Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:32 23 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Morisca Tomini

ro

21 Jun, 2005 00:00 2050 Marime text

Politistii portuari au oprit, in data de 19 mai, in timpul unui control de rutina, un autocamion care transporta fier vechi * Soferul masinii, a prezentat un aviz de expeditie prin care demonstra ca marfa era transportata de la firma Tomini Trading catre Dana 3 a Portului Constanta * In timpul anchetei au aparut o serie de surprize * George Vintila, soferul care conducea un camion intr-o stare tehnica deplorabila a declarat ca a incarcat fierul vechi de la o firma din Valea Calugareasca * El a facut dovada cu un proces verbal de sanctiune dat de politia rutiera din Prahova, cu o zi inainte, desigur pentru aceeasi masina si acelasi sofer * Vintila a mai spus anchetatorilor ca a ajuns la Valea Calugareasca in urma unui telefon dat de cineva, pe care nu il cunoaste, si care i-a oferit un job profitabil pentru o astfel de cursa * Pare destul de ciudat pentru ca nici un sofer nu ar pleca doar in urma unui telefon si la o astfel de distanta * Pe parcursul anchetei dupa cateva telefoane date de sofer au aparut reprezentantii firmei Tomini Trading care au afirmat ca de fapt fierul vechi este incarcat de la societatea comerciala M Recycling, cu sediul in Constanta, nu la Valea Calugareasca

In seara de 19 mai anul acesta, politistii portuari au oprit in timpul unui control de rutina, un autocamion incarcat cu fier vechi. La solicitarea politistilor de a prezenta actele masinii si ale incarcaturii, George Vintila, soferul masinii, a aratat un aviz de expeditie prin care se demonstra ca marfa era transportata de la firma Tomini Trading catre dana trei a Portului Constanta. Pana aici toate bune. In timpul anchetei apar insa surprizele. Prima dintre ele a fost aceea ca soferul si autocamionul nu aveau nici un fel de acte de identificare, adica masina nu avea talon, carte de identitate, asigurare, iar conducatorul nu avea buletin sau carte de identitate si permis de conducere. Vintila, dupa cum s-a recomandat a mai spus ca autobasculanta, inmatriculata cu numarul CT-06-KEF, apartine societatii comerciale Jipa SRL din Medgidia. El a aratat ca transportul de fier vechi il face de la o firma din Valea Calugareasca. In sprijinul afirmatiilor sale, soferul a prezentat un proces verbal de sanctiune dat de politia rutiera din Prahova, cu o zi inainte, pentru lipsa actelor mai sus enuntate. In procesul verbal se regaseau desigur aceeasi masina si acelasi sofer.Tertipuri comercialeTrebuie spus ca in tranzactiile dubioase, indeosebi cele cu fier vechi, astfel de practici sunt foarte des intalnite, si mai trebuie spus ca masina nu avea documente pentru ca efectiv este o rabla care abia se mai taraste pe drumuri. Nici o autoritate rutiera, si nici chiar cel mai josnic service nu ar fi riscat sa stampileze pe talon cum ca masina este in stare de functionare si poate circula in siguranta. Vintila a mai spus anchetatorilor ca a ajuns la Valea Calugareasca in urma unui telefon dat de cineva, pe care nu il cunoaste, si care i-a oferit un job profitabil pentru o astfel de cursa. Este curios cum a fost angajata aceasta cursa, pentru ca nici un sofer nu ar pleca doar in urma unui telefon anonim la o astfel de distanta. Oricine se gandeste ca poate consuma motorina degeaba. Soferul fara acte a mai declarat ca a sosit la locul de unde trebuia sa preia marfa pe la miezul noptii asa cum fusese indrumat. Apoi a fost preluat de un individ pe care nu-l vazuse niciodata si nu-l cunostea si care l-a condus la un depozit de fier vechi din Valea Calugareasca. Acolo a fost incarcat camionul de cativa indivizi care abia atunci fusesera adunati de pe la casele lor. De aici masina si-a urmat traseul: Valea Calugareasca -Portul Constanta. Prima neconcordanta este ca traseul nu corespundea cu documentele de insotire a marfii. In timp ce era condus la sediul politiei pentru ancheta, dupa cateva telefoane date de sofer, au aparut si reprezentantii firmei Tomini Trading, care au spus ca de fapt fierul vechi este incarcat de la societatea comerciala M Recycling. Numai ca firma in cauza are sediul in Constanta, nu la Valea Calugareasca. Luati la intrebari de anchetatori, administratorii de la M Recycling spun ca au un contract cu firma MIG din Slobozia. La randul lor, cei de la MIG spun ca au fierul de la societatea comerciala Mihnea Brati din Giurgiu, care la randul ei l-a achizitionat de la Valea Calugareasca. In momentul de fata, politia maritima a solicitat garzilor financiare din judetele unde au avut loc tranzactiile o verificare a firmelor care au concurat la aceasta afacere, mai ales ca firma Mihnea Brati, nu are asa cum a declarat, punct de lucru in Valea Calugareasca si nici la Slobozia, ci in satul Dragalina, in apropierea statiei Ciulnita, din judetul Calarasi. Recapituland, putem spune ca este vorba de o vanzare in lant care pare mai mult o manevra prin care s-a urmarit pierderea urmei a acestui transport. Platile s-au facut in toate cazurile cu taxare inversa, adica fiecare firma primitoare a marfii ii platea celeilalte. Documentele prezentate politiei ulterior depistarii marfii despre care se presupune ca au fost intocmite pentru a demonstra legalitatea transporturilor arata totusi o crestere a pretului. Mai este un aspect destul de neclar pentru o tranzactie in lant cu fier vechi. Este cunoscut faptul ca intr-o astfel de afacere cantarul este esential. Marfa trebuia cantarita la fiecare tranzactie pentru a se putea factura cantitatea reala de fier vechi. Se pare ca aceasta masuratoare aproape obligatorie s-a facut "la ochiometru", fara ca cineva sa poata cunoaste greutatea exacta a marfii pana la momentul controlului. Greutatea urma sa fie trecuta abia dupa efectuarea cantaririi la SC Romned Constanta operatorul portuar care prelua marfa in custodie. Este de asemenea curios cum aceasta marfa a fost vanduta de si cumparata de trei ori fara sa se cunoasca greutatea efectiva a transportului. Intre timp a fost gasit si proprietarul masinii, care de fapt este tatal soferului. Acesta a afirmat ca ar fi imprumutat camionul fiului sau pentru a putea face si el rost de niste bani sa aiba de cheltuiala. Ieri am incercat sa-l contactam telefonic pe consilierul juridic al firmei Tomini Trading pentru a cunoaste punctul de vedere al firmei dar nu a raspuns apelului nostru.Recidiva TominiAceasta nu este prima afacere pe care o ancheteaza politia portuara cu privire la tranzactiile firmei Tomini. Pe 9 aprilie, lucratorii Politiei Port au fost sesizati telefonic de agentul de paza al societatii comerciale Cobra, care efectua serviciul la Poarta numarul sase. Agentul a anuntat politia ca, la iesirea din port s-a prezentat un autotir, incarcat cu componente de vagoane CFR, condus de un anume Vasile Manole. Marfa avea ca document justificativ un aviz de insotire emis pentru fier vechi. La controlul efectuat asupra incarcaturii din semiremorca s-a constatat ca este vorba despre mai multe componente de vagoane de cale ferata, pentru care conducatorul auto a prezentat un aviz de insotire emis pentru fier vechi. De fapt in autotir se aflau circa opt tone de piese cu mentiunea "fier vechi, componente vagon rezultate din dezmembrari".Tot cu aceasta ocazie soferul a mai prezentat inca un aviz de insotire a marfii emis de societatea comerciala Umerva SA din Ploiesti catre societatea comerciala Tomini Trading SRL, cu sediul in Port Constanta pentru cantitatea de 9.560 kilograme drept "deseuri fier vechi - osii uzate".In timpul cercetarilor, la fata locului a sosit si Sandu Georgescu, reprezentantul SC Umerva Ploiesti, care a confirmat cele declarate de soferul autotirului. Sandu Grigorescu a declarat verbal ca asa cum reiese din cele doua avize de insotire, in numele firmei ploiestene a fost predat la SC Tomini Trading SRL cantitatea de 9.560 kilograme de fier vechi in schimbul careia au primit cantitatea de 7.540 kilograme, constand in componente de cale ferate. Ulterior reprezentantul Umerva a mai aratat ca piesele au fost demontate de pe vagoane cu ajutorul a sase persoane care, spre surprinderea politistilor, se aflau in momentul controlului in zona portii de acces numarul cinci, intr-un microbuz.Pentru continuarea cercetarilor, persoanele depistate si autovehiculul cu marfa au fost duse la sediul politiei port pentru verificari suplimentare si audiere. S-a trecut apoi la vizualizarea componentelor de vagoane, la aceasta actiune participand si seful Reviziei de vagoane CF Port Epure, care a si semnat pe procesul verbal in calitate de martor.Acelasi proces verbal de depistare a mai fost semnat si de martorul asistent, de catre conducatorul autotirului depistat, Vasile Manole. Sandu Grigorescu, reprezentantul SC Umerva SA, a refuzat totusi sa semneze desi a avut o comunicare buna cu lucratorii de politie. Motivatia lui Grigorescu a fost ca a primit prin telefon dispozitie in acest sens, de la Stefan Movila, presedintele companiei.Banuieli si suspiciuniPe parcursul audierilor, reprezentantul Umerva SA a recunoscut provenienta cantitatii si componentele CF, mentionand ca acestea urmau "a fi reconditionate si folosite la reparatia vagoanelor" de catre societatea la care lucra.Cele sase persoane venite cu un microbuz de la Ploiesti care au demontat piesele, soferul autotirului si reprezentantul Umerva au ajuns la sediul Politiei Port unde au fost identificate. Aici au fost audiati.Investigatiile au continua pentru stabilirea provenientei componentelor dar si a legalitatii operatiunii. In acest sens s-a procedat la identificarea, ridicarea si predarea in custodie a componentelor catre Revizia de vagoane Palas Constanta, la aceasta operatiune participand si specialisti de la calea ferata.La Politia Portului Constanta exista foarte multe sesizari ale Reviziei de vagoane CFR privind sustrageri masive de componente de la vagoanele stationate in triaje. Numai ca nu exista nici o posibilitate de a se stabili daca faptele sunt savarsite in port sau in afara, deoarece trenurile nu sunt verificate din acest punct de vedere la intrarea si la iesirea din port. In situatia acestor componente este greu de identificat vagoanele de la care provin pentru ca piesele nu au serii sau alte inscriptionari care sa poata conduce ajuta pe anchetatori. Totodata, exista o serie de reglementari legale conform careia componentele de cale ferata nu pot fi comercializate decat in baza unei autorizari emise de catre AFER.Obiectul de activitate al SC Umerva SA este cunoscut ca fiind repararea vagoanelor CF, iar faptul ca aceste componente CF au fost achizitionate printr-un barter cu o alta cantitate de fier vechi demonstreaza ca, in fapt, acestea erau procurate ca fier vechi si nu se stie daca aveau autorizarea AFER pentru a putea fi refolosite. Pericolul vine din faptul ca aceste piese urmau sa fie utilizate la repararea unor vagoane CF aflate in circulatie. Acest barter in care sunt schimbate intre doua societati cantitati diferite de fier vechi are o miza totusi si probabil ca este legata de aceste piese care sunt refolosite pentru ca alta ratiune comerciala nu exista. Ce spune AFERTromini Trading nu se afla pentru prima data in paginile cotidianului nostru, si in urma unui astfel de articol am primit de la AFER unele precizari. Astfel, spun oficialii acestei institutii, "aspectul achizitionarii acestor componente de vagoane de marfa de catre SC UMERVA SA Ploiesti a fost adus la cunostinta Autoritatii Feroviare Romane - AFER inca din data de 20 aprilie 2005, de catre Inspectoratul de Politie Constanta - Sectia de Politie Transporturi Constanta, Serviciul de Politie Maritima - prin comisarul sef Ioan Bucur, care ne-a prezentat o lista a componentelor si a solicitat colaborarea noastra in scopul efectuarii unei evaluari asupra starii tehnice".Daca se va confirma de catre organele de politie, faptul ca SC UMERVA SA Ploiesti, a utilizat componente pentru material rulant provenite din dezmembrari de la SC Tomini Trading SRL Constanta in procesele tehnologice de reparatii, rezulta ca au fost incalcate prevederile Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 290/2000 privind admiterea tehnica a produselor si/sau serviciilor destinate utilizarii in activitatile de construire, modernizare, intretinere si de reparare a infrastructurii feroviare si a materialului rulant pentru transportul feroviar si cu metroul, urmand a fi incadrate ca fapte ce constituie contraventii si tratate conform legislatiei in vigoare."
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii