Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:30 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Bombardarea navei Fundulea, la 34 de ani de la tragedie „Puțină lume știe ce înseamnă viața pe mare. Între noi și Dumnezeu nu mai e nimeni” (galerie foto+video)

ro

27 Nov, 2021 00:00 52999 Marime text
  • Foștii membri ai echipajului navei Fundulea, care în urmă cu 34 de ani au fost ținta unui atac terorist în Golful Persic, sunt încercați în această perioadă a anului de sentimente intense. De bucurie, că au scăpat cu viață, de tristețe, pentru comandantul lor, care a murit lovit în plin de rachetele ucigașe.

Dumitrache Delicote, fostul ofițer șef mecanic al navei Fundulea și fostul ofițer mecanic, Dacian Botta, sunt doi dintre cei 30 de membri ai echipajului, invitați la Ziua-n amiaza mare, unde au rememorat evenimentul tragic din 23 noiembrie 1987, care le-a marcat viața. Pe fondul conflictului între Irak și Iran, nava Fundulea a fost atunci bombardată cu 10 rachete cu napalm de către o navă paramilitară iraniană. Comandantul navei, Radu Lupu, și-a pierdut viața, alți doi marinari au suferit arsuri grave, ceilalți au fost ciuruiți de schije pe care, unii dintre ei, le poartă și acum în corp.
 


Dumitrache Delicote și Dacian Botta au povestit, completându-se, prin ce au trecut în acea zi pe care nu o vor uita niciodată. Atacul a avut loc în dimineața zilei de 23 noiembrie 1987 în timp ce cargoul Fundulea, cu 30 de membri în echipaj, care transporta marmură, din Italia spre Kuweit, tranzita strâmtoarea Hurmuz, situată între Golful Persic și Golful Oman. Trecuse de primul filtru, o navă iraniană militară căreia i s-a raportat prin radio date despre marfă și destinație. A fost lăsată să treacă. Apoi, nava Fundulea a fost interpelată de o altă navă iraniană, fără însemne militare și fără pavilion, care i-a somat pe români să oprească motoarele. După trei sferturi de oră, timp în care comandantul Radu Lupu le-a explicat în limba engleză, pe care se făceau că nu o pricep, asupra mărfii și a destinației, spunând explicit că este Kuweit, nava a simulat plecare. După câteva minute însă a făcut o întoarcere bruscă și a lansat, rapid, spre Fundulea, 10 rachete cu napalm, țintind cabina de comandă, cabinele și sala motoare. Comandantul Radu Lupu, ofițerul de punte Gheorghe Foriș și bucătarul  Șaban Ibis au suferit răni grave. Ultimii doi au supraviețuit. Comandantul a murit, trei luni mai târziu, la București. Nu în Elveția, cum se știa până acum.
 


Cargoul românesc a fost grav avariat, comanda și cabinele marinarilor au fost distruse de rachete și de uriașul incendiu, izbucnit instantaneu. Potrivit lui Dumi Delicote, așa cum i se spune printre marinarii români, nava Fundulea a fost atacată și aproape distrusă de rachetele cu napalm în strâmtoarea Hurmuz, exact când Nicolae Ceaușescu era în Egipt într-o vizită oficială, fiind perceput ca mediator pentru pacea în Orientul Mijlociu. La vremea respectivă, Ceaușescu a împrumutat Egiptului două milioane de dolari cu ideea de ajutor, bani care au fost folosiți pentru înarmare, și au fost transferați către Irak. În contextul războiului Iran-Irak, la vremea respectivă, fiind cunoscute foarte bine scopurile acestui împrumut, iranienii au acționat prompt. Au atacat și bombardat prima navă românească apărută în zonă, care s-a nimerit a fi cargoul Fundulea, fiind astfel un avertisment pentru Nicolae Ceaușescu.
 
Marinarii români s-au întors acasă, în două tranșe, până pe 31 decembrie. Nu au avut voie să scoată o vorbă despre grozăvia prin care au trecut. În țară, când au ajuns, chiar din scara avionului au fost ținuți deoparte. Cineva cu grad mare, probabil de la Securitate, i-a scos pe la VIP-uri, ca să nu fie văzuți, să nu se afle nimic. Au fost avertizați, in special șeful mecanic Delicote, să nu vorbească cu presa, să păstreze tăcerea pentru ca nu cumva  relațiile între România și Iran să fie afectate. „Am primit atunci interdicția de a părăsi orașul Constanța pentru o lungă perioadă de timp”, spune Dumi Delicote. A fost greu, rămăseseră practic fără identitate, actele fuseseră pârjolite în incendiu. „Exploziile au fost atât de puternice încât au măturat totul în cale”, îl completează Dacian Botta. Amândoi țin să precizeze că, după tragedie, nici un membru al echipajului nu a cerut despăgubiri. Nu-i vorbă că nici nu le obțineau, exemplu fiind chiar comandantul navei, Radu Lupu, după moartea căruia, deși asiguratorul din Londra i-a trimis bani, soției, statul comunist i-a  confiscat.
 


Cei doi ofițeri de marină subliniază că atacul terorist nu i-a afectat, nu a lăsat urme în psihicul lor. Mulți dintre ei, după ce  a fost reparată, s-au întors pe navă și au navigat în continuare cu ea. „Sincer să fiu, eu nu m-am considerat afectat niciodată. Eram la altă vârstă. Mie și colegilor mei ni se părea absolut normal să facem față unor evenimente de orice gen. Am fost educați în Institutul de Marină, patru ani de școală militară, așa că eram pregătiți pentru orice. Am avut și alte evenimente, poate și mai grave, prin care am trecut. Ești pregătit pentru orice” a mărturisit domnul Delicote.  „Puțină lume știe ce înseamnă viața pe mare. Te schimbă, te călește, e cu totul altceva. In acele vremuri comunicarea era deficitară. Doar prin niște radiograme, vai mama lor. Intre noi și Dumnezeu nu mai e nimeni. Deci plecam, și trebuia să ne întoarcem acasă”, a continuat experimentatul marinar.
 
Iar Dacian Botta nu a uitat să precizeze că inaintea fiecărei plecări în următoarele voiaje, foștii marinari de pe nava Fundulea treceau prin cabinetul celebrului medic psihiatru Iuliu Burbea de la Dispensarul Flotă 4 și toți ieșeau „normal”. De altfel, marinarii știu ce îi așteaptă în voiaje. Evenimente de genul celui prin care a trecut nava Fundulea se pot întâmpla oricând. A confirmat, la Ziua-n amiaza mare și liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, care a vorbit despre navele avariate in zonele de război dar și despre atacurile piraterești, mai ales pe coastele continentului african.

Mesajul celor doi ofițeri de marină
 
„Marinarii să nu poarte poșetuță și să fie bărbați adevărați. Acesta este mesajul care trebuie transmis” a spus Dumi Delicote. „Marinăria este o meserie frumoasă”, a completat Dacian Botta, dar șeful mecanic a adăugat că este frumoasă dacă știi să o faci frumoasă. „ De e vreme rea sau bună, marinaru’-i optimist, de e soare sau furtună, niciodată nu e trist”, a ținut să reamintească, domnul Botta, deviza marinarilor. „Dacă ar fi să o iau de la început aș face tot marinărie. Da, este o meserie frumoasă”, a concluzionat fostul ofițer șef mecani de pe nava Fundulea, Dumitrache  Delicote 

 

Citește și:

ZIUA-n amiaza mare - Rememorarea bombardării navei Fundulea, detalii de la supraviețuitori
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii