al precauției în luarea deciziei, dar și principiul poluatorul plătește.
 
Instituția dvs este printre factorii responsabili de felul în care arată orașul și județul Constanța, de aerul pe care îl respirăm, de modul în care se respectă legile privitoare la managementul deșeurilor, salubrizare, protecția mediului în general. Ce șanse avem să vedem, în viitorul apropiat, o imagine schimbată în bine a Constanței?
 
Sunt multe lucruri de făcut și fiecare poate influența pozitiv calitatea mediului și a vieții în orașul nostru. Imaginea Constanței este imaginea fiecăruia dintre noi. Consider că o problemă importantă o constituie salubrizarea localităților și colectarea selectivă a deșeurilor. Am derulat un control pe această tematică, fiind verificate toate cele 70 de primării din județ și vă pot spune că sunt probleme în acest sens. Majoritatea primăriilor au fost sancționate pentru neluarea măsurilor de colectare separată a deșeurilor și pentru că nu au desființat depozitele neorganizate de deșeuri.

Am speranta că domnii primari au ințeles cât de importantă este colectarea separată și reciclarea deșeurilor. Fiecare tonă de deșeuri care ajunge să fie depozitată pe gropile de gunoi duce la plata unei taxe de depozitare din bugetul primăriilor.
 
Care sunt responsabilitățile directe ale cetățenilor, în privința unui mediu mai curat și mai prietenos? Pentru că – nu-i așa? – schimbarea începe cu fiecare dintre noi.                   
 
Așa este, trebuie să avem un comportament responsabil. Putem începe, de exemplu, cu colectarea selectivă a deșeurilor acasă, la birou, pe plajă sau în orice alte locuri frecventate. Legea prevede că este interzisă amestecarea deșeurilor, abandonarea și depozitarea acestora în afara spațiilor special amenajate.

Colectarea selectivă la asociațiile de proprietari se poate face în containerele special amenajate și etichetate pe fiecare fracție, iar la case se poate face în saci de plastic colorați.

Cu minim de efort, fiecare poate ajuta la reducerea poluării.
 
Vă mulțumim și vă urăm mult succes în activitatea dvs !
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii