Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:09 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu Laura Iordan Adrian, actriță a Teatrului de Stat Constanța, despre experiența SEAS 2022

ro

31 Aug, 2022 14:16 1955 Marime text
 
  • Constănțeanca Laura Iordan - Adrian este una dintre actriţele care au avut curajul să se joace pe ele însele în drama documentară „Jurnal de România. Constanţa”, dăruind publicului oportunitatea de a afla mai mult despre emoţiile ei de artistă, soţie, fiică, prietenă şi mamă.
  • În 1999 a absolvit Facultatea de Teatru din Craiova, la clasa Remus Mărgineanu.
  • Cel mai recent rol al său este cel din „Îndoiala“,piesă regizată de Diana Mititelu, dar mai poate fi văzută pe scena TSC în spectacolele „Gaiţele“, „Gâlcevile din Chioggia”, „Jurnal de România. Constanţa“, „Nişte... năroji“, „Eutopia“, „Bolnavul închipuit“, „Dionysos“.
 
Laura face parte din echipa artistică a proiectului internaţional GENIUS LOCI, cu finanţare europeană, în care Teatrul de Stat Constanța este partener.



Vara aceasta, Laura Iordan - Adrian a făcut parte, împreună cu colegii săi, din Proiectul SEAS 2022- Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului, festival organizat la Constanța de Teatrul  de Stat Constanța în colaborare cu Primăria Constanța.

Festivalul a fost un succes organizatoric, dar mai ales pentru public.
Drept urmare, i-am solicitat actriței un interviu în care să ne detalieze experiența SEAS 2022.



Ai ales meseria asta de actor (care e de fapt o vocație...) în decursul vieții, ca urmare a unei întâmplări... sau e ceva ce ți-ai dorit din copilărie?
Cred că am știut de mic copil, de pe vremea când mergeam cu școală sau, de cele mai multe ori mergeam cu mama la teatru... (iar acum sunt colegă cu unii din cei pe care îi admiram atunci) și m-am îndrăgostit, m-a fascinat tot ceea ce era acolo pe scenă... Și încercam, în timp ce priveam spectacolele la care mergeam cu familia, să îmi aleg un personaj favorit și mergeam cu personajul acela până la capăt, imaginându-mi că joc eu acel rol. Au trecut anii și bineînțeles că familia mea a crezut la început că e o glumă faptul că eu vreau să dau examen la actorie, că Ce m-a apucat? Că sunt atâtea meserii pe lume... Dar, după aproape un an de frecventat cursurile de actorie ale Școlii Populare de Artă de la Constanța mi-am luat inima în dinți și am plecat la facultate. Nu mă pregătisem cu nimeni în prealabil, dar cred că mi-am ales bine repertoriul atunci, pentru că am intrat a doua. De fapt, cred că și școala am ales-o bine, pentru că Facultatea de la Craiova mi s-a potrivit de minune. Apoi am ales să mă întorc la Constanța, actriță cu diplomă!
Consideri că Teatrul de Stat din Constanța este o rampă de lansare pentru un actor tânăr sau un mod bun de a întreține un foc mocnit, pentru un actor experimentat, într-o societate ca cea din Constanța-România?
Teatrul de Stat Constanța e la modă, ca să zic așa... Se vorbește peste tot în țară că e cool să vii să montezi spectacole la Constanța sau să joci la Constanța. Dar eu cred că dincolo de a ne umfla în pene important este, pentru sufletul nostru, că ne facem meseria și se întâmplă lucruri frumoase. Orașul crește din punct de vedere cultural și automat teatrul participă la acest lucru. Și da, poate fi și o pistă de lansare, este Constanța, un oraș imens în care oamenii vin la teatru, oamenii iubesc teatrul, se întâmplă multe lucruri și da, este posibil să fie o rampă de lansare. Pentru că este un teatru de stat, cu repertoriu stabil și este teatrul Dobrogei, adică e firesc să fie un teatru puternic și este și trebuie să rămână puternic!


Festivalul SEAS de anul acesta crezi că a sporit cumva pofta publicului pentru arta dramatică (chiar și pentru cei care nu știu că ea se cheamă așa)?
SEAS 2022 este un proiect curajos gândit și este meritul lui Erwin Șimșensohn, directorul Teatrului de Stat. E adevărat că asta nu înseamnă că în urbe nimeni nu s-a îndoit de proiect la început. E, acum după pandemie, când toată lumea e după carantină, când lucrurile nu se mișcă..,  Erwin este însă un tip curajos, care văd că ce-și propune face, și lucrurile îi ies. El, nu că a deschis pofta publicului pentru teatru, pentru că o aveau, dar i-a făcut să se reîntoarcă, să le arate că lucrurile încă se întâmplă! A fost o vară absolut fantastică! A fost o bucurie în sufletul meu să văd că în fiecare colț al orașului se întâmplă ceva frumos, fie că era vorba de un concert, de o animație pentru copii, de spectacole de teatru etc. Oamenii au avut de unde să aleagă și, ce să vezi?! E public peste tot! Ce poate fi mai frumos!? Da, SEAS 2022 este un proiect curajos, este un proiect frumos și îmi doresc din tot sufletul să continue an de an și să devină o tradiție la Constanța, care să ne aducă și să ne păstreze împreună! Așa devenim o comunitate frumoasă, învățând să trăim împreună, prin cultură, prin spectacole diferite, pentru că suntem diferiți. E minunat că se întâmplă!
 Cum ți s-a părut experiența interacționării cu publicul în aer liber, la un mod mai puțin ceremonios (poate nu e prima experiență de genul acesta pentru tine; ce diferență face prestația și percepția artei dramatice așa, sub cerul liber)?
Da, așa e. E o diferență între a juca într-un spațiu deschis, mare, pe lângă care mai trec și ambulanțe sau cetățeni care au chef să țipe fără să țină cont că e spectacol în preajma lor, și între a juca la interior. În primul rând că trebuie să ții cont de captarea din partea publicului, adică trebuie să folosești o lavalieră, trebuie să știi cum să rostești în ea, iar dacă este vorba de o piesă fină, cu subtilități, trebuie să fii foarte atent la rostire și la tehnică. Într-adevăr, poți vedea un spectacol în sală și să zici Oau! Iar același spectacol în aer liber să te lase cu reacția  „Măi, dar în sală a fost mai fain!“  Pentru că se pierd anumite finețuri, vocea actorului, din cauza captării, poate deveni ușor rece, pentru că nu deținem microfoane ca pe Broadway, ne limităm la tehnica pe care o avem ca instituție de stat. Dar e frumos că se întâmplă totuși astfel de evenimente și oamenii nu se uită neapărat la amănuntele acestea tehnice, acestea le știm noi, cei din spatele cortinei.
Cu toate că înțelegem subiectivismul unui artist, mai ales actor, vrem totuși să te întrebăm dacă ți s-a părut superioară cumva prestanța vreuneia dintre echipele de teatru care au fost vara asta la SEAS?
Eu sunt genul de actor care are puterea să recunoască, mi se pare firesc, când îmi vad colegii, fie cei din țară, fie cei de aici, că fac bine, fac ceva minunat. Au fost și spectacole mai ușureledar au fost și spectacole unde am văzut efectiv performanță actoricească sau de scenografie, regie etc. Și dacă ar fi să mă întrebați cu ce plec după o vară de spectacole ca aceasta, nu am cum să nu-mi amintesc spectacolele de la Iași, de la București, ale noastre de la Constanța, de ce nu? Ca să luăm exemplu concret, uite, ultima seară, spectacolul Familia Adams, absolut genial! De asemenea, în prima manifestare a festivalului, cei de la Craiova, cu Toc-Toc, au adus o performanță actoricească.



Crezi că arta dramatică, teatrul mai exact, este cumva pusă în umbră dacă nu în pericol de epoca asta a internetului, a vitezei, a instantului și a on-line-ului?
Internetul este internet, iar viața e viață. Iar teatrul e viață! Nu va fi niciodată demodat, va fi mereu la modă. Sunt acum generații de tineri atât de minunați pe care îi văd în sala de spectacol și care aleg să facă dezvoltare personală prin teatru, de exemplu, sau aleg să se înscrie în echipe de dramaturgie din oraș, și vin la teatru să se regăsească și să învețe să comunice. Sunt copii minunați care ne abordează după spectacole și sunt foarte interesați de fenomenul acesta al teatrului. Chiar și pentru ei teatrul are locul său și-l va avea întotdeauna.
 
De pe scena dramatică din țara asta, cine ți-ar fi făcut plăcere să participe la SEAS și n-a fost?
Păi de când se organizează acest festival la Constanța au fost cam toate teatrele din țară, și vor mai veni. Nu rămâne decât să-i tot invităm.
 
La fel, din perspectiva ta de actor, ce poveste ți-ar fi plăcut s-o vezi pusă în scenă la Constanța?
În clipa de față, la Constanța montează o piesă marele regizor Radu Afrim și eu fac parte din distribuție... Ce spectacol aș vrea să văd? Ăsta pe care îl face Afrim! Sunt convinsă că va fi unul genial. În general, știu că nimic nu este întâmplător în viață, așa e și la teatru; lucrurile se întâmplă pentru că trebuie să se întâmple. Așa că îmi doresc să văd ce se montează acum!
 

 
Citește și:

Interviu: Marian Adochiței, actor al Teatrului de Stat Constanța despre experiența SEAS 2022

SEAS - Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului, la final (GALERIE FOTO)

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii